Tajuatteko sellaista, että joku ajaa monta tuntia mökille, on siellä päivän ja ajaa takaisin?
Kommentit (63)
Vierailija kirjoitti:
Näillä bensan hinnoilla jättäisin mökkireissut vähemmälle. Ainakaan yhden tai kahden päivän takia ei ole taloudellisesti järkevää eikä ympäristöystävällistä huristella satoja kilometrejä.
Meillä on sähköauto, tykkään ajaa ja kuunnella radiota tai kirjaa, rakastan olla mökillä. Win-win-win. Ja kyllä, sähkö tulee töpselistä kun joku sitä kuitenkin kysyy. Siitä samasta kuin muidenkin sähköt.
Se riippuu siitä ajatko pärisevällä ja tärisevällä kirpulla peläten vai limolla leijuen ajamisesta nuttien. ;-)
Ei ole mökkiä. Luulisi, että olisi kiva viihtyä mökillä kuitenkin pitempään, jos se ajomatka on pitkä. Jos ajomatka on tunnin tai alle sitten sitä voisi ajellakkin. En itse hankkisi mökkiä monen tunnin matkan päästä kotoa.
Vierailija kirjoitti:
Keveripariskunta ajaa vuoden ympäri lähes jokaisena viikonloppuna Lahdesta Mikkeliin mökille.
En käsitä.
Just sopiva mökkimatka viikonlopun viettoon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja sit siellä vielä raadetaan kuin hullut, ja mitään mukavuuksia ei tietenkään kuulu olla.
Mun mielestä mökille kuuluu samat mukavuudet kuin kotiinkin. Ja meillä onkin.
Samoin, eikä raadeta yhtään.
Tajuan. Mun siskoni on tuollainen. Tosin yleensä hän on mökillään 2-3 yötä, mutta joskus vain yhden yön. Lomillaan koko loman. Jos hänellä olisi etätyömahdollisuus, hän viettäisi 90% ajastaan mökillään. Hänellä on enää vuosi eläkeikään ja sen jälkeen häntä ei varmaan paljoa kaupungissa enää näy.
Tylsintä on se, jos perheessä on sellaisia, jotka haluavat sinne mökille mennä, ja itse ei halua. Sitten joutuu hampaat irvessä istumaan autossa, hampaat irvessä olemaan mökillä, ja hampaat irvessä tulemaan sieltä pois.
Tajuan, varmaan koska olen tottunut lapsesta asti siihen että mökkimatka on yli 200km ja toki siellä on usein ollut pidempään kuin yhden päivän mutta joskus myös ihan vain päiväreissulla. Nykyään asun hieman lähempänä mökkiä mutta kyllä sinne silti 1,5h ajaa suuntaansa. Tykkään autolla ajamisesta, etenkin yksin on parasta kuunnella musiikkia tai uppoutua omiin ajatuksiin. Toisen tai toisten kanssa autolla mökille ajaessa on kiva jutella tai voi pysähtyä matkalla kahville tai syömään. Se matka on jo sitä rentouttavaa vapaa-ajan viettoa. Samalla tavalla saatan käydä päiväreissulla toisessa kaupungissakin, joko vanhempieni kotipaikkakunnalla tai vaikka Helsingissä tms.
Vierailija kirjoitti:
Tylsintä on se, jos perheessä on sellaisia, jotka haluavat sinne mökille mennä, ja itse ei halua. Sitten joutuu hampaat irvessä istumaan autossa, hampaat irvessä olemaan mökillä, ja hampaat irvessä tulemaan sieltä pois.
Mökki kannattaa hommata sellaiselta paikalta että sinne pääsee julkisilla ja myös pois, silloin ne jotka eivät halua olla koko ajan siellä voivat itse valita milloin tulevat ja menevät vaikak isäntäväki haluaa jumittua sinne.
Mökin pitäis kanssa olla lähellä jotain taajamaa tai kaupunkia jossa kauppoja ja muita palveluja, ravintoloita ja järjestetään kesätapahtumia. Silloin ne jotka eivät tykkä mökillä olesskelusta yhtenään voivat keksiä muuta ohjelmaa.
Kuka mistäkin tykkää, en ymmärrä miksi tuollainen kenenkään muun takapuolta rassaa :O
Kummallista höpötystä muutenkin tällä palstalla mökkeilystä.. jotkut tykkää raataa mökillään ja jotkut haluavat vain rentoutua. Toiset ei halua mitään mukavuuksia mökille, toiset haluaa kaikki mahdolliset mukavuudet. Miten ihmeessä tästä voi kukaan normijärkinen lähteä vänkäämään ::D
Meillä on suvun mökki 3,5 ajomatkan päässä, tietenkin sitä ruuhkaisinta nelostietä pitkin.
Koko perjantai menee kaaoksessa kun duunista pitää lähteä selittelyjen kera kesken päivän ja lasten jäädä pois treeneistä että ehditään mökille laittaaan paikat asuttavaan kuntoon ennen yötä. Hyvä jos ehtii saunassa käydä ja kaljan korkata.
Lauantaina ehditään sitten "olla mökillä" mikä kuluu pääasiassa siihen että tehdään pakollisia pihatöitä ja remontteja ettei paikka ihan metsity.
Sunnuntaina nukutaan pitkään eikä yleensä edes yritetä tehdä juuri muuta kun laittaa ruokaa ja pakata kamat että ehditään jurnuttaa paluuruuhkassa pahimmillaan 4h kotiin riitävän aikaisin että saadaan kaikki rästiin jääneet koti- ja pihatyöt hoidettua.
Arvaatte varmaan että koko perhe voihkaisee tuskasta kun vaimo toteaa viikolla että "kyllä meidän on pakko käydä tänä viikonloppuna mökillä"
Se siirtymäaikakin voi olla kivaa ja lasketaan mukaan lomanviettoon
Meidän mökkimatka on 285 km, eli 3 tuntia suunnilleen. Lähdetään aamulla ajamaan, ollaan puolilta päivin perillä. Saunotaan, uidaan, syödään hyvin, jotain hommaa tehdään, jos on. Seuraavana päivänä sama ja ajetaan illaksi kotiin. Sopii meille mainiosti.
Vierailija kirjoitti:
Joo-o. Tuolla asenteella keskitysleirissä viettetty aikakin voi voi olla kivaa all-expenses-paid lomaa.
Yhden Phuketin lennon päästöillä perhe autoilee kymmenen vuotta.
Eli jos et lennä, saat surutta ajella autolla. Toki mielellään sekin auto voisi olla vähäpäästöinen hybridi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joo-o. Tuolla asenteella keskitysleirissä viettetty aikakin voi voi olla kivaa all-expenses-paid lomaa.
Meillä onneksi koko perhe pitää roadtrippejä kivana, joten mielellään ajetaan pidempääkin matkaa, ja harvoin ollaan yhdessä paikassa kahta yötä pidempään kun sitten vaihdetaan jo maisemaa. Automatkoilla jutellaan ja nauretaan, kuunnellaan musiikkia, katsellaan maisemia ja pysähdellään uusissa paikoissa.
Olisi aika tylsää jos matkanteko olisi vain välttämätön paha lomapaikkaan siirtyessä, onneksi meillä lomamatka alkaa jo silloin kun hypätään autoon.
Tajuan. Tässä hektisessä maailmassa, jos on yksi paikka jossa mieli lepää ja se sattuu olemaan se mökki, niin sinne on päästävä jo mielenterveyden puolesta.
Asiaa voi toki järkeillä bensahinnoilla ja ajamiseen kulutetulla ajalla, mutta mielenrauhalle ja levolle on todella vaikea laittaa mitään hintalappua.
En ymmärrä. Vanhempani tekivät tätä, koko lapsuuteni. Perjantai-iltana pakattiin auto ja köröteltiin Espoosta Mäntyharjulle hirveässä autoletkassa. Matka kesti monta tuntia ja helteessä meinasi taju lähteä takapenkillä. Heinolassa huoltsikalla pissa ja jäätelö-stoppi ja sitten matka jatkui. Mäntyharjun tienviitan kohdalta käännyttiin vasemmalle ja siitä alkoivat pölyävät hiekkatiet. Ikkunoita ei voinut enää pitää auki, muuten olisi sokeutunut. Kääntymist vaina vain pienemmille teilke, kuoppaa ja mutkaa, nimismiehen kiharaa. Kun lopulta pääsi perille, alkoi se helvetillinen tavaroiden purkaminen, raahaaminen ja järjestely. Isä, joka oli vahvin, lähti saunaa lämmittämään ja vettä kantamaan, kun pitihän sitä vielä saunaankin päästä, vaikka olisi voinut heittäytyä kanervikkoon toipumaan. Mä ihan oikesti, aloin vihaamaan koko mökkiä, enkä ole edes vielä päässyt kertomaan kaikista töistä, mitä sillä vankileirillä piti, alkeellisissa olossa tehdä. Pitäkää mökkinne, mä lähden Espanjaan 👋
Vierailija kirjoitti:
En ymmärrä. Vanhempani tekivät tätä, koko lapsuuteni. Perjantai-iltana pakattiin auto ja köröteltiin Espoosta Mäntyharjulle hirveässä autoletkassa. Matka kesti monta tuntia ja helteessä meinasi taju lähteä takapenkillä. Heinolassa huoltsikalla pissa ja jäätelö-stoppi ja sitten matka jatkui. Mäntyharjun tienviitan kohdalta käännyttiin vasemmalle ja siitä alkoivat pölyävät hiekkatiet. Ikkunoita ei voinut enää pitää auki, muuten olisi sokeutunut. Kääntymist vaina vain pienemmille teilke, kuoppaa ja mutkaa, nimismiehen kiharaa. Kun lopulta pääsi perille, alkoi se helvetillinen tavaroiden purkaminen, raahaaminen ja järjestely. Isä, joka oli vahvin, lähti saunaa lämmittämään ja vettä kantamaan, kun pitihän sitä vielä saunaankin päästä, vaikka olisi voinut heittäytyä kanervikkoon toipumaan. Mä ihan oikesti, aloin vihaamaan koko mökkiä, enkä ole edes vielä päässyt kertomaan kaikista töistä, mitä sillä vankileirillä piti, alkeellisissa olossa tehdä. Pitäkää mökkinne, mä lähden Espanjaan 👋
eTHÄN TUE TAKAISIN pliis!
Kaikkienhan on tietysti tehtävä kuten sinä haluat vain vain sinun tapasi elää on oikea.
🖕