Koulun laulukoe
Laulukokeet kouluissa on paljon puhututtanut etenkin viimeaikoina ja tutkimustenkin mukaan todettu eniten traumoja aiheuttaviksi koulumuistoiksi. Minkä takia osa opettajista tuon tiedon valossa edelleen niitä pitää? OPSista on ihan tarkoituksella poistettu se, että laulaminen vaikuttaisi mitenkään numeroon, sillä laulukokeet ja yksinlauluun pakottaminen muinkin keinoin on haluttu poistaa.
Itse olen onneksi niiltä säästynyt. Kysynkin siis mielenkiinnosta tarkkoja kysymyksiä. Kuinka teille koulussa ilmoitettiin laulukokeesta ja miten sitä perusteltiin? Millainen itse koetilanne oli? Antoiko opettaja palautetta, pitikö laulaa hänen edessään jne? Nauttiko opettaja laulukokeiden pitämisestä? Mitä lauluja teidän piti laulaa ja minkä ikäisenä? Ja kaikkein eniten ihmetyttänyt asia: miksi niitä on pidetty silloin, kun pojilla on äänenmurros ja he eivät pysty laulamaan? Miten sellaista voi arvioida ja miksi laitetaan laulamaan, kun etukäteen tiedetään ettei ääntä voi hallita?
Terkuin, tuleva musiikinopettaja joka ei tule laulukokeita koskaan pitämään
Kommentit (3)
Kerrohan toki lisää vastauksia noihin kysymyksiin
En tiedä varmasti, mitä aikoinaan on laulukokeen keksijän päässä liikkunut, varmaan joku korkkiruuvin kiero ajatuskuvio, että kun lapsia tarpeeksi nöyryytetään muiden lasten edessä, niin niistä tulee hyviä laulajia.
Mitään opetustahan koskaan ei laulamiseen ennen koetta annettu, korkeintaan jotain ympäripyöreää koko luokka yhdessä a-va-taan ään-tä dooo-reeee-miii- , ilman että opettajalla on edes mahdollisuus kuulla kovaäänisimpien seasta ne joilla äänen käyttö on ihan hukassa. Kyllähän nuo nyt ilman opetustakin ja koetilanteessä nöyryyttämällä oppiii!
Ihan kuin niitä hyviä laulajia ei erottanut muutenkin porukasta ilman että piti niitä huonoja nöyryyttää.
Laulukokeet oli just parasta.