Onko mahdollista välttyä koronalta, jos asuu pienessä asunnossa positiivisen kanssa?
Miehellä on ollut korona torstaista asti. Ollaan eletty normaalia elämää, nukutaan yhdessä ja katsotaan leffoja kylki kyljessä. Pussailu on skipattu ja vältetään samoja juomalaseja, muuten ei ole pidetty välimatkaa.
Mies yskii vähän väliä ja minä olen edelleen oireeton. Onko oikeasti mahdollista ettei tauti tartu edes samassa taloudessa? Vai onko itämisaika jostain syystä pidempi?
Kommentit (20)
Meillä mies sairasti, minä ja lapsi emme sairastuneet. Samassa sängyssä nukutaan. Mitenkään erityisesti emme vältelleet toisiamme.
Vierailija kirjoitti:
Onhan se. Olet voinut esim. sairastaa aiemmin oireettomana. Eikä se vaan tartu kaikkiin. Voi kyllä alkaakin vielä. Meillä kesti 6 päivää.
Mutta ei kai mahdollisen oireettoman tartunnan pitäisi antaa immuniteettia? Tai ainakaan pitkäksi aikaa. Tiedä sitten olenko jo sairastanut, tai milloin.
Ai kuusikin päivää voi kestää. Hyvä tietää. Miehellä alkoi oireet aika tasan 48 kuluttua altistumisesta, kuten kolmella muullakin samasta lähteestä tartunnan saaneella.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Meillä viisihenkisessä perheessä 4 sairasti ja 1 ei.
Tuntuu käsittämättömältä.
Ap
Meillä 5 henkinen perhe. Kaikki sairasti. Mies täysin oireeton positiivinen.
Kahdesti olen altistunut koronalle samassa asunnossa. Ei tarttunut kummallakaan kerralla. Ensin lapsella, kuukausia myöhemmin mieskaverilla.
Kannattaa muuten pitää maskia ja turvaväliä yms. Jonkun aikaa. Saatat olla oireeton tartuttaja.
Voihan se olla oireeton, oireettomat taudit ei kai testeissäkään näy yhtä hyvin, varsinkaan kotitesteissä. Itämisaika voi edelleen olla pitempikin, vaikka tuntuu että useimmilla tauti alkaa aika nopeasti.
Kyllähän koronaan liittyy paljon muutakin yksilöllistä vaihtelua, on supertartuttajia ja sellaisia, jotka erittävät vain hyvin vähän virusta jne, joten varmaan on ihan mahdollista, että joihinkin se ei tartu.
Meidän 8 hengen perheessä
5 sairasti ja 3 ei.
Testattiin useaan kertaan oireettomat, että saivat palata takaisin kouluun.
Vierailija kirjoitti:
Kannattaa muuten pitää maskia ja turvaväliä yms. Jonkun aikaa. Saatat olla oireeton tartuttaja.
Joo, en ole poistunut kotoa muutamaan päivään. Perjantaina tein isomman kauppareissun maski päässä, kun ajattelin että ei hetkeen päästä mihinkään jos minäkin sairastun.
Ap
No nyt tein positiivisen testin. Eli 6 päivää ekasta altistumisesta.
Ap
kun puolisoni sai koronan, häntä ei oltu vielä ehditty rokottaa, minä olin saanut kaksi rokotusta. Olin etätöissä kotona, joten käytännöllisesti katsoen koko ajan samassa tilassa sairastuneen kanssa. En sairastunut, tai pikemmin: en saanut oireita (minua ei testattu, joten en voi sanoa satavaramasti ettenkö olisi itsekin sitä sairastanut, jos sairastin, niin rokotteiden ansiosta täysin oireettomasti)
Vierailija kirjoitti:
kun puolisoni sai koronan, häntä ei oltu vielä ehditty rokottaa, minä olin saanut kaksi rokotusta. Olin etätöissä kotona, joten käytännöllisesti katsoen koko ajan samassa tilassa sairastuneen kanssa. En sairastunut, tai pikemmin: en saanut oireita (minua ei testattu, joten en voi sanoa satavaramasti ettenkö olisi itsekin sitä sairastanut, jos sairastin, niin rokotteiden ansiosta täysin oireettomasti)
Aika moni sairastaa ilman rokotettakin oireettomana.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onhan se. Olet voinut esim. sairastaa aiemmin oireettomana. Eikä se vaan tartu kaikkiin. Voi kyllä alkaakin vielä. Meillä kesti 6 päivää.
Mutta ei kai mahdollisen oireettoman tartunnan pitäisi antaa immuniteettia? Tai ainakaan pitkäksi aikaa. Tiedä sitten olenko jo sairastanut, tai milloin.
Ai kuusikin päivää voi kestää. Hyvä tietää. Miehellä alkoi oireet aika tasan 48 kuluttua altistumisesta, kuten kolmella muullakin samasta lähteestä tartunnan saaneella.
Ap
Nykyisin tiedetään jo hyvin se, ettei oireellinenkaan tartunta anna immuniteettia seuraavia variantteja vastaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Nykyisin tiedetään jo hyvin se, ettei oireellinenkaan tartunta anna immuniteettia seuraavia variantteja vastaan.
Sitäpä juuri.
Ap
Meillä sairasti 3/5, alkoi reilut kaksi viikkoa sitten. Ei oireita minulla eikä toisella perheeseen kuuluvalla. Kai ne näkyisi jo? Ei olle tehty mitään eristystoimenpiteitä, ihan normaalisti on eletty.