Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Minkä ikäisen lapsen vanhempana koitte olevanne ns parhaimmillanne?

Vierailija
16.06.2026 |

Te, joilla lapset on jo isoja: Kun ajattelette aikaa taaksepäin, niin minkä ikäisten lasten vanhemmuus oli teille helpointa ja luontaisinta, minkä ikäisen lapsen vanhempana olitte parhaimmillanne, mistä iästä tykkäsitte eniten?

Mä koen, että vauvan äitinä oli ihanaa. Mua toki siunattiin terveillä ja tyytyväisillä vauvoilla. Se vauvakupla-aika oli ihanaa, rauhallista pesimistä. Nautin kotona olemisesta. Mulla on kai sitten voimakas hoivavietti, sillä koin itsekin saavani valtavasti siitä vauvan hoivaamisesta, imettämisestä, sylittelystä jne. 

Taapero-ikäisen lapsen äitinä taas olin... kamala. Koin todella raskaaksi ihan fyysisestikin sen parivuotiaan perässä juoksemisen ja alati vahtimisen, kun vauhtia on, mutta itsesuojeluvaistoa ei yhtään. Kaikki ne uhmaiän kiukuttelut ja päättömät vaatimukset ja raivarit, kun banaani kuorittiin väärin. Huh, ei ole ikävä. 

Nyt sitten taas murrosiässä tuntuu, että pärjään hyvin. Mun mielestä on ihanaa kuunnella nuorten ajatuksia ja tulevaisuudensuunnitelmia. Pystyy keskustelemaan jo vaikka mistä. Vaikka murkut on murkkuja ärähtelyineen ja luureihinsa ja puhelimeensa hautautuneena, niin silti koen, että tämä on tosi ihana ikävaihe.   

Kommentit (4)

Vierailija
1/4 |
16.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aikuisen lapsen. Kyllä mä pidin koko lapsuus- ja nuoruusajastakin, mutta kyllä täytyy sanoa, että nautin nyt lapsen kanssa olemisesta kun hän on jo yli parikymppinen.

Vierailija
2/4 |
16.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkä pikkulapsi aika. Oli koliikkiset, itkuiset ,nukkumattomat vauvoina. Siitä eteenpäin oli helpmpaa, toisaalta harmi, ettei mitään vauvakuplaa ehtinyt syntyä, kun hirveesti piti hytkyttää, heiluttaa,tärisyttää jne ensimmäisen vuoden ainakin. Olin ihan sekaisin ja loppu.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/4 |
16.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehdottomasti teinien. Nautin joka hetkestä. Vauva-aika ok. Taaperovuodet ja kaikki päiväkotivuodet aivan kauheeta. Kouluikäisten kanssa elo mukavaa. Parani joka vuosi.

Vierailija
4/4 |
16.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

0-3vuotiaan. Jotenkin sen ikäiseen ei vielä mene hermot koskaan, kun on niin pieni. Isomman kanssa on haastavampaa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kahdeksan viisi