Mitä tekisitte tilanteessani? (Raskauden suunnittelu + määräaikainen työsuhde)
Minulla on vuoden loppuun asti oleva määräaikainen työsuhde. Päätimme kuitenkin alkaa yrittämään mieheni kanssa vauvaa tänä kesänä, jos siis kävisi tuuri niin vauva syntyisi ensi keväänä. Tietenkin olisi taloudellisesti järkevää, että olisin vakituisessa työsuhteessa äitiyslomalle jäädessä. Olen ollut tässä työssä nyt pari kuukautta eli koeaikaa on vielä vähän jäljellä, jos löytyisi hyvä vakityö jota voisin hakea. Aikaa ei kuitenkaan ole paljon ja mahdollinen raskaus alkaa jo näkyä viimeistään syksyllä (eihän kukaan mua silloin siis palkkaa:D). Tykkään kuitenkin nykyisestä työstäni, mutta mietin voinko vielä alkaa utelemaan tässä vaiheessa vielä onko tulossa jatkoa vuodenvaihteen jälkeen. Pitäisikö kertoa esimiehelle raskauden suunnittelusta? Mitä minun pitäisi tehdä?
Kommentit (22)
Kyllähän nyt sun miehesi elättää sekä sut, että teidän lapsen?
Eläisin sinuna normaalisti, enkä miettisi liikaa mahdollista raskautta.
Hae töitä, jos sopivia paikkoja osuu kohdalle mutta voit myös vihjailla, että jatkaisit mielelläsi nykyisessä. Et voi tietää etukäteen, kuinka nopeasti tulisit raskaaksi tai osuuko kohdalle vaikkapa keskenmeno. Mieti mitä tekisit ilman raskautta ja tee päätökset sen mukaan. Ei sitten harmita huono työpaikka, jos kaikki ei menekään suunnitellusti. Onhan se vakityö kiva ja siinä on paljon hyviä puolia mutta ei määräaikainen työpaikkakaan huono vaihtoehto ole.
Itsekin jäin määräaikaisen työsuhteen lopussa äitiyslomalle. Ainoa mikä on erona vakityöhön on siinä, että en tiedä milloin palaan töihin tai haen hoitopaikkaa lapselle. Myös lyhyt paluu työelämään on hankalampi lasten välillä, kun ei ole sitä työpaikkaa johon palata pariksi kuukaudeksi.