Tässä meidän viisihenkisen perheen ruokalista loppuviikko
Lounaat syödään töissä/koulussa
Aamupala, joka päivä:
Artesaanista tai Lidlistä sämpylöitä, ruisleipää, kananamunia, juustoja, mätitahnaa, marmeladia, tuoremehuja, kahvia ja tee
Välipala koululaisille: muroja, maitoa, hedelmiä, leipää, leikkeleitä
Päivällinen:
Tiistai:
Uuniperunoita, katkarapu-tomaatti-kastike, smetanaa, vihersalaatti.
Jälkkäri: omena-kaurapaistos, vaniljakastike
Keskiviikko:
Paistettua kanaa, uunikasvikset (parsa, broccolino, retiisi, sokeriherne), voi-appelsiinikastike
Jälkkäri: Suklaakakku, kermavaahto
Torstai:
Hernekeitto
Jälkkäri: amerikkalainen pannukakku, vaniljajäätelö, vaahterasiirappi
Perjantai:
Haetaan pitsaa
Jälkkäri: karkkia ja limua
Lauantai:
Lounas: heselle hampurilaisille
kasviscurry, riisi, roti-leipä
Jälkkäri: hedelmäsalaatti, kermavaahto
Sunnuntai:
Lounas: savulohi-avokado salaatti
Päivällinen: biff à la Rydberg sisäfileestä, tuore leipä ja maustevoit, vihreä salaatti
Jälkkäri: kääretorttu, itsetehty jäätelö
Mitä tykkäätte, mitä tekisitte toisin?
Kommentit (76)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vähän turhaa laittaa joka päivä eri ruokia?? Monet ruuat vain paranee lämmitettäessä eikä kenenkään tarvitse olla keittiössä joka päivä.
Jälkkärit kuuluu meillä vain viikonloppuun tai kun/jos on ruokavieraita. Pizzaa ehkä kerran kk, heseä ei koskaan. Eikä ainakaan olisi samalla viikolla pizzan kanssa jos sitä söisimme. Muut päivällisruuat ihan ok, tosin kasviscurry ei kaipaa riisiä, turhia hiilareita vaan.
On tylsä syödä tähteitä. Ei ole meidän juttu.
Ap
.2 päivän ruoka on eri asia kuin tähteet.
Eikä tähteissäkään ole vikaa.
Jopa hyvä ystäväni joka on huippukokki ja kouluttanut mm pari Michelin tähtikokkia maailmalla saattaa loihtia ruokalusikallisesta ylijäänyttä lihaa tai kalaa aivan huipputason alkupalan 4:lle jalostamalla sitä eteenpäin.
Arvostan tuota senkin vuoksi kun nyt puhutaan paljon hävikistä.
Mutta joo, kukin tyylillään
Hyvältä näyttää! Meillä ei syödä jälkkäriä, sillä se totuttaisi lapset siihen, että epäterveelliset herkut on osa jokapäiväistä ruokavaliota, mikä on huono juttu terveyden ja painon kannalta viimeistään aikuisiällä. Nykyään ihmiset liikkuvat niin vähän, että terveellinen ruokavalio on erityisen tärkeää oppia jo pienenä.
Iltaruoka 19-20, ei pärjää lapset noilla eväillä sinne asti.
Lihoisin noista jälkkäreistä. Miten voi syödä makeaa joka päivä vaikka ei edes lihoisi?
Vierailija kirjoitti:
Miten kukaan ikinä pystyy syömään jälkiruokaa, paitsi pakosta kerran vuodessa sillä pakkoäitienpäivälounaalla 🤢🤮. Onko teillä erilliset jälkiruokavatsat?
Tosi paljon sokeria päivittäin. Ei ihme, jos diabetesta iskee jossain vaiheessa.
Hiilarihöttöä ja sokeria vaan. Ei kovin terveellisestä kuulosta.
Siis uskoiko joku muka tuon ap:n ruokalistan.
En minä ainakaan usko pätkääkään, koko tuosta aloituksesta.
Aivan hatusta vetäisty juttu, samoin kuin hänen kommenttinsa.
Ei ole tästä maailmasta ja elämästä ap:n sepustukset, pelkkää pötyä.
Tuskin ap ruokaa osaa edes laittaa.
Miksi joka päivälle pitää olla jälkkäri? Ei ole terveellistä. Kasviksia saisi teidän ruoissa näkyä enemmän.
Nyt kun luin ruokalistan toisen kerran, olen varma, että se on tehty vain helposti kimpaantuvien mammojen härnäämiseksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tosi herkullisen kuuloista, mutta tosiaan jälkkäriä ei tarttisi joka päivä syödä ja tuollainen ruokavalio pidemmällä tähtäimellä aiheuttaa ylipianoa jos ei mitään erityisen raskasta päivittäistä liikuntaa harrasta.
Se, että meillä on tarjolla usein jälkiruokia, ei tarkoita että jokainen perheenjäsen söisi niitä joka päivä. Sa syödä muttei ole pakko.
Meillä ei ole muuten lainkaan mitään kahvipulla-, suklaasipsi-, tai karkkimättö-kulttuuria. Ylimääräistä napostelua ei harrasteta. Mutta perheenä syödään yhdessä hyvää ruokaa joka päivä pitkän kaavan mukaan. Ja voi kauhistus, me aikuiset juomme lähes joka päivä viiniä ruuan kanssa!!
Ap
Mitäs ne perjantain karkki ja limu ovat?
Vierailija kirjoitti:
Olen 1958 syntynyt. En muista 18 ensimmäiseen elinvuoteeni yhtään päivällistä ilman jälkiruokaa. Oli marjakiisseliä, rusinasoppaa, sekahedelmäkiisseliä, pappilan hätävaraa, maitokiisseliä hillosimällä, pannaria, pullavanukasta, suklaakiisseliä, mustikkakukkoa, vadelmahyytelöä kermavaahdolla tai vaniljajastikkeella, uuniomenoita, vanukkaita, köyhiä ritareita, raparperikiisseliä, vispipuuroa, vesipuolukoita,
Ai,että...
Lisäisin tuohon vielä appelsiiniriisin eli käytännössä riisipuuroa, kermavaahtoa ja appelsiininpaloja ja tippa appelsiinimehua.
Muistan kyllä nuo ajat.
Kaiholla.
vanhakyynikko kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen 1958 syntynyt. En muista 18 ensimmäiseen elinvuoteeni yhtään päivällistä ilman jälkiruokaa. Oli marjakiisseliä, rusinasoppaa, sekahedelmäkiisseliä, pappilan hätävaraa, maitokiisseliä hillosimällä, pannaria, pullavanukasta, suklaakiisseliä, mustikkakukkoa, vadelmahyytelöä kermavaahdolla tai vaniljajastikkeella, uuniomenoita, vanukkaita, köyhiä ritareita, raparperikiisseliä, vispipuuroa, vesipuolukoita,
Ai,että...
Lisäisin tuohon vielä appelsiiniriisin eli käytännössä riisipuuroa, kermavaahtoa ja appelsiininpaloja ja tippa appelsiinimehua.
Muistan kyllä nuo ajat.
Kaiholla.
Ei ollut ainakaan stadilaiskodeissa 60 - 70 luvuilla jälkiruokia ellei nyt sattunut olemaan "fiinimpää" sakkia.
Sekametelisoppaa oli jouluna, syksyllä äiti teki kerran pari karpalo- tai puolukkakiisseliä kermavaahdolla, mustikkakeittoa tehtiin mökillä jos tuli marjoja. Kauppa-autosta sai jälkkäriksi eskimopuikon kerran viikossa mökillä ollessa. Kun olin ihan pieni mun mummoni teki kermahyytelön kerran vuodessa.
Meillä oli kyllä ilta- tai päiväkahvit viikonloppuisin, silloin sai pullan, pitkosiivun tai kuivakakkupalan.
Vierailija kirjoitti:
vanhakyynikko kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ai,että...
Muistan kyllä nuo ajat.
Kaiholla.
Ei ollut ainakaan stadilaiskodeissa 60 - 70 luvuilla jälkiruokia ellei nyt sattunut olemaan "fiinimpää" sakkia.
Sekametelisoppaa oli jouluna, syksyllä äiti teki kerran pari karpalo- tai puolukkakiisseliä kermavaahdolla, mustikkakeittoa tehtiin mökillä jos tuli marjoja. Kauppa-autosta sai jälkkäriksi eskimopuikon kerran viikossa mökillä ollessa. Kun olin ihan pieni mun mummoni teki kermahyytelön kerran vuodessa.
Meillä oli kyllä ilta- tai päiväkahvit viikonloppuisin, silloin sai pullan, pitkosiivun tai kuivakakkupalan.
No olipas teillä köyhää!
T: myös Stadissa 1960-70 luvulla varttunut
Makeat ja paljon hiilareita sisältävät jälkkärit?
Ei ole terveellistä.