Hoitoalalla raskainta on ajoittain työkaverit
Siis 70% työkavereista on kivoja. Hyvä työkaveri on sellainen, että autetaan kukin toista. Reilu ja rehti. Ei sekoita liikaa omaa elämäänsä töihin, vaan töissä tehdään töitä. Valittaa töistä saa, kunhan se on aiheellista ja johtaa johonkin. Ei siis vaan valiteta valituksen ilosta tai yleistä tyytymättömyyttä koko ajan milloin mitäkin asiaa kohtaan.
Surkein työkaveri on sellainen, että työt ja asukkaat kärsii siitä, että toisella työkaverilla on niin paljon asiaa ja vaatii huomiota kaikesta. Valittaa ja valikoi töitä.
Olen töissä asukkaiden takia ja siitä minulle palkka maksetaan. En ole työkaverini viihdyttäjä, terapeutti ja lohduttaja ja oman elämäni jakaja ja kokoaikainen tsemppari. Olen työkaverisi ja haluan tehdä kanssasi töitä, auttaa sinua töissäsi ja olla sinulle rehti ja reilu.
Kommentit (30)
Uskon ap:ta. Kun olin itse sairauden takia hoidettavana sairaalassa, oli kaikki hoitajat paitsi yksi todella kivoja. Se yksi kauhea oli niin kauhea, että en kyllä haluaisi sellaista ihmistä työkaverikseni. Teki ihme päätelmiä asioista, tiuski potilaille ja syytti heitä milloin mistäkin, naama kireä kuin viulunkieli, oli olevinaan muita tietäväisempi. Oli kyllä niin väärällä alalla kuin olla voi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kun kyseessä on naisvaltainen ala, aina tulee konflikteja. On kuukautisia, vaihdevuosia, lapsia ja lapsenlapsia. Näitten lätinöitä pitäisi kuunnella joka kerta kahvipöydässä. Luojan kiitos, olen päässyt eläkkeelle eikä tarvitse enää kuunnella paskanjauhantaa!
Heippa. Miehet ovat pahimpia juoruajia ja selkäänpuukottajia. Ne tekee sen kierommin, kuin naiset.
Miehet ovat sosiaalisesti lahjakkaampina hyviä tässä. Se on sellaista käänteistä empatiaa, jonka mies empaattisempana osaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kun kyseessä on naisvaltainen ala, aina tulee konflikteja. On kuukautisia, vaihdevuosia, lapsia ja lapsenlapsia. Näitten lätinöitä pitäisi kuunnella joka kerta kahvipöydässä. Luojan kiitos, olen päässyt eläkkeelle eikä tarvitse enää kuunnella paskanjauhantaa!
Heippa. Miehet ovat pahimpia juoruajia ja selkäänpuukottajia. Ne tekee sen kierommin, kuin naiset.
Miehet ovat sosiaalisesti lahjakkaampina hyviä tässä. Se on sellaista käänteistä empatiaa, jonka mies empaattisempana osaa.
Olen ollut töissä psykiatrisella, jossa oli paljon mieshoitajia. Ei esiintynyt mitään paskanjauhamista selän takana, päinvastoin oli mukava ilmapiiri. Kyllä se asenne on ihan erilainen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itseäni rasittaa se jatkuva small talk, bondaaminen ja pakkososiaalisuus. En jaksa vastailla kysymyksiin henkilökohtaisista aiheista (parisuhde, perhesuhteet, lapset jne.), eikä minua kiinnosta, onko työkaveri käynyt puusavotassa. Joskus tekee mieli sanoa, että tehdään nyt vain nämä hommat, en jaksaisi lätistä.
Sano vain. Voin luvata ettei sun kanssa enää sen jälkeen olla pakkososiaalisia. Joten miksi et tee niin?
Se työpaikan hiljaisempi tyyppi ei välttämättä sano suoraan, koska hänellä on käytöstavat. Toisin kuin teillä tilannetajuttomilla hölöttäjillä.
Sen voi sanoa kohteliaasti ja suoraan. Jos haluaa olla rauhassa tai puhua pelkästään työasioista mutta ei mitenkään ilmaise sitä niin miten kukaan voi arvata? Kukaan ei näe toisen pään sisään. Se olisi aika tylyä lopettaa kommunikointi jos toinen ei ole ilmaissut, että se on sitä mitä hän nimenomaan haluaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse just en kestä näitä "olen täällä vain töissä, jätä minut rauhaan"-ihmisiä. Entisenä itäsuomalaisena ärsyttää tuollainen epäsosiaalisuus, mikä estää kaikenlaisen työnilon kokemisen. Minusta on ihanaa, kun työkaverit höpisee niitä näitä vaikka koko ajan. Tarttuu potilaisiinkin ja kaikilla on hauskempaa.
Minä olen itäsuomalainen. On täälläkin erilaisia ja erilaisia ihmisiä. Lisäksi voi olla ihmisenä ihan ok ja työntekijänä loistava, vaikka ei joka hetki jaksaisikaan rupatella.
Jatkuva pölötys voi muuten olla asiatonta ja epäeettistä (kuten esim. se, että saattohoitopotilaan huoneessa juorutaan kovaan ääneen, erittäin epäkunnioittavaa) ja lähes rikollista (esim. asukkaiden/potilaiden asioiden ihmettely ja taivastelu muiden asukkaiden/potilaiden kuullen, vaikka olisivatkin muistisairaita).
Joten tee kaikille palvelus ja OLE HILJAA.
- 11
Näitten ankeuttajien takia suomalaisten mielenterveys on niin onnettoman huono. Kun eivät osaa itse puhua eivätkä siedä toistenkaan puhuvan, elämä on tylsää ja ankeaa.
Vierailija kirjoitti:
Töissä ollaan tekemässä töitä, ei etsimässä kavereita. Se riittää, että työasiat saa hoidettua.
Mikä onni, että itse olen saanut olla työpaikoissa, joissa olen ystävystynyt työkaverien kanssa. Ei toki hoitoala, vaan ihan fiksuja ihmisiä onneksi! Mikään ole sen mukavampaa kuin työnteko, kun sitä saa tehdä hauskassa porukassa. Mitä rankempaa itse työ, sitä makeammat naurut.
Vierailija kirjoitti:
Itse just en kestä näitä "olen täällä vain töissä, jätä minut rauhaan"-ihmisiä. Entisenä itäsuomalaisena ärsyttää tuollainen epäsosiaalisuus, mikä estää kaikenlaisen työnilon kokemisen. Minusta on ihanaa, kun työkaverit höpisee niitä näitä vaikka koko ajan. Tarttuu potilaisiinkin ja kaikilla on hauskempaa.
Mun mielikuvani hoitajista (olen itäSuomesta Savon suunnalta) on tuommoinen peruspuhelias. En ajatellut toisenlaisia olevankaan :O
Huomaavaista tietysti aistia, millainen on työpari tai asiakas. Ja toki teennäisyys on aina raskasta.
Kuitenkin moni viettää päivänsä (potilas/asiakas) hiljaisuudessa. Voi olla iso merkitys sillä juttelulla.
Vierailija kirjoitti:
Töissä ollaan tekemässä töitä, ei etsimässä kavereita. Se riittää, että työasiat saa hoidettua.
Eihän sillä kavereita edes etsitä.
Parhaita ovat minusta puheliaat esimiehet ja kollegat. Ei siinä yksityisiään tarvitse avata silti, jos ei halua. Fiksut eivät urki eikä ainakaan pk seudulla ihmiset tenttaa elämästästäsi. Kyllä työn ympäriltäkin riittää asiaa.
Vierailija kirjoitti:
Samaa mieltä, naisvaltaista alaa, jolla juoruilu jne. aivan tyhjänpäiväinen höpönhöpö vei valtaosan työajasta. Hyppäsin pois.
Poikani opiskeli ja teki hoitoalalla töitä, kunnes yhtäkkiä sanoi, ettei jaksa enää, että työkaverit ovat ihan kauheita, että esim. illalla ei saa vessattaa ihmistä hänen pyynnöstään, vaan pitää jättää koko yöksi kakat ja pissat vaipassa makaamaan, koska työkavereille se ei käy, että veisi vessaan, kun "se kävi jo, siksi sillä on vaipat", vaikka paljon helpompaa olisi viedä ihminen pyynnöstä vessaan, kuin hoitaa niitä jatkuvasta sonnassa makaamisesta tulleita vammoja. Tällaista valistusta saa kuunnella koko päivät ja hoitajat vielä sanovat, että jos potilaat oppivat liian hyvään, eivät lakkaa koskaan vaatimasta.
Tällaista aamusta iltaan. Järkipuhe ei pure noihin työkavereihin. Heille on tärkeää, ettei kukaan tee työtään paremmin, etteivät joudu itse huonoon valoon.
Sitten sinne jäävät ne töihin, keille tuollaiset käy.
Tuo on tuota...siihen pitäis puuttua. Ihmisarvoon kuuluu päästä vessaan! On törkeää makuuttaa vaipoissa, kun vois vessaankin viedä! Mutta ei noilla hoitajilla ole inhimillisyyttä eikä omaatuntoa.
Olen kans kuullut kun potilas pyysi vessaan, ja paikalla oli kaksi hoitajaa jotka olis voineet viedä. Mutta mitä vielä, hoitaja tokaisi: -Sulla on vaippa!
Tämä tapahtui Vaasan terveyskeskuksen vuodeosastolla, mutta sama tilanne on koko Suomessa. Masensi kuulla tuo ulkopuolisenakin.
Oma helppous on hoitajille pääasia. Mieluummin kälätetään kahvihuoneessa kuin autetaan potilasta...
Poikasi pitäisi kirjoittaa kokemuksistaan johonkin.
Vai ettei potilaat saa "oppia liian hyvälle".'.Törkeää!!
Se työpaikan hiljaisempi tyyppi ei välttämättä sano suoraan, koska hänellä on käytöstavat. Toisin kuin teillä tilannetajuttomilla hölöttäjillä.