Suomessa uskotaan sitkeästi, että Suomessa on maailman paras koulujärjestelmä, maailman paras terveydenhuolto, maailman paras sosiaalitukijärjestelmä, maailman puhtain ruoka ja maailman onnellisimmat ihmiset
Tämän takia Suomen päministeriä ylistetään laajalti ympäri maailman. Milloin tämä kupla puhkeaa?
Kommentit (911)
Vierailija kirjoitti:
Joku luuli, että toimeentulotukea saa 500 tilille ja sitten voi itse päättää miten sen käyttää. No, ei se noin mene. Toimeentulotuki voi olla esim. 20 euroa, sitä maksetaan vain muista tuista puuttuva summa ja koska lainoja ei lasketa laskuiksi niin ei asuntovelkaiselta irtisanotulta rahaa puutu, koska asuntolaina ja yhtiölaina ei ole laskuja.
Mulla itsellä sellainen tilanne että saan vain 20 e toimeentulotukea ja mun tulot eivät todellakaan ole suuret (alle 1000), asun kerrostalossa vuokralla, en tiedä miksi en saa enempää,asumistuki 60 e luokkaa, silti kela piruilee ja sanoo että hyvät tulot,vuokra 530,maksan itse kaikki laskut, rahaa jää elämiseen tuloista riippuen 50-200 , maksaa tuosta nyt sitten ruoka,vaatteet ja hygieniatuotteet esim,mitään ylimääräistä ei ole vuosiin voinut ostaa, työ ei ole kannattavaa mutta pelkään karenssia koska tänä päivänä ei niin vaan saada helposti töitä, olen yksinasuva, kela ,sossu yms tahot ajattelee varmaan ettei mun tartte mitään syödä ja pärjään hyvin, ruoan hinta uhkaa nousta, tässä on monilla pienillä rahoilla kituuttavilla kova paikka edessä, pitää valita ruoan ja laskujen väliltä ja jatkuvaa taistelua,stressiä ja unettomia öitä että miten saa maksettua yhtään mitään ja pakko silti käydä töissä. Ja apua en saa sukulaisilta ja en kehtaa pyytää kun olen muutenkin jo velkaa eikä edes ole isoista summista kyse kun pitää säästää sen verran että pystyy maksamaan takaisin, ja samalla yrittää syödä jotakin että töissä jaksaisi.
Ruoan hinta nousee vielä nykyisestä, nyt myydään vanhoja varastoja. Öljytilauksen hinta on kaksinkertainen ja sähkön hinta senkuin nousee.
Ihmiset vähentävät nuo rahat vaatekaupoista, partureista, remonteista, kahviloista, ravintoloista jne. Toimitusjohtajat katsovat myyyntejä ja irtisanomislappuja aletaan jakamaan.
Oon kuullut ja itsekin todennut että Suomessa järjestelmä suosii muualta tulleita, ymmärrän tämän ukrainan tilanteen mutta muut muualta tulleet jotka jotkut laittomina olleet vuosikausia saavat kaikki mahdollisen tuen ja avun ja silti eivät kunnioita Suomen lakia ja säännöksiä. Tiukka ja paha tilanne että tuuripeliä suositaanko vai ei.
Vierailija kirjoitti:
Ruoan hinta nousee vielä nykyisestä, nyt myydään vanhoja varastoja. Öljytilauksen hinta on kaksinkertainen ja sähkön hinta senkuin nousee.
Ihmiset vähentävät nuo rahat vaatekaupoista, partureista, remonteista, kahviloista, ravintoloista jne. Toimitusjohtajat katsovat myyyntejä ja irtisanomislappuja aletaan jakamaan.
Pienituloiset jotka jo valmiiksi elää kituuttaen joutuvat vielä lujemmille kuin keski ja hyvä tuloiset, vuosiin ei ole suurimalla osalla ollut varaa mainittuihin asioihin ja nyt entistä enemmän tahti kiristyy,jos asuu maalla niin siinä suhteessa parempi kun voi olla omavarainen ja kasvattaa itse perunaa,vihanneksia yms.
Suomi on kärkipäässä ihmisten ylipainossa. Ihmettelin kauan tätä asiaa ja kuinka ihmiset eivät innostu liikunnasta. Kunnes sitten pääsin kiinni työelämään.. Nyt ymmärrän suomalaisia. Ihmiset ovat väsyneitä. Työpäivän jälkeen ei enää ehdi ja jaksa liikkua. Lisäksi syödään kaikkea pskaa että jaksaa koko päivän. Suomessa myös juodaan kahvia normaalia enemmän mitä muualla. Miksiköhän
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pienituloiset jotka jo valmiiksi elää kituuttaen joutuvat vielä lujemmille kuin keski ja hyvä tuloiset, vuosiin ei ole suurimalla osalla ollut varaa mainittuihin asioihin ja nyt entistä enemmän tahti kiristyy,jos asuu maalla niin siinä suhteessa parempi kun voi olla omavarainen ja kasvattaa itse perunaa,vihanneksia yms.
Maaseudulla on ongelma jos joutuu työttömäksi ja työkkäri määrää työkokeiluun. Jos ei suostu niin tulee 3 kuukauden karenssi ja jos menee niin kela ei hyväksy auton kuluja.
Vierailija kirjoitti:
Oon kuullut ja itsekin todennut että Suomessa järjestelmä suosii muualta tulleita, ymmärrän tämän ukrainan tilanteen mutta muut muualta tulleet jotka jotkut laittomina olleet vuosikausia saavat kaikki mahdollisen tuen ja avun ja silti eivät kunnioita Suomen lakia ja säännöksiä. Tiukka ja paha tilanne että tuuripeliä suositaanko vai ei.
Ei se kuule kovin ruusuista ole tänne tulleenkaan elämä. Elämään tarvitaan muutakin kuin katto pään päälle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen opettaja. Ikävä kyllä nykyään mennään näiden laiskojen, pelihullujen, kotona paapottujen, huonokäytöksisten, väh5ä-älyisten nepsyjen tahdissa. HUomaan puhuvani koko ajan hitaammin ja selkeämmin ja karsivani oppisiältöjä että 80% luokkani oppilaista tajuaisivat edes jotain. Itkuhan siinä pääsee kun ajattelee suomen tulevaisuutta. Repikää siitä tulevaisuuden veronmaksajat!
Oletko väärinkirjoituksen ope? Kiertokoulussa jo opetettiin, että Suomi on erisnimi ja kirjoitetaan isolla alkukirjaimella. Aika monta muutakin virhettä noinkin lyhyessä tekstissä. Uupunut?
Ei kai tässä niin kiire olisi että oikolukee.
Ihmiset ovat menneet ottamaan isoja asuntolainoja eivätkä ole edes selvittäneet kuinka paljon saavat tukia, jos irtisanotaan töistä.
Ihmiset vain olettavat jotain. Tänä vuonna se sitten realisoituu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minua huolestuttaa tässä "propagandassa" (tajusin juuri, että laitoin lainausmerkit koska kyseessä on Suomi eli selvästi on uponnut itseenikin joiltain osin ja lainausmerkit kuuluisi jättää pois) se, että kun kovasti esitetään asioiden olevan erinomaisen hyvin, ei mietitä saati tehdä parannuksia mihinkään. Tällä asenteella ei pitkälle pötkitä. Minunkin silmäni avautuivat ulkomaille muuton seurauksena (nyt kokemusta monestakin eri maasta enkä ole palaamassa Suomeen).
Korostan vielä, että tarkoitin nimenomaan parannuksia eli parempaa eli laadukkaampaa, toimivampaa, luotettavampaa. Ei siis säästöjä ja "tehostamista", sitä Suomessa tehdään aivan liikaakin edellämainittujen kustannuksella. Kunpa tajuaisivat, että voisi toimia toisinkin.
Suomessa ei säästetä eikä tehosteta. Ne ovat sanoja jotka kuulostavat hyvältä mutta todellisuudessa näitä sanoja käytetään todellisuuden peittämisessä.
Suomessa kaikki on kallista ja tehotonta. Todella erikoista. Ihmiset maksavat jatkuvasti enemmän kaikesta ja kaikkea. Silti parannuksia ei näy. Asiat menevät sen sijaan takapakkia. Miten tämä on edes mahdollista, ja sekin vielä että kansalaiset hyväksyvät sen?
Niin, tätä yritin tarkoittaa. Suomessa tehdään muutoksia säästöjen ja tehostamisen nimissä mutta todellisuudessa saadaan aikaan vain lisää kuluja yhdistettynä paljon heikompaan tasoon. Eli saavutuksena heikennyksiä kalliimmalla. Näitä ei voi millään mittapuulla kutsua parannuksiksi.
Olen kuitenkin hiukan eri mieltä siitä, että säästöt ja tehostus olisivat hyvältä kuulostavia sanoja tässä itseasiassa ehkä tulee yksi merkittävä ero Suomeen: monissa maissa oikeasti pyritään mm. laatuun ja luotettavuuteen, ei säästöihin. Ei siis edes haluta saavuttaa säästöjä. Suomessa pyritään nimenomaan säästöihin (tai ainakin tällä markkinoidaan muutokset läpi), jotka kuitenkaan eivät toteudu tai ole edes realistisia.
Vierailija kirjoitti:
Joku luuli, että toimeentulotukea saa 500 tilille ja sitten voi itse päättää miten sen käyttää. No, ei se noin mene. Toimeentulotuki voi olla esim. 20 euroa, sitä maksetaan vain muista tuista puuttuva summa ja koska lainoja ei lasketa laskuiksi niin ei asuntovelkaiselta irtisanotulta rahaa puutu, koska asuntolaina ja yhtiölaina ei ole laskuja.
Työmarkkinatuki 518 netto ja asumistuki 200. Toimeentulotukea ei saa, kun lainat ei ole laskuja. Ei irtisanottu pysty mitenkään maksamaan 700 eurolla asuntolainaa, yhtiölainaa, yhtiövastiketta ja ruokaa.
Ulosottoon menevät.
Moni ei ymmärrä kuinka pelottava juttu työttömäksi jääminen on.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suomi alkaa olla aika harvassa asiassa ykkönen. Esim sairaalahoito on ilmaista monessa maassa ja paljon tasokkaampi palvelu.
Kerro toki, että missä maissa saa ilmaista sairaalahoitoa?
Lue toki ketju niin löydät vastauksia. Ilmaista se ei ole missään. Mutta ei sairaalapäivistä tarvitse useissakaan maissa potilaan maksaa (Saksa, Englanti?) ja TK-päivystykseen verrattavista käynneistä ei myöskään mene mitään maksua.
Saksassa sairaalapäivästä aikuinen potilas maksaa 10 euroa per päivä suoraan sairaalalle, jos hoito on sairausvakuutuksen korvattava. Maksukatto on 28 päivää.
Lääkärikäynneistä ei tarvitse maksaa. Kaikki hoito ei ole korvattavaa, joten esim. kiireettömien leikkauksien korvattavuus pitää tarkistaa omasta sairaskassasta, samoin hammaslääkärikulut.
Reseptilääkkeistä maksetaan 5-10 euroa, osa rinnakkaislääkkeistä on ilmaisia. Kaikki lääkkeet eivät ole korvattavia tai korvattavuus on rajoitettu tiettyyn määrään.
Alle 18-vuotias ei maksa mitään, vaan kaikki sisältyy vanhemman sairasvakuutukseen. Sairasvakuutuksen hinta riippuu tuloista ja kassasta. Palkkatyössä olevat maksavat vähintään 150 e ja enintään 750 e kuussa. Itse maksan 550 e ja työnantaja toisen mokoman.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja maailman parhaiten hoidetut metsät.
Ei metsiä - puuplantaaseja.
Näimpä juuri. Suomen metsätyypit ja metsälajit uhanalaistuu vuosi toisensa jälkeen enemmän ja enemmän, ja samaan aikaan meuhkataan ulkomaita myöten kuinka meillä on niiiin paljon "metsää" ja osataan niitä maailman parhaiten hoitaa. Ja samalla suomalaisten lähiulkoilumetsätki vedetään avohakkuilla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Työmarkkinatuki 518 netto ja asumistuki 200. Toimeentulotukea ei saa, kun lainat ei ole laskuja. Ei irtisanottu pysty mitenkään maksamaan 700 eurolla asuntolainaa, yhtiölainaa, yhtiövastiketta ja ruokaa.
Ulosottoon menevät.
Moni ei ymmärrä kuinka pelottava juttu työttömäksi jääminen on.
Vuokralla toimeentulotukea saa, aina on ruokaraha ja vaateraha.
Semionnellinen hölmö kansa jota fiksummat EU-maat vie kuin pässiä narussa.
Terveydenhuolto toimii suht hyvin, sen myönnän.
Koulutus on halpaa muttei järin laadukasta ja taso laskee koko ajan.
Suomalaiset ovat useimpiin muihin eurooppalaisiin verrattuna köyhiä ja rumia.
Tuilla pärjää, jos asuu vuokralla, ei omista mitään, ei ole autoa, ei polta tupakkaa, ei juo alkoholia, ei ole lemmikkiä ja on taitava ruoan laittaja.
Vierailija kirjoitti:
Tuilla pärjää, jos asuu vuokralla, ei omista mitään, ei ole autoa, ei polta tupakkaa, ei juo alkoholia, ei ole lemmikkiä ja on taitava ruoan laittaja.
Naisena olen ajatellut elää noin, kun ei ole vakituisia työpaikkoja.
Suomessa autojen määrä tulee vähenemään paljon, kun eläkeläisiä kuolee. Ei nuoremmilla sukupolvilla ole rahaa.
Ei kannata mennä autokauppiaaksi.
Mitä te täällä vauva-palstalla valitatte. Laittakaa viestiä eduskuntaan niille ihmisille jotka asioista päättävät.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Naisena olen ajatellut elää noin, kun ei ole vakituisia työpaikkoja.
Suomessa autojen määrä tulee vähenemään paljon, kun eläkeläisiä kuolee. Ei nuoremmilla sukupolvilla ole rahaa.
Ei kannata mennä autokauppiaaksi.
10 vuoden sisällä valtio joutuu keksimään autoverojen tilalle verotuloja muualta.