Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Taloudellisista päätöksistä sopiminen avioliitossa

Vierailija
11.05.2022 |

Mistä taloudellisista päätöksistä mielestäsi pitää sopia avioliitossa yhdessä ja mistä voi päättää yksin? Jos oletetaan, ettei avioehtoa ole.

Meillä molemmat ostavat oman mielensä mukaan vaatteet ja käyttötavarat, kuten harrastevälineet. Lisäksi maksetaan ja suunnitellaan omat, yleensä max viikonlopun ylittävät reissut oikeastaan mitään ihmeitä sopimatta. Autosta ja kodinkoneista esimerkiksi päätetään yhdessä kuten muistakin yhteisistä asioista.

Järjestely on sopinut hyvin vuosia, mutta viimeaikoina mies on alkanut tuhlailemaan selvästi enemmän. On ostanut itselleen esimerkiksi moottoripyörän ja nyt haaveilee vapaa-ajan asunnosta/osakkeesta Lapissa. Itseäni ei kumpikaan kamalasti kiinnosta ja asiat ovat vain miehen haluamia. Silti fakta on että hankintoihin menee helposti kymmeniä tuhansia euroja ns talouden rahoja ja velkaa iso osa. Eron tapahtuessa nuo kaikki pitäisi myydä, koska mies elää yli varojensa.

Vituttaa. Mies ei näe toiminnassaan mitään ongelmaa ja sanoo että saa ostaa mitä haluaa. Itse näen että avioliitossa isot asiat päätetään yhdessä.

Kommentit (26)

Vierailija
21/26 |
11.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Omilla rahoillaan voi tietysti tehdä mitä haluaa kunhan yhteiset menot hoituu. Jos se mies maksaa itse pyöränsä ja lomakämppänsä niin mitäpä se kellekään kuuluu.

Rahaa enemmän tuossa voi tulla riitaa ajasta. Perheellisten pitää osata miettiä sitäkin.

Naisella oikeus omia myös kaikki miehen aika itselleen?

Vierailija
22/26 |
11.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sovittiin, että vaimo päättää pienistä asioista ja minä isoista. Niitä isoja asioita ei ole vielä tullut.

Naimisissa 26 vuotta

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/26 |
11.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Omilla rahoillaan voi tietysti tehdä mitä haluaa kunhan yhteiset menot hoituu. Jos se mies maksaa itse pyöränsä ja lomakämppänsä niin mitäpä se kellekään kuuluu.

Rahaa enemmän tuossa voi tulla riitaa ajasta. Perheellisten pitää osata miettiä sitäkin.

Jos on hankkinut lapsia, niin ei se toimi, että toinen käy töissä ja viettää kaiken vapaa-aikansa omissa menoissa. Se toinenhan elää kuin yksinhuoltaja ollen vastuussa kaikesta yksin. Kahden aikuisen talous on eri asia, mutta voihan siinä toinen tehdä omat johtopäätökset, jos puoliso ei halua enää viettää aikaa yhdessä.

Vierailija
24/26 |
11.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin, silloin kun on perhe, jossa kaksi työtätekevää ja lapsia, niin kyllä se toisen loma on todellakin sovittava. En minä ainakaan katselisi, jos mies pelkästään ilmoitusluontoisesti katoaisi vaikka viikoksi omalle lomalleen ja jättäisi minua yksinhuoltajaksi. Vastaavasti en itse lähtisi. 

Vierailija
25/26 |
11.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asuminen ja ruokabudjetti on sellaiset asiat mitä meillä sovitaan ja maksetaan yhdessä/puoliksi. 

Teinille on mopon hankinta käsillä, pitäisi tehdä budjetti ja sopia miten sen jaetaan.

Säästöt (ml. sijoitusasunto), auto ja sitä pienemmät esineet on kummallakin omat. Monista asioista keskustellaan, mutta maksaja lopulta päättää. Eikä se omien rahojen vahtiminen ole mitenkään tarkkaa, jos mun on helpompi käydä hakemassa miehen autoon vaikka uudet renkaat, niin voin sen tehdä eikä mieskään hirveästi anna ohjeita mukaan millaiset pitäisi tuoda.

Vierailija
26/26 |
11.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Naiset kyllä osaavat tehdä päätöksiä. Yleensä ne vain ovat huonoja. Hätäisiä ja ylimielisiä.