Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

paljonko on 20% 54:stÄ eurosta?

Vierailija
18.08.2008 |

.

Kommentit (26)

Vierailija
21/26 |
19.08.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alkuperäinen summa on tietysti 100%, eikö? Eli siis yksi kokonainen summa. Niin silloin, jos joku on vaikka 23% tästä alkuperäisestä summasta, se on 0,23 x 1 (eli alkuperäinen, yksi kokonainen, summa).

23 % 50:stä = 0,23 x 50

14 % 50:stä = 0,14 x 50

60% 50:stä = 0,6 x 50 jne.

100% 50:stä on sitten 1,00 x 50 eli 50.

Vierailija
22/26 |
19.08.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun mieheni kanssa olimme eräässä kaupassa ostassa vessaan sellaista mattoa joka myytiin metri tavarana. Tarvitsimme mattoa 1,3m, no myyjä ( nuori mies) mittasi ja leikkasi palan... alkoi sitten kirjoittamaan lappuun hintaa ja maton mittaa. Aikansa siinä pyöriessä tuumasi, että saatte sen sillä yhden metrin hinnalla! Ei siis osannut laskea paljonko matolle olisi tullut hintaa...

Kuinkahan paljon tällaisia myyjiä on... ja esimiehiä ;o)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/26 |
19.08.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta asenne on ihan rautaa! Kaikista v-mäisistä ja ylimielisistä kommenteista pahastumatta ja lannistumatta se vaan jatkaa hyväntuulisesti kyselyä. Hatunnosto! Ohjeet laskuihin saitkin jo.

Pidä sama linja, AP!

Vierailija
24/26 |
19.08.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pakko kysyä että missä täällä koneessa on laskin?

Vierailija
25/26 |
19.08.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

en osaa laskea ja kun pitäs opetella niin alkaa vaan ärsyttään, liian tylsää koko laskeminen.

Minä kävin ravintolakoulun vuosia sitten , enkä sielläkään loistanut mutta kyllä muuten hallitsen nämä hommat.

ap.

Vierailija
26/26 |
19.08.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

osaako laskea vai ei?

Siis että mielestäni ei ole tarvinnut opetella jossain koulussa tai muistaa kouluajoilta prosenttilaskun KAAVAA osatakseen ottaa tietyn prosenttiosuuden tietystä luvusta. Kuvittelisin, että aikuinen ihminen osaa ihan itse päätellä, miten 100% eli kokonaisuudesta saa pienemmän osan.

Itse olen mielettömän huono matematiikassa, enkä tosiaan muista mitään sen kaavoja, mutta prosenttilaskuhan tämähän on ihan perustavanlaatuista loogista päättelyä. Vähän sama, kuin aikuisella ihmisellä olisi kakku, joka pitää jakaa kahdeksalle kahvivieraalle, ja hän kysyisi, että "miten ihmeessä jaan tämän yhden kakun kahdeksaan osaan"? Siis totta kai aikuinen ihminen osaa ottaa kokonaisuudesta osia ilman mitään hemmetin matematiikan laskukaavojakin.

Ja se nyt sitten on ihan eri asia, osaako päässä laskea vaikkapa 12,5 % 69:stä, mutta sitä vartenhan on laskukoneet. Minua hämmästyttää siis se, että ilmeisen täysjärkinen ihminen joutuu kysymään MITEN se tehdään.

Enkä loukatakseni sano, ihan vilpittömästi ihmettelen, mikä siinä voi olla epäselvää...