Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Opettaja kiusaa lasta

Vierailija
09.05.2022 |

Mitä tehdä, jos yksi opettaja tuntuu kiusaavan lasta? Kyseessä on myös opettaja, joka ottaa erittäin herkästi itseensä, joten mitään ei uskalla hänelle sanoa, koska sitten hän voi alkaa vielä mahdottomammaksi. Kyseessä on rauhallinen ja kiltti kympin oppilas, jolla myös käytös ollut aina kymppi. Tämä kyseinen opettaja keksimällä keksii lapsesta liioiteltuja virheitä ja laittaa niitä Wilmaan. Muilta opettajilta lapsi on saanut vain positiivisia merkintöjä sekä käytöksestä että osaamisestaan. Lapsi itki viimeistä merkintää, koska siitä sai täysin väärän kuvan tilanteesta.

Kommentit (73)

Vierailija
1/73 |
09.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ok

Vierailija
2/73 |
09.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika erikoista, jos lapsella todella on käytös kymppi. Niitä ei koulussa montaa ole.

Aika moni ope laittaa itse asiassa kaikille kehuja laskit reippaasti matematiikkaa - tyylillä, koska osa vanhemmista kitisee niiden kehujen perään. Niillä kehuilla ei ole mitään perää, mutta vanhemmilla on sitten hyvä mieli ja opettajaa kehutaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/73 |
09.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tiedä koulustani yhtään oppilasta, jolla käytös 10. Mutta jos oikeasti on näin, niin ei varmaan yhden opettajan kommenteilla ole väliä.

Vierailija
4/73 |
09.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsesi ei ole saanut kiedottua ko. opettajaa pikkurillinsä ympäri? itkupotkuraivarit joka kerta siitä opettajalle

Vierailija
5/73 |
09.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lapsesi ei ole saanut kiedottua ko. opettajaa pikkurillinsä ympäri? itkupotkuraivarit joka kerta siitä opettajalle

Kympin tytöt löytyy myös niitä, jotka sepittävät kauniita tarinoita, kunnes valkenee totuus ja kukaan opettaja enää usko heitä. Jäävät kiinni itse jonkun kiusaamisesta vaikka ovat uhriutuneet aina

Vierailija
6/73 |
09.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hah-haa minun molemmilla pojillani oli koko peruskouluajan käytös 10 - koulun ainoat käytöksen kympit!

Vierailija
7/73 |
09.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei voida auttaa, ilmoita asiasta jonnekin muualle!

Vierailija
8/73 |
09.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älkää viitsikö olla ilkeitä ihmiselle, joka ystävällisesti kertoo mitä on tapahtunut. 

Vierailija
9/73 |
09.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi luet Wilma-merkintöjä lapsellesi?

Vierailija
10/73 |
09.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten kiusaa?

Ei anna kymppiä?

Vierailija
11/73 |
09.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulle vanhempana ei ole lainkaan tärkeää lapsen käytösnumero, koska kyseessä on kiva lapsi myös kotona. (Kyse ei ole siis mistään kiusaamissyytöksistä, että lapsi kiusaisi). Vanhempana tunnen hänet niin pitkältä aika- väliltä. Myöskään kehujen perään ei tarvitse kitistä, koska lapsi saa lähes kokeesta kuin kokeesta kympin. Samoin esitelmistä ja muista. En tunne lasteni opettajia eivätkä he minua. Mutta ihmettelen tätä opettajaa. Olen itsekin huomannut, että yleinen viestintä on tylyä. Ei lainkaan sellaista kuin yleensä ihmisten välinen viestintä. Lapseni on sosiaalinen ja hänellä on paljon kavereita myös muilta kuin omalta luokalta. En ole tämmöiseen ikinä törmännyt. Onneksi tämä opettaja ei pidä lapselle kuin yhtä oppiaineita ja lapsella taitaa olla kymmenkunta muuta opettajaa ellei enemmänkin. Mutta tämä aiheuttaa lapselle pahaa mieltä.

ap

Vierailija
12/73 |
09.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hah-haa minun molemmilla pojillani oli koko peruskouluajan käytös 10 - koulun ainoat käytöksen kympit!

Kynpin nykyään siis saa, jos osaa tukea kavereita, osallistuu luokan sosiaaliseen toimintaan positiivisesti, ottaa muut huomioon, toimii esim. oppilaskunnassa jne. Kympin oppilas välittää muistakin kuin omasta itsestään ja omista numeroistaan.

Ennen sai kympin, jos ei mokannut. Mokattuaan sai käytöksenalennuksen eli ysin.

Nykyään kasi on se, jonka kaikki saavat, jos mokaa, saa seiskan. Jos on sosiaalinen ja muut huomioon ottava, voi saada ysin tai kympin.

Mutta miten poikasi voivat tietää, että kukaan muu koko koulussa ei saanut kymppiä? Ei ihmisten numeroita julkisteta.

Isolla yläkoululla tulee ainakin meillä käytöksestä useita kymppejä, itse olen 500 oppilaan koulussa opena, ja kyllä niitä tulee enemmän kuin kahdelle. Onneksi vielä, ehkä muutaman vuoden päästä ei enää tule, kun oppilaat ovat muuttumassa koko ajan enemmän itsekeskeisiksi.

Vierailija
13/73 |
09.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En tiedä koulustani yhtään oppilasta, jolla käytös 10. Mutta jos oikeasti on näin, niin ei varmaan yhden opettajan kommenteilla ole väliä.

ON väliä.Itse taitava koulussa.Vieläkin muistan kuin luokan opettaja pummi minun hymytytön ja antoi eräälle perseennuolijalle ,jonka vanhemmat lähettivät lahjoja tälle koko ajan. 

Vierailija
14/73 |
09.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta hei, täällä paikalla kiusaajat ja mt-ongelmat, näkee viesteistä, joten keskustelun voi unohtaa. En lue näitä enää. Eli älkää suotta vaivautuiko. Ei olisi pitänyt mainita kympin lasta eikä edes tänne kirjoittaa.

ap

Vierailija
15/73 |
09.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joskus kympin oppilaat ovat sietämättömiä besserwissereitä, jotka haluaa olla koko ajan äänessä ja päästä vastaamaan jokaikiseen asiaan eivätkä jaksa oikein kuunnella muita.

Toinen kympin oppilaan perusmalli on seinän väriin sulautuja, joka on vahvoilla kirjallisissa töissä ja kokeissa enemmän kuin ryhmätöissä tai opetuskeskusteluissa.

Vierailija
16/73 |
09.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa selvittää opettajan kanssa, ei tällä palstalla. Pyydä palaveri, ja paikalle myös rehtori tai vararehtori.

Vierailija
17/73 |
09.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulle vanhempana ei ole lainkaan tärkeää lapsen käytösnumero, koska kyseessä on kiva lapsi myös kotona. (Kyse ei ole siis mistään kiusaamissyytöksistä, että lapsi kiusaisi). Vanhempana tunnen hänet niin pitkältä aika- väliltä. Myöskään kehujen perään ei tarvitse kitistä, koska lapsi saa lähes kokeesta kuin kokeesta kympin. Samoin esitelmistä ja muista. En tunne lasteni opettajia eivätkä he minua. Mutta ihmettelen tätä opettajaa. Olen itsekin huomannut, että yleinen viestintä on tylyä. Ei lainkaan sellaista kuin yleensä ihmisten välinen viestintä. Lapseni on sosiaalinen ja hänellä on paljon kavereita myös muilta kuin omalta luokalta. En ole tämmöiseen ikinä törmännyt. Onneksi tämä opettaja ei pidä lapselle kuin yhtä oppiaineita ja lapsella taitaa olla kymmenkunta muuta opettajaa ellei enemmänkin. Mutta tämä aiheuttaa lapselle pahaa mieltä.

ap

Tähän on erilaisia vaihtoehtoja

-opettajalla on itsellään jotain ongelmia, jotka heijastuvat opetukseen ja arviointiin. Tämä on mahdollista, opettajat ovat ihmisiä, jotka voivat olla samalla tavalla rikkinäisiä ihmisiä kuin kuka tahansa muukin. Tässä tapauksessa kysyisin ensin opettajalta nätisti, ja sitten kertoisin rehtorille, jos hyvää keskusteluyhteyttä ei synny.

-oppilaat kiusaavat tätä opettajaa. Tämä on yläkoulussa yleinen ilmiö. Myös opettaja voi olla koulukiusattu. Ilman mitään isompaa syytä, koulun oppilaat päättävät, että tietty opettaja on inhokki, jota ei totella, kunnioiteta, jota ärsytetään ja piikitellään tunneilla, ja jolta tietenkin tulee sitten koteihin ihan erilaista wilmamerkintää kuin muilta. Valitettavasti jotkut kivatkin oppilaat lähtevät tähän mukaan, koska kiusaaminen on ilmiönä hyvin voimakas, ja siihen sisältyy ajatus, että kiusattu toiminnallaan on ansainnut kaiken. Tässä tapauksessa juttelisin lapsen kanssa pitkään, ja kuulostelisin, tuleeko opettajaa kohtaan epämääräistä kaikki inhoaa sitä-kommenttia.

-ja vielä. Opettajalle tulee virheitä. Opettajalla on esim 200 oppilasta viikossa, ja luokkatilanteet ovat kiireisiä. Opettaja ymmärtää tilanteen väärin, tai jopa kirjoittaa wilmaan väärin. Selviää, kun ihan vain kysyy opettajalta.

Vierailija
18/73 |
09.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

ap

Mikä tässä on siis sitä kiusaamista? (Wiki: samaan henkilöön toistuvasti kohdistuvaa tarkoituksellista loukkaamista, vahingoittamista tai syrjimistä)

Syystä tai toisesta tämä opettaja ei pidä lapsestasi yhtä paljon kuin muut. Se on normaalia. Ei kaikkien kanssa kohtaa kemiat. Itsekin vihasin yhtä opettajaani jostain mitättömästä syystä ja vaistosin, että tunne oli molemminpuolinen.

Jos kyse ei ole oikeasta ja toistuvasta kiusaamisesta, vaan vain kömpelöstä ja kylmäkiskoisesta käyttäytymisestä ja viestinnästä, tämä on oiva tilanne opettaa lapsellesi, että kaikkia ei vaan pysty eikä kannata yrittää miellyttää ja että myös haastavat ja vaikeat suhteet ja tunteet kuuluvat elämään.

Kymmenenvuotiaan tulisi jo pystyä sietämään jonkun verran myös mielipahaa.

On helppoa olla kiltti ja ihana, jos kaikki menee oman mielen mukaan ja elämä hymyilee... Olethan antanut lapsesi oppia myös sietämään pettymyksiä?

Vierailija
19/73 |
09.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

huonosti itse menestyneet ja keskinkertaiset opettajat älykkyydeltään yrittävät lannistaa paremmin osaavia ja älykkäämpiä lapsia, kun itse eivät ole olleet ruudinkeksijöitä

Vierailija
20/73 |
09.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ota rehtoriin yhteyttä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän yksi kaksi