Minkälaisia lastenhoitovinkkejä olet saanut lapsettomilta?
Kommentit (27)
Hyvät naurut sain 12, 13 ja 18 jutuista ainakin :-) Jotenkin niin kuvaavia! Minusta on myös hyvin hauska katsoa, kun lapsettomat ystävät yrittävät opettaa 2 veelle ja 1 veelle käytöstapoja ruokapöydässä ja varsinkin, kuinka istutaan kiltisti siinä, kun aikuiset syövät toista tuntia " nautiskellen" .
Ja sen olen myös huomannut (ja itse siihen syyllistynyt), että on aivan hemmetin helppo neuvoa yhden lapsen huikealla kokemuksella perheitä, joissa on useampi lapsi! Kun heillähän on jo " oikeus" huomautella, kun hekin kasvattavat kullanmuruaan. Kaikki lapsethan on ihan samanlaisia ja ihan samanlain kasvatettavissa, eikös joo ;-)
itsellä siis 2 lasta ja pikku hiljaa tajuamassa, etten tiedä hiton vertaa esim. 3 lapsisten perheiden arjesta...
voisikin olla hyviä ideoita. Joko itsenähtyjä tai sitten jostain kuultuja. Lisäksi parilta kätilö- ja terveydenhoitajakaveriltani tuli paljon hyviä ohjeita.
Enemmän huonoja ja huvittavia ohjeita tuli muilta äidiltä, jotka omien lapsiensa kokemuksella tietysti tietävät kaiken kaikkien lapsista. Varsinkin isompien lasten kasvatuksesta lapsettomat tietävät melkein saman kuin lapsellisetkin. Jos ovat nuoria lapsettomia, niin saattavatpa muistaa oman lapsuutensa paremminkin. Loppujen lopuksi niitä samoja ajatuksiahan minä pääasiassa noudatan lasten kanssa, mitä minulla oli ennen lastensaantia. Yksityiskohdat ovat hioutuneet ja oman perheen tavat muodostuneet, mutta isoissa linjoissa mennään ihan siinä, missä ennen lapsia ajattelinkin.
Mutta heidän kohdallaan omien lapsien syntymä nyt ei niin erityisesti ole vaikuttava tekijä, koulutus ennemminkin.
Ja voihan se nyt olla humalaisten illanvietossa mukana?
Ja miten niin et voi ottaa känniä päälleja lähteä baariin kun täysimetettävä vauvasi kävi juuri yöunille (ei syö pullosta)?
Älä anna sen sotkea ja leikkiä ruoalla, se on tuhmaa ja rumaa käytöstä (vajaa 1v).
Eikö se vielä osaa pissiä pottaan (1v), kyllä sen pitäisi jo?! Hyi, ja kakkaakin vielä vaippaan (2v)??
Älä lässytä sille, käytä oikeita termejä ja puhu kuin aikuiselle (1v), ei saa missään nimessä käyttää sellaisia sanoja kuin " hauva" , " tissi" , " äittä" vaan pitää puhua pienestä pitäen koira ja mieluiten opettaa saman tien kaksi kieltä, toistamalla peräjälkeen " koira, dog" .
ystäväni on sitä mieltä, että lapselle " täytyy todella aikaisin tehdä selväksi, että kuka talossa määrää!" Tämän hän kertoi minulle kun lapseni oli 3 kuukautta eikä viihtynyt lattialla.
Toisaalta hän näkeekin lapset vihollisina, joiden tarkoituksena on imeä vanhemmista kaikki elämännesteet. (Ja tällä hän ei suinkaan tarkoita rintamaitoa, koska hänestä on älytöntä imettää vuodenikäistä.) Jos omaa tahtoa lapsesta löytyy, niin se laitetaan vanhemman taskuun.
mennä vaihtamaan vaatteita :)
Saahan sitä ulkomuodosta olla mitä mieltä vaan, itsekin olen sitä mieltä että tyylikkäämminkin voi lapsen pukea, mutta tosiaankaan asialle ei ole niin paljon merkitystä että edellyttäisi varsinaisia toimenpiteitä. Puen kyllä lapseni kotioloissa sukkiksiin myös jatkossa.
2