Kauanko olit määräaikaisena työntekijänä ennen vakinaistamista?
Kauanko olit määräaikaisena työntekijänä ennen vakinaistamista? Ja monta kertaa hait vakituiseksi?
Kommentit (41)
Vierailija kirjoitti:
Mun määräaikaista sopimusta jatkettiin kerran toisella määräaikaisuudella, ja kun en tämän jälkeen tullut valituksi talossa haussa olleeseen vakipaikkaan, niin päätin hakea töitä muualta. Sain suoraan vakipaikan toisesta saman alan yrityksestä.
On kyllä hyvä hakea muita töitä jos työpaikka ei voi tarjota muuta kuin määräaikaisuuksia.
Nykyinen työ alkoi vuoden määräaikaisella ja sen lopussa kirjoitettiin toistaiseksi voimasa oleva sopimus. Tämä on kesätöitä lukuunottamatta ainoa määräaikaisuuteni, olen ollut työelämässä v. 1998 lähtien.
Meillä on jostain syystä tapana ketjuttaa pitkään olleita sijaisia vuodesta toiseen, 10 vuottakaan ei ole mikään harvinaisuus. Vakkaripaikkoihin otetaan uusia ja vasta taloon tulleita tai joku ulkopuolelta. Kai tässä on taustalla, että pitkään olleita sijaisia kohdellaan itsestäänselvinä jatkajina tai jopa pelkkinä kynnysmattoina.
5kk
Hain lähinnä muodon vuoksi paikkaa, se oli varma jo ennen hakemuksen lähettämistä, mutta piti toimia talon toimintatapojen mukaan.
6 vuotta. Näin helppoa se vakituisen työpaikan saaminen oli ennen vanhaan. Tätä mantraahan nuoret hokevat nyt.
T: 90- luvun laman jälkeen työelämään astunut
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen ollut 9 vuotta, soppareita keskimäärin n. 10 per vuosi. Kyllästyin hakemaan vakipaikkoja, kun ne meni aina muille. En usko saavani vakituista työtä tästä paikasta. Lähden ehkä opiskelemaan, jos keksin itselleni toisen ammatin.
Eikö tämä jo lain mukaan ole vakituinen?
Tuo kuulostaa ihan hoitoalan meiningiltä ja kyllä siellä osataan kaikki porsaanreiät kaivaa, ettei porukkaa tarte vakinaistaa. Työvoimapula my ass.
Kyllä siellä vakinaistetaan. Ei kaikkia vain voi vakinaistaa. Jos on vanhempainvapaalla ym lomilla porukkaa niin ei tilalle voi vakituista ottaa. Joskus käy niin, että samaa sijaista ketjutetaan. Silloin sijaisen itse on asiaan puututtava hakemalla muuta työtä. Kokemusta on saanut, joten uuden työn haku on helppoa.
Jossain homma ilmeisesti toimii. Itse olen nähnyt paljon laittomia ketjutuksia nimenomaan hoitoalalla. Esimerkiksi meidän yksikössä oli kaksi hoitajaa, joista toinen oli vanhempain- ja toinen opintovapaalla. Näistä molemmat lopulta irtisanoutuivat, mutta tämänkin jälkeen näiden tilalle palkattiin jatkuvasti vain määräaikaisia. Ja meidän sotessa yleisesti on paljon vuosilomasijaisia sellaisissakin tapauksissa, jossa kukaan ei ole vuosilomalla.
Ihmettelen kyllä, miksi niin harva on liittoon yhteydessä näissä ketjutustapauksissa. Toki osa ei edes halua vakituista, mutta suuri osa tyytyy vain valittamaan. Lähes poikkeuksetta vakipaikka on irronnut, kun liitto on puuttunut asiaan.Osastolla on oltava vakivirkoja (taitavat olla nykyisin toimia) tietty määrä, niitä ei voi määräaikaisuuksilla hoitaa. Harva hoitaja tosin hoksaa, että se sijaistettava ei lopeta irtisanomispäivänä työsuhdettaan, ensin voi olla vuosilomia jne. ja niiden aikana saa olla sijainen samoin kuin ennen uuden vakituisen palkkaamista. Jos hakuprosessi on menossa, saa tehtävässä olla sijainen. Korkeampaa matemamatiikkaa etenkin lähihoitajille.
Näissä tapauksissa siis ei edes aloitettu hakuprosessia ollenkaan. Ei näillä lopettaneilla sentään yli kahden vuoden lomia ollut varastossa. Taidat olla hoitoalan esimies tai muuten pihalla hoitoalan todellisuudesta.
Vierailija kirjoitti:
Meillä on jostain syystä tapana ketjuttaa pitkään olleita sijaisia vuodesta toiseen, 10 vuottakaan ei ole mikään harvinaisuus. Vakkaripaikkoihin otetaan uusia ja vasta taloon tulleita tai joku ulkopuolelta. Kai tässä on taustalla, että pitkään olleita sijaisia kohdellaan itsestäänselvinä jatkajina tai jopa pelkkinä kynnysmattoina.
Työnantajallani oli tapana pihdata seuraavaa määräaikaista sopimusta aina viime hetkeen asti. Kerran sitten hain muualle kaikessa hiljaisuudessa ja pääsinkin. Viimeisellä viikolla työnantaja tulee uuden määräaikaisen sopimuksen kanssa ja saa melkoisen hepulin, kun en olekaan jatkamassa vaan lähden muualle töihin. Nautin joka hetkestä, kun valitti, mistä hän saa tekijän mulle suunniteltuihin vuoroihin. Totesin, että ennen vuorosuunnittelua kannattaa ehkä varmistaa, että nimet on paperissa, koska ilman työsopimusta ei ole töitäkään.
Ihan riittävästi ketjutettiin kunnes sanoin että riittää ja jos haluatte mut pitää niin vakinaistatte. Sain sopparin ja montavuotta olin vakkarinakin. Samalla kollega sai vakkarisopparin. Töitä oli kokoajan eikä oltu kenenkään sijalla edes. Nyt vaihdoin paikkaa suoraan vakkariksi. Kyllä mää hain vakkaripaikkoja ,mutta aina joku ajoi ohi kuitenkin. Jopa siellä missä mua ketjutettiin.
Olen ollut määräaikaisena, kun olen työskennellyt esimerkiksi sijaisena vakityöntekijän ollessa sairauslomalla. Koska sairausloman kestosta ei ollut etukäteen varmuutta, työsopimus kirjoitettiin jotenkin niin, että työsuhde päättyy tämän henkilön palatessa töihin.
17 vuotta, yhdellä ja samalla työnantajalla sairaalassa. Hain kyllä vakivirkaa useita kertoja, aina kun joku vapautui.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen ollut 9 vuotta, soppareita keskimäärin n. 10 per vuosi. Kyllästyin hakemaan vakipaikkoja, kun ne meni aina muille. En usko saavani vakituista työtä tästä paikasta. Lähden ehkä opiskelemaan, jos keksin itselleni toisen ammatin.
Eikö tämä jo lain mukaan ole vakituinen?
Tuo kuulostaa ihan hoitoalan meiningiltä ja kyllä siellä osataan kaikki porsaanreiät kaivaa, ettei porukkaa tarte vakinaistaa. Työvoimapula my ass.
Kyllä siellä vakinaistetaan. Ei kaikkia vain voi vakinaistaa. Jos on vanhempainvapaalla ym lomilla porukkaa niin ei tilalle voi vakituista ottaa. Joskus käy niin, että samaa sijaista ketjutetaan. Silloin sijaisen itse on asiaan puututtava hakemalla muuta työtä. Kokemusta on saanut, joten uuden työn haku on helppoa.
Jossain homma ilmeisesti toimii. Itse olen nähnyt paljon laittomia ketjutuksia nimenomaan hoitoalalla. Esimerkiksi meidän yksikössä oli kaksi hoitajaa, joista toinen oli vanhempain- ja toinen opintovapaalla. Näistä molemmat lopulta irtisanoutuivat, mutta tämänkin jälkeen näiden tilalle palkattiin jatkuvasti vain määräaikaisia. Ja meidän sotessa yleisesti on paljon vuosilomasijaisia sellaisissakin tapauksissa, jossa kukaan ei ole vuosilomalla.
Ihmettelen kyllä, miksi niin harva on liittoon yhteydessä näissä ketjutustapauksissa. Toki osa ei edes halua vakituista, mutta suuri osa tyytyy vain valittamaan. Lähes poikkeuksetta vakipaikka on irronnut, kun liitto on puuttunut asiaan.Osastolla on oltava vakivirkoja (taitavat olla nykyisin toimia) tietty määrä, niitä ei voi määräaikaisuuksilla hoitaa. Harva hoitaja tosin hoksaa, että se sijaistettava ei lopeta irtisanomispäivänä työsuhdettaan, ensin voi olla vuosilomia jne. ja niiden aikana saa olla sijainen samoin kuin ennen uuden vakituisen palkkaamista. Jos hakuprosessi on menossa, saa tehtävässä olla sijainen. Korkeampaa matemamatiikkaa etenkin lähihoitajille.
Näissä tapauksissa siis ei edes aloitettu hakuprosessia ollenkaan. Ei näillä lopettaneilla sentään yli kahden vuoden lomia ollut varastossa. Taidat olla hoitoalan esimies tai muuten pihalla hoitoalan todellisuudesta.
Tai sitten yksinkertaisesti tiedän paljon enemmän kuin sinä!
Seitsemän vuotta olin sijaisena, milloin vanhempainvapaan, hoitovapaan, opintovapaan ja muuten vaan vapaan. Jos työmotivaatiota ei ole, niin Suomen järjestelmä kyllä mahdollistaa työn välttelyn. Nyt vuosi sitten jo vakinaistettiin.
Vuoden olen ollut nykyisessä paikassa, tällä hetkellä minulla on kahdeksas määaikainen sopimus tuonne jo menossa. Kollega on ollut 10 vuotta samassa paikassa, vakinaistettiin vasta pari kuukautta sitten. Yllätys yllätys, hoitoalalla erikoissairaanhoidossa töissä.
Ensimmäisessä työpaikassa kahdeksan kuukautta, sitten vakinaistettiin.
Toisessa työpaikassa en viihtynyt, en etsinyt jatkoa vuoden määräaikaiseen sopimukseen.
Kolmannessa työssä olin 10 kuukautta ennen vakinaistamista.
Olin kaksi vuotta määräaikaisena, ja kolmannen alkaessa minulle tultiin sanomaan, että minut katsotaan nyt vakituiseksi, koska kahta vuotta kauempaa ei saa pitää määräaikaisena, jos työ kerran jatkuu. Ilmeisesti joku toinen pitkään ketjutettu oli nostanut siitä metelin oikeudessa ja voittanut työnantajansa, ja kaupunki päätti vakinaistaa saman tien kaikki yli kaksi vuotta määräaikaisena olleet, ettei tule enempää takkiin. Ei minun ollut tarkoitus tähän kaupunkiin ikiajoiksi jäädä hommiin, mutta on täällä jo vierähtänyt yli 20 vuotta.
Yhteensä 5 vuotta, josta alku oli samaa työtä eri paikassa. Työnantajan nimi ja työntekopaikka vain vaihtui. Määräaikaisuuksia oli ensin kaksi sijaisuutta siinä ensimmäisessä paikassa, sitten taisi olla 4 toisessa ilman mitään perustetta.
Vierailija kirjoitti:
Mistä saadaan hyviä ja talon tavat tuntevia sijaisia, jos nykyiset määräaikaiset vakinaistetaan? Tämä on periaate monessa paikassa. Siksi vakipaikkaan otetaan joku täysin ulkopuolinen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mistä saadaan hyviä ja talon tavat tuntevia sijaisia, jos nykyiset määräaikaiset vakinaistetaan? Tämä on periaate monessa paikassa. Siksi vakipaikkaan otetaan joku täysin ulkopuolinen.
Miksi näitä hyviä sijaisia ei vakinaisteta vaikka sisäisiksi sijaisiksi, jos heistä halutaan pitää kiinni? Mistä työnantaja saa hyvän ja luotettavan sijaisen, jos 10 vuotta paikasta toiseen pyöritettu luottosijainen lähtee muualle? Vai pidetäänkö heitä niin itsestäänselvinä, että jatkavat he kuitenkin?
Kymmenentenä vuotena vakinaistivat.
Mun määräaikaista sopimusta jatkettiin kerran toisella määräaikaisuudella, ja kun en tämän jälkeen tullut valituksi talossa haussa olleeseen vakipaikkaan, niin päätin hakea töitä muualta. Sain suoraan vakipaikan toisesta saman alan yrityksestä.