Korkeasti koulutettu, joka saat verojen jälkeen alle 3 000 /kk, mitä teet?
Missä töissä korkeasti koulutettuna jää käteen alle 3 000 ?
Kommentit (154)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Päivätyötä tekevä sairaanhoitaja.
Puhutaan korkeasti koulutetuista tässä ketjussa.
Sairaanhoitajat valmistuu ammattiKORKEAkoulusta, taisit nyt sekoittaa lähohoitajaan
Mulla oli Suomessa DI:n koulutuksella 3300 bruttopalkka. Veroja (ja veroluonteisia maksuja) meni kyllä yli 300 euroa.
Koulutusinflaatio. Kun monella on saman arvoinen tutkinto tutkinnon arvo laskee ja se näkyy palkoissa ja työllisyydessä. Itse vaihdoin suunnittelu hommista hitsariksi ja käteen jää nyt enemmän.
2 x AMK-tutkinto. Palkka 2500e/kk.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Päivätyötä tekevä sairaanhoitaja.
Puhutaan korkeasti koulutetuista tässä ketjussa.
Sairaanhoitajat valmistuu ammattiKORKEAkoulusta, taisit nyt sekoittaa lähohoitajaan
Niin AMK on alempi korkeakoulututkinto.
Vierailija kirjoitti:
En kyllä keksi yhtään missä jäisi alle 3000 käteen.
Nyt on kyllä väsynyttä trollaamista, eihän tässä ole enää edes yritystä.
Vierailija kirjoitti:
Korkeakoulututkinto, bruttona n. 3300/kk, käteen jää ehkä 2500. Työ on onneksi itsenäistä, helppoa ja elämäntilanteeseeni erittäin hyvin sopivaa.
Vastauksena kysymykseen: jatkan työntekoa.
Korkeakoulututkinto, muttei silti osannut vastata kysymykseen.
Kysyttiin mitä töitä teet?
Vierailija kirjoitti:
YTM, brutto 4200 e, netto 2600 e.
Kyllä on verotus erikoista...
Itse ostajana (yksitynen sektori) brutto 3850e ja netto reilu 2600e.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Asiantuntija rahoitusalalla, netto 2500e. Bruttopalkka on noussut paljonkin viimeisten vuosien aikana, mutta nettopalkassa se ei juuri ole näkynyt. Verottaja pitää siitä huolen.
Kyllä se näkyy nettopalkassa aina noin puolet. Eli jos saisit nyt 1000€ palkankorotuksen, saisit siitä nettona noin 500€ käteen. Tämä on selkeä nyrkkisääntö.
Alapeukuttajille tiedoksi, että katsokaa itse, jos ette usko: https://fi.talent.com/tax-calculator?salary=5000&from=month®ion=Finl…
Sama tieto löytyy monesta muustakin paikasta, eli voi tarkistaa esim. verottajalta, jos vieläkin tuntuu mahdottomalta uskoa.
Käytännössä siis, jos palkka nousee 2000€ -> 3000€ saa noin 600€ enemmän käteen. Jos palkka nousee 7000€ -> 8000€ saa noin 450€ enemmän käteen. Eli pienemmillä palkoilla nettovaikutus on isompi, mutta joka tapauksessa tuo noin puolet jää korotuksesta nettona pitää täysin paikkansa.
Korkeakoulututkinto tekniseltä alalta, Kaupungilla töissä, käteen jää ~2700€
Testi-insinööri. Käteen jää n 3400€/kk plus n 1kk palkka bonuksina.
YTM, brutto 4200 e, netto 2600 e.