Kauanko teillä menee herättyänne täyden vireystilan saavuttamiseen?
Eli jos heräätte esim yöunilta, niin kauanko menee, että olo on virkeä ja pää toimii skarpisti? Jotkut tuntuu olevan virkeitä viidessä minuutissa ja jotkut taas eivät vielä tunnin päästäkään heräämisen jälkeen.
Kommentit (34)
Vierailija kirjoitti:
En tiedä, kun en ole vielä sellaista saavuttanut autoimmuunitautini vuoksi. Koko elämä sumussa, kivuissa ja väsymyksessä.
Samoin. En edes muista, miltä tuntuu elämä ilman kipuja. Ja pää on aina jumissa.
Jos olen nukkunut hyvin, olen vireä 1/2 kofeiinitabletilla ja reilulla puolella litralla vettä n. 20 minuutissa.
Ei ole mitään vakiota. Riippuu millainen yö ja sitä edeltävät päivät on ollut. Myös jännitys tai mukavat asiat saa skarpiksi heti aamusta. Joskus väsymys jatkuu kokopäivän onneksi harvemmin.
Suurin vaikutus on siis sillä mitä teen heti herättyäni n. 2 tuntia voisi olla jonkinlainen keskiarvo.
Mulla menee aamulla ylösnousun jälkeen jotain puoli tuntia, kun olen jo työpaikalla, mutta hereillä/virkeänä olen vasta noin parin tunnin kuluttua siitä kun sängystä poistuin. Vapaapäivinäkin aivotoiminnan elpymiseen ja ruodon notkistumiseen menee se parisen tuntia. En ole lainkaan aamuihminen.
Parisen tuntia menee. Herään siksi aika aikaisin, että kerkeen töihin noin klo 8.30.
Se on jännä juttu, että kahden promillen humalassa on selväpäisempi ajattelu, kuin selvin päin viisi minuuttia heräämisen jälkeen.
Olen virkeä lähes heti herättyäni, mutta valitettavasti myös välillä aamuäreä. Tätä tapahtuu silloin, kun on herännyt ns. kesken unien. Tuntuu, kuin aivot olisivat tuolloin jotenkin ylivireät, vaikka oikeasti taitavat olla vielä jossain puoliunisessa tilassa, vaikka nousenkin ylös ja teen asioita kuten ei-aamuäreinä aamuinakin.
Jos olen nukkunut hyvin ja riittävästi, herään siihen, kun pää alkaa toimia skarppina.
Jos olen nukkunut huonosti, en herää kunnolla koko päivänä. Vasta illalla, kun pitäisi alkaa taas nukkumaan, olen täysin hereillä.
Kahden tunnin päästä heräämisestä olen sellaisessa ehkä 75% vireystilassa. Vasta varmaan joskus neljän tunnin päästä olen suht "normaali".