Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kauanko olit määräaikaisena työntekijänä ennen vakinaistamista?

Vierailija
08.05.2022 |

Kauanko olit määräaikaisena työntekijänä ennen vakinaistamista? Ja monta kertaa hait vakituiseksi?

Kommentit (41)

Vierailija
1/41 |
08.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen ollut 9 vuotta, soppareita keskimäärin n. 10 per vuosi. Kyllästyin hakemaan vakipaikkoja, kun ne meni aina muille. En usko saavani vakituista työtä tästä paikasta. Lähden ehkä opiskelemaan, jos keksin itselleni toisen ammatin.

Vierailija
2/41 |
08.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joka työpaikassa olen ollut 4 kk. eli koeajan määräaikaisena.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/41 |
08.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vuoden olin määräaikainen. Heti sain vakipaikan kun tuli auki paikka. Olin samassa työssä yli 10 vuotta.

Vaihdoin uuteen työhön mikä oli määräaikainen. Jo kuukauden kuluttua esimies pyysi hakemaan avautuvaa vakipaikkaa. Kieltäydyin, sillä työ ei ollut sitä mitä oli luvattu. Koeajalla lähdin toiseen työhön määräaikaiseksi. Olen nyt siis määräaikaisella sopimuksella, ja esimies ja työkaverit jo pyytävät hakemaan kohta avautuvaa vakipaikkaa. Ei mitään intoa. Töitä riittää enemmän kuin haluaisin. Vakipaikka ei kiinnosta. Tulee vain lisätöitä ja vastuuta. Hoitoalalla olen. Ei mitään syytä hakea vakitöitä. Töitä saa mistä vain hakee.

Vierailija
4/41 |
08.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työ on paskaa.

Vierailija
5/41 |
08.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suoraan vakituiseksi. Sopimus suullisesti. Palkka tes mukaan.

Vierailija
6/41 |
08.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osa-aikasena aina vaan, ala on kaupanala.

Vierailija
7/41 |
08.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suhteilla pääsee vakituiseksi vaikka heti. Eli jos on esimiehiä tuttavapiirissä. Näin ne hommat jaellaan.

Vierailija
8/41 |
08.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suoraan vakituiseksi, jättäydyin määräaikaiseksi 17 vuoden jälkeen.

Vierailija
9/41 |
08.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole tätä päivää aloittaa edes määräaikaisena. Vaan harjoittelijana. Sen jälkeen ollaan määräaikaisia ja sitten vasta vakituisia! Tuota harjoittelija-määräaikainen-vakituinen -linjaa noudatetaan meillä ja monissa muissakin firmoissa, jotka läheisesti tunnen.

Vierailija
10/41 |
08.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ikinä ei ole vakinaistettu, mutta moniin työpaikkoihin en edes olisi halunnut tulla vakinaistetuksi, koska paras työpäivä oli se työpäivä, joka luki määräaikaisessa sopimuksessa päättymispäiväksi.

Vierailija
11/41 |
08.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen ollut 9 vuotta, soppareita keskimäärin n. 10 per vuosi. Kyllästyin hakemaan vakipaikkoja, kun ne meni aina muille. En usko saavani vakituista työtä tästä paikasta. Lähden ehkä opiskelemaan, jos keksin itselleni toisen ammatin.

Eikö tämä jo lain mukaan ole vakituinen?

Vierailija
12/41 |
08.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viisi vuotta olin hoitoalalla yhdessä paikassa sijaisena. Hain useita kertoja siihen paikkaan vakkariksi, jossa olin sijaisena, mutta aina siihen otettiin joku ihan tuntematon. Lopulta sain parin kuukauden sijaisuuden toisesta yksiköstä, jonka jälkeen minut vakinaistettiin kysymättä. Tämän jälkeen vaihdoin alaa ja olin kaksi vuotta määräaikaisena oppisopimusopiskelun ajan. Tämän jälkeen vakinaistaminen oli työnantajalle itsestäänselvyys.

Vierailija
13/41 |
08.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

12 vuotta

Vierailija
14/41 |
08.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuo kuulostaa ihan hoitoalan meiningiltä ja kyllä siellä osataan kaikki porsaanreiät kaivaa, ettei porukkaa tarte vakinaistaa. Työvoimapula my ass.

Vierailija
15/41 |
08.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuo kuulostaa ihan hoitoalan meiningiltä ja kyllä siellä osataan kaikki porsaanreiät kaivaa, ettei porukkaa tarte vakinaistaa. Työvoimapula my ass.

Kyllä siellä vakinaistetaan. Ei kaikkia vain voi vakinaistaa. Jos on vanhempainvapaalla ym lomilla porukkaa niin ei tilalle voi vakituista ottaa. Joskus käy niin, että samaa sijaista ketjutetaan. Silloin sijaisen itse on asiaan puututtava hakemalla muuta työtä. Kokemusta on saanut, joten uuden työn haku on helppoa.

Vierailija
16/41 |
09.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä siellä vakinaistetaan. Ei kaikkia vain voi vakinaistaa. Jos on vanhempainvapaalla ym lomilla porukkaa niin ei tilalle voi vakituista ottaa. Joskus käy niin, että samaa sijaista ketjutetaan. Silloin sijaisen itse on asiaan puututtava hakemalla muuta työtä. Kokemusta on saanut, joten uuden työn haku on helppoa.

Jossain homma ilmeisesti toimii. Itse olen nähnyt paljon laittomia ketjutuksia nimenomaan hoitoalalla. Esimerkiksi meidän yksikössä oli kaksi hoitajaa, joista toinen oli vanhempain- ja toinen opintovapaalla. Näistä molemmat lopulta irtisanoutuivat, mutta tämänkin jälkeen näiden tilalle palkattiin jatkuvasti vain määräaikaisia. Ja meidän sotessa yleisesti on paljon vuosilomasijaisia sellaisissakin tapauksissa, jossa kukaan ei ole vuosilomalla.

Ihmettelen kyllä, miksi niin harva on liittoon yhteydessä näissä ketjutustapauksissa. Toki osa ei edes halua vakituista, mutta suuri osa tyytyy vain valittamaan. Lähes poikkeuksetta vakipaikka on irronnut, kun liitto on puuttunut asiaan.

Vierailija
17/41 |
09.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ensimmäisen viikon lopussa kysyttiin, olisinko kiinnostunut vakinaisesta paikasta. Tietysti olin ja jatkoin eläkkeelle saakka ko. yrityksessä.

Vierailija
18/41 |
09.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suhteilla pääsee vakituiseksi vaikka heti. Eli jos on esimiehiä tuttavapiirissä. Näin ne hommat jaellaan.

Toisaalta harva esimies haluaa tehdä tappiota, valinta kohdistuu siihen, joka tuo yritykselle rahaa tai organisaatiolle tulosta.

Vierailija
19/41 |
09.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sote-ala. Olin 7 vuotta määräaikaisena, koko ajan kuitenkin töissä. Hain kerran tuossa välissä vakipaikkaa, mutta silloin edellä oli useita työntekijöitä, ketkä olivat olleet kauemmin määräaikaisena ja virat (nykyään toimet) annettiin järjestyksessä.

Olin viimeinen kuka joutui odottamaan vuosia vakipaikkaa, työkaveri joka sai viran yhtäaikaa kanssani oli valmistunut vain vuotta aiemmin. Ja tällä hetkellä vastavalmistuneet saa vakituisen paikan heti kun hakevat. Harmi vaan, ettei hakijoita ole niin paljon kun vapaita paikkoja.

Vierailija
20/41 |
09.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jossain homma ilmeisesti toimii. Itse olen nähnyt paljon laittomia ketjutuksia nimenomaan hoitoalalla. Esimerkiksi meidän yksikössä oli kaksi hoitajaa, joista toinen oli vanhempain- ja toinen opintovapaalla. Näistä molemmat lopulta irtisanoutuivat, mutta tämänkin jälkeen näiden tilalle palkattiin jatkuvasti vain määräaikaisia. Ja meidän sotessa yleisesti on paljon vuosilomasijaisia sellaisissakin tapauksissa, jossa kukaan ei ole vuosilomalla.

Ihmettelen kyllä, miksi niin harva on liittoon yhteydessä näissä ketjutustapauksissa. Toki osa ei edes halua vakituista, mutta suuri osa tyytyy vain valittamaan. Lähes poikkeuksetta vakipaikka on irronnut, kun liitto on puuttunut asiaan.

Osastolla on oltava vakivirkoja (taitavat olla nykyisin toimia) tietty määrä, niitä ei voi määräaikaisuuksilla hoitaa. Harva hoitaja tosin hoksaa, että se sijaistettava ei lopeta irtisanomispäivänä työsuhdettaan, ensin voi olla vuosilomia jne. ja niiden aikana saa olla sijainen samoin kuin ennen uuden vakituisen palkkaamista. Jos hakuprosessi on menossa, saa tehtävässä olla sijainen. Korkeampaa matemamatiikkaa etenkin lähihoitajille.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kuusi yhdeksän