Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Utelias työkaveri. Mitä tommosten kanssa voi tehdä jos ei halua kailottaa koko elämäänsä ja kaikkea

Vierailija
12.05.2022 |

Kokemuksesta olen oppinut, että jos olen kertonut itsestäni liikaa, niin sitä on käytetty minua vastaan. En enää oikein luota keneenkään. Ja ärsyttää, kun joku kuulustelee vaan joka kerta. Miksi näin miksi sitä? Miksi olet lomalla nyt? Miksi sinun lapset on kotona? Käytkö siellä käytkö täällä? Mitä opintoja olet suorittanut? Missä olet ollut töissä ja millon? jne. Huoh raskasta.

Kommentit (71)

Vierailija
1/71 |
12.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saako teidän työpaikalla olla kuulokkeet/peltorit päässä?

Vierailija
2/71 |
12.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkä pitää miettiä jotain ympäripyöreitä vastauksia, joilla ei kerro mitään. Ja olla mahdollisimman neutraalisti. Jos on tuppisuuna tai sanoo että mitä se sinulle kuuluu, niin sekin voidaan kääntää sinua vastaan, vaikka kyselijä tässä on se törppö. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/71 |
12.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kerro että oli taas Niiiiin tylsä vkonloppu, siivosin kaappeja, ullakkoa, kellaria tai vanhemmat kylässä tai pitkällä kävelyllä etkä nähnyt yhtään ihmistä koko matkalla. Ole tylsä.

Vierailija
4/71 |
12.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Saako teidän työpaikalla olla kuulokkeet/peltorit päässä?

Eiku tää utelu tapahtuu kahvi- ja lounastauoilla, joilta en uskalla kieltäytyä. KOSKA minua on aikaisemmin haukuttu siitä, että en osallistu tarpeeksi hyvän yhteishengen luomiseen.

Vierailija
5/71 |
12.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt täytyy vain opetella välttämään  ja  vastaamaan ympäripyöreitä.  Itse saa valita  kenelle kertoo aina. Onko sulla lapsia, koiraa, kissaa, autoa , mökkiä,v enettä  kysy heti ja sano  että sä haluat heti myös  vastauksia samoihin kysymyksiin.  Röyhkeys vastaan  röyhkeys. Ja naura  päälle.

Vierailija
6/71 |
12.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laita korvatulpat ja joka kerta kun työntyy viereen otat pois yhden tulpan.Kyllä hän ymmärtää.Sano pahimmassa tapauksessa että sinua vaivaa tinnitus. 

Vierailija
7/71 |
12.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen vastannut että en halua puhua yksityiselämästäni, koska minun ei tarvitse kertoa.

Se on viisasta, olen huomannut.

Toisaalta voit vaihtaa puheenaihetta ihan vaan pokkana tai olet niinkuin et kuullutkaan mitä työkaverisi kysyi.

Vmaiset työkaverit kyllä keksivät puhua pskaa josset avaudu uteliaille.

Viimeisenä oljenkortena veetuilijoille olen ottanut sen linjan, että katson otollisen hetken kaksin.

Sitten sanon,että jos tuo sun v mainen asiaton käytös ei lopu niin teen tästä luottamushenkilölle ja työsuojeluvaltuutetulle ilmon.

Kolmea itsestäni vanhempaa miestä oon nyt napauttanu 17vuoden aikaan ja kaksi pyytänyt anteeksi käytöstään( kolmas jäi eläkkeelle) eivätkä enää veetuile vaan hyvin asiallisia ovat nykyään. mm

Seksististä käytöstä, työajan käytön arvostelua.yms naistyöntekijää kohtaan. Eli pitäkää puolenne ja ottakaa selvää mikä on asiatonta käytöstä työpaikalla.

Vierailija
8/71 |
12.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä osaan väistellä kysymykset ja heitellä ympäripyöreitä vastauksia ja osaan kääntää puheen näiden ihmisten lempiaiheeseen eli heihin itseensä.

Vierailija
9/71 |
12.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kerro että oli taas Niiiiin tylsä vkonloppu, siivosin kaappeja, ullakkoa, kellaria tai vanhemmat kylässä tai pitkällä kävelyllä etkä nähnyt yhtään ihmistä koko matkalla. Ole tylsä.

Tai sitten erittäin pitkiä, yksityiskohtaisia, pitkäveteisiä tarinoita. Kuin puhelias karjalaismummo, joka ei ole saanut pitkään aikaan juttuseuraa. Kohta eivät uskalla kysyä mitään!

Joo kiitos kysymästä, käytiin viikonloppuna serkun tytön rippijuhlissa Imatralla, serkun miehen suku siis on sieltä kotoisin, he ovatkin asuneet siellä jo 1700-luvulta asti, ihana talo muuten heillä, tiiätkö semmonen vanha maalaistalo, ja voileipäkakut ja kaikki, vaikka koetan kyllä enimmäkseen vältellä gluteenia nykyään, kun tuppaa niin mahassa kiertämään, ja tälleen keväisin tulee ihottumaa kainaloihin, on vielä vähän asian selvittely kesken, mutta juuri siellä viikonloppuna veljentyttäreni osasi vinkata yhdestä luontaishoitajasta, tämmönen kuin Kirsi Viheroksa, hän on auttanut monia, annan kyllä numeron jos kiinnostaa, ja tän veljentyttären mies siis työskentelee puuseppäyrittäjänä ja kuule lupasi minullekin kunnostaa vanhan senkin, jonka äitini osti helmikuussa antiikkikaupan loppuunmyynnistä, tiedätkö kuule sen Leenan Antiikin siinä Pyörtölässä, siinä ihan Tillilän kauppapuutarhan lähellä, ja sai muuten niin hyvään hintaan, ajatella, vain sata euroa, ja onhan kyllä virtsatietulehduskin vielä vaivannut...

Vierailija
10/71 |
12.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä niin tunnen tätä samaa tuskaa töissä kuin myös vapaallakin.

Olen sosiaalinen introvertti ja erittäin tarkka yksityisyydensuojastani.

Olen joutunut ihan valehtelemaan töissä kun joskus oli työkavereina tai kerran jopa pomona henkilöitä joille ois pitäny avsta koko elämä. Sanoinkin eräälle henkilölle kerran että mä olen töissä täällä eikä välitä puhua yksityisasioistani työyhteisössä.

Joskus jouduin keksimään jotan hätävalheita ku kaikkien piti aina kertoo mitä tekee pääsiäispyhinä tai jouluna tai lomalla ja mulla ei ollu mitään sanottavaa koska olin yksin kotona. Keksin jotain ympäripyöreetä. Sama tilanne toistu ku nää pyhät tai lomat oli ohi, uusi kyselyrinki jossa jokaisen pitää kertoa mitä teki.... huokaus.

En ole koskaan tajunnut miksi jotkut kyselee ventovierailta (vaikka ovatki työkavereita) hirmusen henk kohtasia asioita, esim sisarusten määrää ja onko väleissä sisarusten kanssa... siis oikeesti!

Vierailija
11/71 |
12.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

No vaan entäpä sitten nämä, jotka kyselee perheenjäsenistäkin vaikka mitä. Uusi työkaveri kuulusteli ja kun oli harrastukseni ym. tentattu ja päästy lasten ikiin, oli seuraava kysymys (koskien 13 v. tytärtäni) ja on vissiin kuukautisetkin jo alkaneet? Whaatttt???

Vierailija
12/71 |
12.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tai sitten erittäin pitkiä, yksityiskohtaisia, pitkäveteisiä tarinoita. Kuin puhelias karjalaismummo, joka ei ole saanut pitkään aikaan juttuseuraa. Kohta eivät uskalla kysyä mitään!

Joo kiitos kysymästä, käytiin viikonloppuna serkun tytön rippijuhlissa Imatralla, serkun miehen suku siis on sieltä kotoisin, he ovatkin asuneet siellä jo 1700-luvulta asti, ihana talo muuten heillä, tiiätkö semmonen vanha maalaistalo, ja voileipäkakut ja kaikki, vaikka koetan kyllä enimmäkseen vältellä gluteenia nykyään, kun tuppaa niin mahassa kiertämään, ja tälleen keväisin tulee ihottumaa kainaloihin, on vielä vähän asian selvittely kesken, mutta juuri siellä viikonloppuna veljentyttäreni osasi vinkata yhdestä luontaishoitajasta, tämmönen kuin Kirsi Viheroksa, hän on auttanut monia, annan kyllä numeron jos kiinnostaa, ja tän veljentyttären mies siis työskentelee puuseppäyrittäjänä ja kuule lupasi minullekin kunnostaa vanhan senkin, jonka äitini osti helmikuussa antiikkikaupan loppuunmyynnistä, tiedätkö kuule sen Leenan Antiikin siinä Pyörtölässä, siinä ihan Tillilän kauppapuutarhan lähellä, ja sai muuten niin hyvään hintaan, ajatella, vain sata euroa, ja onhan kyllä virtsatietulehduskin vielä vaivannut...

Tuo on hyvä, alkaa ensin vähän asianvierestä puhua ja sitten rönsyilee jonnekin sivupoluille ja niiden sivupoluille loputtomasti. Tunsin yhden tyypin jolle voi antaa käteen tyhjän a4 paperin ja siitä alkoi juttu joka ei olisi loppunut koskaan. Jos siltä kysyi jotain niin äkkiä alkoi katua että tuli kysyneeksi.

Vierailija
13/71 |
12.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä joudun tuon tuostakin esim kampaajalla tai jalkahoidossa tms paikassa, jossa itse haluais lähinnä rentoutua, utelujen kohteeks. Saatetaan kysellä vaikka mitä henk koht asioita.

Kerran olin hierojalla ja 75 min "rentoutushieronnan" jälkeen olin niin raivona että kotiin mennessä piti ostaa suklaalevy että sain rauhotettua ja lohdutettua itteni.

Hieroja uteli kaiken maailman asiat, eikä tajunnu ollenkaan (ei edes melko ilmiselvistä vihjeistäni) etten nyt välittäs puhua a) yhtään mitää, b) saati henkilökohtasia asioita.

Hän oli sellanen vanhan kansan moottoriturpa täti jonka oikeus on rupatella ummet ja lammet (myös omat asiat), eikä tajua ollenkaan että asiakas ei oo samoilla linjoilla.

Vierailija
14/71 |
12.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos vain mahdollista, niin kannattaa kääntää puhe työasioihin ja kysellä, että oletkos jo ehtinyt hoitaa sen tilauksen x ja eikös sillä olekin jo kiire. - Sillä tavalla voi "vastapilata" utelijan rentoutumishetken.

Yksityisasioiden uteluihin ei tarvitse vastata vaan kääntää puhe toisaalle. Nyt voi puhua natosta ja Ukrainan sodasta. Sää on loputtoman monipuolinen pohtimisen aihe. Nytkin on valkovuokot 2 viikkoa myöhässä.

Mulla on nimittäin tuollainen kyselijä ja totuuksien laukoja ("kylläpä näytät väsyneeltä, oletko ihan terve" - tyylinen) sulostuttamassa työpäiviäni.

Vierailija
15/71 |
12.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä kanssa yks joka kärsii utelijoista.

Olen kehittänyt toimistolla ihan oman toimintamallin tällasiin tilanteisiin ja tällasia utelioita varten.

Jos kaiken kirjottasin niin siitä tulisi selviytymisopas, mutta lyhyesti.

- esitän niin tylsää kuin mahdollista jotta ketään ei kiinnosta tekemiseni tai menemiseni.

- tunnistan sekunnissa utelijatyypin ja yritän pysyä kaukana hänestä

- tunnistan myös tilanteet joissa utelua tapahtuu todennäköisemmin, sivuutan ne jos se vaan on mahdollista

- vastailen ympäripyöreitä ja esitän heti vastakysymyksen niin nopeasti että utelija ei ehdi esittää minulle lisää tarkentavia kysymyksiä.

Huom. Uteliaat ihmiset ovat usein kovia puhumaan ja tykkäävät puhua itsestään, joten suon heille sen ilon ja kunnian.

- Yritän kääntää keskustelua muihin aiheisiin.

- Jos menee kovin henkilökohtasiin niin sanon suoraan kiusaantuneella äänellä "anteeksi mutta olen vähän tällanen tylsinys, mut en oikein välittäs puhua näin henkilökohtasia asioita täällä töissä vieraille ihmisille" tms

Vierailija
16/71 |
12.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on kanssa sellanen hirveä "päpättäjä", olis ees joskus kyselemättä ja vaan keskittyis niihin töihin.

Vierailija
17/71 |
12.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jätä huomioimatta tylysti.Jätävät sut rauhaan .Mutta myös ulkoistavat sinut sinä porukasta. Sama se on kaikkialla missä naisia paljon yksi on utelijas ja kailoktaa kaikille sen henkilön asiat ,joita luotamuksella olet puhunut,kun olet pois!Näin on ihan joka paikka missä akkoja paljon.Ei tarvitse rajata työ ymmäristöön vaan siellä missä naiset,siellä juorut ja pahan suopeus ja kateus.Kerto myös huonosta esimiehestä,kun työ yhteisö voi huonosti.Tai kerhotoiminasta, seuratoiminasta,missä ylensä sallitaan tuolainen käytös.Eli: Paikat jossa ei yhteisiä vikko palaveita. Vastaavat ja porukka saman pöydän ääreen kertomassa tuntoja rohkeasti.

Vierailija
18/71 |
12.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rajoittaa keskustelun tiukasti työasioihin.

Vierailija
19/71 |
12.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos tällä palstalla on yhtään kampaajaa, kosmetologia, jalkahoitajaa, hierojaa, fyssaria tms henkilöä joka viettää asiakkaan kanssa aika muutamaa minuuttia pidempään, niin PLIIIIS älkää kyselkö ihmisten henkilökohtaIsia asioita.

Vaikka asiakas olisi kuinka puhelias ja selvästi ilmaisee että haluaa jutella, niin hän kertoo itse sen mitä hän haluaa kertoa.

Älä siis esitä edes lisäkysymyksiä henkilökohtaisista asioista, äläkä ainakaan aloita utelemaan niitä.

Ja erityisesti vielä jossain kampaamossa jossa voi olla monta muuta henkilöä kuulemassa, se on todella kiusallista.

Vierailija
20/71 |
12.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos on mahdollisuus,sanoo vaikka,että menen nyt vessaan. Tai lähtee muualle. Ei kellekään ole pakko alkaa kertomaan mitään,jos ei halua. Varsinkin,jos se on vaan tahallaan ärsyttävä,työpaikan juorukello. Mukavien ihmisten kanssa on kiva jutellakin. Työpaikoilla kannattaa aina miettiä,mitä puhuu :). Aina siellä joku kateellinen on tai muu juoruilija tms. Puhelee ympäripyöreitä,keksii jotain. Aina niitä yleisiä puheenaiheita löytyy. Ei niitä yksityisasioitaan tarvitse levitellä kellekään :).

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kolme seitsemän