Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Sain tänään maksuhäiriömerkinnän - nyt olen niin sairaan allapäin!

Vierailija
13.05.2022 |

Olen tässä sinnitellyt viimeiseen asti ettei mitään merkintöjä tulisi, tulot on pienemmät kuin menot, teen kahta työtä mutta tuntuu että aina tulee jotain - pesukone rikki, autohuolto, eläkeläisvanhemmille tarvitsee lainata rahaa lääkkeisiin tai ruokaan.

Ja nyt se sitten tapahtui. Tänään tuli viestiä että tuli maksuhäiriömerkintä. 40e laskusta (Aavan tililuotto) josta ei ollut tullut mulle huomautusta - koska muuton jälkeen ei ole lasku tullut mulle oikeaan osoitteeseen. Ihan oikeasti. Ja lasku jopa maksettu, mutta autamatta myöhässä. Nyt sitten 2 vuotta tämän takia merkintä papereissa.

Tiedän että tää on varmaan naurettavaa, mutta just nyt tuntuu siltä että maailma tipahti niskaan. Koska niin tiukalla vedellyt ja tarkasti pitänyt huolen että kaikki on ajallaan maksettu, ja jos en ole kyennyt niin olen aina heti soitellut ja pyytänyt maksuaikaa tai maksanut osissa.

Ja nyt tämä. Aivan olo että olen täysin epäonnistunut.

Kommentit (27)

Vierailija
1/27 |
13.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maksuhäiriömerkintä on usein hyvä asia, ei pysty venyttämään velkoja. 

Ehkäpä se lakiseitys menee läpi ja maksuhäiriön poistuminen nopeutuu huomattavasti. 

Vierailija
2/27 |
13.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

pitäisi jäädä pysyvä merkintä kaikille, jotka eivät viitsi maksaa laskujaan

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/27 |
13.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ehkäpä se lakiseitys menee läpi ja maksuhäiriön poistuminen nopeutuu huomattavasti. 

Se meni läpi, mutta varmaa ei ole koska se astuu voimaan, ilmeisesti loppuvuoteen mennessä. 

Vierailija
4/27 |
13.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi vanhempasi eivät ole toimeentulotuen asiakkaita? Lääkekulut saisi suorilta sinne.

Vierailija
5/27 |
13.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä se siitä. Maksuhäiriömerkintöjä on sadoilla tuhansilla suomalaisilla.

Vierailija
6/27 |
13.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

ap tässä. Uskon että varmasti onkin. Tuntuu kyllä harvinaisen peeltä, kyseessä kun kokonaisuudessaan "vain" 170e lasku josta oli yksi 40e erä jäänyt maksamatta. Siitä tämä tuli. :(

Vierailija
7/27 |
13.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sehän on enää presidentin allekirjoitusta vailla. Voimaan laki astuu näillä näkymin jo tämän vuoden joulukuussa.

Vierailija
8/27 |
13.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

ap tässä. Uskon että varmasti onkin. Tuntuu kyllä harvinaisen peeltä, kyseessä kun kokonaisuudessaan "vain" 170e lasku josta oli yksi 40e erä jäänyt maksamatta. Siitä tämä tuli. :(

Mutta kun kyseessä on noin pieni summa, niin silloinhan pystyt myös maksamaan sen nopeasti pois. Eli ei tuo nyt niin hirveä asia ole, ja laki maksuhäiriöiden säilyvyydestä muuttuu pian (merkintä poistuu kuukaudessa, kun velka maksettu). Joten ei tule välttämättä kahden vuoden merkintää, jos saat maksettua aiemmin pois.

Vierailija
9/27 |
13.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

pitäisi jäädä pysyvä merkintä kaikille, jotka eivät viitsi maksaa laskujaan

Sanoo Pasi 15 v., jonka laskut maksaa äiti. Odotahan kun joudut omillesi sitten 60-vuotiaana, kun äidistäsi aika jättää.

Vierailija
10/27 |
13.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mutta kun kyseessä on noin pieni summa, niin silloinhan pystyt myös maksamaan sen nopeasti pois. Eli ei tuo nyt niin hirveä asia ole, ja laki maksuhäiriöiden säilyvyydestä muuttuu pian (merkintä poistuu kuukaudessa, kun velka maksettu). Joten ei tule välttämättä kahden vuoden merkintää, jos saat maksettua aiemmin pois.

ap tässä. Soitin tästä tänään velkojalle, joka sanoi että merkintä tuli vaikka tuo rästissä ollut osa onkin maksettu, mutta nyt lisäsivät jonkin merkinnän tuohon kylkeen että tuo maksuhäiriömerkinnän aiheuttanut summa on maksettu pois ja laina ajantasalla. Tosiaan, ensi kuussa on koko velka taputeltu, mutta onhan tämä silti harvinaisen syvältä että näin pienestä meni paperit.

Velkoja sanoi että merkintä saattaa tulla vaikka maksamatta jäänyt lasku olisi ollut vain 5e. Automaattinen juttu. No, ei helpottanut oloa koska olen tästä ollut ylpeä että vaikeasta tilanteesta huolimatta merkintää ei sentään ole tullut. No, ei tarvi enää ylpeillä. 

Vierailija
11/27 |
13.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä nyt missään tapauksessa anna vanhemmillesi rahaa, jos kerran sinulla on vaikeuksia selvitä omista menoistasi, vaikka teet kahta työtä. Auta sen sijaan vanhempiasi hakemaan niitä tukia, joihin he ovat oikeutettuja.

Vierailija
12/27 |
13.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Elämän hallintaa opettelemaan.

Vierailija
13/27 |
13.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mihin eläkeläisvanhempiesi rahat menevät, jos ne eivät riitä ruokaan ja lääkkeisiin? Suomessa on kuitenkin takuueläke 855 euroa kuukaudessa eli kahden eläke on yhteensä vähintään 1700 euroa kuukaudessa se on käytännössä netto, sillä näin pienestä eläkkeestä ei mene veroja. Vaikka asumiseen menisi tonni kuussa, pitäisi tuosta jäädä vielä ruokaan ja lääkkeisiin. Ja jos eläke on noin pieni eikä ole merkittävää omaisuutta, on tuolla eläkkeellä oikeutettu eläkkeensaajan asumistukeen.

Vierailija
14/27 |
13.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ryhdyt vaan sossun elätiksi ja lopetat sen turhan työnteon. Sitten ei merkinnät haittaa mitään!

Vierailija
15/27 |
13.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varmaan kantsis tosiaan hakee niille vamhemmille ne tuet ja muutenkin hoitaa asiat kuntoon.

Vierailija
16/27 |
13.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ollessani sairaalassa pari vuotta sitten, minulle tuli verkkopankkiin hyväksyttäviä maksuja (netti, ambulanssikyyti, sairaalamaksu ja puhelin), joita en pystynyt maksamaan, koska osastolla ei ollut potilaiden käytössä olevaa tietokonetta.Saattoi olla, että sosiaalityöntekijän  koneelta olisi voinut maksaa, minulla oli kyllä pankin avainlukulista mukana. En välttämättä muistanut käyttäjätunnusta ja salasanaa. Näistä oli sitten tullut huomatuslaskuja paperisena kotiini. Mutta naapurini, joka oli katsonut postini ei voinut tuoda niitä minulle koronarajoitusten vuoksi

Eli, kun kotiuduin, puhelimeni ei toiminut, koska liittymä oli suljettu maksamattoman laskun vuoksi. Ja siellä odotti neljä huomautuslaskua. Ja lukuisa määrä kirjaston kirjeitä myöhässä olevista kirjalainoista. Nettiä ei ollut suljettu ja puhelimeeni tuli laskua maksettaessa tekstivietit,  joissa kysyttii avainlukua ja pystyin maksamaan laskut. Tosin pelästyksissäni maksoin Sarastia perinnän laskun kahteen kertaan.

Yöllä en paljon nukkunut, mutta seuraavana aamuna puhelin toimi taas.  Täysin uusi tilanne minulle, mutta onneksi ei tullut maksuhäiriömerkintää.

Tästä olen oppinut, sisarellani on nyt oikeus maksaa laskujani verkkopankissa. Kirjat, jotka olivat myöhässä vein kirjastoon kirjaston avauduttua, kun koronarajoituksia lievennettiin.

Minulle myös haettiin neurologisen sairauteni vuoksi edunvalvontaa. Jonka estäminen oli sitten listalla seuraavana. Keskustelin asiasta minut tuntevan terveyskeskuslääkärin ja psykiatrin kanssa (ja tietysti lapsieni kanssa) ja he kirjoittivat lausunnot, etten tarvitse edunvalvontaa.

Näin siksi, että muutin entiseen kotikaupunkiini, jossa hintataso oli huomattavasti alempi (oli lainaa sijoitusasunnosta). Laina piti saada maksettua. Edunvalvonta olisi tehnyt myyntiprosessista huomattavasti hitaamman.

Veroilmoitus, sekä henkilökohtainen että yritykseni, olivat myöhässä ja lähetin verottajalle kopion lääkärintodistuksesta (50 euroa tuli myöhästymismaksua). Kirjanpitäjäni oli irtisanonut sopimuksemme jo aiemmin ja sain toisen tilitoimiston tekemään yritykseni tilinpäätöksen ja veroilmoituksen. Henkilökohtaisen veroilmoituksen tein itse.

Vierailija
17/27 |
13.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mihin eläkeläisvanhempiesi rahat menevät, jos ne eivät riitä ruokaan ja lääkkeisiin? Suomessa on kuitenkin takuueläke 855 euroa kuukaudessa eli kahden eläke on yhteensä vähintään 1700 euroa kuukaudessa se on käytännössä netto, sillä näin pienestä eläkkeestä ei mene veroja. Vaikka asumiseen menisi tonni kuussa, pitäisi tuosta jäädä vielä ruokaan ja lääkkeisiin. Ja jos eläke on noin pieni eikä ole merkittävää omaisuutta, on tuolla eläkkeellä oikeutettu eläkkeensaajan asumistukeen.

Tuo on ihan höpöä, että kahden eläkeläisen taloudessa ei rahat riitä lääkkeisiin. Kyllä minulla on aina riittänyt vaikka olen yksineläjä ja eläkkeeni on pieni. Joka vuosi täyttyy lääkekatto, mikä on tänä vuonna noin 590 e.

Vierailija
18/27 |
13.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varmasti harmittaa, mutta onneksi kyse oli pienestä summasta ja asia on hoidettu. Ole iloinen siitä, että olet vastuuntuntoinen, mitään huithapelia ei asia painaisi.

Et ole pilannut mitään. Toivon sinulle mukavaa kesää, ole armollinen itsellesi

Vierailija
19/27 |
13.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuo on ihan höpöä, että kahden eläkeläisen taloudessa ei rahat riitä lääkkeisiin. Kyllä minulla on aina riittänyt vaikka olen yksineläjä ja eläkkeeni on pieni. Joka vuosi täyttyy lääkekatto, mikä on tänä vuonna noin 590 e.

Näin! Mulla on hyvin vahva tunne, että ap:n vanhemmilla rahat pelaamiseen. Olen melkein varma tästä. Ap älä enää laina rahaa muille kun ei omiinkaan tarpeisiin riitä.

Vierailija
20/27 |
13.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuliko maksuhäiriömerkinnästä mitään virallista kirjettä ?

Terveyskeskusmaksut ja sairaalamaksut ovat suoraan ulosottokelpoisia mutta epäilen ettei tuo sinun maksusi ole sellainen ?

Jos se on kerran maksettu (vaikkakin myöhässä) ni tosiaanko ehdittiinkö tämä käsitellä niin et häiriömerkintä tuli ?

Oletko tarkistanut luottotietosi ?

Ja vanhemmille et lainaa vaan autat hakee toimeentulotukee jotta saavat lääkkeet.