Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Vietin nuoruuden pussikaljoitellen puistoissa ja puskissa, ei yhden yhtä punkkia. Nyt ei tarvitse kuin istua puutarhakeinussa ok-talon pihassa niin

Vierailija
08.05.2022 |

Vähintään yksi punkki löytyy! Eivätkä irtoa edes suihkussa ja ovat taitavia piilotumaan! Tulin sisään, otin verkkarit pois ja tsekkasin jalat ettei niissä kiipeile punkkeja, tarkistin myös kainalot ja menin suihkuun. Aamulla punkki reidessä! Kun kun otin pihdellä niin se per""leen pää jäi kiinni, tk:sta sanotiin ettei tarvitse tulla poistattamaan keho työntää sen kyllä ulos.. ou jee.

Syö vähän kesän ja päiväkahvittelun ulkona riemua..

Kommentit (59)

Vierailija
21/59 |
08.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä oli punkkeja, mutta äiti sanoi että älkää menkö lepikköön, siellä niitä on. Kaveri saikin, kun ulkoilutti koiraa lepikössä ja koira kans. Olen edelleenkin sellainen, että varon leppiä. Mutta kerran lensi yksi iholle ihan kaupungissa, vähän sellaista puistoista tietä olin menossa kauppaan. Huomasin ja ei ehtinyt kiinni. 

Punkit eivät oleile puissa vaan heinikossa. Mistähän tuokin vanhan kansan luulo on peräisin?

Vierailija
22/59 |
08.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

%C3%A4kip%C3%A4%C3%A4

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/59 |
08.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa pysyä kaupungissa, niin säästyy tuoltakin.

Vierailija
24/59 |
08.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yhtään punkkia en ole vielä ikinä nähnyt, vaikka niitä muka pitäisi olla nykyään joka paikka täynnä. Ei ole näkynyt, vaikka olisi kävellyt kalareissuilla pitkin pusikkoja ja korkeaa heinikkoa. Todella tarkkaan paikat ja vaatteet noiden jälkeen olen aina tarkastanut. Pohjois-Pohjanmaalla asun.

Vierailija
25/59 |
08.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Punkit oleilevat siellä missä heillä on ruokaa, eli eläimiä joihin voi tarrautua kiinni.

Vierailija
26/59 |
08.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joskus vuosia sitten jossain Venäjän pienmediassa vuodettiin sikäläiseen tiedustelutietoon pohjaten, että borrelioosia levittävät punkit ovat Usan armeijan tuotos. 

Usa istutti punkkeihin tauteja ja laski niitä sitten liikkeeseen luontoon. Punkit lisääntyvät hallitsemattomasti, joten tautien leviäminen käy mukavasti. 

Tiedä näistä sitten, mutten suoralta kädeltä hölynpölyksikään tuomitsisi. 

Tätä olin tulossa sanomaan. Punkkeja on tuotu olentojen riesaksi. Ei niitä ole aina ollut.

Vierailija
27/59 |
08.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kulottaminen hävittää punkkeja. On monta paikkaa jota ei voi kulottaa.

Meidän pihalla on punkkeja. Kesäisin niitä löytyy iholta.

Veljeni sai muutama vuosi sitten kohtauksen punkeista. Meni puhumattomaksi ym.

Vierailija
28/59 |
08.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä Espoossa punkkeja löytyy kyllä. Meren rannalla etenkin mutta ihan kerrostalo alueillakin. Pihalta saatu monta punkkia. Itse istuin omalla mini pihalla( noin 5 neliötä) jossa ei puskia tms vain pari metrin nurmikko, useampi punkki näkyi kesän aikana joka kädelläni tai nojatuolissa. Ei paljon huvita oleskella enää edes pihalla...

Vierailija
29/59 |
08.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yhtään punkkia en ole vielä ikinä nähnyt, vaikka niitä muka pitäisi olla nykyään joka paikka täynnä. Ei ole näkynyt, vaikka olisi kävellyt kalareissuilla pitkin pusikkoja ja korkeaa heinikkoa. Todella tarkkaan paikat ja vaatteet noiden jälkeen olen aina tarkastanut. Pohjois-Pohjanmaalla asun.

Sinulla on varmaan sama juttu kuin miehelläni: vaikka käy marjassa ja  kalastaa niin ikinä ei ole punkkia itsestään löytänyt. Minä kävelen rivitalon pihalla ja löydän ihostani 3. Jokin mieheni ihossa torjuu niitä, sama juttu kuin niillä ihmisillä joita itikat eivät koskaan pistä.

Vierailija
30/59 |
08.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oltiin saaressa Etelä-Suomessa 7hkl ja 8:lla löytyi punkki. 1 vie kotiinsa puolisolleenkin matkamuistoja.

Vierailija
31/59 |
08.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ilmastonmuutoshan niitä puskee kokoajan kohti pohjoista. Raja nousee kokoajan, nyt menee Kemi-Joensuu -korkeudella. Mun lapsuudessa niitä oli Ahvenanmaalla ja n. 2km kaistaleella etelärannikolla. 

Vierailija
32/59 |
08.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun olin teini (90luvulla) asuimme rivarissa, perheemme kultainen noutaja makoili aina takapihalla ja hyppäsi  siitä sohvalle tai vanhempien sänkyyn. Ei punkkeja. 

Nyt nelikymppisenä asumme puolisoni kanssa kerrostalon alimmassa kerroksessa ja meillä on maatasoparveke. Piha  on lähinnä betonilaatoitusta mutta kaiteen vieressä kasvaa  vähän ruohoa ja sehän  riittää, aina saa tsekata varpaanvälit sekä  sääret kun  sortsit jalassa istuskellut parvekkeella.  

Vierailija
33/59 |
08.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä oli punkkeja, mutta äiti sanoi että älkää menkö lepikköön, siellä niitä on. Kaveri saikin, kun ulkoilutti koiraa lepikössä ja koira kans. Olen edelleenkin sellainen, että varon leppiä. Mutta kerran lensi yksi iholle ihan kaupungissa, vähän sellaista puistoista tietä olin menossa kauppaan. Huomasin ja ei ehtinyt kiinni. 

Punkit eivät oleile puissa vaan heinikossa. Mistähän tuokin vanhan kansan luulo on peräisin?

Uskomus on varmaan tullut siitä, että punkki vaatii kosteita paikkoja menestyäkseen, kuten leppakin.

Vierailija
34/59 |
08.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä niitä voi olla missä vaan. Oon kuullu että hyppivät joskus pusikosta jos joku hirvi tms kulkee ohi.

Muistan että on pari kertaa tiputtautunut puusta kun on kävelly alta, kerran oli koivu.

Ne kuulemma haistaa hien. :(

Vierailija
35/59 |
08.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ilmastonmuutoshan niitä puskee kokoajan kohti pohjoista. Raja nousee kokoajan, nyt menee Kemi-Joensuu -korkeudella. Mun lapsuudessa niitä oli Ahvenanmaalla ja n. 2km kaistaleella etelärannikolla. 

Paljonko tosta on aikaa?

Ite oo 30+ ja kyllä niitä mun lapsuudessa oli tunnetusti ihan länsirannikollakin.

Vierailija
36/59 |
08.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko joltakin jäänyt huomaamatta uutiset jo vuosia sitten, että punkkien määrä on kasvanut huomattavasti?

Vierailija
37/59 |
08.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ymmärtääkseni on 2 syytä (ehkä useampaikin) mitkä lisänneet punkkikantaa:

Syyllinen numero 1. on erilaisten valkohantäpeurojen sun muiden "kauriiden" lisääntyminen. Yhdessä tuollaisessa eläimessä voi olla sadoittain punkkeja, ja ainakin täällä (pirkanmaalla) noita näkee nykyään jo ihan lähiöiden pihoissa/niiden tuntumassa.

Joku tutkija tmv. joskus sanoi, että jos nuo eläimet saataisiin pois, niin punkkien määrä laskisi, ymmärtääkseni osa on vielä vieraslajeja Suomen luonnnossa, ainakin valkohäntäpeura.

Ja syyllinen numero 2 on pihojen kulotus, se on loppunut. Itsekkin muistan miten lapsuudessani moni kylillä kulotti maitaan, en tiedä miksi? Oma isoisänikin aina kesällä (vai keväällä, milloin olikaan...) kulotti pihassa, tuskin tuolla punkkeja torjuttiin, mutta joka tapauksessa tuli varmasti tappoi punkitkin.

Vierailija
38/59 |
08.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joskus vuosia sitten jossain Venäjän pienmediassa vuodettiin sikäläiseen tiedustelutietoon pohjaten, että borrelioosia levittävät punkit ovat Usan armeijan tuotos. 

Usa istutti punkkeihin tauteja ja laski niitä sitten liikkeeseen luontoon. Punkit lisääntyvät hallitsemattomasti, joten tautien leviäminen käy mukavasti. 

Tiedä näistä sitten, mutten suoralta kädeltä hölynpölyksikään tuomitsisi. 

Olisiko yhtään aihetta, jossa ette lietsoisi näitä höpöpöpö trollailujanne.

Vierailija
39/59 |
08.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ymmärtääkseni on 2 syytä (ehkä useampaikin) mitkä lisänneet punkkikantaa:

Syyllinen numero 1. on erilaisten valkohantäpeurojen sun muiden "kauriiden" lisääntyminen. Yhdessä tuollaisessa eläimessä voi olla sadoittain punkkeja, ja ainakin täällä (pirkanmaalla) noita näkee nykyään jo ihan lähiöiden pihoissa/niiden tuntumassa.

Joku tutkija tmv. joskus sanoi, että jos nuo eläimet saataisiin pois, niin punkkien määrä laskisi, ymmärtääkseni osa on vielä vieraslajeja Suomen luonnnossa, ainakin valkohäntäpeura.

Ja syyllinen numero 2 on pihojen kulotus, se on loppunut. Itsekkin muistan miten lapsuudessani moni kylillä kulotti maitaan, en tiedä miksi? Oma isoisänikin aina kesällä (vai keväällä, milloin olikaan...) kulotti pihassa, tuskin tuolla punkkeja torjuttiin, mutta joka tapauksessa tuli varmasti tappoi punkitkin.

Kauriissa voi olla jopa tuhatkin punkkia Eli kun kauriit ym lisääntyy, punkitkin levittäytyy

Peltoja on kaskettu ja metsiä kulotettu ja kulotetaan/kasketaan vieläkin. En ole koskaan kuullu pihan kulottamisesta.

Vierailija
40/59 |
08.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksei ihmisille voi olla sellaista punkkipantaa kuin koirille? Oikeesti kysyn.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi neljä kaksi