Neljävuotias lapsi rattaissa?
Mietin, että onhan tuo aika iso rattaisiin, mutta kun ei se millään jaksa kävellä niin pitkiä matkoja kuin mitä haluan kulkea. Tai olla jalkojen päällä niin monta tuntia.
Eli: nolottaa kuskata isoa lasta rattaissa. Ihmiset katsoo oudosti ja olen lukenut somesta että tuon ikäistä ei saisi enää rattaissa kuskata ellei ole täysi i di ootti.
Olen autoton ja me tehdään paljon monen tunnin retkiä lähiseudulla puistoissa ja metsien kävelyteillä, monen kilsan retkiä siis. Lisäksi jos halutaan käydä kylässä tai tavata ystäviä tai sukulaisia on mentävä bussilla, meiltä on pysäkille kilsa ja sama takaisin ja toisessa päässä helposti kilsa pysäkiltä kyläpaikkaan ja sama takaisin. Mennään usein bussilla kauppakeskukseen kaupoille, kirjastoon, kahvilaan ym ja niilläkin reissuilla tulee yhteensä monta kilsaa kävelyä ja aikaa kuluu monta tuntia. Ei lapsi vain jaksa.
Olenko ihan nolo kun laitan näin ison rattaisiin?
Kommentit (77)
Minusta et ole, vaan järkevä. Noin meilläkin aikoinaan tehtiin. Saahan lapsi kävellä, jos jaksaa, tuskin häntä pakolla istutetaan. Rattaissa kulkee muutkin tavarat samalla kätevästi, niin ei tarvitse raahata niitä.
Meillä poika istui silloin tällöin tuon ikäisenä rattaissa. Oli lyhyt joten ei herättänyt ihmetystä.
Vierailija kirjoitti:
Minusta et ole, vaan järkevä. Noin meilläkin aikoinaan tehtiin. Saahan lapsi kävellä, jos jaksaa, tuskin häntä pakolla istutetaan. Rattaissa kulkee muutkin tavarat samalla kätevästi, niin ei tarvitse raahata niitä.
Saa tietenkin kävellä osan matkaa ja tosiaan, helpompi ostoksetkin on kuskata rattaissa kuin kädessä lapsen kanssa bussissa ilman rattaita. Ap
Nyt on AV rikki, kaksi järkevää kommenttia ekana.
Some nyt on sellainen, että taivastellaan kaikkea. Ei normaalissa elämässä ihmiset ole sellaisia. Eli älä turhaan vaivaa itseäsi ajattelemalla, että mitä muut ajattelevat. Erityisesti, kun ne muut harvoin ajattelevat teistä yhtään mitään.
Itsekin olen autoton ja kyllä lapsi istui rattaissa joka aamu ja iltapäivä päiväkotimatkat ja muutkin pidemmät matkat. Kävely ja liikunta on tärkeää pitää mukavana asiana eikä pakkona.
Pääkaupungin metrot ja pussit. Lapsi vaunussa tai rattaissa ikän katsomatta. Aikuinen pääsee sinne julkinen liikenne ilmasiksi matkustamaan kun on ne vaunut tai rattat..Lapsi pakotetaan rattaisin.Ei ole lapsen oma valinta!Joten ei mitään uutta pääkaupungin joukkoliikenne,että rattaissa on : 0- 7 vuotiaatkin :Polvet naamassa istuen , kun tila ahdas ja vaikea..
Osa kuskailee vielä 7 vuotiaita rattailla säästääkseen lipuissa
Minä olin tuon ikäisenä niin laiska kävelemään, että istuin rattaissa usein. En tiedä mitä vanhemmat siitä tykkäsi mutta en vaan yksinkertaisesti suostunut kävelemään kun joku oli valmis kärräämään.
Ei sais nolottaa.Jos lapsi on väsynyt eikä ylipainoinen anna istua rattaissa. Tyytyväinen lapsi. kotirauha.
Taivastelijat on niitä, jotka menee itse autolla joka paikkaan. Teet niin kuin teille parhaiten sopii.
Olisiko polkupyörä ratkaisu?Eihän tuossa muuta ongelmaa ole kuin että lapsi oppii aika laiskaksi.Yksi tuttu kärrää 5 vuotista päiväkotiin kilsan matkan joka aamu...Ja ihmettelee sitten kun lapsi ei oikein jaksa esim harrastuksessa.
Vierailija kirjoitti:
Olisiko polkupyörä ratkaisu?Eihän tuossa muuta ongelmaa ole kuin että lapsi oppii aika laiskaksi.Yksi tuttu kärrää 5 vuotista päiväkotiin kilsan matkan joka aamu...Ja ihmettelee sitten kun lapsi ei oikein jaksa esim harrastuksessa.
Polkupyörä toimii kävelyretkillä, mutta en pysty raahaamaan toisessa kädessä pyörää ja toisessa lasta kun mennään bussilla. Tai jos käydään kaupassa ilman bussia niin minulla on kannettavana ostokset ja lapsi saattaa päättää että hän ei ajakaan vaan vain kävelee enkä jaksa kantaa ostoksia ja pyörää. Ap
Vierailija kirjoitti:
Taivastelijat on niitä, jotka menee itse autolla joka paikkaan. Teet niin kuin teille parhaiten sopii.
No, kai noinkin voi itselleen uskotella.
Kuinkas paljon se lapsi ihan oikeasti kävelee reissun aikana? Vai istuuko kuitnenkin koko ajan rattaissa? Istuu lapsi rattaissa tai autossa, se on ihan sama asia. Rattailla vaan usein pääsee ihan ovelta ovelle, tarvi kävellä edes parkkikselta mihinkään.
Meillä luovuttiin rattaista jo ennen kuin lapsi oli kolme. Näin jälkikäteen ajateltuna ei olis pitänyt. Pidä pääsi vaan äläkä ajattele ulkopuolisia.
Minun yksi tuttu kuskasi lastaan rattaissa vielä tämän ollessa reilu 5v. Ja ihan siis puolen kilsan matkojakin. Sanoi, ettei lapsi jaksa kävellä. En kyllä nähnyt koskaan edes yrittävänkään.
Ala-asteella ollessaan lapsi jäi välillä kylälle notkumaan ja ISTUMAAN kadun varteen, koska ei kuulemma jaksanut kävellä kotiinsa (jonne tuli koululta matkaa n.1km). Odotti vanhempiaan parikin tuntia töistä, että pääsi auton kyydillä😂.
Aapeella tuntuu olevan suhteellisen pitkät kävelymatkat , että ihan lapsesta riippuu, jaksaako sellaisia sitten kävellä. Meillä tuon ikäiset yleensä ajelivat pyörällä, mutta siinä kyllä sitten sai itse juosta, jos mieli perässä pysyä.
Meillä rattaissa istumiset jäi pois molempien ollessa n. 2v. Sen jälkeen rattaat oli mukana ehkä pari kertaa pidemmillä koko päivän reissuilla, missä käveltiin tai muuten liikuttiin käytännössä koko ajan. Silloinkin lapsi oli alle 3v. ja istui vain ehkä vartin kerrallaan, kun oikein alkoi kävely väsyttää.
Molemmat on oikein reippaita kävelijöitä, pidemmätkin kävelyretket on aina onnistuneet oikein hyvin. Autoa meillä ei ole koskaan ollutkaan.
Kuka nelivuotias menee ehdoin tahdoin rattaisiin? Johan silloin ajettin jo pyörällä.
Vierailija kirjoitti:
Meillä rattaissa istumiset jäi pois molempien ollessa n. 2v. Sen jälkeen rattaat oli mukana ehkä pari kertaa pidemmillä koko päivän reissuilla, missä käveltiin tai muuten liikuttiin käytännössä koko ajan. Silloinkin lapsi oli alle 3v. ja istui vain ehkä vartin kerrallaan, kun oikein alkoi kävely väsyttää.
Molemmat on oikein reippaita kävelijöitä, pidemmätkin kävelyretket on aina onnistuneet oikein hyvin. Autoa meillä ei ole koskaan ollutkaan.
Minun lapsi on välillä reipas kävelemään mutta usein ei. Saattaa ilmoitta että ei jaksa enää kävellä ja jää vain seisomaan paikalleen eikä millään houkutteluilla, maanitteluilla, käskyillä tai uhkauksilla kävele. Jos ottaa kädestä kiinni että nyt vain mennään niin alkaa valumaan maata pitkin. Enkä minä pysty selkäongelmien vuoksi kantamaan. Ap
Kunto kasvaa vain harjoittelemalla
Toisten mielipiteistä ei tuossa asiassa kannata välittää