Tässä meidän viisihenkisen perheen ruokalista loppuviikko
Lounaat syödään töissä/koulussa
Aamupala, joka päivä:
Artesaanista tai Lidlistä sämpylöitä, ruisleipää, kananamunia, juustoja, mätitahnaa, marmeladia, tuoremehuja, kahvia ja tee
Välipala koululaisille: muroja, maitoa, hedelmiä, leipää, leikkeleitä
Päivällinen:
Tiistai:
Uuniperunoita, katkarapu-tomaatti-kastike, smetanaa, vihersalaatti.
Jälkkäri: omena-kaurapaistos, vaniljakastike
Keskiviikko:
Paistettua kanaa, uunikasvikset (parsa, broccolino, retiisi, sokeriherne), voi-appelsiinikastike
Jälkkäri: Suklaakakku, kermavaahto
Torstai:
Hernekeitto
Jälkkäri: amerikkalainen pannukakku, vaniljajäätelö, vaahterasiirappi
Perjantai:
Haetaan pitsaa
Jälkkäri: karkkia ja limua
Lauantai:
Lounas: heselle hampurilaisille
kasviscurry, riisi, roti-leipä
Jälkkäri: hedelmäsalaatti, kermavaahto
Sunnuntai:
Lounas: savulohi-avokado salaatti
Päivällinen: biff à la Rydberg sisäfileestä, tuore leipä ja maustevoit, vihreä salaatti
Jälkkäri: kääretorttu, itsetehty jäätelö
Mitä tykkäätte, mitä tekisitte toisin?
Kommentit (76)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Täyttä horinaa koko juttu. Arkisin ei tarvita jälkiruokia, eikä niitä ole edes aikaa vääntää.
Ja toisekseen, vaikka kuinka ap olis yrittäjä, niin noiden ruokien tekemiseen menee aikaa myös yrittäjän päivästä, melkoinen siivu.
En usko sanan sanaa koko ap:n provoteksistä.
Hassu ajatus, että ruuanlaittoon ei olisi mahdollista käyttää aikaa. Minä käyn kodin ulkopuolella töissä 8h päivässä, mutta silti ehdin kokkaamaan lähes päivittäin. Ja haluan niin tehdä, koska ruuanlaitto on minulle palautumishetki työstä sekä hetki ihan omassa rauhassa.
No joo, mutta teetkö ruokaa nälkäiselle perheelle?
Jos päivätyössä ja on kotona n, 16.30 ja aloittaa ruuanvalmistuksen.
Ei siinä ole aikaa enää alkaa kuorimaan perunoita ja siivuttaa ne, vaikkakin koneella ja odottaa jonkin uuniruuan valmistumista tunnin verran.
Mies tulee kotiin työmatkansa takai klo 17 maissa ja lapsilla on kiljuva nälkä, koska ovat syöneet välipalan silloin kun koulusta ovat päässeet.
Mielestäni arkiruuan tulee olla sellaista, että valmistuu nopeasti pöytään syötäväksi, sillä jo klo 18 lapset lähtevät jo harrastuksiin.
Itse teen antaumuksella ruokaa vkonloppuisin, koska silloin on siihen aikaa. Meidän perheessä on myös jälkiruokaa aina vkonloppuisin.
Mutta arki on arkea. Ja miltä mikään parempi ja kalliimpi ruoka edes maistuu juhlapäivänä, jos täyslihapihvejä ja vastaavia syödään jatkuvasti, arkisinkin?
Ja pitää sen työpäivän jälkeen ehtiä tehdä muutakin kuin vain ruoka, muut kotityöt ja ulkoilut ja kirjastokäynnit ja mahdolliset harratukset.
Olen 1958 syntynyt. En muista 18 ensimmäiseen elinvuoteeni yhtään päivällistä ilman jälkiruokaa. Oli marjakiisseliä, rusinasoppaa, sekahedelmäkiisseliä, pappilan hätävaraa, maitokiisseliä hillosimällä, pannaria, pullavanukasta, suklaakiisseliä, mustikkakukkoa, vadelmahyytelöä kermavaahdolla tai vaniljajastikkeella, uuniomenoita, vanukkaita, köyhiä ritareita, raparperikiisseliä, vispipuuroa, vesipuolukoita,
Vierailija kirjoitti:
Yksi kysymys: miksi Lidlin sämpylät?
Ne Lidlin omapaisto sämpylät ovat vaan niin hyviä!
Ap
Vierailija kirjoitti:
Jälkiruokaa ei tarvita. Turhia kaloreita ja rahanmenoa
Joko alkuruoka tai jälkiruoka kuuluu päivälliseen. Meillä pidetään pikkumakeista : )
Ap
Vierailija kirjoitti:
Onko appelsiinivoikastike vaikea tehdä? Kuulostaa hyvältä
Helppo. Hollandaise-pohjainen kastike, mutta sitruunamehun sijaan appelsiinimehua ja lopuksi vielä raastettua appelsiinin kuorta.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Kuullostaa tosi hyvältä. Omalta kohdaltani tiedä, etten jaksaisi aina edes tuollaisia suht simppeleitä ruokia (voi-appelsiinikastke... nam mutta ei). Onko nää jostain kauppaketjun mainoslehdestä?
Itse haluaisin tehdä ja syödä jälkiruuan iltaruualle, mutta meillä ei muut sitä syö. Teenkin niitä sitten välipaloiksi, sama kai se on, koska sen marjarahkan syö?
: D No ei todellakaan ole kauppaketjun mainoslehdestä, heh heh.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Noin kerran viikossa jälkiruoka meillä riittää. Silloinkin se on esim. marjarahka.
Aivan turhaa ja jopa vahingollista joka päivä tarjota makeita jälkiruokia lapsille ja itselleen myös.
Murot eivät myöskään kuulu päivittäiseen ruokavalioon. Aamulla puuro olisi parempi kuin suolaiset leikkeleet jne.
Annetaan nyt kuitenki 6+ yrityksestä.
Meillä kukaan ei tykkää rahkasta.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Noin kerran viikossa jälkiruoka meillä riittää. Silloinkin se on esim. marjarahka.
Aivan turhaa ja jopa vahingollista joka päivä tarjota makeita jälkiruokia lapsille ja itselleen myös.
Murot eivät myöskään kuulu päivittäiseen ruokavalioon. Aamulla puuro olisi parempi kuin suolaiset leikkeleet jne.
Annetaan nyt kuitenki 6+ yrityksestä.
Murojakin löytyy eri ravintosisällöillä. Ihan hyviä vaihtoehtoja on myös.
Minä teen itse mysliä kuivaimessa. Lapset rakastaa eksoottisia hedelmiä kuivattuina myslissä.
Ap
Ei ihan mun tyylistä ruokaa, mutta kukin tyylillään. Jälkkäreistä tykkäisin, mutta meneekö teillä koko suklaakakku 5. yhdellä kertaa? Paljon ruokaa, pisteet siitä.
Vierailija kirjoitti:
Tosi herkullisen kuuloista, mutta tosiaan jälkkäriä ei tarttisi joka päivä syödä ja tuollainen ruokavalio pidemmällä tähtäimellä aiheuttaa ylipianoa jos ei mitään erityisen raskasta päivittäistä liikuntaa harrasta.
Se, että meillä on tarjolla usein jälkiruokia, ei tarkoita että jokainen perheenjäsen söisi niitä joka päivä. Sa syödä muttei ole pakko.
Meillä ei ole muuten lainkaan mitään kahvipulla-, suklaasipsi-, tai karkkimättö-kulttuuria. Ylimääräistä napostelua ei harrasteta. Mutta perheenä syödään yhdessä hyvää ruokaa joka päivä pitkän kaavan mukaan. Ja voi kauhistus, me aikuiset juomme lähes joka päivä viiniä ruuan kanssa!!
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vähän turhaa laittaa joka päivä eri ruokia?? Monet ruuat vain paranee lämmitettäessä eikä kenenkään tarvitse olla keittiössä joka päivä.
Jälkkärit kuuluu meillä vain viikonloppuun tai kun/jos on ruokavieraita. Pizzaa ehkä kerran kk, heseä ei koskaan. Eikä ainakaan olisi samalla viikolla pizzan kanssa jos sitä söisimme. Muut päivällisruuat ihan ok, tosin kasviscurry ei kaipaa riisiä, turhia hiilareita vaan.
On tylsä syödä tähteitä. Ei ole meidän juttu.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Täyttä horinaa koko juttu. Arkisin ei tarvita jälkiruokia, eikä niitä ole edes aikaa vääntää.
Ja toisekseen, vaikka kuinka ap olis yrittäjä, niin noiden ruokien tekemiseen menee aikaa myös yrittäjän päivästä, melkoinen siivu.
En usko sanan sanaa koko ap:n provoteksistä.
Hassu ajatus, että ruuanlaittoon ei olisi mahdollista käyttää aikaa. Minä käyn kodin ulkopuolella töissä 8h päivässä, mutta silti ehdin kokkaamaan lähes päivittäin. Ja haluan niin tehdä, koska ruuanlaitto on minulle palautumishetki työstä sekä hetki ihan omassa rauhassa.
No joo, mutta teetkö ruokaa nälkäiselle perheelle?
Jos päivätyössä ja on kotona n, 16.30 ja aloittaa ruuanvalmistuksen.
Ei siinä ole aikaa enää alkaa kuorimaan perunoita ja siivuttaa ne, vaikkakin koneella ja odottaa jonkin uuniruuan valmistumista tunnin verran.
Mies tulee kotiin työmatkansa takai klo 17 maissa ja lapsilla on kiljuva nälkä, koska ovat syöneet välipalan silloin kun koulusta ovat päässeet.
Mielestäni arkiruuan tulee olla sellaista, että valmistuu nopeasti pöytään syötäväksi, sillä jo klo 18 lapset lähtevät jo harrastuksiin.
Itse teen antaumuksella ruokaa vkonloppuisin, koska silloin on siihen aikaa. Meidän perheessä on myös jälkiruokaa aina vkonloppuisin.
Mutta arki on arkea. Ja miltä mikään parempi ja kalliimpi ruoka edes maistuu juhlapäivänä, jos täyslihapihvejä ja vastaavia syödään jatkuvasti, arkisinkin?
Ja pitää sen työpäivän jälkeen ehtiä tehdä muutakin kuin vain ruoka, muut kotityöt ja ulkoilut ja kirjastokäynnit ja mahdolliset harratukset.
Meillä päivällinen tarjoillaan aikaisintaan klo 19, useimmuten klo 20 jälkeen, jos harrastuksia tms.
Ap
Aivan järkyttävä määrä makeaa!
Panosta kunnolliseen ruokaan koulun jälkeen ja jälkiruoat pois arkipäiviltä.
Lisää kasviksia ja hedelmiä!
Meillä:
*aamupalaa tekee jokainen itse kun eri aikaan lähdöt. Kahvi, omeletit, hedelmät, mysli/jogurtti. Jotain näistä.
*lounas muualla, arkinen OK, sis salaatit.
*välipala: porkkanaa, hedelmät, ruis/paahtoleipää kukin omilla mieltymyksillään (vaikka avocadotoast tai juusto-kinkku-kurkkuleipä)
*illallinen: jos kokkia väsyttää, se on ravintolasta sushia, nepalilaista tai jotain arabimaailman mausteista ruokaa
*pienellä budjetilla thaiboxeja kotiin pakastinaltaasta jos ei ravintolaan asti mennä
*yleensä kotiruokaa, monesti alkupalana mansikoita, rypäleitä, babyporkkanoita koska on jo nälkä.
Pasta bolognese+ parsa
Pasta carbonara
Kanakermapasta+maissi
Uuniperunat ja kokolihanakit, porkkanaa/bataattia
Muusi ja lihapullat (kotitekoiset pannulla), parsaa
Kanafilepihvi ja riisiä, maissia
Chicken wings+ riisi, salaattia
Jauhelihapihvit perunoilla
Uunilohi+ perunat+porkkanat
joskus vain tapaksia ja salaatteja
Näillä pyörii meidän arki aika pitkälti.
Vierailija kirjoitti:
Onpo outo ruokalista! Hyvin vanhanaikainen ja tympeä!
Onko hiilijalanjälki huomioitu. Kauheesti lihaa ja prosessattua ruokaa. Missä kasvisruuat? Missä mifu, tofu, nyhtökaura ja hyönteiset? Syökö oikeesti joku noin vielä 2022?
Mifu, tofu, nyhtökaura vasta prosessoituja ovatkin. Hyönteiset? Ne oli ja meni. Jos niitä ei kukaan syö, ei kannata tarjotakaan.
ja aloittajalle:
jos kokkailu on sun intohimo, niin anti mennä.
allekirjoittanut on täysin kypsä kokkailuun, kun joka päivä kokannut jo yli 16 vuotta.
ei kiinnosta enää kökkiä keittiössä :D
Vierailija kirjoitti:
Onpo outo ruokalista! Hyvin vanhanaikainen ja tympeä!
Onko hiilijalanjälki huomioitu. Kauheesti lihaa ja prosessattua ruokaa. Missä kasvisruuat? Missä mifu, tofu, nyhtökaura ja hyönteiset? Syökö oikeesti joku noin vielä 2022?
Siellä ne on kaupan hyllyllä.
Sinne ne kuuluvatkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko appelsiinivoikastike vaikea tehdä? Kuulostaa hyvältä
Helppo. Hollandaise-pohjainen kastike, mutta sitruunamehun sijaan appelsiinimehua ja lopuksi vielä raastettua appelsiinin kuorta.
Ap
Tämän ohjeen omin itselleni myös. Teidän ruokalista kuulostaa hyvältä ja monipuoliselta. Kiva kuulla että teillä nähdään vaivaa yhteisen ruokailun vuoksi, se taitaakin olla monessa perheessä ongelma...ei keretä/jakseta/viitsitä. Kun itse olin pieni, niin meilläkin oli aina jälkkäri päivällisen jälkeen, nyt se on omassa perheessä unohtunut.
Tosi herkullisen kuuloista, mutta tosiaan jälkkäriä ei tarttisi joka päivä syödä ja tuollainen ruokavalio pidemmällä tähtäimellä aiheuttaa ylipianoa jos ei mitään erityisen raskasta päivittäistä liikuntaa harrasta.