Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kuinka aikaisin työhaastattelukutsu alallasi lähetetään?

Vierailija
09.05.2022 |

Jos haet alasi työpaikkoja, kuinka aikaisin saat /lähetät kutsun työhaastatteluun? Tuleeko kutsu päiviä, viikon, viikkoja/kuukauden ennen haastattelua? Jos kutsu tulee pari päivää-viikkoa ennen haastattelua, koetko että lyhyellä varoitusajalla yritetään pelata osa hakijoista pois pelistä (eihän kaikilla onnistu järjestää haastatteluun menoa lyhyellä varoitusajalla esim. nykyisen työpaikan vuoksi)?

Kommentit (20)

Vierailija
1/20 |
09.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alallani pääsääntöisesti ei lähetetä kutsuja, vaan soitetaan puhelimella. Niille lähtee sähköposti, joita ei kutsuta haastatteluun.

Varoaikaa noin 1-2 viikkoa, joskus vain muutama päivä.

Vierailija
2/20 |
09.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muita kokemuksia?

Ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/20 |
09.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yleensä viikkoa paria aiemmin

Vierailija
4/20 |
09.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaihtelee paljon.

Joissakin hakuilmoituksissa on tyyliin "hakuaika 1.-21.5 ja haastattelut pidetään 24.5." Näissä on vaan se mutta, että et etukäteen voi tietää, saatko kutsua vai et. Eli joka tapauksessa tieto tulee myöhään.

Vierailija
5/20 |
09.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muutama viikko on kai yleisin aika, siitä on kyllä hetki, kun olen töitä hakenut viimeksi.

Itse ainakin koen, että parin päivän päähän osuva haastattelukutsu on osalle mahdoton. Ei kaikilla onnistu lastenhoidon tai töiden järjestäminen noin äkkiä.

Vierailija
6/20 |
09.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

N. viikkoa aikaisemmin.

Vierailija
7/20 |
09.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaihtelee parista päivästä reiluun viikkoon.

Vierailija
8/20 |
09.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ymmärrä miksi hakijoita yritettäisiin pelata ulos. Mikä järki sellaisessa rekrytoinnissa olisi? Yleensä yritetään saada mahdollisimman paljon hyviä ehdokkaita.

Viimeksi haastattelukutsu tuli viikko hakemuksen laittamisen jälkeen ja valinta tehtiin ennen hakuajan loppua.

Vierailija
9/20 |
09.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En ymmärrä miksi hakijoita yritettäisiin pelata ulos. Mikä järki sellaisessa rekrytoinnissa olisi? Yleensä yritetään saada mahdollisimman paljon hyviä ehdokkaita.

Viimeksi haastattelukutsu tuli viikko hakemuksen laittamisen jälkeen ja valinta tehtiin ennen hakuajan loppua.

Teen töitä virka-alalla. Työnantaja joutuu lain takia tekemään haun ulkoisesti "oikein", jotta jälkikäteen kukaan ei tekisi rekrytoinnista oikeusprosessia. Työnantajalla voi olla jo valmiiksi mielessä työntekijä virkaan, mutta lakisääteisesti virka on pakko laittaa julkiseen hakuun (vaikka "ylläri", että se valmiiksi jo katsottu työntekijä tulee valituksi). Kun haastatteluun kutsutaan riittävän monta hakijaa ja vaikka 2 päivän varoitusajalla, niin näyttää paperilla siltä, että on tehty oikein. Tuota on paha silloin lähteä riitauttamaan.

Vierailija
10/20 |
09.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Muutama viikko on kai yleisin aika, siitä on kyllä hetki, kun olen töitä hakenut viimeksi.

Itse ainakin koen, että parin päivän päähän osuva haastattelukutsu on osalle mahdoton. Ei kaikilla onnistu lastenhoidon tai töiden järjestäminen noin äkkiä.

Haastatteluun pääseminen on ylipäätään oma haasteensa, jos tulee parinkin viikon sisällä tuo kutsu. Edellisen kerran työpaikkaa hakiessani olin huonossa työpaikassa ja pomo ei ikinä olisi päästänyt minua käymään työhaastattelussa toiseen paikkaan. Pomo ei siis suostunut antamaan palkatonta vapaata töistä työntekijöiden omia menoja varten. Haastatteluaika oli työpäivän kanssa päällekkäin, eikä ajan siirtäminen onnistunut. Pomolle ilmoitin edellispäivänä saaneeni peruutusajan kiireelliseen hammaslääkärikäyntiin ja tuon pomo hyväksyi syyksi poissaoloon. Oikeasti kävin seuraavana päivänä työhaastattelussa ja sain paikan.

Vierailija
11/20 |
09.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vaihtelee parista päivästä reiluun viikkoon.

Samoin meillä. Mutta toki sovitaan yhdessä, jos hakijalla on vaikeuksia saada aikaa järjestettyä.

Ei ole mitään syytä "pelata ketään ulos". Haastatteluun kutsutaan vain ne hakijat, jotka oikeasti kiinnostavat. Valinta pyritään tekemään mahdollisimman pian, koska parhaat hakijat liikkuvat usein nopeasti.

Vierailija
12/20 |
09.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taitaa olla n. viikko. Yhteen haastatteluun tuli kutsu pari kuukautta etuajassa, se tuntui jo oudolta!

Nykyään tarjotaan myös etämahdollisuutta haastatteluun, mikä on meillä uusi juttu. Joskus ennen koronaa ei olisi tullut kuuloonkaan, että haastatteluun olisi saanut osallistua etänä vaikka pitkän välimatkan takia. Joko menit paikalle tai et.

Vierailija
13/20 |
09.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onhan nuo hankalia, jos tulee vaikka viikonkin päähän. Vasta olin haastattelussa ja piti etukäteen sopia puolison kanssa, pääsenkö osallistumaan (puolisolla työt ja lapsen hoitokin pitäisi järjestää haastatteluni ajaksi).

Vierailija
14/20 |
09.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yleensä soitetaan ja halutaan haastatteluun mahdollisimman pian. Ajankohta neuvotellaan siinä puhelun aikana.

Ei hakijoita kiirehtimällä yritetä "pelata pois", vaan hommaan halutaan tekimä mahdollisimman nopeasti.

Vierailija
15/20 |
09.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Soitto tulee parissa päivässä ja haastattelu alle viikossa. Siinä haastattelun päätteeksi jo usein sopparin allekirjoitus ja samantien töihin, kun aikatauluun sopii.

Olen työvoimapula-alalla.

Vierailija
16/20 |
09.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en ymmärrä, miksi sitä haastatteluaikaa ei voi kertoa jo hakuvaiheessa? Muutaman kerran on ollut tuollainen tilanne työhistorian aikana, että haastattelupäivä on lukenut jo hakemuksessa. Olen sitten pyytänyt tuon päivän vapaapäiväksi töistä, niin on ollut helppo päästä haastatteluun. Ja jos en olisi päässyt, niin tuon päivän olisi voinut pitää vapaapäivänä.

Vierailija
17/20 |
09.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yleensä haastattelut sovitaan alallani parin päivän päähän, riippuen kaikkien osallistujien saatavuudesta. Harvemmin kuitenkaan yli viikon päähän, se alkaa olla jo jäykkää. Mutta nämä ovat lähes poikkeuksetta online-haastatteluita, joten varoaikaa ei sen kummemmin tarvitse kunhan kalenterista löytyy se yksi vapaa tunti.

Nykyistä paikkaa minulle tarjottiin yhden tunnin haastattelun perusteella; tyypillisin on ensin recruiterin/headhunterin lyhyt puhelu, sitten hiring managerin tai tiimin haastattelu. Usein palkataan ensimmäinen sopiva, koska niitä ei ole paljon ja kandidaatti häipyy muualle, jos työnantaja alkaa odottelemaan että on monta pätevää ehdokasta joista valita. Eli valinta ei ole "henkilö A vai B" vaan "Henkilö A: kyllä vai ei". Ja paikka on auki kunnes löytyy se kyllä.

Vierailija
18/20 |
09.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla kävi niin että mulle soitettiin vuosi ennenkuin olisin hakenut tekemään työsopimus. Rekrytoija unohti pitää haastattelun sitä ennen.

Vierailija
19/20 |
09.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alallani pääsääntöisesti kutsua ei lähetetä, vaan soitetaan haastatteluun. Tämä soittoprosessi alkaa heti kun joku ilmoitukseen vastaa. Ei odoteta haluakaan umpeutumista.

Vierailija
20/20 |
09.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Noin viikko, joskus enemmän, joskus vähemmän.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä yksi kolme