Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Jos sinut kutsutaan ystävän syntymäpäiville

Vierailija
12.05.2022 |

Toiveena on yhteiseen (maksulliseen) ohjelmaan osallistumisen, mutta sitten samalla kutsussa on, että lahjaa ei tarvitse tuoda. Ystävä täyttää pyöreitä. Vietkö silti lahjan? Tuntuu oudolta mennä ilman, mutta maksullisen ohjelmanumeron takia hintaa osallistumiselle tulee jo valmiiksi, eikä rahaa ole paljon enää laittaa lahjaan. Miten toimisit?

Kommentit (32)

Vierailija
21/32 |
12.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Riippuu kutsun sanamuodosta. On aivan eri asia, jos kutsussa lukee, että lahjaa ei tarvitse tuoda tai että ei lahjoja. Tuo ei tarvitse tarkoittaa, että lahjan saa tuoda, jos niin haluaa. Silloin voi tuoda vaikka sen skumppapullon kukkien lisäksi.

Muoto on että en toivo lahjoja, vaan... ja se yhteinen ohjelmanumero.

No mitä kohtaa et tuosta ymmärrä? 

Vierailija
22/32 |
12.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ärsyttävää kun jos tosiaan kutsuss on muotoiltu tuollain, että lahjaa ei tarvitse tuoda. Ikään kuin kutsuja antaisi ymmärtää, että lahja ei ole pakollinen, mutta sellaisen saa halutessaan tuoda. En mä välttämättä lähtisi kutsuille tyhjin käsin, koska kuten Ap pelkää, noloa olla pahimmillaan ainoa kuka ei tuo mitään.

Käytkö siis juhlissa vain kyttäämässä kuka tuo lahjan? Vai miten edes huomaat oletko ainut, joka ei tuo? Itse en ole koskaan juhlissa kiinnittänyt huomiota onko siellä mahdollisesti ollut joku joka ei tuonut lahjaa. Eihän sitä edes voi tietää, kun yhteislahjat ovat hyvinkin yleisiä. 

Ei niillä muilla mitään väliä ole, mutta kyllä se lahjansaaja, eli synttärisankari sen huomaa ketkä tulevat kahta kättä paukuttaen. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/32 |
12.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kutsuta synttärit ei kihlat ei häät.Rääpiäisin kyllä jotta siivon koko sotkut. 3 vuotta jo vastannut: kiitos ei,minulla on muuta jo sovittu.

Vierailija
24/32 |
12.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

En veisi lahjaa, jos erikseen toivotaan ettei niitä tuoda. En kokisi, että siinä on mitään noloa noudattaa esitettyä toivetta. Muiden lahjoja ei tule kyttäiltyä.

Itsekin aina omissa juhlissani toivon, ettei lahjoja tuotaisi. Jonkin verran ihmiset niitä toki tuovat, mutta pakko myöntää etten muista yhtään, kuka toi mitäkin ja kuka ei tuonut mitään. Kun ne lahjat eivät merkitse minulle mitään. Sillä on väliä, tulevatko ihmiset paikalle. Se on oikeasti tärkeää.

Vierailija
25/32 |
12.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ärsyttävää kun jos tosiaan kutsuss on muotoiltu tuollain, että lahjaa ei tarvitse tuoda. Ikään kuin kutsuja antaisi ymmärtää, että lahja ei ole pakollinen, mutta sellaisen saa halutessaan tuoda. En mä välttämättä lähtisi kutsuille tyhjin käsin, koska kuten Ap pelkää, noloa olla pahimmillaan ainoa kuka ei tuo mitään.

Käytkö siis juhlissa vain kyttäämässä kuka tuo lahjan? Vai miten edes huomaat oletko ainut, joka ei tuo? Itse en ole koskaan juhlissa kiinnittänyt huomiota onko siellä mahdollisesti ollut joku joka ei tuonut lahjaa. Eihän sitä edes voi tietää, kun yhteislahjat ovat hyvinkin yleisiä. 

Ei niillä muilla mitään väliä ole, mutta kyllä se lahjansaaja, eli synttärisankari sen huomaa ketkä tulevat kahta kättä paukuttaen. 

Mitäpä sitten? Kovin on pikkumaista ja lapsellista menoa, jos ystävyys mitataan sillä tuoko lahjaa vai ei. 

Vierailija
26/32 |
12.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"En toivo lahjaa" kirjoitti ap:n ystävä. Silloinhan on vain hyvä, jos menee kahta kättä paukuttaen eikä väkisin tuputa ei-toivottua kukkapuskaa tms. 

Vierailija
27/32 |
12.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi sinua ärsyttää kohtelias kielto? Olisi aika tylyä kirjata kutsuun: "älä tuo lahjaa".  

Epäselvän ja tylyn ilmaisun välillä ei ole muita muotoja?

Nyt kun ap tarkensi kuinka kutsu oli muotoiltu ja sehän oli paitsi selkeä myös kohtelias.

Vierailija
28/32 |
12.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi sinua ärsyttää kohtelias kielto? Olisi aika tylyä kirjata kutsuun: "älä tuo lahjaa".  

Epäselvän ja tylyn ilmaisun välillä ei ole muita muotoja?

Nyt kun ap tarkensi kuinka kutsu oli muotoiltu ja sehän oli paitsi selkeä myös kohtelias.

Jos osaa suomea, ei siinä ole mitään epäselvää, jos ilmoitetaan, ettei lahjaa tarvitse tuoda. Se on kohteliaampia sanankäänne sille, että älä tuo lahjaa. Jos ihminen toivoo lahjaa, ei hän mainitse erikseen kutsussa mitään viitaten lahjaan. 

Vierailija
29/32 |
12.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ymmärrä, miksi pitää väkisin tuoda jotain roskaa. Esim. kukkakimppuhan menee jo muutamassa päivässä roskiin. 

Vierailija
30/32 |
12.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joku kukkatilaus interfloralta juhli en jälkeen jossa Kiitos kivoista kemuista

Vierailija
31/32 |
12.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun mielestä tuo shampanjapullo on oikein hyvä vieminen, mikään sitä enemmän olisi liioittelua jos on erikseen sanottu että lahjaa ei tarvitse. Varmaan ystävä on ajatellut juuri noin, että se osallistuminen maksulliseen ohjelmanumeroon on jo itsessään vähän kuin lahja.

Vierailija
32/32 |
12.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lahja on se että maksat ohjelmasta sen mitä pyydetään. Jos ei "tarvitse" lahjaa, voi olla ettei tähän mennessä kavereiltaan saamansa synttärilahjat ole olleet kovin tarpeellisia tai ei ylipäätään tarvitse mitään tavaraa.