Oletteko koskaan joutuneet vaikeaan välikäteen kerrostalossanne, kun asukkaat ovat haukkuneet teille toisiaan?
Minulle ollaan avauduttu. Viimeksi sellainen henkilö, jonka kanssa en ole ennen vaihtanut muuta kuin heit. Vuodatteli menemään oikein pitkän kaavan kautta.
En voi oikein sanoakaan kellekään talossa tästä avautumisesta. Tieto siitä päätyisi joka tapauksessa tälle avautujalle lopulta.
Miten te olette suoriutuneet naapuridraamojen "todistajana" olosta?
Kommentit (36)
Vierailija kirjoitti:
Rivarissa asutaan ja yksi naapuri on avautunut kuinka hän ei pidä parista muusta naapurista ja kuinka he on tehneet sitä ja tätä. Yksi haukuttu naapuri taas valitti tästä valittajasta minulle. Itse yritän pysytellä neutraalina ja juttelen kaikille naapureille. Molemmille valittajille olen kommentoinut tyyliin että no se on ikävä kuulla että noin on käynyt. Vältän ottamasta kantaa puoleen tai toiseen.
Tuo on pahinta: on itse väleissä kaikkien naapureiden kanssa, ja sitten sellaiset, joiden kanssa juttelet, valittavat toisistaan sinulle. Ei siinä auta muu kuin hymistä jotain neutraalia.
Kierrän kaukaa tällaiset uskoutujat. Yleensä se isoin ongelma on tällä uskoitujalla itsellään.
Vierailija kirjoitti:
Kierrän kaukaa tällaiset uskoutujat. Yleensä se isoin ongelma on tällä uskoitujalla itsellään.
Eipä voi välttää, kun henkilö ottaa sinut uskoutumissaaliikseen pihalla.
Mä tein kerran töissä niin, että kun kaksi työkaveria avautuivat mulle toistamiseen yhdestä asiasta heidän välillään, pyysin heidät molemmat huoneeseeni. Sitten kerroin että olette molemmat kertoneet minulle tästä asiasta ja huomaan sen hiertävän välejänne ja vaikuttavan työntekoon. Kerroin etten halua olla osallisena tai välittäjänä tässä asiassa, joten nyt poistun paikalta ja pyydän teitä selvittämään riitanne siihen pisteeseen, että työnteko taas sujuu. Poistuin paikalta. Tätä ennen olin molemmille todennut useampaan otteeseen, etten halua sekaantua heidän riitaansa, vaan kehoitan selvittämään asian sen toisen osapuolen kanssa. Tästä huolimatta länkytys vain jatkui. No, en tiedä mitä he siinä sitten puhuivat kaksin jäätyään. Eivät ainakaan enää valittaneet minulle ja työntekokin alkoi sujua paremmin, kun aikaa ei käytetty turhiin turinoihin.
Naapureiden kanssa paras olla hei-tasolla. Tervehtiin kun tavataan, muttei jää kenenkään kanssa juttelemaan.
Vierailija kirjoitti:
Mä tein kerran töissä niin, että kun kaksi työkaveria avautuivat mulle toistamiseen yhdestä asiasta heidän välillään, pyysin heidät molemmat huoneeseeni. Sitten kerroin että olette molemmat kertoneet minulle tästä asiasta ja huomaan sen hiertävän välejänne ja vaikuttavan työntekoon. Kerroin etten halua olla osallisena tai välittäjänä tässä asiassa, joten nyt poistun paikalta ja pyydän teitä selvittämään riitanne siihen pisteeseen, että työnteko taas sujuu. Poistuin paikalta. Tätä ennen olin molemmille todennut useampaan otteeseen, etten halua sekaantua heidän riitaansa, vaan kehoitan selvittämään asian sen toisen osapuolen kanssa. Tästä huolimatta länkytys vain jatkui. No, en tiedä mitä he siinä sitten puhuivat kaksin jäätyään. Eivät ainakaan enää valittaneet minulle ja työntekokin alkoi sujua paremmin, kun aikaa ei käytetty turhiin turinoihin.
Vau! Tuo on jo kunnioitettavasti toimittu.
Vierailija kirjoitti:
Naapureiden kanssa paras olla hei-tasolla. Tervehtiin kun tavataan, muttei jää kenenkään kanssa juttelemaan.
Suureen taloon mahtuu myös ihan mukavia ja puheliaita ihmisiä, ja kun asuu siinä pitkään, tulee vääjäämättä turistua pihalla joskus. Mutta avautuja voi olla myös niitä hei-tason naapureita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suureen taloon mahtuu myös ihan mukavia ja puheliaita ihmisiä, ja kun asuu siinä pitkään, tulee vääjäämättä turistua pihalla joskus. Mutta avautuja voi olla myös niitä hei-tason naapureita.
On voineet olla mukaviakin, mutta tervehdin vain. Harvempi lähtee peräänjuoksemaan avautuakseen jostakusta.
Vierailija kirjoitti:
Joo. Olen huomannut. Olen itse sellainen kohtelias ja vaihdan muutaman sanan kaikkien kanssa, ja suhtaudun kaikkiin ystävällisesti, ja autan tarvittaessa, koska opin lapsena että se kuuluu hyviin käytöstapoihin. Kerrostaloasumisen aikana tästä kohteliaisuudesta ei ole seurannut mitään hyvää. Sen sijaan samassa rapussa asuva juoppo luulee, että haluan oikeasti olla hänen paras kaverinsa, ja tunkee jatkuvasti seuraan. Yläkerrassa asuva eläkeläismies juoruaa minulle kaikista muista asukkaista. Yksi keski-ikäinen mies keksii koko ajan jotain asiaa jonka varjolla tehdä lähempää tuttavuutta.
Olisi pitänyt vain olla epäkohtelias ja korkeintaan nyökätä ohimennessä.
Sitten kun avautuja on avautunut, hän suhtautuu sinuun kuin ylimpään ystävään, vaikka itse haluaisit lähinnä vältellä...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Etäinen ahaa. Nyt ei ehdi. Ei tarvitse olla kiltti, yhtään.
Naapuririitaa päässyt selvittelemään taloyhtiön hallituksessa. Se oli ihan parasta se.
Vierailija kirjoitti:
Naapuririitaa päässyt selvittelemään taloyhtiön hallituksessa. Se oli ihan parasta se.
Onhan hallitus varmaan aikamoinen aitiopaikka, kun kaikki tulevat kertomaan siitä, mikä rassaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Etäinen ahaa. Nyt ei ehdi. Ei tarvitse olla kiltti, yhtään.
Jos on itse 25 ja avautuja on 75, niin siinä on tietyt käyttäytymissäännöt...
Meillä on sellainen isohko taloyhtiö, että "kaikki" juttelevat toistensa kanssa (eivät tietenkään ihan kaikki, mutta suurin osa). Mutta nyt on useamman kerran tullut avautumaan henkilö, jolla on pahan kerran jotain erästä toista naapuria vastaan. Hän ei sanoja ja vertauksia säästele haukkuessaan minulle tuota toista naapuria. Itse olen tämän toisen naapurin kanssa normaaleissa väleissä, ja tuntuu tosi omituiselta kuunnella tuota haukkumista.
Tiedä sitten, miksi tuo haukkuja on valinnut juuri minut siksi henkilöksi, jolle valittaa tuosta toisesta naapurista.
Rivarissa asutaan ja yksi naapuri on avautunut kuinka hän ei pidä parista muusta naapurista ja kuinka he on tehneet sitä ja tätä. Yksi haukuttu naapuri taas valitti tästä valittajasta minulle. Itse yritän pysytellä neutraalina ja juttelen kaikille naapureille. Molemmille valittajille olen kommentoinut tyyliin että no se on ikävä kuulla että noin on käynyt. Vältän ottamasta kantaa puoleen tai toiseen.