Ärsyttää ihmiset, jotka eivät tee vastuullisia kulutusvalintoja
Lievä sana tuo ärsytys kuvaamaan sitä tunnetta, jota tunnen kohdatessani henkilön, joka elää ja kuluttaa niin kuin ei olisi koskaan kuullut esimekiksi ilmastoraportista, halpavaatteiden ympäristövaikutuksista, hiilijalanjäljestä tai muuten vaan kokee ettei omilla valinnoilla ole syystä tai toisesta mitään väliä. Sen ymmärrän kyllä, ettei kaikilla ole mahdollisuutta tehdä samanlaisia valintoja, mutta en sitä, että pesee kätensä kokonaan asiassa.
Kommentit (30)
Minua ei kiinnosta se, että joku tulee valittamaan minulle kulutusvalinnoistani. Lähinnä sellainen paasaaminen ärsyttää varsinkin, jos saarnaajalla itsellään on moderni älypuhelin, jota jatkuvasti käyttää ja hän syö paljon ulkomaalaista ruokaa (riisi, soijasta tehtyä "lihan korviketta", monia hedelmiä yms.). Todennäköisemmin olen tehnyt enemmän kuin tarpeeksi oman hiilijalanjälkeni nollaamiseksi kuin tämä kulutuksesta paasaaja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nämä ilmastohuutelijat voisivat ensiksi laskea sen kaupunkiluukkunsa lämpötilaa 18-21 asteeseen ja käydä suihkussa viidessä minuutissa varttitunnin lotraamisen sijaan
Mistä tiedät etteivät jo tee noin? Voisit itsekin tehdä saman.
Niin. Ei voi tietää. Siksi kannattakin jättää se muiden kyttääminen ja pitää huoli omista valinnoistaan.
Nämä ilmastohuutelijat voisivat ensiksi laskea sen kaupunkiluukkunsa lämpötilaa 18-21 asteeseen ja käydä suihkussa viidessä minuutissa varttitunnin lotraamisen sijaan
- tottakai teen niinkuin kehoitan ja maaseudulla sijaitseva taloni lämpiää oman metsän hakkeella.
Vierailija kirjoitti:
jos porvari maksaisi vastuullisesti minulle parempaa palkkaa, niin voisin ostaa muutakin kuin halvinta kertakäyttöroskaa
Onko sinulla kuitenkin varaa synnyttää lisää vaikka ihmisiä on liikaa?
ohis
Ihmiset ovat itsekkyyden huippu ja se näkyy myös tässä keskustelussa. "En minä tee mitään kaikkien hyväksi koska ei naapurin Maijakaan tee."
Sysätään vastuu omasta käytöksestä muille. Jos SINÄ ostat epäeettistä paskaa, vastuu on myös sinulla. On myös sinun vastuulla lajitella ostamasi jätteet asianmukaisesti. Suomessa on hyvä ja toimiva jätehuolto.
Vierailija kirjoitti:
- tottakai teen niinkuin kehoitan ja maaseudulla sijaitseva taloni lämpiää oman metsän hakkeella.
Ai tunnet populaa jolla yli 20C asunnossa? Tsiisus.
Hand picked with love just for you, 30 vuotta vanha kulahtanut oranssi Fruit of The Loomin huppari saa jäädä surkeana tangolle roikkumaan jatkossakin. Tälläkin monet yrittävät rahastaa ja köyhien pitäisi vähät rahansa laittaa roskaan. Talkoilkoot ne keillä siihen on varaa.
Vierailija kirjoitti:
Eiköhän sinun hiilijalanjälkesi ole sitten hoidettu sen puusta syntyvän hiilidioksidin muodossa, syytä onkin muuten hillitä päästöjä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
jos porvari maksaisi vastuullisesti minulle parempaa palkkaa, niin voisin ostaa muutakin kuin halvinta kertakäyttöroskaa
Onko sinulla kuitenkin varaa synnyttää lisää vaikka ihmisiä on liikaa?
ohis
siihen minulla nimenomaan on varaa. yh saa tukia enemmän kuin minä tienaan tällä hetkellä kokopäivätöistä