Työnantajat ovat järjestäneet tuhansille armeijan käyneille vapautuksen taisteluista, jos Suomessa syttyisi sota
Ylimääräiselle kertausharjoitukselle ollaan valmiita lähettämään kutsut.
https://yle.fi/uutiset/3-12442266?origin=rss
Luuletko olevasi niin sanottu avainhenkilö yrityksessäsi vai käykö tiesi sotatantereelle?
Kommentit (61)
Ei lähetetä Lapuan ammustehtaan työntekijöitä heti ekana rintamalle, vaan pidetään ammustuotanto käynnissä, ja hyvä niin.
Paljon on myös siviiliammatteja, joiden osaajat kutsutaan palvelukseen jatkamaan samaa työtä. Jonkun on puolustusvoimienkin ajoneuvot, sähkölaitteet, viestintävälineet ym. korjattava ja huollettava, huoltorekat ajettava, ruoat keiteltävä, vaatteet pestävä ja paikattava jne. jne.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ukrainassakin edelleen lähes 40 miljoona ihmistä elää sitä normaalia elämään. Opiskelee, käy töissä, jne. Ei koko maa pysähdy, kun sota syttyy. Suomi on toki niin pieni maa, että se olisi vallattu ja ajettu alas 72 tunnissa.
Niinhän ne venäläiset luulivat, että Ukrainakin vallataan muutamassa tunnissa ja venäjän armeija kukitetaan tervetulleeksi.
Sano yksikin hyökkääjä, joka ei luulisi? Ainahan siinä käy samalla tavalla, oli kyse vuodesta 1914, 1939, 2003 tai 2022.
Tietyt suomalaiset firmat valmistavat viestintäratkaisuja puolustusvoimille. Niitäkään nörttejä ei kannata lähettää rynkyn kanssa sohimaan vaan hoitavat huoltoa, ylläpitoa yms. taustatoimintaa. Ei näistä asioista tiedoteta rauhanaikana eikä varsinkaan sodassa.
Ei ne työnantajat ole mitään järjestänyt, vaan työnantajat ovat mahdollistaneet ja sitoutuneet puolustusvoimien käyttää kriisitilanteessa henkilöstöä ja työajalla jatkuvaa avainhenkilöiden koulutusta, vähintäin 1-5 kertaa vuodessa.
Kertausharjoituksia työikäisille tuskin on enemmän kuin 2-7 kertaa, työntekijän ikävälillä 20-50v.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toisessa maailmansodassa taistelukykyiset lähetettiin rintamalle ja naiset tulivat tekemään heidän hommansa. Ei kai kukaan mies nyt voi olla täysin korvaamaton millekään yritykselle sota-aikana.
Naiset ovat jo nyt työelämässä, joten heistä tuskin löytyy ylimääräisiä paikkaamaan miesten hommia.
Lisäksi moni mies tekee työtä, jota ei vaan voi opettaa kenellä tahansa "lennosta", täällä ketjussa kommentoi aiemmin jakeluverkkosähköasentaja. Eipä sodan syttyessä se niin toimi, että siirretään toi jakeluverkkosähköasentajaMIES tonne rintamalle, otetaan toi NAIStarjoilija hoitamaan sen hommat, kun ei sodassa mitään ravintoloita tarvita :D
Sama juttu tietysti, jos olet intin käynyt nainen mutta teet jotain huoltovarmuuden kannalta yhtä kriittistä työtä, niin et sä rintamalle silloin lähde.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse olen IT-alalla ja minulle kerrottiin jo 20 vuotta sitten, ettei rintamalle ole mitään asiaa vaan tarvitaan nykyisessä työssä.
20v sitten puolustusvoimien kybertoiminta ei ollut samanlaista mitä nyt. Nykyään moni it-ammattilainen suuntaa nimenomaan rintamalle. Ei ehkä niihin etulinjojen juoksuhautoihin, mutta takalinjojen komentopaikoille ja elso-yksiköihin.
Jokainen IT-ammattilainen ei ole kyberturvallisuuden asiantuntija.
Ei mitään uutta, samoin oli jo sodan aikana. Molemmat isoisät välttyivät rintamapalveluksesta sen takia.
Ruokateollisuudessa töissä, rintamalle ei tarvitse lähteä. Olen nähnyt useasti meidän firman suunnitelmat sodan varalle ja suhteellisen vaikuttunut niistä olen, kunhan raaka-aineita saadaan tarpeeksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse olen IT-alalla ja minulle kerrottiin jo 20 vuotta sitten, ettei rintamalle ole mitään asiaa vaan tarvitaan nykyisessä työssä.
20v sitten puolustusvoimien kybertoiminta ei ollut samanlaista mitä nyt. Nykyään moni it-ammattilainen suuntaa nimenomaan rintamalle. Ei ehkä niihin etulinjojen juoksuhautoihin, mutta takalinjojen komentopaikoille ja elso-yksiköihin.
Jokainen IT-ammattilainen ei ole kyberturvallisuuden asiantuntija.
Ei ole, eikä tarvitsekaan. Siellä tarvitaan ihan niitä perus-it duunareitakin asennus, ylläpito ja helpdesk-hommiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toisessa maailmansodassa taistelukykyiset lähetettiin rintamalle ja naiset tulivat tekemään heidän hommansa. Ei kai kukaan mies nyt voi olla täysin korvaamaton millekään yritykselle sota-aikana.
Kyllähän sotien aikana Suomessakin aika paljon miehiä vapautettiin armeijasta siksi, että heidän siviilihommansa olivat niin tärkeitä. Esimerkiksi suurin osa rautatietyöläisistä.
Oman isäni osalta kertausharjoitukset loppuivat 70-luvulla siihen, että hänestä tuli prosessi-insinööri metallitehtaalle.
Maanviljelijät kotiutettiin syksyllä 1941 ja käskettiin uudestaan riviin kesällä 1944. Kyseessä oli lähes 30% kenttäarmeijan vahvuudesta.
Luin sellaisen muistelman, jossa pohjalaiset maanviljelijät joutuivat takaisin rintamalle vuonna 1944. Suoraan Kannakselle. Heitä vastaanottamassa oli silloinen eversti, myöhempi kenraali ja Mannerheim-ristin ritati Adolf Ehrnrooth. Tämä piti näille maajusseille puhuttelun, jossa haukkui nämä ensin paskoiksi ja viljapiilottajiksi, sitten sanoi että jouduitte sellaiseen paikkaan että jos luoti ei satu edestä niin takaa se sattuu varmasti ja ajoi nämä tutisevat isännät sitten etulinjaan. Oli melkoinen motivaatiopuhe :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllähän sotien aikana Suomessakin aika paljon miehiä vapautettiin armeijasta siksi, että heidän siviilihommansa olivat niin tärkeitä. Esimerkiksi suurin osa rautatietyöläisistä.
Oman isäni osalta kertausharjoitukset loppuivat 70-luvulla siihen, että hänestä tuli prosessi-insinööri metallitehtaalle.
Maanviljelijät kotiutettiin syksyllä 1941 ja käskettiin uudestaan riviin kesällä 1944. Kyseessä oli lähes 30% kenttäarmeijan vahvuudesta.
Luin sellaisen muistelman, jossa pohjalaiset maanviljelijät joutuivat takaisin rintamalle vuonna 1944. Suoraan Kannakselle. Heitä vastaanottamassa oli silloinen eversti, myöhempi kenraali ja Mannerheim-ristin ritati Adolf Ehrnrooth. Tämä piti näille maajusseille puhuttelun, jossa haukkui nämä ensin paskoiksi ja viljapiilottajiksi, sitten sanoi että jouduitte sellaiseen paikkaan että jos luoti ei satu edestä niin takaa se sattuu varmasti ja ajoi nämä tutisevat isännät sitten etulinjaan. Oli melkoinen motivaatiopuhe :D
Ei puhunut valitettavasti pötyä :( Noissa taisteluissahan Aatu ammutti tykistöllä keskitykset omiin asemiin, kun näki että siellä antauduttiin ja venäläiset valui läpimurtoon.
Vierailija kirjoitti:
Ruokateollisuudessa töissä, rintamalle ei tarvitse lähteä. Olen nähnyt useasti meidän firman suunnitelmat sodan varalle ja suhteellisen vaikuttunut niistä olen, kunhan raaka-aineita saadaan tarpeeksi.
Minäkin olen samalla alalla, ylpeänä saadaan painaa hommia tehtaalla jos tilanne tulisi. Armeja marssii vatsallaan ja jonkun on sairaalat ja palvelutalotkin ruokittava.
Vierailija kirjoitti:
Ai noinkin voi lusmuta. Sumplii asian työantajansa kanssa, että on "korvaamaton" ihminen.
Minut on tuollaiseksi avainhenkilöksi nimetty. Mielenkiinnosta siis seurailen tilanteen muuttumista, sillä en ole enää ko. firmassa töissä. Toisaalta olen myös vapautuksen rauhan ajaksi, joten rintama tuskin ensimmäisenä kutsuisi muutenkaan.
Homma ei varsinaisesti mennyt niin, että olisin sumplinut itse. Ilmeisesti puolustusvoimilta oli tullut kysely, ja esimiehet keskenään olivat pohtineet sopivan henkilön, ja minulta kysyttiin. Siihen aikaan mikään aseellinen konflikti ei näyttänyt todennäköiseltä ja toivoin, että suostumalla olisin paremmassa asemassa mahdollisissa yt-neuvotteluissa. No such luck.
Jonkun sivarin tekemä propaganda aloitus 😂
Vierailija kirjoitti:
Minut on varattu työnantajan palvelukseen. Sairaalatyö. Vähän tympeää ettei edes sota vapauta tästä hoitotyöstä :D
Olisikohan tässä keino saada lisää miehiä hoitoalalle? Voitaisiin vaikka tehdä joku uusi laki että lähihoitajat tai sh-opiskelijat eivät joudu armeijaan lainkaan edes rauhan aikana.
Entäs sitten meidät hullut? Lähetetäänkö meidät rintamalle vai mitä joudumme tekemään. Poliisi vei ainakin aseet pois aikoinaan eli ei kai he nyt sitten anna uusia? Mielellän kyllä lähtisin rintamalle, ei siinä mitään. Rennostihan siellä rintamalla pärjäisi pillerihumalassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei se ihan niin mennyt. Isoisäni jäi rintamalla, vaikka maanviljelijä olikin. Harvaksi olisi miehitys jäänyt, jos kaikki maanviljelijät olisi siviiiin siirretty.
Kotiutus tehtiin ikäperusteella. Alkuperäinen tarkoitus oli, että yli 35-vuotiaat kotiutettaisiin kaikki ja yli 30-vuotiaat siirrettäisiin selusta-alueille. Tämä ei kuitenkaan toteutunut. Ketkä pääsivät kotiin asti riippui siitä, millä rintamanosalla palvelivat, ja jokunen joulupukkipataljoona jäi rintamalle vielä vuoden 1942 ajaksi.
en ole käynyt armeijaa ja olen työkyvyttömyyseläkkeellä. pitäisiköhän hakea johonkin kriittiseen työhön ettei tulisi kutsua kertausharjoituksiin
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Isoisäni oli juuri rautatieläinen ja kuljetti tavarajunaa etelästä pohjoiseen kaikki sotavuodet. Ei siis ollut rintamalla, mutta kyllä noita tavarajunia varmasti yritettiin tuhota myös.
Ihan samaa ryssssät kuvittelivat talvisodassakin. Nyt Suomi on monta kertaa vahvempi ja meillä on lisäksi kyky iskeä pitkälle hyökkääjän puolelle sekä saamme heti tukea ainakin Britannialta. Rysssät saisi täällä turpaansa heti, ylittäisivät rajan ja jatkaisimme moukarointia pitkälle ryssssän puolelle karkuun loikkiviin joukkoihin.