Opettaja kiusaa lasta
Mitä tehdä, jos yksi opettaja tuntuu kiusaavan lasta? Kyseessä on myös opettaja, joka ottaa erittäin herkästi itseensä, joten mitään ei uskalla hänelle sanoa, koska sitten hän voi alkaa vielä mahdottomammaksi. Kyseessä on rauhallinen ja kiltti kympin oppilas, jolla myös käytös ollut aina kymppi. Tämä kyseinen opettaja keksimällä keksii lapsesta liioiteltuja virheitä ja laittaa niitä Wilmaan. Muilta opettajilta lapsi on saanut vain positiivisia merkintöjä sekä käytöksestä että osaamisestaan. Lapsi itki viimeistä merkintää, koska siitä sai täysin väärän kuvan tilanteesta.
Kommentit (73)
Vierailija kirjoitti:
Minä yritän kasvattaa lapseni reiluiksi, oikeudentajuisiksi yksilöiksi jotka tarvittaessa osaavat puolustaa itseään ja heikompaa. Sen lisäksi yritän opettaa heille, että jos he jokaisesta erimielisyydestä ja epäreiluudesta ovat valmiita hakemaan oikeutta terrierin lailla, siihen se elämä sitten meneekin. On palvelus opettaa lapsi sietämään sitäkin, että kaikki ei tykkää, aina et tule ymmärretyksi oikein, ja kyllä, joskus asiat menee epäreilusti. Jos vähän osaa päästää irti tällaisista tilanteista, säästää itsensä paljolta ahdistukselta ja vihalta. Minä en nuorena osannut, ja kärsin siitä eniten itse.
Sitten kun sillä on väliä, taistellaan. Mut joskus kannattaa vain pyöräyttää silmiä ja jatkaa matkaa.
Olet siis paljon parempi kasvattaja kuin ap?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä yritän kasvattaa lapseni reiluiksi, oikeudentajuisiksi yksilöiksi jotka tarvittaessa osaavat puolustaa itseään ja heikompaa. Sen lisäksi yritän opettaa heille, että jos he jokaisesta erimielisyydestä ja epäreiluudesta ovat valmiita hakemaan oikeutta terrierin lailla, siihen se elämä sitten meneekin. On palvelus opettaa lapsi sietämään sitäkin, että kaikki ei tykkää, aina et tule ymmärretyksi oikein, ja kyllä, joskus asiat menee epäreilusti. Jos vähän osaa päästää irti tällaisista tilanteista, säästää itsensä paljolta ahdistukselta ja vihalta. Minä en nuorena osannut, ja kärsin siitä eniten itse.
Sitten kun sillä on väliä, taistellaan. Mut joskus kannattaa vain pyöräyttää silmiä ja jatkaa matkaa.
Olet siis paljon parempi kasvattaja kuin ap?
Enhän mä siitä kertonut mitään miten yritykseni on sujunut 😅 Pointti oli, että omasta kokemuksestani johtuen en pidä tavoiteltavana että lapsille opettaisi että elämältä kannattaa viimeiseen asti odottaa oikeudenmukaisuutta, vaikka sitä arvostaisikin. Sen näkökulman halusin tuoda keskusteluun, omana kokemuksena eikä "sinun pitää" muodossa.
Vierailija kirjoitti:
Tämä on viisautta. Jokaisesta asiasta ei tarvitse tehdä konfliktia. Ei jollain wilmamerkinnällä ole yhtään mitään väliä.
Kaikki opettajat(kaan) eivät valitettavasti pysty käyttäytymään neutraalisti ja tasapuolisesti silloin kuin pitäisi. Ap, lapsessasi voi olla jotain, joka henkilökohtaisesti jostain syystä ärsyttää tätä kyseistä opea ja hän ei vain kykene ammattimaisesti sulkemaan sitä toimintansa ulkopuolelle. Perkaisin tilanteen vielä varmuuden vuoksi lapsen kanssa, ja jos se yhä näyttää samalta, ottaisin yhteyttä tähän opettajaan. Ei hyökkäävästi tai syyttävästi, vaan hyvin rauhallisesti ja kohteliaasti.
Vierailija kirjoitti:
Kaikki opettajat(kaan) eivät valitettavasti pysty käyttäytymään neutraalisti ja tasapuolisesti silloin kuin pitäisi. Ap, lapsessasi voi olla jotain, joka henkilökohtaisesti jostain syystä ärsyttää tätä kyseistä opea ja hän ei vain kykene ammattimaisesti sulkemaan sitä toimintansa ulkopuolelle. Perkaisin tilanteen vielä varmuuden vuoksi lapsen kanssa, ja jos se yhä näyttää samalta, ottaisin yhteyttä tähän opettajaan. Ei hyökkäävästi tai syyttävästi, vaan hyvin rauhallisesti ja kohteliaasti.
Mitenköhän hyvin opettajat tiedostavat transferenssia/siirtovaikutusta työssään? Se olisi tärkeä asia perehdyttäväksi jo koulutusaikana.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä on viisautta. Jokaisesta asiasta ei tarvitse tehdä konfliktia. Ei jollain wilmamerkinnällä ole yhtään mitään väliä.
Ei kait tuossa konfliktia ollutkaan vaan sitä pyrittiin välttämään. Mutta lapsen kokemus voi olla todellinen ja on tärkeä, että aikuinen kuuntelee. Onhan uutisista joutunut lukemaan, että opettajissa on ihan rikollisiakin. Tämä on tietenkin hyvin harvinaista.
Oi opettaja on kyllä fiksu kun on noin hyvän kikan keksinyt mutta ei kai voi tehdö mitään harmi!! Mutta, ei se minun ongelma ole!
Vierailija kirjoitti:
Hah-haa minun molemmilla pojillani oli koko peruskouluajan käytös 10 - koulun ainoat käytöksen kympit!
Kun ei ole muuta elämässään saavuttanut, voi leuhkia lastensa kåytösnumeroilla. Kyllä osa teistä äiti-ihmisistä on surkeita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulle vanhempana ei ole lainkaan tärkeää lapsen käytösnumero, koska kyseessä on kiva lapsi myös kotona. (Kyse ei ole siis mistään kiusaamissyytöksistä, että lapsi kiusaisi). Vanhempana tunnen hänet niin pitkältä aika- väliltä. Myöskään kehujen perään ei tarvitse kitistä, koska lapsi saa lähes kokeesta kuin kokeesta kympin. Samoin esitelmistä ja muista. En tunne lasteni opettajia eivätkä he minua. Mutta ihmettelen tätä opettajaa. Olen itsekin huomannut, että yleinen viestintä on tylyä. Ei lainkaan sellaista kuin yleensä ihmisten välinen viestintä. Lapseni on sosiaalinen ja hänellä on paljon kavereita myös muilta kuin omalta luokalta. En ole tämmöiseen ikinä törmännyt. Onneksi tämä opettaja ei pidä lapselle kuin yhtä oppiaineita ja lapsella taitaa olla kymmenkunta muuta opettajaa ellei enemmänkin. Mutta tämä aiheuttaa lapselle pahaa mieltä.
ap
Vastaan tuolle kylmäkiskoisuuden toitottajalle joka kirjoittaa näin
" Jos kyse ei ole oikeasta ja toistuvasta kiusaamisesta, vaan vain kömpelöstä ja kylmäkiskoisesta käyttäytymisestä ja viestinnästä, tämä on oiva tilanne opettaa lapsellesi, että kaikkia ei vaan pysty eikä kannata yrittää miellyttää ja että myös haastavat ja vaikeat suhteet ja tunteet kuuluvat elämään"
Toistuva kylmäkiskoinen suhtautuminen opettajan jonka tulisi olla ammattikasvattajana taitaa kohtaamaan erilaisia oppilaita ja pitää ylimääräiset omat negatiiviset tunteensa piilossa- aivan kuten lastenkin kesken negatiivinen suhtautuminen määrittyy kiusaamiseksi sen standardeissa.
Kuka muuten täällä mainitsi lapsen ikää kun en huomannut.
- sivusta
Vierailija kirjoitti:
En tiedä koulustani yhtään oppilasta, jolla käytös 10. Mutta jos oikeasti on näin, niin ei varmaan yhden opettajan kommenteilla ole väliä.
Totta kai opettajan kommenteilla on väliä vaikka ne olisivatkin täyttä p*skaa.
Simpsoneissa opettajan sijainen vihasi Lisaa koska tämä oli vaalea ja nätti. Eipä auttanut kun laittaa Bart- veli kiusaamaan ja nolaamaan opettajaa, niin ooettaja murtui.