Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Nyt loppui ruoan laitto tässä perheessä!

Vierailija
13.05.2022 |

Olen aina pitänyt huolen, että arkena on toinen lämmin ateria valmiina, kun lapset tulevat koulusta. Teen sen edellisenä päivänä valmiiksi ja ruoka on nopeasti lämmittämällä valmis seuraavana päivänä. Olen jopa vähän stressannut asiaa, että ehdin varmasti tehdä ruoan.

Mutta nyt v***u loppui. Tein viime viikolla perinteisen tomaattijauhelihakastikkeen spagetilla. Laskin, että sitä syödään noin 2 päivää. Minä sain syödä sen yksin. Söin sitä töissä evääksi ja kotona iltapäivällä. Söin sitä saakelin ruokaa aivan yksin viikon! Teini närppii mitä närppii, kuopus syö nuudeleita ja kun tulen kotiin kenelläkään ei ole nälkä. Tiedän, mun vikahan tämäkin varmaan on, koska en ole osoittanut riittävää vanhemmuutta ja kieltänyt närppimistä ennen ruokaa riittävän painokkaasti. Vaan milläs vahdit, kun töissäkin pitää olla??

Vaan nyt loppui. Eläkööt närppimällä ja milloin mitäkin syöden. Ei mun tarvitse stressata ruoasta, jos sitä ei kukaan muu syö.

Kommentit (31)

Vierailija
21/31 |
13.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos koulussa on syöty vaikka 11-12 aikoihin ja lapset pääsevät 14 tai 15 koulusta, niin ei mikään ihme, jos ruoka ei maistu. Ei ole mitään järkeä laittaa ruokaa tuohon aikaan. Parempi vaikka joskus illalla kuuden tai seitsemän aikoihin, kun lounas on jo sulanut.

Aijjaa, mulla taaa oli koulu aikoina aina nälkä, kun pääsin koulusta kotiin, ja söin yleensä leipää tai muuta pientä, ja sitten sen jälkeen 5 aikaan sen lämpimän aterian ja silloinkin alkoi olemaan nälkä. Johtui varmaankin siitä, että olin normaalipainoinen ja liikuin paljon.

Vierailija
22/31 |
13.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos koulussa on syöty vaikka 11-12 aikoihin ja lapset pääsevät 14 tai 15 koulusta, niin ei mikään ihme, jos ruoka ei maistu. Ei ole mitään järkeä laittaa ruokaa tuohon aikaan. Parempi vaikka joskus illalla kuuden tai seitsemän aikoihin, kun lounas on jo sulanut.

Se lounas oli meillä jo kymmeneltä

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/31 |
13.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pyydä lapsia osallistumaan viikon ruokalistan laatimiseen. Jokainen saa sanoa 1-2 lempiruokaa ja osallistua ruuan laittoon, niin todennäköisemmin ne myös uppoavat.

Mun äiti ei ollut mikään erityisen hyvä kokki. Hän saattoi kypsentää lihan keittämällä ja keitot olivat vedessä kelluvia palasia, mausteita ei juuri käytetty. Hän kuitenkin teki ruuan, meillä syötiin säännöllisesti joka päivä ja vähintään maistaa piti. Koulun jälkeen sai syödä välipalan, sen jälkeen oli napostelukielto ruokaan saakka. Minullakin oli teininä kausi, että nirsoilin, söin murusia ja tein heti ruokailun jälkeen mielenosoituksellisesti itselleni nuudelia.

Kotoa jäi kuitenkin oppi, että kevyt monipuolinen kotiruoka on terveellisintä ja säännölliset ruoka-ajat tärkeitä. Opettelin tosin kokkaamaan paremmin, jottei omien lasten kärsiä pahasta mausta. Toivottavasti sinäkin ap jaksat näyttää mallia lapsillesi, vaikka se välillä turhauttavaa varmasti on. Ruokaa laittamalla osoitat montaa muutakin asiaa, kuin vain sen että pitää syödä. Se on välittämistä, kiinnostusta, yhdessä oloa, tapoja, sosiaalisuutta jne. Ero on aivan valtava sellaisiin perheisiin verrattuna, joissa jokainen joutuu huolehtimaan omasta ravitsemuksestaan. Einekset ja herkut eivät ole sopivaa lapsen arkiruokaa.

Vierailija
24/31 |
13.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö lapset syöneet viikkoon mitään lämmintä ruokaa kotona, jos sinä yksin sitä kastiketta söit? 

Vierailija
25/31 |
13.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minkä ihmeen takia lasten pitäisi syödä lämmin ruoka koulusta tullessa? Meillä syödään illalla, joskus myöhäänkin.

Vierailija
26/31 |
13.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minkä ihmeen takia lasten pitäisi syödä lämmin ruoka koulusta tullessa? Meillä syödään illalla, joskus myöhäänkin.

Siksi kun niillä on nälkä. Ei kouluruualla kauan pärjää.

Vierailija
27/31 |
13.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Koska se koululounas on heppoinen ja siitä on tuntitolkulla tuossa vaiheessa. Ennemmin se lämmin ruoka siihen kotiintuloon kuin iltaan. Meillä on kyllä lämmin ruoka koulusta tullessa ja vielä illallakin.

Vierailija
28/31 |
13.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lounas syödään niin aikasin, joten hirveä nälkä jo kotiin tullessa. 

Vierailija
29/31 |
13.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kokeilisit emäntäkoulua.,😉

Mies54v

Vierailija
30/31 |
13.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ihmisen tarvi syödä niin hirveästi. Jos koulussa syö kunnolla, voi se ruoka kotona olla jotain helppoa. Antaisin lasten syödä oman fiiliksensä mukaan. Ei tietenkään pelkkää karkkia.

Vierailija
31/31 |
14.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viisas päätös. Tee lämmin ruoka siten, että itse syöt sitä, syököön lapset jos sattuu maistumaan. Ja opeta lapsesi tekemään itse ruokaansa! Usko tai älä, mutta kyllä teini jo osaa, ja nuorempikin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kaksi viisi