Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Onko kukaan riitauttanut irtisanomista koeajalla?

Vierailija
08.05.2022 |

Kertokaa kokemuksia...

Kommentit (31)

Vierailija
21/31 |
08.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen riitauttanut liiton asianajajan avulla ja sain 3kk palkkaa vastaavan korvauksen.

Minut irtisanottiin koeajan viimeisenä päivänä kollegani (esimiehen kaverin) mustamaalaamisen toimena. Muut työntekijät kävivät puhumassa puolestani henkilöstöpäällikölle.

Asianajajanikin totesi, että harvinainen lopputulos, koska koeajan purkua ei tarvitse ihmeemmin perustella.

Tapahtuma oli itselleni järkytys, koska olen aina ollut tunnollinen ja hyvä työntekijä ja aiemmat esimieheni ovat antaneet hyviä suosituksia.

Nyt jälkikäteen olen ihan tyytyväinen elämän käänteisiin, koska tuosta työstä maksettu palkkakin oli surkea ja nykyisin työni on mielekkäämpää ja palkka paljon parempi.

Vierailija
22/31 |
08.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Koeajalla ei tarvitse syytä purkuun.

No mites sitten täyttyy lain henki ja kirjain, siellä kun sanotaan, että "Työsopimusta ei saa kuitenkaan purkaa syrjivillä tai muutoin koeajan tarkoitukseen nähden epäasiallisilla perusteilla."

Purkuperusteet tulee olla, oli purkajana sitten työnantaja tai työntekijä.

Siis kerrotko miksi työnantaja ottaa koeajalle jonkun henkilön ja sitten, hups, alkaa syrjiä. Tai irtisanoo epäasiallisilla perustelilla jos on muuten tekijän työpanokseen tyytyväinen? Eihän siinä ole mitään järkeä tuhlata omaa aikaansa? 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/31 |
08.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

tiedän yhden joka riitautti koeaikapurun. parikymmentä tuhatta joutui lopulta maksamaan työnantajalle. ei onnistu ilman todistajia riitely edes liiton lakimiehen avulla. kannattaa vain suosiolla käyttää aikansa uuden työpaikan hommaamiseen

Vierailija
24/31 |
08.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen riitauttanut liiton asianajajan avulla ja sain 3kk palkkaa vastaavan korvauksen.

Minut irtisanottiin koeajan viimeisenä päivänä kollegani (esimiehen kaverin) mustamaalaamisen toimena. Muut työntekijät kävivät puhumassa puolestani henkilöstöpäällikölle.

Asianajajanikin totesi, että harvinainen lopputulos, koska koeajan purkua ei tarvitse ihmeemmin perustella.

Tapahtuma oli itselleni järkytys, koska olen aina ollut tunnollinen ja hyvä työntekijä ja aiemmat esimieheni ovat antaneet hyviä suosituksia.

Nyt jälkikäteen olen ihan tyytyväinen elämän käänteisiin, koska tuosta työstä maksettu palkkakin oli surkea ja nykyisin työni on mielekkäämpää ja palkka paljon parempi.

Onpas asianajaja Koeajalla tapahtuvaan purkuun on aina oltava syy, kun se tapahtuu työnantajan puolelta. Yleinen harhakäsitys on, ettei syytä tarvita. Syyn ei kuitenkaan tarvitse olla yhtä painava kuin vakityössä irtisanottavan.

Vierailija
25/31 |
08.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Koeajalla ei tarvitse syytä purkuun.

No mites sitten täyttyy lain henki ja kirjain, siellä kun sanotaan, että "Työsopimusta ei saa kuitenkaan purkaa syrjivillä tai muutoin koeajan tarkoitukseen nähden epäasiallisilla perusteilla."

Purkuperusteet tulee olla, oli purkajana sitten työnantaja tai työntekijä.

Siis kerrotko miksi työnantaja ottaa koeajalle jonkun henkilön ja sitten, hups, alkaa syrjiä. Tai irtisanoo epäasiallisilla perustelilla jos on muuten tekijän työpanokseen tyytyväinen? Eihän siinä ole mitään järkeä tuhlata omaa aikaansa? 

Esim. raskaus jota ei olla kerrottu (koska ei tarvitse kertoa). Etenkin pienemmissä yrityksissä tällaiseen varaudutaan, mutta vaikea silloin, kun vastapalkattu jääkin heti pois Työnantajalle voi tulla isot menetykset

Vierailija
26/31 |
08.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siis koeaikapurkua? Ei kannata riitauttaa, työnantaja osaa varmasti olla kertomatta laittomia syitä purulle.

Työpaikan koeaikahan on aika jolloin molempien on tarkoitus katsoa ollaanko tulevaan tyytyväisiä. Kukaan työnantaja ei tuhlaa aikaansa ottamalla sopivaksi katsomansa töihin ja sitten muka irtisanoo koeajalla ilman hyvää syytä. Jos työnantaja ei ole valintaansa tyytyväinen hänellä on 6 kuukautta aikaa suorittaa koeajan purku. 

Ei vaan koeajan verran. Ei se aina ole 6kk.

Vierailija
27/31 |
08.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap voisi kertoa syyn. Eipä noita työsuhteita pureta, jos ei ole ihan sikaillut Varrantanut toiminnallaan muut, jättänyt tulematta vuoroon tai vttuille esimiehelleen

On olemassa työpaikkoja, niin kuin omani, joissa käytännössä noin puolelta työn aloittaneista puretaan työsopimus koeajalla jollei tulosta synny . 

Vierailija
28/31 |
08.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Asianajajat eivät koskaan työskentele liitoille. He saavat olla vain toisen asianajajan palveluksessa.

Vierailija
29/31 |
08.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Irtisanomiseen pitää olla koeajalla yhtä pätevä syy kuin milloin tahansa. 

Koeaikapurku on eri asia. Sen voi riitauttaa siinä tapauksessa, että purun syy on selvästi epäasiallinen, kuten etninen, sukupuolinen, uskonnollinen. Ainakin yksi koeaikapurku riitautettiin ja voitettiin, kun valitun henkilön puoliso oli samaa sukupuolta ja tämä paljastui vasta valinnan jälkeen.t

Vierailija
30/31 |
08.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Työnantajalle tuli kömmähdys, kun erehtyi irtisanomaan sinut. Ei olisi ollut mitään sanomista, jos olisi vaan ilmoittanut koeaikapurun.

Vierailija
31/31 |
08.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onpas asianajaja Koeajalla tapahtuvaan purkuun on aina oltava syy, kun se tapahtuu työnantajan puolelta. Yleinen harhakäsitys on, ettei syytä tarvita. Syyn ei kuitenkaan tarvitse olla yhtä painava kuin vakityössä irtisanottavan.

Se menee kyllä niin päin, että on pystyttävä todistamaan, että EI ole ollut EPÄASIALLISTA syytä koeaikapurkuun. Irtisanomiseen ei koeajalla ole mitään merkitystä, sillä siihen on oltava aina hyvä syy.