Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Ruokavalion tarkkuus ja vaikutukset allergioissa?

10.10.2006 |

Hei,

meidän vauvalla (1,5kk) on aika selkeästi maitoallergia. Lopullisen helpotuksen vatsavaivoihin toi kuitenkin vasta se, että jätin viljatkin pois. Meillä siis vain suolisto-oireita. Tosin tilanne oli suht ok, kun vain maito ja muna oli pois ja söin vielä viljatuotteita. Tuolloin korvasin tosi paljon tuotteita kaurajutuilla.

Mua askarruttaa se, että jos äidin syömästä suht isosta määrästä viljatuotteita tulee lieviä vatsaoireita, niin onko mahdollista, että vauva kestää viljaa jossain määrin? Esim. ruokien sisältämiä vijapohjaisia tärkkelyksiä. Vai tuleeko se jättää kokonaan pois ruokavaliosta? Pitääkö siis pieni määrä viljaa esim. jotain tulehdusta yllä suolessa?

Kommentit (3)

Vierailija
1/3 |
10.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

pate06:

Hei,

meidän vauvalla (1,5kk) on aika selkeästi maitoallergia. Lopullisen helpotuksen vatsavaivoihin toi kuitenkin vasta se, että jätin viljatkin pois. Meillä siis vain suolisto-oireita. Tosin tilanne oli suht ok, kun vain maito ja muna oli pois ja söin vielä viljatuotteita. Tuolloin korvasin tosi paljon tuotteita kaurajutuilla.

Mua askarruttaa se, että jos äidin syömästä suht isosta määrästä viljatuotteita tulee lieviä vatsaoireita, niin onko mahdollista, että vauva kestää viljaa jossain määrin? Esim. ruokien sisältämiä vijapohjaisia tärkkelyksiä. Vai tuleeko se jättää kokonaan pois ruokavaliosta? Pitääkö siis pieni määrä viljaa esim. jotain tulehdusta yllä suolessa?

Noin pienelle suositellaan ainakin maidon osalta kaiken allergiaa mahdollisesti aiheuttavan täydellistä välttämistä. Oma poikani ei saanut mielestäni mitään oireita täysimetysaikana nauttimastani maidosta. Kun maitoallergia havaittiin hänen itse nauttimalleen maidolle, suositteli allergia lääkäri minua välttämään täysin kaikkea, joka sisältää hiukkasenkaan maitoa.

Jos dietti, jossa vältetään täydellisesti kaikkea viljaa, ei aiheuta sinulle ongelmia, noudattaisin sinuna sitä. Jos se sen sijaan tuntuu sinusta vaikealta ja et havaitse pienestä määrästä tärkkelyksiä tulevan vauvalle oireita, nauttisin ehkä niitä tärkkelyksiä. Näistä allergioista on hankala sanoa mitään absoluuttista. Onko teillä muuten käytössä maitohappobakteerit vauvalle? Nehän voi parantaa suolen tilannetta.

Vierailija
2/3 |
11.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta paras on ensin jättää kokonaan viljat pois, ja sitten kun oireet ovat täysin loppuneet, kokeilla varovasti tärkkelystä, niin näkee eron.

Meillä sieto vaihteli ruoka-aineiden mukaan, maitoa en saanut juoda pisaraakaan, mutta vehnää tyttö sieti rintamaidon kautta, vaikka ei itse syötynä. Jotkut eivät siedä edes lisäaineita (esim. soijalesitiini), meidän lapset eivät ole olleet niin herkkiä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/3 |
12.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näin minäkin olen tehnyt, kun itse dieetin aloitin. Vältin myös hetken aikaa 100 prosenttisesti pojan allergian aiheuttajia (maito, vehnä, kananmuna, soija ja pähkinä). Sitten kokeilin noita vehnänhippusia ja huomasin, ettei poika reagoi niille. Joten mun ei ole tarvinnut miettiä tärkkelyksen tai maltodekstriinin lähdettä. (Paitsi esim. pakastepullia, joiden pääasiallinen raaka-aine on vehnätärkkelys, niin niitä en ole uskaltautunut syömään. Kyse on vain siis hippusmääristä) Poika ei myöskään reagoi soijalesitiiniin eikä ihan soijaproteiininkaan, mikäli sitä on mun syömässä ruuassa pienen pieni määrä. Toki olen noita silti pyrkinyt välttämään ruokavaliossani, mutta joskus on ollut tilanteita, että olisin saanut jäädä ilman ruokaa kokonaan..

Mutta tosiaan, toiset lapset saattavat reagoida ihan minimaalisiinkin määriin.