Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Polttohautauksesta...

Vierailija
18.08.2008 |

Käydyssä jättiarkkukeskustelussa tuli selville että polttohautauksessa tarvitaan aina arkku... mutta sehän kuulostaa aika tuhlaukselta. Eikö poltettava arkku voisi olla jotain pahvia tai vastaavaa?

Kommentit (6)

Vierailija
1/6 |
18.08.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen se leski tuosta keskustelusta. Voitko kuvitella, että ihan tavallinen simppeli arkku maksoi 1200 euroa!!!! Ja sitten se poltettiin. Joku pahvilaatikko olisi riittänyt ihan hyvin. Tiedän, että miehenikin olisi ollut samaa mieltä ja itse haluaisin samaa myös. Mutta ei: Järjetöntä tuhlausta ja pakkomyyntiä.

Vierailija
2/6 |
18.08.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siksi vainajan siirtelyyn tarvitaan arkku. Pelkät liinat tai pussi ei käy.

Arkun tulee kestää myös silloin kun vainajasta tihkuu nestettä. Eli nesteet ei mieluusti saa valua siunaustilaisuudessa arkun läpi lattialle.

Kukaan ei kiellä tekemästä sitä arkkua kotona jos tuntuu, että hautausurakoitsijat tässä vain rikastuvat. Niin ja uurnankin voi itse kukin savesta leipoa tai puusta nikkaroida.

Tänä päivänä omaiset eivät hoida kunniatehtävänään rakkaansa hautaamista vaan rahalla maksetaan mikä normien mukaan on hyväksyttävää. Katsokaa vaikka maisemaa hautausmaalla, niin samannäköstä graniittia kullatuinkirjaimin ja joku tipu keikkuu vielä kiven reunalla.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/6 |
18.08.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen se leski tuosta keskustelusta. Voitko kuvitella, että ihan tavallinen simppeli arkku maksoi 1200 euroa!!!! Ja sitten se poltettiin. Joku pahvilaatikko olisi riittänyt ihan hyvin. Tiedän, että miehenikin olisi ollut samaa mieltä ja itse haluaisin samaa myös. Mutta ei: Järjetöntä tuhlausta ja pakkomyyntiä.

Veljeni kuoli syksyllä ja hänet tuhkattiin. Olimme äitini kanssa samaa mieltä siitä, että arkkuun ei sijoiteta paljoa rahaa, kun se menee hukkaan joka tapauksessa (olipa tuhkaus tai ei) ja liikkeessä meille esiteltiin myös nämä edulliset mallit. Kevytrakenteinen kangasverhoiltu, yksinkertainen arkku maksoi jotain 600-700e. Uurnan, eli sen ihan viimeisen sijoituspaikan sitten valitsimme veljen persoonan mukaan, mutta se ei enää ollut kallis sijoitus.

Mutta todella, arkku on oltava tuhkauksessakin, vaikka se niin pöhköltä tuntuukin. Ihan hullua laittaa joku hieno tammiarkku palamaan. Ihan hullua se on kaivaa maahankaan, ei sen puoleen. Ja sanon tämän ihan kaikella kunnioituksella kaikkia poismenneitä kohtaan.

Vierailija
4/6 |
18.08.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse vaan ei taida olla voimia/osaamista alkaa rakentamaan mitään arkkua. Tiedän isän joka teki pienelle pojalleen arkun viimeiselle matkalle. Se oli sydänverellä tehty :(

Vierailija
5/6 |
18.08.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

juuri kävin viime viikolla valkkaamassa äidilleni arkkua ja valittu loota maksoi 890e eikä ollut edes myymälän kallein! Hintahaarukka alkoi 350e eteenpäin, tosin siitä arkusta nyt ei ollut edes mallia esillä, on kuulemma se, missä kaupunki hautaa tuntemattomat vainajat (pultsarit yms). Samaa kyllä itekin ihmettelin, että miksi ei oo arkkujen "kierrätystä" kun polttohautauksia on nykyään niin paljon, mutta kuulemma arkkukin tuhkataan vainajan mukana...

Vierailija
6/6 |
18.08.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

juuri kävin viime viikolla valkkaamassa äidilleni arkkua ja valittu loota maksoi 890e eikä ollut edes myymälän kallein! Hintahaarukka alkoi 350e eteenpäin, tosin siitä arkusta nyt ei ollut edes mallia esillä, on kuulemma se, missä kaupunki hautaa tuntemattomat vainajat (pultsarit yms). Samaa kyllä itekin ihmettelin, että miksi ei oo arkkujen "kierrätystä" kun polttohautauksia on nykyään niin paljon, mutta kuulemma arkkukin tuhkataan vainajan mukana...

Arkku maksoi 1000 euroa, sisälsi 15%:n hinnankorotuksen 10 cm lisäleveydestä ja uurna 200 euroa eli ne yhteensä 1200 euroa. Näin täällä pk-seudulla kiskotaan surevia :-/