te jotka olette pakastanut äidinmaitoa!! olis kysymys
Mulla ei nyt oikein raksuta.. Jos lapsenne menee hoitoon jonnekkin ja matkaa olis vaikka vähän enemmän ajallisesti esim. reilu tunti tms. niin kuinka te kuljetatte maidot sinne? Pitääköä maidon pysyä jäässä vai saako se sulaa yhtään? laitatteko pieneen kylmälaukkuun vai pakkaspussiin vai miten? ja kuin pian maito pitää lapselle antaa jos se sulaa? sitä ei ilmeisesti huoneenlämmössä suositella sulatettavaksi mutta voiko sulaa esim. jääkaapissa? mikä on järkevin tapa toimia? Ehkä tyhmiä kysymyksiä mutta kun ei ole kokemusta entuudestaan.. ja imetystuensivuilta en oikein löytänyt vastausta... auttakee enskertalaista..
Kommentit (5)
Eli jos otan jääkaappiin sulaan ja kippaan pulloon ja pidän kylmänä niin säilyy? ja kuinka kauan? mutta jos sen sulattais veden alla niin pitäiskö se antaa sit heti? jos otan jäisenä mukaan niin saako sulaa matkalla jos on vaikka pienessä kylmälaukussa jos tarvii vaikka akuutisti eikä ole ajoissa ottanut sulamaan ja perillä laittaa jääkaappiin ja antaa sit kun vauvan on nälkä
Tietenkin täytyy jääkaapissa säilyttää. Usein on ollut mulla hieman jäähileistä vielä tuttipulloon kaadettaessa ja sitten oon perillä sen laittanut heti kylmään josta on lämmitetty vauvalle. En ole kuljettanut missään kylmälaukussa koska matka hoitopaikkaan on ollut vain muutamia kilometrejä.
Vierailija:
Eli jos otan jääkaappiin sulaan ja kippaan pulloon ja pidän kylmänä niin säilyy? ja kuinka kauan? mutta jos sen sulattais veden alla niin pitäiskö se antaa sit heti? jos otan jäisenä mukaan niin saako sulaa matkalla jos on vaikka pienessä kylmälaukussa jos tarvii vaikka akuutisti eikä ole ajoissa ottanut sulamaan ja perillä laittaa jääkaappiin ja antaa sit kun vauvan on nälkä
perillä laittaisin jääkaappiin ja sitten tarpeen tullessa laittaisin vesihauteeseen lämpiämään.
mulla on aina ollu äm sellaisissa pienissä minigrip-pusseissa taikka kertakäyttötuttipullon pusseissa (niissä ei ole kiinnitystä omasta takaa, mutta tavallisissa kaupoissa myytävät toppiz-pussinsulkijanipsut ovat toimineet hyvin) mikäli olen sitä pakastanut. vasta sulana olen kaatanut tuttipulloon ja sitten mahdollisesti vielä lämmittänyt lisää.
jos olen ollut itse reissussa ilman vauvaa ja on pitänyt lypsää maitoa pois, niin silloin olen varannut mukaan termospullon ja minigrip-pusseja. olen lypsänyt maidon suoraan siihen pussiin (pussin voi viritellä vaikka juomalasiin tms, jolloin tähtääminen on helpompaa. minä lypsän aina käsin, tykkään että se on helpompaa ja kätevämpää kuin pumppaus), laskenut termariin niin kylmää vettä kuin hanasta tulee, sulkenut pussin huolella ja tipauttanut sinne termariin. omasta mielestäni maito on säilynyt mainiosti todella kylmänä.
aina edellispäivänä annoksen jääkaappiin sulaan kun oli tarve sille. Sitten vaan sulaneena kippasin pulloon ja menoks.