"Halvat" lastenvaatteet
Haluaisin antaa tuttavalle pieniksi jääneitä vauvan ja taaperon vaatteita. Ovat ihan ehjiä ja hyväkuntoisia, ei kuluneita eikä haalistuneita. Ovat kuitenkin enimmäkseen markettivaatteita ja muita ns. halpoja, eivät mitään merkkivaatteita. Tuttava siis ostaa lapsilleen vain Cugguun, Metsolan ym. muita "laadukkaita" vaatteita. En siis kehtaa kysyäkään haluaisiko hän niitä. Taidan lahjoittaa ne jonnekin hyväntekeväisyyteen.
Kommentit (21)
Paljon on myös fiksuja ihmisiä, joilla ei ole varaa ostaa Guccuuta sun muuta.
Lahjoita muualle. Mikään ei ollut ärsyttävämpää kuin raskausajasta taaperoikään osa sukulaisista ja kavereista tuputti näitä "hyväkuntoisia" lastenvaatteita säkkikaupalla. Todellisuus kuitenkin oli, että kyllä ne vaan aika käytettyjä usein ovat. Siihen varmaan oma silmä tottuu kun sen pikku silmäterän päällä ovat. Sen lisäksi olivat aivan eri tyyliä kuin mistä itse lastenvaatteissa pidän. Niin kauan kun lapsi ei itse pyydä mitään, en halua niitä bamseja, 19 eri värin sekamelskoja tai pinkkejä hörhelöitä yms. käyttää. Etsin mieluummin vaikka kirpparilta omaa silmää miellyttäviä vaatteita pikkurahalla kuin puen lapseni vaatteisiin, joista en yhtään pidä.
Kaikille vaan kiusallista kun ei viitsisi joka kerta sanoa ettei haluta, en halua antaa kiittämätöntä vaikutelmaa kun antaja selvästi on tohkeissaan asiasta. Vituttaa kun ei tiedä odotetaanko niitä sitten takaisin, olivatko lainaan vai omaksi, jos omaksi niin odottaako että maksan jotain, olisiko kohteliasta vähintään tarjota maksaa? Mutta kun en halua maksaa mistään mitä en edes pyytänyt! Ja varsinkaan mistään, mistä en edes pidä.
Joten vie kirpparille, kiitos!
Ääh, mäkin inhoan näitä vaatesäkkejä. Äideillä on niissä kiinni tunnearvoa, kuvitellaan niiden olevan yhtä tärkeitä muille. "Tää oli meidän iidalla kun oltiin Virossa, ja tää ihana mekko sillon kun oppi vilkuttamaan". Okei kiva juttu. Minun silmään ne ovat tavallisia kulahtaneita vaatteita ja en todellakaan halua niitä. Ostan itse sen mitä tarvitsen ja mitään ylimääräistä en halua nurkkiin pyörimään.
En lähtisi tyrkyttämään vaatteita ellei tiedossa ole, että perhe on vähävarainen. Sitten ehkä voisi kysyä haluatko katsoa jos teillä olisi tarvetta jollekin. Usein äidit tykkäävät ostella vaatteita itse ja makuja on monia. Kirpputoreilta saa mieleisiään vaatteita pikkurahalla, tarjontaa on yllin kyllin.
Serkkuni kippasi esikoisen kohdalla meille 4 säkkiä vaatetta. Ja tietenkin lainaan, koska heillä ei ollut vielä lapsiluku täynnä. En silloin hämmennykseltäni osannut edes kieltäytyä ja ei ollut mahdollisuutta edes väittää, että meillä olisi jo kaikkea. Voin kertoa, että tympi säilöä niitä vaatteita, koska ei meillä niille mitään käyttöä tullut. Lumppuisia ja venyneitä. Ei lainavaatteita uskalla edes käyttää tahrojen pelossa. Seuraus oli, että kinui meiltä vaatteita vastaavasti heille kun vauvansa syntyi. No niitä olikin sitten senkin edestä käytetty kun vihdoin palautuivat. Hyvin pidetyt ja huolella pestyt kaikki ihan harmaita ja nuhruisia😞 Jouduin ostamaan toiselle lapselle kaikki uudestaan.
Vie johonkin hyväntekeväisyyteen. Jos on varaa ostaa gugguuta niin ei ehkä tosiaan kiinnosta ne markettivaatteet.
En itsekään tykännyt kun vaatteita tuputettiin. Omalle vauvalle oli kiva hypistellä ja ostella itse tarviketta kun vihdoin olin raskaana ja toisaalta halusin katsoa mille meillä tulisi edes käyttöä. Kaikki ne kavereiden meille tunkemat vauvakoon mekot jäi esim. täysin käyttämättä. Tilaa vaan veivät turhaan.
Ei kannata. Tuttavalla kuulostaa olevan lapsen vaateasiat ok. Laita muualle. Kiusallista kaikille, jos tyrkytät.
Mä oon tarjonnut tutuille, Huom en tyrkyttänyt enkä jaaritellut vaatteiden tarinoita. Ovat valikoineet ne vaatteet mitkä kiinnostaa ja loput jättäneet.
Kysyt onko tarvetta ja sanot että voit viedä muuallekin kiertoon. Ei minusta ainakaan ole mitään vikaa että lapsella on marketti vaatteet, ei haittaa vaikka likaantuu ja hajoaa, tai varastetaan päiväkodissa...
Onpa täällä kiittämätöntä porukkaa! Mitä se vauva edes siitä tajuaa onko päällä cittaria vai gugguuta? Nimenomaan tyhmää viedä kirpparille kun ei niistä mitään rahaa juuri saa. Ja itse annan mieluummin kaverille kuin vien uffiin. Kiva lukea täältä, että väärin toimittu :-/
Vierailija kirjoitti:
Serkkuni kippasi esikoisen kohdalla meille 4 säkkiä vaatetta. Ja tietenkin lainaan, koska heillä ei ollut vielä lapsiluku täynnä. En silloin hämmennykseltäni osannut edes kieltäytyä ja ei ollut mahdollisuutta edes väittää, että meillä olisi jo kaikkea. Voin kertoa, että tympi säilöä niitä vaatteita, koska ei meillä niille mitään käyttöä tullut. Lumppuisia ja venyneitä. Ei lainavaatteita uskalla edes käyttää tahrojen pelossa. Seuraus oli, että kinui meiltä vaatteita vastaavasti heille kun vauvansa syntyi. No niitä olikin sitten senkin edestä käytetty kun vihdoin palautuivat. Hyvin pidetyt ja huolella pestyt kaikki ihan harmaita ja nuhruisia😞 Jouduin ostamaan toiselle lapselle kaikki uudestaan.
No serkkusi on ikävä ihminen mutta aika tampio olet itsekin. Olisit vaan palauttanut ne tarpeettomat säkit.
Vierailija kirjoitti:
Onpa täällä kiittämätöntä porukkaa! Mitä se vauva edes siitä tajuaa onko päällä cittaria vai gugguuta? Nimenomaan tyhmää viedä kirpparille kun ei niistä mitään rahaa juuri saa. Ja itse annan mieluummin kaverille kuin vien uffiin. Kiva lukea täältä, että väärin toimittu :-/
No tänne nyt kokoontuu kaikenmaailman pers.häiriöiset ja piiloaggressiiviset. Normaali ihminen pärjää hyvin tuollaisissa vuorovaikutustilanteissa. Osaa sanoa ei, jos ei.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No tänne nyt kokoontuu kaikenmaailman pers.häiriöiset ja piiloaggressiiviset. Normaali ihminen pärjää hyvin tuollaisissa vuorovaikutustilanteissa. Osaa sanoa ei, jos ei.
No on se aika kiusallista jos odottaa vaikka esikoistaan ja jollain tutulla on juuri ollut vauvaikäinen. Osa pukee muksunsa juuri sillä ajatuksella, että kasvavat nopeasti, mitä väliä mitä on päällä ja sen ovat näköisiäkin nämä lapset. Ja sitten näitä rytkyjä tyrkytetään, että teillehän onkin tulossa vauva. Jos siinä sanoo jokaiseen vaatteeseen, että ei kiitos, niin kyllähän se vaikuttaa siltä ettei pidä niistä. Loukkaavaa toiselle ja kiusallista toiselle.
Jos kaipaa kierrätettyä vaatteita niin niitä saa eurolla kirpparilta. Nykyään kun ei ole mikään pula-aika, suurin osa äideistä varmasti mielellään valitsee itse tarjonnasta mieleiset. On pelkistettyä, retroa, hempeää, leikkisää, maalaisromanttista, vanhanaikaista, hahmovaatetta, pikkuvanhaa tyyliä ja ties mitä. Tokmannin ja Cirafin vaatteet eivät tyyliltään ehkä ole ihan kaikkien mieleen, eikä siinä ole mitään väärää. Eihän aikuisetkaan kaikki halua pukea sitä Tokmanni-Prisma-Cittari-tyyliä. Makuasioita! Eikä siinä mitään halveksittavaa ole jos joku pitää Gugguun tyylistä, toisten mielestä ne vaatteet ovat kauniita.
Musta oli hirveän kivaa saada vauvanvaatteita tutuilta. Mitään säkkejä en saanut, vaan 1-5 kpl yhdeltä lahjoittajalta. Enkä ottanut kaikkea, osan jätin sanoen "housuja alkaa olla jo liikaa" tms.
Minusta nuo Gugguut ja Metsolat ja mitä noita onkaan on ankeita. Makuasioita toki ovat.
Minä en antanut mitään vauva- ja lastenkamaa sisarusten lapsille. Anoppi tykkäsi kyttyrää kai, mutta ajattelin, että mikä pakko meidän on tukea miehen sisarustenlapsia kun itse ollaan omista rahoista kaikki maksettu - ostakoon hekin ihan itse.
Lisäksi haluan välttää näitä kiitosvelkoja ym. Selkeämpi näin.
Kipattiin siis Recciin ja osan myin kirppiksellä pois. Loput meni vaatejätteeseen, koska ei kukaan mitään nyppyistä tai tahraista halua. (En itsekään haluaisi.)
Meillä myös on tullut huomattua, että lastenvaatteisiin voi kiintyä. Ja sitten niitä yhtäkkiä onkin kaapit ja laatikot pullollaan. Toisaalta tiettyyn ikään asti vaatteet on kuitenkin huippukuntoisia. On myös käytettyjen vauvanvaatteiden ja lastenvaatteiden verkkokauppoja jotka ostavat vaatteet teiltä. Perustimme Pikkuvarpaat.fi -verkkokaupan tätä varten. Ei kirpputorimeininkiä, valokuvaamista, ostajan etsintää tai pöydän vuokrausta. Saat rahat myymistäsi lastenvaatteista heti kun myyt vaatteet Pikkuvarpaille. Kannattaa tutustua!
Ja tehdä myös löytöjä! Vaikkakin käytettyjä, suurinosa vaatteista on kuin uusia!
Kaverisi ei selvästikään näitä sinun vaatteita tarvitse, niin tosiaan on turha edes tyrkyttää. Pahimmassa tapauksessa ottaisi vastaan ne kohteliaisuudesta, ja heittäisi ne roskiin kun "eihän tämmöisiä halpoja voi lapselle laittaa". Laita tosiaan muualle kiertoon, paljon on fiksuja ihmisiä jotka ymmärtävät että laadusta maksetaan, ei merkistä.