Sinua pyydetään kokouksessa julkisesti taloyhtiön hallitukseen. Mitä sanot tilanteessa?
Kommentit (76)
Sanoisin, että voisiko joku tehdä minulle Munsalan kansallispuvun?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos ei olisi muita ehdokkaita, niin sanoisin että ok, kyllä se sopii. Mutta vain jos ei olisi muita. Yleensä en lähde hallituksiin, esim. yhdistyksissä, mutta taloyhtiössä voisin tehdä poikkeuksen. Taloyhtiöissä kuitenkin tehdään isojakin päätöksiä, mitä rahoitetaan osakkaiden rahoilla, joten koetan pysyä ajantasalla, missä mennään - se ei vaadi hallituksessa oloa, mutta jos on puute halukkaista, voin suostua.
Hallituksessa voi myös joutua suureen taloudelliseen vastuuseen.
En ole perehtynyt, mutta opiskeluaikana (Tampereen teknillinen yliopisto, rakennustekniikka) sanottiin, että kotiäiti luulee menevänsä sinne määräämään vaikka istutuksista, mutta ei tajua suurta vastuutaan taloudellisesti.
Vastuuseen ei koskaan joudu huomaamattaan. Ihan tavanomaisesta jokapäiväisestä taloyhtiön asioiden hoitamisesta hallituksessa ei synny taloudellista vastuuta. Viime aikoina esillä olleita tapauksia vastuuseen joutumisesta ovat esimerkiksi sellaiset joissa taloyhtiön rahoilla on tehty jonkun osakkaan asunnossa isompaa remonttia eli selkeitä väärinkäytöksiä.
Voin suostua, mutta samalla painotan, että taloyhtiön asioiden vuoksi en aio repiä ja stressata, vaan ne tulevat kaukana työvelvollisuuksien ja perheasioiden jälkeen, jos sattuu jäämään energiaa.
Isoissa taloyhtiöissä on yleensä enemmän halukkaita kuin hallituspaikkoja. Eri tilanne on pienissä taloyhtiöissä, joissa monet asukkaat ovat asuneet vuosikausia, jopa vuosikymmeniä, ja nyt on alkanut ikä painaa. Hallitukseen on vaikea löytää jäseniä. Ne harvat nuoremmat eivät tule edes kokouksiin, etteivät vaan joudu hallitukseen. Ja sitten on vielä niitä, jotka eivät myöskään tule kokouksiin, mutta ovat pahemman luokan besserwissereitä, jotka tietävät kaikki asia paremmin kuin kukaan muu ja joilla on aina valittamista kaikista mahdollisista asioista. Olen ollut nyt hallituksessa sen puheenjohtajana neljättä vuotta ja viime kokouksessa ilmoitin, että en ole enää ensi kerralla käytettävissä. Meillä ei hallituksen jäsenille makseta palkkiota, mitä nyt pullakahvit osallistujille kokouksessa.
Hallitukseen ei ole pakko mennä. Vetoat muihin projekteihin tai terveydentilaasi. Väkisin ei voi valita eikä muille kuulu sinun yksityisasiasi.
Kiitos, tulen ehdottomasti hoitamaan asioitani hallitukseen.
En minä lattiatason duunari ja välillä työtönnii ossoo mittää herrojen hommia.
Ei kiitos olen menestynyt elämässäni en tarvitse mitään näennäistä johtajan virkaa hallituksessa. Haluan miettiä päivät jotain muuta kuin pyörätelineen sijaintia ja kuunnella jotain muuta kuin muiden asukkaiden kitinää patterien lämpötiloista. Taloyhtiön hallitukseen hakevat elämässään epäonnistuneet jotka yrittävät vielä kerran että pääsisivät pomottamaan jossain.
Meillä on vaan 5 asuntoa taloyhtiössä, joten sanon vaan että ilman muuta. Kaikki tekee osuutensa.
Olen jo kahdenkin sijoitusasunnon hallituksessa.
Ja käytännössä oman kiinteistönkin (omakotitalo). :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos ei olisi muita ehdokkaita, niin sanoisin että ok, kyllä se sopii. Mutta vain jos ei olisi muita. Yleensä en lähde hallituksiin, esim. yhdistyksissä, mutta taloyhtiössä voisin tehdä poikkeuksen. Taloyhtiöissä kuitenkin tehdään isojakin päätöksiä, mitä rahoitetaan osakkaiden rahoilla, joten koetan pysyä ajantasalla, missä mennään - se ei vaadi hallituksessa oloa, mutta jos on puute halukkaista, voin suostua.
En ole perehtynyt, mutta opiskeluaikana (Tampereen teknillinen yliopisto, rakennustekniikka) sanottiin, että kotiäiti luulee menevänsä sinne määräämään vaikka istutuksista, mutta ei tajua suurta vastuutaan taloudellisesti.
Fiksu yhtiö ottaa vastuuvakuutuksen hallituksen jäsenille.
Minä olen taloyhtiön hallituksen vastentahtoinen jäsen. Olen ollut hallituksessa jo vuosia. Joka kevät yhtiökokouksessa tarjoan paikkani muille. Kaikki esitetyt syyt, miksi muut eivät tule työskentelemään hallituskeen, on kuultu.
Nyt olen alkanut ajaa hallituskessa puhtaasti omaa etuani. Jos muut eivät viitsi, niin eivät voi olettaa, että joku muu tekee työtä heidän etujensa eteen.
Pitäkää tunkkinne.
terv. ex-puheenjohtaja, rasittavampaa pestiä on vaikea löytää maan päältä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No hallitus päättää esim. putki- ja julkisivuremonteista. Siitä voit miettiä millaisista summista puhutaan. Toki niistä kukaan ei yksin ole vastuussa, vaan vastuu on koko hallituksella.
Millaisen rahallisen virheen voi putkiremonttia päätettäessä tehdä.
Missä tahansa remontissa voidaan tehdä se virhe, että valitaan tarjouksista se halvin, eikä parasta.
On näitä konkurssiin kesken urakan menneitä yrittäjiä, työmaita jotka seisovat viikkotolkulla ilman yhtäkään työntekijää jne.
Ei ne uskalla yleensä valittaa, kun olen niin karskin näkönen :). Ja jos uskaltavat eivätkä usko puhetta, otan korvasta kiinni ja väännän vähän.
t. hall. pj.