kauhea tinnitus
Kova tinnitus haittaa elämää. Kertokaa omia kokemuksianne.... Mua tinnittää jännityksessä ja stressissä ja kaikki alkoi pitkän työttömyyden aikana. Sitä ennen tehtaassa töissä mutta oikea korva altistui melulle kun joku tuli sanomaan jotain nostin läppää jotta kuulisin ...voiko olla siis tämä tai lihakset jotka ihan jumissa? Tai ahdistus ja stressi....... ja mitä avuksi? Kun tultiin kotiin tinnitti ihan kauheasti eli autolla ajossa lihakset on jännittyneet.
Kommentit (25)
Mulla soi korvat lujaa. Päivällä jos ei vähän melua ei haittaa, mutta illalla ja välillä päivisinkin huomaa tinnituksen. Korvat ikään kuin sanoisivat koko ajan i-i-i... Tinnitus on muutaman kerran aiheuttanut lähes paniikkikohtauksen. Tätä tää on loppuelämä sitten. Nyt mietinkin uskallanko mennä festareille enää.
Voi yrittää vähentää stressiä, verenpainetta, hartiajännitystä, melusaastetta ja muistaa levätä jne. Riippuu mistä se johtuu. Ohjeita löytyy netistä, mitä voi kokeilla, kunhan siinä on jotain järkeä.
Itselläni ollut vuosia korkea i-tinnitus tai heinäsirkan ääni. Ei kovin voimakas kuitenkaan. Ajan myötä noin puolen vuoden jälkeen alkamisesta siihen tottui ja lähes unohti asian. Melutyö edelleen jossa käytän tuplakuulosuojausta. On kyllä niskajäykkyyttäkin.
Voi olla lihaksista. Joskus toinen korva soi ja lujaa. Onneksi kestää yleensä vain hetken. Mulla aina korvatulpat laukussa mukana ja vältän meteli paikkoja. Esim. leffassa aina tulpat.
Mulla on ollut tinnitystä vuosikymmeniä.
En tiedä mistä johtuu.
Nytkin parasta aikaa neljä eri vinkunaa kuuluu ja kovaa.
Ei ole koskaan kuitenkaan haitannut kun ei ala ajatuksissa vastustamaan niitä niin hyvin pärjää.
Tinnittänyt 30 vuotta. Yksi melualtistus konsertissa aiheutti.
Rasituksessa kovenee.
Käytän aika paljon korvatulppia, junassa, autossa, teatterissa, konserteissa. Eli suojelen jatkuvasti korviani melulta sekä jatkuvalta melulta, ei tarvitse olla paljon desibelejäkään, kun vaikuttaa.
Esim. juuri nyt vinkuu kovemmin, koska oli kiireinen päivä töissä.
Sain 18-vuotiaana tinnituksen liiasta musiikin kuuntelusta (musa liian kovalla korvan juuressa) ja ekat puoli vuotta oli aika helvettiä, sen jälkeen alkoi pikku hiljaa tottumaan. Nyt olen 37 eli pian 20 vuotta tulee tinnituksen kanssa ja voin kertoa, että suurimman osan ajasta ääntä ei edes pane merkille, lähinnä illalla vuoteessa, jos on hiljaista.
Vältän myös melua, itsellä tinnituksella väliaikaisesti taipumus pahentua kovassa melualtistuksessa (esim yökerhot) joten korvatulpat kulkee aina varmuuden vuoksi laukussa mukana. Kyllä tämän kanssa pystyy elämään, vaikka alussa onkin usein hankalaa...
Joihinkin tinnituksiin auttaa kikka että laittaa etusormet keskisormien päälle ristiin, kädet suoraan korvien kohdalle takaraivolle ja napsauttaa kalloa parikymmentä kertaa. Jos tinnitus johtuu siitä jostain tietystä hermosta joka kulkee siellä nimittäin. Omituinen kikka mutta itselläni toimi tämä. Illalla nukkumaan mennessä korvat huutaa hiljaa, ärsyttävää.
Mulla alkoi 55 vuotiaana. Menin psykoosiin. On niin kova ettei voi peittää äänillä. Nyt jotenkin selvinnyt. Tämä on loppuelämän vaiva eikä voi parantaa.
Toinen korva meni ensi ja toinen myöhemmin.
Liittyy ihan vanhemiseen ja sisäkorvan sairaus.
Vierailija kirjoitti:
Mulla alkoi 55 vuotiaana. Menin psykoosiin. On niin kova ettei voi peittää äänillä. Nyt jotenkin selvinnyt. Tämä on loppuelämän vaiva eikä voi parantaa.
Uskon että tähänkin löytyy vielä jonkinlainen lääketieteellinen hoito. Kaikki etenee nykyään huippuvauhtia.
Vierailija kirjoitti:
Joihinkin tinnituksiin auttaa kikka että laittaa etusormet keskisormien päälle ristiin, kädet suoraan korvien kohdalle takaraivolle ja napsauttaa kalloa parikymmentä kertaa. Jos tinnitus johtuu siitä jostain tietystä hermosta joka kulkee siellä nimittäin. Omituinen kikka mutta itselläni toimi tämä. Illalla nukkumaan mennessä korvat huutaa hiljaa, ärsyttävää.
Siis kiitos alapeukusta mutta joitakin ihmisiä tämä on oikeasti auttanut.
Vierailija kirjoitti:
Mulla ei psykoosia mutta eihän kuulolaite sitä paranna ?
Kerron ensin huonot uutiset: tinnitus on lähes aina pysyvää. Vain ohimenevästä sairaudesta (esim. korvatulehdus) johtuva voi kadota kun sairaus paranee. Mutta melualtistuksesta tai muuten pysyvästä vauriosta johtuva ei katoa koskaan.
Hyvät uutiset: mitä nopeammin hyväksyt tämän, sitä nopeammin paluu normaliin elämään on. Mitä vähemmän tinnitusta ajattelet, sitä vähemmän aivosi kuuntelevat sitä. Mitä vähemmän annat sille painoarvoa, sitä vähemmän ääni ahdistaa.
Tiedän, helpommin sanottu kuin tehty. Syksyllä mulle tulee 6 vuotta tinnituksen kanssa. Alussa se oli niin kovaa että kuulin sen kaiken yli. Etsin epätoivoisesti olematonta parannusta, mikä taas ruokki ahdistusta. Vasta kun sanoin itselleni, tämä ei lähde ikinä pous, paraneminen alkoi. Nykyään en huomaa sitä kuin vasta yön hiljaisuudessa ja siihen käytän white noise -videoita.
Tsemppiä kaikille asian kanssa painiville.
Vierailija kirjoitti:
Sain 18-vuotiaana tinnituksen liiasta musiikin kuuntelusta (musa liian kovalla korvan juuressa) ja ekat puoli vuotta oli aika helvettiä, sen jälkeen alkoi pikku hiljaa tottumaan. Nyt olen 37 eli pian 20 vuotta tulee tinnituksen kanssa ja voin kertoa, että suurimman osan ajasta ääntä ei edes pane merkille, lähinnä illalla vuoteessa, jos on hiljaista.
Vältän myös melua, itsellä tinnituksella väliaikaisesti taipumus pahentua kovassa melualtistuksessa (esim yökerhot) joten korvatulpat kulkee aina varmuuden vuoksi laukussa mukana. Kyllä tämän kanssa pystyy elämään, vaikka alussa onkin usein hankalaa...
Millaisia korvatulppia olet käyttänyt? Kävin tällä viikolla ekaa kertaa vuosiin keikalla, ja pidin siellä tehokkaimpia M3-korvatulppia jotka rautakaupasta myytiin. Oli tosi hyvä fiilis ja vaimennus niin tehokasta että en saanut selvää kaikista välispiikkauksista... Ja silti seuraavana aamuna korvat tuntuivat paksuilta ja tinnitus oli aavistuksen koholla. Enkö siis voi enää ikinä mennä mihinkään konserttiin? :/
Mitatkaa verenpaine.
Niska-hartiasärkyyn kannattaa kiinnittää huomiota. Verkkokaupan Ströme niskahierontalaite on tosi hyvä.
Sain jonkun tärykalvoshokin hevikesänä 2008 festareilla kaiuttimen vieressä. Ääni pauhasi pitkään mutta on vähän helpottanut. Joku menieren tautiin tarkoitettu lääke auttaa korvan verenkiertoa ja voi auttaa joitakin. Olen melko varma että tinnitus olisi kovempi jos en uisi ja saunoisi. Voi myös kasvojumpata esim luetella aakkosia irvistellen, jos on pään alueen jännitystä.
Käyttäjä36007 kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Liittyy ihan vanhemiseen ja sisäkorvan sairaus.Mulla ei psykoosia mutta eihän kuulolaite sitä paranna ?
Ei paranna ja mulla kuulo on ihan ok. Tätä nyt vaan ei voi parantaa millään. Mun pääkin on kuvattu. Tän kanssa on vaan pakko elää.
Vierailija kirjoitti:
Kerron ensin huonot uutiset: tinnitus on lähes aina pysyvää. Vain ohimenevästä sairaudesta (esim. korvatulehdus) johtuva voi kadota kun sairaus paranee. Mutta melualtistuksesta tai muuten pysyvästä vauriosta johtuva ei katoa koskaan.
Hyvät uutiset: mitä nopeammin hyväksyt tämän, sitä nopeammin paluu normaliin elämään on. Mitä vähemmän tinnitusta ajattelet, sitä vähemmän aivosi kuuntelevat sitä. Mitä vähemmän annat sille painoarvoa, sitä vähemmän ääni ahdistaa.
Tiedän, helpommin sanottu kuin tehty. Syksyllä mulle tulee 6 vuotta tinnituksen kanssa. Alussa se oli niin kovaa että kuulin sen kaiken yli. Etsin epätoivoisesti olematonta parannusta, mikä taas ruokki ahdistusta. Vasta kun sanoin itselleni, tämä ei lähde ikinä pous, paraneminen alkoi. Nykyään en huomaa sitä kuin vasta yön hiljaisuudessa ja siihen käytän white noise -videoita.
Tsemppiä kaikille asian kanssa painiville.
Näin se on että ei ole parannettavissa. Onhan tämä sietämätön vaiva kun tinnutus on kova. Mulla suhisee kunnolla.
Itse huomannut että tekeminen auttaa mutta mulla ei auta ne äänet sun muut koska tinnutus on niin kova. 55v. sain elää hiljaisuudessa ja musiikkia en edes ole kuunnellut.
Mulla alkoi tinnitus tuossa kuukausi sitten (tai huomasin sen todella selvästi, pitäiskö sanoa niin, sitä on ehkä ollut pidempäänkin jo) kun tuli todella surullisia uutisia lähipiirissä ja elämään tuli kriisi. Linkitän tämän korkean iiiiiiiin kropan jumiin (niskat jumissa, olkapäät korvissa, puren hampaita yhteen nukkuessa ja narskutan). Kuulokokeessa kävin maaliskuussa, kuulo normaali. Verenpaine oli lääkärissä korkea, mutta kotona mitattuna normaali. Mulla myös krooninen poskiontelo-oireilu, joka varmasti vaikuttaa, korvat naksuu muutenkin ihan koko ajan. Todela, todela ahdistava vaiva tämä tinni. Joskus yöllä havahdun unesta ja korvissa soi, sitä sitten kuuntelen eikä meinaa uni tullakaan enää. Ja joskus tuntuu siltä et haluan pois pääni sisältä kun meteli korvissa on niin kova, ahdistaa oikein siis kunnolla.
Facebookissa on tinnitus - ryhmä, liity sinne, jos sieltä saisi apua! (Mäkin olen siellä ja muutamia ihan hyviä neuvoja olen sieltä bongannut, kuten osteopatia, purentakiskot jne).