Suomessa uskotaan sitkeästi, että Suomessa on maailman paras koulujärjestelmä, maailman paras terveydenhuolto, maailman paras sosiaalitukijärjestelmä, maailman puhtain ruoka ja maailman onnellisimmat ihmiset
Tämän takia Suomen päministeriä ylistetään laajalti ympäri maailman. Milloin tämä kupla puhkeaa?
Kommentit (911)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nyt Ekonomi jahkaa jostain syystä 70-luvun keittiönkaapeista..
Niin, ajattele toiset asuu vanhoissa mörskissä ja luulevat että heille ollaan kateellisia 😂
Nuo vanhat talot on hirveitä loukkuja, ikinä ei uskalla myydä, loppuelämäsi joudut elämään samassa kämpässä.
Nuoria varoitellaan noista etteivät missään nimessä osta.
Nuoret voivat periä ja silloin mietitään että mitenkäs se suu pannaankaan.
Perinnöstä voi kieltäytyä.
Muuttotappiokaupungeissa kerrostalo asuntoja ei saa myytyä eikä vuokrattua, jos omaiset kieltäytyvät perinnöstä niin asunnon vastikkeiden maksu jää muille osakkaille.
Uusissa kerrostaloissa saattaa asunnon hinnasta puolet olla yhtiölainaa, josta koko kerrostalon asukkaat ovat vastuussa, jos joku asukkaista esim. irtisanotaan eikä pysty maksamaan lainojaan.
Järjestelmä on hyvä jos nyt Hallitukselta kohta enää riittää varoja niihin, kun kaikki isot rahat pannaan EUn sotakoneistolle Ukrainan sodan ylläpitämiseksi.!
Olen opettaja. Ikävä kyllä nykyään mennään näiden laiskojen, pelihullujen, kotona paapottujen, huonokäytöksisten, väh5ä-älyisten nepsyjen tahdissa. HUomaan puhuvani koko ajan hitaammin ja selkeämmin ja karsivani oppisiältöjä että 80% luokkani oppilaista tajuaisivat edes jotain. Itkuhan siinä pääsee kun ajattelee suomen tulevaisuutta. Repikää siitä tulevaisuuden veronmaksajat!
Vierailija kirjoitti:
Super ekonomi kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pieni Ekonomisti suutahti, kun kohtasi ihmisen, joka ei ole koskaan ollut Työtön 😀
Ja kun faktat ja äly loppui, kävi kiinni ihmisen sinkkuuteen.
Niin, toisilla lapset jatkaa täällä tulevaisuudessa, kun toisista ei jää mitään jatkuvuutta. Omistusasunto turhaan hankittu ja töissä raadettu.
Turhaan hankittu ja turhaan töissä raadettu? Kyllä meni pieleen. Töissäkäyvä sinkku ansaitsee oman elantonsa, maksaa ison määrän veroja, jotta muiden kersoilla menee hyvin ja jotta perheelliset saavat erinomaisia etuuksia ja veroalennuksia. Sinkku ostaa asunnon ja asustelee elämänsä ehtooseen asti mukavasti ja edullisesti. Mitä turhaa tässä muka on, mahdat olla pöhkötahvo kun mollaat sinkkuja ja heidän verorahojaan, joista itsekin hyödyt.
Tuota, lapsiperhe saa 100 euroa lapsilisää ja hoitomaksu 250
No läpällä horiset varmaan. Miksi joku ajattelisi, että omistusasunto olisi turhaan hankittu ja turhaan raadettu sen takia? Onhan se loistavaa jos itselleen, niin lapsille jätettävän perinnön muodossa. Yleensä omistusasuminen myös asumisena laadukkaampaa, mutta ei aina. Riippuu ihan onko ollut varaa mieluisaan ja onko kokenut, että asunnon maksamisesta huolimatta ei ole ollut pelkkää kituuttamista.
Jos on kaikki hyvin mennyt, saa olla ihan tyytyväinen siihen omistusasunnon hankintaan. Fiksu päätös. On tietenkin paljon muitakin päätöksiä tai valintoja, mitkä vaikuttavat koko elämään ja taloudelliseen tilanteeseen.
Monet ei välttämöttä tunne muuta, kun pientä haikeutta, jos se omistusasunto ei ole tullut hankittua.
Muistaakseni joissainmuissa Euroopan maissa vuokra-asuminen on paljon yleisempää kun Suomessa. Täällähän se on kai yleisin omaisuuden kartuttamisen muuta. En sitten tiedä miten muissa maissa, joissa omistusasuminen vähäisempää kartutetetaan omaisuutta.Riippuu mistä kaupungista asunto on hankittu. On paljon kaupunkeja missä asuntoa ei saa myytyä eikä vuokrattua, koska nuoret lähtevät esim. Helsinkiin. Tosin Helsingissäkin yli 4000 vuokra-asuntoa tyhjänä.
Etenevä tuleva sukupuuttomme vapauttaa asuntoja kiihtyvästi.
Vierailija kirjoitti:
Super ekonomi kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pieni Ekonomisti suutahti, kun kohtasi ihmisen, joka ei ole koskaan ollut Työtön 😀
Ja kun faktat ja äly loppui, kävi kiinni ihmisen sinkkuuteen.
Niin, toisilla lapset jatkaa täällä tulevaisuudessa, kun toisista ei jää mitään jatkuvuutta. Omistusasunto turhaan hankittu ja töissä raadettu.
Turhaan hankittu ja turhaan töissä raadettu? Kyllä meni pieleen. Töissäkäyvä sinkku ansaitsee oman elantonsa, maksaa ison määrän veroja, jotta muiden kersoilla menee hyvin ja jotta perheelliset saavat erinomaisia etuuksia ja veroalennuksia. Sinkku ostaa asunnon ja asustelee elämänsä ehtooseen asti mukavasti ja edullisesti. Mitä turhaa tässä muka on, mahdat olla pöhkötahvo kun mollaat sinkkuja ja heidän verorahojaan, joista itsekin hyödyt.
Tuota, lapsiperhe saa 100 euroa lapsilisää ja hoitomaksu 250
No läpällä horiset varmaan. Miksi joku ajattelisi, että omistusasunto olisi turhaan hankittu ja turhaan raadettu sen takia? Onhan se loistavaa jos itselleen, niin lapsille jätettävän perinnön muodossa. Yleensä omistusasuminen myös asumisena laadukkaampaa, mutta ei aina. Riippuu ihan onko ollut varaa mieluisaan ja onko kokenut, että asunnon maksamisesta huolimatta ei ole ollut pelkkää kituuttamista.
Jos on kaikki hyvin mennyt, saa olla ihan tyytyväinen siihen omistusasunnon hankintaan. Fiksu päätös. On tietenkin paljon muitakin päätöksiä tai valintoja, mitkä vaikuttavat koko elämään ja taloudelliseen tilanteeseen.
Monet ei välttämöttä tunne muuta, kun pientä haikeutta, jos se omistusasunto ei ole tullut hankittua.
Muistaakseni joissainmuissa Euroopan maissa vuokra-asuminen on paljon yleisempää kun Suomessa. Täällähän se on kai yleisin omaisuuden kartuttamisen muuta. En sitten tiedä miten muissa maissa, joissa omistusasuminen vähäisempää kartutetetaan omaisuutta.Riippuu mistä kaupungista asunto on hankittu. On paljon kaupunkeja missä asuntoa ei saa myytyä eikä vuokrattua, koska nuoret lähtevät esim. Helsinkiin. Tosin Helsingissäkin yli 4000 vuokra-asuntoa tyhjänä.
Etenevä tuleva sukupuuttomme vapauttaa asuntoja kiihtyvästi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen saanut suomalaisena hyvää hoitoa kun olen sairastunut matkalla Norjassa ja Ranskassa. Onneksi Suomella on kattavat sopimukset muiden maiden terveydenhuollon kanssa.
Minä käyn aina ulkomaan lomamatkalla paikallisella terkkarilla. Tutkimukset on osa lomaa. Suomessa en käy koskaan terveyskeskuksessa kun siellä ei saa hoitoa.
Nopeammin pääseekin erikoislääkärille, jos ottaa lennon Berliiniin ja menee siellä päivystykseen. Kuin että odottaa Helsingin päivystyksessä.
Berliinissä ns. päivystys tarkoittaa sairaalan ensiapuasemaa ja sinne mennään joko ambulanssilla tai "pää kainalossa" eli kiirellisissä, vakavissa tapauksissa. Sopii mennä odottelemaan, aikuisena sain viikonloppuna murtuneen jalan kanssa odottaa 8 tuntia että pääsi ensimmäisen lääkärin puheille, koska luonnollisesti on kiirellisempiäkin tapauksia.
Muut tapaukset, tutkimukset ja erikoislääkäriasiat hoidetaan ihan muualla ja oman lääkärin kautta. Ilman saksalaista sairausvakuutusta, kiirettömässä tapauksessa ja erikoislääkärin lähetteen saamiseksi voi olla työn ja tuskan takana löytää edes yleislääkäriä joka ottaa vastaan. Saati erikoislääkäriä, koska nämä kaikki saavat valita potilaansa itse.
Omalla rahalla pääset Suomessa, ihan vain maksat itse.
Berliini onkin Saksan ongelmaisin kaupunki. Jos pitäisi Suomesta lähteä Saksaan hoitoon niin ihan mihinkä muuhun kaupunkiin vain mutta ei Berliiniin.
Nyt on paskaa. Olen asunut Berliinissä. Siellä terveydenhuolto toimii todellakin paremmin kuin missään Suomessa ja akuutit tapaukset hoidetaan nopeasti saksalaisella täsmällisyydellä. Berliinin vuosina nimenomaan huomasin miten huonosti Suomessa on asiat. ei voida puhua tunnollisista suomalaisista tai modernista yhteiskunnasta Suomen kohdalla. Suomi on ennemminkin samaa tyyliä Venäjän kanssa, jossa myös olen asunut, eipä siellä toiminta juuri poikennut Suomen touhuista.
Veikkaan kylläkin, että suomalainen mieltää Suomen olevan esimerkiksi tuollaisilla mittareilla johdonmukaisesti siellä 10-20 parhaan valtion joukossa. Ja nakuttaa siis korkeaa keskiarvoa useimmilla hyvinvointimittareilla. Sanottakoon vielä, että ns. onnellisuusmittarihan ei mittaa koettua onnellisuutta ja tunteita vaan juurikin aloittajan mainitsemia vertailukelpoisia mittareita ja tyytyväisyyttä olotilaan.
Väite, että Suomi on maailmassa 10-20 parhaan valtion joukossa ei mitenkään välttämättä ole valhe kuten aloittaja uskoo.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen saanut suomalaisena hyvää hoitoa kun olen sairastunut matkalla Norjassa ja Ranskassa. Onneksi Suomella on kattavat sopimukset muiden maiden terveydenhuollon kanssa.
Minä käyn aina ulkomaan lomamatkalla paikallisella terkkarilla. Tutkimukset on osa lomaa. Suomessa en käy koskaan terveyskeskuksessa kun siellä ei saa hoitoa.
Nopeammin pääseekin erikoislääkärille, jos ottaa lennon Berliiniin ja menee siellä päivystykseen. Kuin että odottaa Helsingin päivystyksessä.
Berliinissä ns. päivystys tarkoittaa sairaalan ensiapuasemaa ja sinne mennään joko ambulanssilla tai "pää kainalossa" eli kiirellisissä, vakavissa tapauksissa. Sopii mennä odottelemaan, aikuisena sain viikonloppuna murtuneen jalan kanssa odottaa 8 tuntia että pääsi ensimmäisen lääkärin puheille, koska luonnollisesti on kiirellisempiäkin tapauksia.
Muut tapaukset, tutkimukset ja erikoislääkäriasiat hoidetaan ihan muualla ja oman lääkärin kautta. Ilman saksalaista sairausvakuutusta, kiirettömässä tapauksessa ja erikoislääkärin lähetteen saamiseksi voi olla työn ja tuskan takana löytää edes yleislääkäriä joka ottaa vastaan. Saati erikoislääkäriä, koska nämä kaikki saavat valita potilaansa itse.
Berliini onkin Saksan ongelmaisin kaupunki. Jos pitäisi Suomesta lähteä Saksaan hoitoon niin ihan mihinkä muuhun kaupunkiin vain mutta ei Berliiniin.
Nyt on paskaa. Olen asunut Berliinissä. Siellä terveydenhuolto toimii todellakin paremmin kuin missään Suomessa ja akuutit tapaukset hoidetaan nopeasti saksalaisella täsmällisyydellä. Berliinin vuosina nimenomaan huomasin miten huonosti Suomessa on asiat. ei voida puhua tunnollisista suomalaisista tai modernista yhteiskunnasta Suomen kohdalla. Suomi on ennemminkin samaa tyyliä Venäjän kanssa, jossa myös olen asunut, eipä siellä toiminta juuri poikennut Suomen touhuista.
No kyllä uskon että toimii paremmin kuin Suomessa, mutta Berliini nyt ei ole saksalainen täsmällisyyden perikuva kuten vaikka München, Hampuri tai Stuttgart.
Vierailija kirjoitti:
Veikkaan kylläkin, että suomalainen mieltää Suomen olevan esimerkiksi tuollaisilla mittareilla johdonmukaisesti siellä 10-20 parhaan valtion joukossa. Ja nakuttaa siis korkeaa keskiarvoa useimmilla hyvinvointimittareilla. Sanottakoon vielä, että ns. onnellisuusmittarihan ei mittaa koettua onnellisuutta ja tunteita vaan juurikin aloittajan mainitsemia vertailukelpoisia mittareita ja tyytyväisyyttä olotilaan.
Väite, että Suomi on maailmassa 10-20 parhaan valtion joukossa ei mitenkään välttämättä ole valhe kuten aloittaja uskoo.
Hyvä maa, PASKA VALTIO
Muistelen kuulleeni männä vuosina jonkun toimittajan suusta että suomalaisten ruokakori on ainakin Euroopan kallein. Vaikka silloin ei vielä tiedetty näistä kriiseistä mitään.
Nyt varmaan britit rynnivät korin kalleudessa edelle. Surko tulee heitäkin.
En haluaisi asua Englannissa.
Minua huolestuttaa tässä "propagandassa" (tajusin juuri, että laitoin lainausmerkit koska kyseessä on Suomi eli selvästi on uponnut itseenikin joiltain osin ja lainausmerkit kuuluisi jättää pois) se, että kun kovasti esitetään asioiden olevan erinomaisen hyvin, ei mietitä saati tehdä parannuksia mihinkään. Tällä asenteella ei pitkälle pötkitä. Minunkin silmäni avautuivat ulkomaille muuton seurauksena (nyt kokemusta monestakin eri maasta enkä ole palaamassa Suomeen).
Vierailija kirjoitti:
Olen opettaja. Ikävä kyllä nykyään mennään näiden laiskojen, pelihullujen, kotona paapottujen, huonokäytöksisten, väh5ä-älyisten nepsyjen tahdissa. HUomaan puhuvani koko ajan hitaammin ja selkeämmin ja karsivani oppisiältöjä että 80% luokkani oppilaista tajuaisivat edes jotain. Itkuhan siinä pääsee kun ajattelee suomen tulevaisuutta. Repikää siitä tulevaisuuden veronmaksajat!
Oletko väärinkirjoituksen ope? Kiertokoulussa jo opetettiin, että Suomi on erisnimi ja kirjoitetaan isolla alkukirjaimella. Aika monta muutakin virhettä noinkin lyhyessä tekstissä. Uupunut?
Vierailija kirjoitti:
Kaupan päälle räjähtänyt määrä "ahdistuneita". Valitettavan usein tilannekohtaisesti. Koulussa toiset ahdistaa, opettaja ahdistaa ja oikeastaan kaikki ahdistaa, koska on mukavampi jäädä nukkumaan ja hengaamaan kotiin kännykälle/tietokoneelle. Sitten se ahdistus ihmisjoukkoihin katoaa, kun pitää lähteä bussilla kavereiden kanssa ostarille pyörimään tmv.
Kuka hemmetti nämä kaikki sekoavat teinit elättää? Hupeneva porukka ikätovereita joutuvat kivireessä vielä vetämäään perässä itselleen mielenterveysongelman kehittäneitä ikätovereita, joiden kotona ei osata vetää teinin pelille rajoja? Kuvioon kuuluu tietysti se, että sukupuoli on tn. aivan väärä myös tai se vaihtuu jatkuvasti. Kaveriporukassa lillutaan tunteiden kirjossa ja kuten eräs psykologi sanoi, niin on suorastaan muodikasta olla hankala ja ahdistunut nuori.
Vierailija kirjoitti:
Minua huolestuttaa tässä "propagandassa" (tajusin juuri, että laitoin lainausmerkit koska kyseessä on Suomi eli selvästi on uponnut itseenikin joiltain osin ja lainausmerkit kuuluisi jättää pois) se, että kun kovasti esitetään asioiden olevan erinomaisen hyvin, ei mietitä saati tehdä parannuksia mihinkään. Tällä asenteella ei pitkälle pötkitä. Minunkin silmäni avautuivat ulkomaille muuton seurauksena (nyt kokemusta monestakin eri maasta enkä ole palaamassa Suomeen).
Korostan vielä, että tarkoitin nimenomaan parannuksia eli parempaa eli laadukkaampaa, toimivampaa, luotettavampaa. Ei siis säästöjä ja "tehostamista", sitä Suomessa tehdään aivan liikaakin edellämainittujen kustannuksella. Kunpa tajuaisivat, että voisi toimia toisinkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nyt Ekonomi jahkaa jostain syystä 70-luvun keittiönkaapeista..
Niin, ajattele toiset asuu vanhoissa mörskissä ja luulevat että heille ollaan kateellisia 😂
Nuo vanhat talot on hirveitä loukkuja, ikinä ei uskalla myydä, loppuelämäsi joudut elämään samassa kämpässä.
Nuoria varoitellaan noista etteivät missään nimessä osta.
Nuoret voivat periä ja silloin mietitään että mitenkäs se suu pannaankaan.
Perinnöstä voi kieltäytyä.
Muuttotappiokaupungeissa kerrostalo asuntoja ei saa myytyä eikä vuokrattua, jos omaiset kieltäytyvät perinnöstä niin asunnon vastikkeiden maksu jää muille osakkaille.
Uusissa kerrostaloissa saattaa asunnon hinnasta puolet olla yhtiölainaa, josta koko kerrostalon asukkaat ovat vastuussa, jos joku asukkaista esim. irtisanotaan eikä pysty maksamaan lainojaan.
Yhtiölaina on aina kaikkien osakkaiden vastuulla eli nuorempien irtisanomiset on eläkeläistenkin huoli.
Kerrostalossa ei riitä, että maksaa vain oman lainansa. Voi joutua maksamaan muidenkin yhtiölainoja.
Ja maailman parhaiten hoidetut metsät.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ole välttämättä parhaat kaikilla mittareilla, mutta varmasti paremmat kuin 90% maailman valtioista. Ei tuossa "kuplassa" ole mitään puhkaistavaa.
Ulkomailla terveydenhuolto maksaa, mutta siellä se toimii. Julkiselle kun mennyt olen saanut, väärän hampaan revityksi irti, käsi on paketoitu vääriin ja mielenterveysongelmiin ei saa apua vaikka olisi koittanut t*ppaa itsensä muutaman kerran. yksistyinen maksaa, mutta siellä ne asiat toimii.
No ei maksa läheskään kaikissa maissa mitään. Täällähän maksetaan kyllä. Vaikkakin vain murto-osa todellisista kustannuksista. Että verorahoillahan ne oikeasti maksetaan joka tapauksessa.
eikös joskus ollut kohu että suomessa lääkkeissä on älyttömästi ilmaa hinnoissa? yli 50%? joku vetää välistä ja kunnolla mutta suomalainen räpyttelee sinisiään silmiä ja maksaa kiltisti.
Erikoista jos on vain suomalainen ilmiö.
UK:ssa lääkkeet maksavat £9.35/lääke. Ehkäisyvälineet ja sairaalahoidossa olevien henkilöiden lääkkeet ovat ilmaisia. Myös yhteiskunnan tukia saavat, yli 60-vuotiaat, alle 16-vuotiaat, päätoimisesti opiskelevat 16-18-vuotiaat, raskaana olevat tai max 12 kk sitten synnyttäneet ja eräät muut ryhmät saavat lääkkeensä ilmaiseksi. Syöpä- ja diabetespotilaat saavat myös ilmaiset lääkkeet.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Systeemi on ihan sama koko Saksassa, joten päivystykseen erikoislääkäriä tapaamaan ei kannata lentää muuallekaan maahan.
Omasta pussista maksamalla saat lähteä hoidattamaan itseäsi ihan mihin vain Saksassa ja ylipäätään maailmassa tietenkin maksukyvystä riippuen. Ensiapuun mennään usein mahdollisimman lähelle, mun tapauksessa se sattui olemaan Charitéssa ja ihan hyvin osasivat hoitaa vaikka Berliinissä oltiinkin, tosin onhan se Euroopan paras sairaala. Parane pian!
Aivan totta mut ku kansalta loppuu kohta maailman kalleimmassa maassa pelimerkit!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Korostan vielä, että tarkoitin nimenomaan parannuksia eli parempaa eli laadukkaampaa, toimivampaa, luotettavampaa. Ei siis säästöjä ja "tehostamista", sitä Suomessa tehdään aivan liikaakin edellämainittujen kustannuksella. Kunpa tajuaisivat, että voisi toimia toisinkin.
Suomessa ei säästetä eikä tehosteta. Ne ovat sanoja jotka kuulostavat hyvältä mutta todellisuudessa näitä sanoja käytetään todellisuuden peittämisessä.
Suomessa kaikki on kallista ja tehotonta. Todella erikoista. Ihmiset maksavat jatkuvasti enemmän kaikesta ja kaikkea. Silti parannuksia ei näy. Asiat menevät sen sijaan takapakkia. Miten tämä on edes mahdollista, ja sekin vielä että kansalaiset hyväksyvät sen?
Eläkelläiset ovat maamme varakkain kansanosa ja ylivoimaisesti. Pätevyydeksi saavuttaa tuo taso vaati valitsemaan oikean syntymäajan.