Työharjoittelija ja ikävät asiakkaat
Mikä ihme saa asiakkaan käyttäytymään ilkeästi harjoittelijaa kohtaan jos hän yrittää parhaansa palvellessaan?
Valaiskaa minua, en ikinä ole ymmärtänyt miksi pitää tuhahdella ja käyttäytyä huonosti kenellekään, mutta joku ilmeisesti tuntee olevansa ensi kertaa elämässään jonkun niskan päällä kun pääsee piikittelemään toisen ollessa epävarmalla alueella?
Kommentit (58)
Aspa on useimmiten duunari ja duunarin oletetaan käyttäytyvän automaattisesti nöyrästi ja pelonsekaisella kunnioituksella muita kohtaan. Sääty-yhteiskunnan asennemaailma on edelleen olemassa, vaikka teoriassa sääty- ja luokkajaosta on luovuttu. Samanlaista nöyryyttä odotetaan nuorilta naisilta, koska yhteiskunnassa ollaan tuhansien vuosien ajan totuttu, että he ovat alamaisia sekä vanhemmille ihmisille että miehille.
Hierarkian pohjalla tässä sitten nuorena aspanaisena ollaan, ulkopuolisesta voi kuulostaa uskomattomalta, kuinka fiksu ja mukava korkeakoulutettu keski-ikäinen muuttuu riehuvaksi taaperoksi, kiusaajaongelmanuoreksi, tai murhanhimoiseksi psykopaatiksi, kun kohtaa satavarman hierarkian pohjakastilaisen
Vierailija kirjoitti:
Asiakaspalvelijalla pitää olla psykologiset taidot luontaisena jos sellaiseen ammattiin lähtee. Pitää vaistota ihmisen tunnetilat ja osata rauhoitella ja ratkaisuja hakea sitten pyytämällä apua jos ei omat voimavarat riitä.
Jos asiakaspalvelijan olisi pakko olla luontainen psykologi, niin ei olisi kovin montaa asiakaspalvelijaa tässä maassa. Ei kuulu esim. kaupan kassan tehtäviin hoitaa asiakkaan mt-ongelmia.
Päärynä kirjoitti:
Itse olen 40+ alanvaihtaja, ja ollut nyt kaupassa töissä muutaman kuukauden.
Olen kyllä aika järkyttynyt, kuinka inhottavia ihmiset ovat. On se tiedossa ollut aiemminkin, että aspana tulee kuraa niskaan, mutta on tämä alku uudella alalla ollut kyllä melko hurjaa. Toki suurin osa ihmisistä on ihan neutraalin asiallisia, osa hyvinkin mukavia, mutta TODELLA PALJON on kohtuuttoman asiattomia, todella vihaisia ihmisiä, jotka vi**uilevat, viisastelevat, vähättelevät...ei alkeellisimpiakaan käytöstapoja.
Itselle on todella vaikea ymmärtää tuollaista suoranaista ilkeyttä; ei ne asiat kuitenkaan ole mitään elämän ja kuoleman kysymyksiä. Ei tulisi mieleenikään käyttäytyä noin huonosti ketään kohtaan, miten jotkut asiakkaat käyttäytyvät ja kohtelevat meitä työntekijöitä.
Virheitä sattuu varmasti kaikille, ihmisiä kun ollaan. Toki jos ei mitään tee, niin ei tee virhettä?!
Niistä kuitenkin otetaan opiksi ja seuraavalla kerralla sitten paremmalla onnella. Kaikki asiat selviävät kyllä.
Tilanteet ovat monesti hektisiä ja siinä metelissä ja härdellissä menee ainakin itselläni joskus pää ihan sekaisin. Vaikea on joskus jotain näpyttää kassaan, kun joku puhuu korvaani radiopuhelimella, asiakas pajattaa minulle jotain, toinen asiakas puhuu päälle, kollega puhuu selän takana toiselle asiakkaalle/puhelimeen, ihmiset pakkaavat tavaroitaan ja ne rapisevat ja hyvässä lykyssä vielä joku lapsi kiljuu vieressä ja postin työntekijä täyttää pakettiautomaattia ja paiskoo niitä luukkuja. Että eläköön työrauha...Kassalla minulle huudetaan/valitetaan asioista, joille en voi mitään/jotka eivät ole minun vallassani ym. Asioista voi sanoa, mutta voi sanoa nätisti. Työkaverit on ihania ja työ sinällään mukavaa ja mielenkiintoista, mutta tuollaisten inhottavien ja käytöstavattomien asiakkaiden takia en tiedä, kauanko tuota työtä jaksaa tehdä. Ja juu tiedetään, sitä skeidaa ei saisi ottaa henk.koht., mutta en voi väittää, etteikö se ilkeily missään tuntuisi.
Ei kassa-myyjä ole mikään pa**asaavi, jota kohtaan voi käyttäytyä huonosti vain sen takia, että itsellä on paha olla. Enemmänhän se töykeily sanojastaan kertoo.
Ja kyllä, minä teen virheitä enkä vielä osaa läheskään kaikkea, mutta ihan varmasti teen parhaani ja haluan oppia, mutta minusta kaikille olisi mukavampaa, jos oltaisiin ystävällisiä puolin ja toisin. Se ei edes maksa mitään.
Tsemppiä ja sympatiahalit! :) Juuri tuo ympärillä tapahtuva hälinä ja siitä tuleva pään pyörällä oleminen vaikeuttavat aspa-tilanteita entisestään. Koitahan jaksaa.
Ihmiset ovat itsekkäitä nykyään ja mt-ongelmat lisääntyneet. Koettakaa aspat kestää!
Parempi kun asiakaspalvelijat vaan opiskelevat sitä palveluasennetta ja lopettavat itkemisen.
Vierailija kirjoitti:
Onneksi typerille asiakkaille voi nauraa muiden työntekijöiden kanssa.
Samaa mieltä olen. Ehkä pahinta niissä ikävissä asiakkaissa on se, miten suuri myötähäpeän tunne tulee siinä heitä kuunnellessa.
Vierailija kirjoitti:
Parempi kun asiakaspalvelijat vaan opiskelevat sitä palveluasennetta ja lopettavat itkemisen. [/
Haha, oletpa surullinen, säälittävä tapaus. Menepä joskus itse kokeilemaan sitä työtä ja opiskelemaan palveluasennetta, niin tiedät sitten, mitä se on.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Parempi kun asiakaspalvelijat vaan opiskelevat sitä palveluasennetta ja lopettavat itkemisen. [/
Haha, oletpa surullinen, säälittävä tapaus. Menepä joskus itse kokeilemaan sitä työtä ja opiskelemaan palveluasennetta, niin tiedät sitten, mitä se on.
Tyypillinen asenne asiakaspalvelijalle, ei vaan osata pitää sitä suuta kiinni. Sieltä tulee henkilöön käyvää asiatonta kommenttia. Ei ihme että mihinkään vaativampiin tehtäviin ei ole mahdollisuuksia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Asiakaspalvelijalla pitää olla psykologiset taidot luontaisena jos sellaiseen ammattiin lähtee. Pitää vaistota ihmisen tunnetilat ja osata rauhoitella ja ratkaisuja hakea sitten pyytämällä apua jos ei omat voimavarat riitä.
Jos asiakaspalvelijan olisi pakko olla luontainen psykologi, niin ei olisi kovin montaa asiakaspalvelijaa tässä maassa. Ei kuulu esim. kaupan kassan tehtäviin hoitaa asiakkaan mt-ongelmia.
Olen samaa mieltä, olen vaatekaupassa töissä ja siellä käy sellaiset 60-vuotiaat naiset aukomassa päätä, määkimässä, valittamassa, juoksuttamassa, myyjähän on orja , jota voi juoksuttaa mielensä mukaan ja jos myyjä ei juokse ollaan naamanorsuntiedätte. Sellaisia harmaahiiriä, jotka ovat itseensä tyytymättömiä, omaavat huonon itsetunnon. Jos ukko on mukana, kyselevät ukolta koko ajan, sopiiko tää mulle, vai näytänkö lihavalta. Mies siinä sitten nyökyttelee. Ei v--ttu mitä porukkaa. Suomalaiset ovat kamalaa junttikansaa ainakin nuo vanhemmat, ei mitään käytöstapoja. Nuoret osaavat käyttäytyä paremmin. Nää samat vanhat akat eivät viitsi edes, hei, sanoa kun tulevat kauppaan, eivät osaa myöskään sanoa, kiitos hei, kun lähtevät pois. Asiakas on kuningas ajattelu heillä vahvaa.
Minäkin aina rohkaisen ja olen ystävällinen alkaville myyjille/ harjoittelijoille. Olen ollut samassa tilanteessa aikoinani.
Kaikki me alotetaan jostain, eikä kaikkea voi tietää ja osata heti.
Valitettavasti Keskon myymälöissä on testi
-----savustus tulikoe---- uusille. Se on sellainen mankeli, että jos selviät, olet sopiva alalle.... koettu on, enkä läpäissyt.
Enkä kyllä ole muutenkaan kassoille ilkeä ikinä! Ei tulisi mieleenkään!
En voi kerta kaikkiaan käsittää kassalle räyhääviä tai töykeitä ihmisiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tyypillinen asenne asiakaspalvelijalle, ei vaan osata pitää sitä suuta kiinni. Sieltä tulee henkilöön käyvää asiatonta kommenttia. Ei ihme että mihinkään vaativampiin tehtäviin ei ole mahdollisuuksia.[/
Tyypillinen asenne ylimieliselle ja idiootille asiakkaalle 🤣
Pitäisitte itse joskus sen suunne kiinni ja lukisitte esim.paremmin tarjoukset, jotta osaisitte ihan itse ottaa ne oikeat tuotteet hyllystä, eikä tarvitsisi henkilökunnalle rähjätä kun kuitissa on väärä hinta, kun itse olette ottaneet väärän tuotteen.
Vierailija kirjoitti:
Eikö täällä olisi yhtään Ritvaa, jolla on kommentoitavaa?
o/
Huutoa ei tarvitse kenenkään kuunnella.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tyypillinen asenne asiakaspalvelijalle, ei vaan osata pitää sitä suuta kiinni. Sieltä tulee henkilöön käyvää asiatonta kommenttia. Ei ihme että mihinkään vaativampiin tehtäviin ei ole mahdollisuuksia.[/
Pitäisitte itse joskus sen suunne kiinni ja lukisitte esim.paremmin tarjoukset, jotta osaisitte ihan itse ottaa ne oikeat tuotteet hyllystä, eikä tarvitsisi henkilökunnalle rähjätä kun kuitissa on väärä hinta, kun itse olette ottaneet väärän tuotteen.Lisää henkilökohtaisuuksiin menemistä. Ette vaan osaa käyttäytyä, siksi olette jossain kassalla.
Ei paljoa kiinnosta rähjätä mistään hinnoista, ostan mitä tarvitsen enkä katsele tarjouksia.
Asiakaspalvelijan pitää ymmärtää se, että hän on nimenomaan "palvelija" eli orja jonka pitää totella asiakasta ihan joka asiassa eli jos asiakas sanoo esim. "Paikka, maahan, hae kalikka, kieri" niin niitä käskyjä pitää totella!!! ;-D :D :D
Koneinsinööri kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pitäisitte itse joskus sen suunne kiinni ja lukisitte esim.paremmin tarjoukset, jotta osaisitte ihan itse ottaa ne oikeat tuotteet hyllystä, eikä tarvitsisi henkilökunnalle rähjätä kun kuitissa on väärä hinta, kun itse olette ottaneet väärän tuotteen.Lisää henkilökohtaisuuksiin menemistä. Ette vaan osaa käyttäytyä, siksi olette jossain kassalla.
Ei paljoa kiinnosta rähjätä mistään hinnoista, ostan mitä tarvitsen enkä katsele tarjouksia.[/
Aasia kunnossa 😁
Koneinsinööri kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei paljoa kiinnosta rähjätä mistään hinnoista, ostan mitä tarvitsen enkä katsele tarjouksia.[/
Osaatteko TE käyttäytyä? Asenteenne kuulostaa aika aggressiiviselta. Mutta en nyt jaksa kanssasi kinata, ei helmiä sioille.
Mielestäni voitaisiin ottaa valtakunnallisesti asenne ettei näitä tökerösti käyttäytyviä asiakkaita tarvitse palvella. Kun asiakas käyttäytyy epäasiallisesti niin kieltäydyttäisiin palvelemasta. Ottaa vain toisen asiakkaan siihen ja jos alkaa liikoja riehua niin kaikki menee kameroille ja nauhalle, tilataan vartija heittämään pihalle ellei talosta löydy pihalle heittäjää ja poliisille ilmoitus. Tällaiset asiakkaat saisivat sit vielä kaupan päälle kunnon sakot.
Eiköhän saataisi ihmisiä oppimaan käytöstavat. Nyt he käyttäytyvät huonosti, koska voivat ja tietävät ettei seurauksia tule.
Koneinsinööri kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä nimenomaan osaan käyttäytyä, mutta ei minunkaan tarvitse ihan mitä tahansa sietää.
Vierailija kirjoitti:
Parempi kun asiakaspalvelijat vaan opiskelevat sitä palveluasennetta ja lopettavat itkemisen.
Onneksi on sen verran itsetuntoa ja ammattitaitoa kertynyt, että ei tarvi mitään sen kummempaa asennetta opiskella tai kaivaa mistään. Eikä tarvi kyllä itkeäkään. Teen kaiken sen, mitä pitääkin, että asiakas on tyytyväinen, ja se riittää normaalisti käyttäytyvälle ihmiselle.
Arseholeihmiset on ihan oma lukunsa. Niille ei kelpaa koskaan mikään, aletaan päteä ja neuvoa, kuinka käytännön työt tulisi kaupassa hoitaa, soitetaan monta kertaa viikossa, ja käydään paikan päällä vielä useammin, eikä siltikään osata ostaa oikeaa tuotetta, luetaan ilmoitus väärin, ymmärretään se väärin, on luettu ihan eri kaupan mainos, näistä saisi romaanisarjan.
Ja jos joku simputtaa harjoittelijaa, niin siihenkin puutun kyllä.
Itse olen 40+ alanvaihtaja, ja ollut nyt kaupassa töissä muutaman kuukauden.
Olen kyllä aika järkyttynyt, kuinka inhottavia ihmiset ovat. On se tiedossa ollut aiemminkin, että aspana tulee kuraa niskaan, mutta on tämä alku uudella alalla ollut kyllä melko hurjaa. Toki suurin osa ihmisistä on ihan neutraalin asiallisia, osa hyvinkin mukavia, mutta TODELLA PALJON on kohtuuttoman asiattomia, todella vihaisia ihmisiä, jotka vi**uilevat, viisastelevat, vähättelevät...ei alkeellisimpiakaan käytöstapoja.
Itselle on todella vaikea ymmärtää tuollaista suoranaista ilkeyttä; ei ne asiat kuitenkaan ole mitään elämän ja kuoleman kysymyksiä. Ei tulisi mieleenikään käyttäytyä noin huonosti ketään kohtaan, miten jotkut asiakkaat käyttäytyvät ja kohtelevat meitä työntekijöitä.
Virheitä sattuu varmasti kaikille, ihmisiä kun ollaan. Toki jos ei mitään tee, niin ei tee virhettä?!
Niistä kuitenkin otetaan opiksi ja seuraavalla kerralla sitten paremmalla onnella. Kaikki asiat selviävät kyllä.
Tilanteet ovat monesti hektisiä ja siinä metelissä ja härdellissä menee ainakin itselläni joskus pää ihan sekaisin. Vaikea on joskus jotain näpyttää kassaan, kun joku puhuu korvaani radiopuhelimella, asiakas pajattaa minulle jotain, toinen asiakas puhuu päälle, kollega puhuu selän takana toiselle asiakkaalle/puhelimeen, ihmiset pakkaavat tavaroitaan ja ne rapisevat ja hyvässä lykyssä vielä joku lapsi kiljuu vieressä ja postin työntekijä täyttää pakettiautomaattia ja paiskoo niitä luukkuja. Että eläköön työrauha...
Kassalla minulle huudetaan/valitetaan asioista, joille en voi mitään/jotka eivät ole minun vallassani ym. Asioista voi sanoa, mutta voi sanoa nätisti. Työkaverit on ihania ja työ sinällään mukavaa ja mielenkiintoista, mutta tuollaisten inhottavien ja käytöstavattomien asiakkaiden takia en tiedä, kauanko tuota työtä jaksaa tehdä. Ja juu tiedetään, sitä skeidaa ei saisi ottaa henk.koht., mutta en voi väittää, etteikö se ilkeily missään tuntuisi.
Ei kassa-myyjä ole mikään pa**asaavi, jota kohtaan voi käyttäytyä huonosti vain sen takia, että itsellä on paha olla. Enemmänhän se töykeily sanojastaan kertoo.
Ja kyllä, minä teen virheitä enkä vielä osaa läheskään kaikkea, mutta ihan varmasti teen parhaani ja haluan oppia, mutta minusta kaikille olisi mukavampaa, jos oltaisiin ystävällisiä puolin ja toisin. Se ei edes maksa mitään.