Haluaisin opiskella terveystieteitä, mutta lähin suomenkielinen koulutus on n.200km:n päässä
N.80km:n päässä olisi Vaasan yliopistossa Åbo Akademin alainen opetus, mutta se on ruotsinkielinen. Ei taivu mulla ruotsi niin, että voisin opiskella sillä kielellä. Hoitotiede olisi toinen vaihtoehto ja lisänä gerontogian opintoja.
Muutto ei ole mahdollinen koska meidän elämä on täällä. On omakotitalo, miehen työpaikka eikä ole halua muuttaa pois täältä. Mulla on myös työpaikka täällä ja sen tarvitsisin opiskelujen ajaksi, että rahat riittää. Junallahan pääsisi nopeasti Tampereelle, mutta pitäisi ensin ajaa autolla tunti päästäkseen juna-asemalle. Turun suuntaan olisi hankalempaa kulkea.
Tällä hetkellä opiskelen sairaanhoitajaksi eli yliopisto ei edes olisi vielä ajankohtainen. Sairaanhoitajan koulutuksella saisin hyväksiluettua 120 op ja pitäisi suorittaa vielä 60 op kandin papereihin ja sitten maisteriopinnot.
Haaveeksi taitaa jäädä kun ei varmaan kannata edes hakea kun jos opintoihin pääsisi, niin olisi todella vaikeaa käydä opinnoissa.
Kommentit (27)
Vierailija kirjoitti:
onko etäopiskelu mahdollinen ?
Ei kai koko tutkintoa voi etänä suorittaa?
Maisterihaaveet kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
https://www.avoin.jyu.fi/fi/opintotarjonta/liikunta-ja-terveystieteet/t…
https://www.uef.fi/fi/avoin-yliopisto-terveystieteiden-ja-farmasian-opi…
https://www.utu.fi/fi/avoin-yliopisto-opetus/opintotarjonta/laaketietee…
Otappa selvää, että mitä kaikkea voit opiskella "etukäteen" avoimessa ja mitä sitten. Laita opintojen ohjaajalle tms mikä nimi lienee, kysely.
Osa on maksuttomia, osa toki maksaa mutta kysele!
Sukulainen opiskeli oikeustieteen maisteriksi Helsingin Yliopistossa. Hän asui koko ajan 200 km päässä. Osan opinnoista teki etänä ja osan siten, että meni junalla Helsinkiin. Tosin asiaa auttoi se, että hänen miehensä oli VR:llä töissä ja perhe sai vapaalippuja.
En tiedä yliopisto-opinnoista mitään mutta eräs Espoossa asuva tuttuni opiskeli ensin hoitotieteen kandiksi Itä-Suomen yliopistossa ja sen jälkeen maisteriksi Tampereen yliopistossa. Hänellä on viisi lasta, joista yksi erityislapsi sekä liuta koiria ja kissoja. Jotenkin tuo vain onnistui. Tietääkseni matkusti vain silloin tällöin noille paikkakunnille. Kävi siinä sivussa töissäkin.
Oletko nytkin töissä kun opiskelet sairaanhoitajaksi? Jos olet niin sinullahan on sitten korkeakoulututkintoa varten myönnettävä opintotuki (plus laina) käytettävissä mahdollisiin yliopisto-opintoihin kokonaisuudessaan.
"Tällä hetkellä opiskelen sairaanhoitajaksi eli yliopisto ei edes olisi vielä ajankohtainen"
Jos palataan asiaan sitten kun se on ajankohtaista. Jos sun on mahdoton jatko-opiskella niin sitten et jatko-opiskele. Jos sä haluat välttämättä jatko-opiskella niin sitten jatko-opiskelet. Kandei myös miettiä miksi sä haluat yliopistoon?
Etänähän nuo kaikki nykyään suurimmaksi osaksi menee. Jo 10 vuotta sitten tuttava valmistui toisella puolen Suomea olevasta yliopistosta, kunhan vaan sopi kaiken ja välillä kävi paikan päällä.
Hoitotieteenlaitoksella ei pysty etänä opiskelemaan eikä oikein töitäkään ohessa tekemään. Lähiopiskelua on todella epäsäännöllisesti päivä sillon, tunti tällön, ei siihen saa oikein työvuoroja sovitettua.
Kysyin asiaa joka yliopistosta. Edellyttävät vähintään 2 vuoden 100% opiskelua jotta valmistut ajoissa. 2 vuoden jälkeen voit loput tehdä miten sattuu töiden ohessa.
Mulla jäi mielenkiinto siihen. Ei perheellinen asuntovelallinen hyppää 100% opiskelijaelämään noin vain. Töiden ohessa samalla palkkaa nostaen olisin ollut valmis opiskelemaan. Ja tietysti etänä.
Aloin illalla vielä huvikseen katsomaan, että miten onnistuisi junalla kulkeminen Tampereella. Ei ehkä ihan mahdoton ajatus, mutta pitkiä päiviä se vaatisi ja töiden tekeminen samaan aikaan varmaan melko mahdotonta.
Vierailija kirjoitti:
Hoitotieteenlaitoksella ei pysty etänä opiskelemaan eikä oikein töitäkään ohessa tekemään. Lähiopiskelua on todella epäsäännöllisesti päivä sillon, tunti tällön, ei siihen saa oikein työvuoroja sovitettua.
Kysyin asiaa joka yliopistosta. Edellyttävät vähintään 2 vuoden 100% opiskelua jotta valmistut ajoissa. 2 vuoden jälkeen voit loput tehdä miten sattuu töiden ohessa.
Mulla jäi mielenkiinto siihen. Ei perheellinen asuntovelallinen hyppää 100% opiskelijaelämään noin vain. Töiden ohessa samalla palkkaa nostaen olisin ollut valmis opiskelemaan. Ja tietysti etänä.
Eli asia on juuri niin kuin mä pelkäsin. En voi jättäytyä työelämästä pois koska on talolaina maksettavana.
Vierailija kirjoitti:
Eli asia on juuri niin kuin mä pelkäsin. En voi jättäytyä työelämästä pois koska on talolaina maksettavana.
Erittäin loogista.
Vierailija kirjoitti:
Selvittelehän nyt vielä, että saako sh-tutkinnosta muka oikeasti jotain hyväksilukuja ennen kuin siihen ajatukseen tuudittaudur. Yliopistossa ei nimittäin todellakaan tehdä mitään lääkelaskuja vaan tiedettä.
Ihan lukee suoraan yliopiston sivuilla, että sh:n koulutuksesta hyväksytään 120 op kandin tutkintoon.
Siitä terveystieteiden maisterin tutkinnosta ei ole työelämässä mitäähyötyä, ellei sinulla ole jo joku terveydenhuollon amk-tutkinto JA LISÄKSI tarpeeksi työkokemusta, että voit edetä urallasi esim. osastonhoitajaksi. Jos vain opiskelee nuo tutkinnot putkeen, ei silti tule valituksi minnekään, sillä sellisia paikkoja ei ole. Kannattaa siis miettiä, milloin opiskelee. Ja etänä sujuu lähes kaikki.
Vierailija kirjoitti:
Oletko nytkin töissä kun opiskelet sairaanhoitajaksi? Jos olet niin sinullahan on sitten korkeakoulututkintoa varten myönnettävä opintotuki (plus laina) käytettävissä mahdollisiin yliopisto-opintoihin kokonaisuudessaan.
Opintorahan nostan ja palautan heti koska tulot ylittyy. Oli vain pakkoa hakea se, että saa opintolainan valtiontakauksen. Olen aiemmin opiskellut amk:ssa siellä valmistumatta ja tukikuukausia mulla on enää 13kk. Kelan sivuilla taisi kyllä lukea, että se nollautuu kun valmistuu. Jos muistan oikein.
Mulla on siis vakituinen työpaikka lähihoitajana ja teen 80% työaikaa. Vielä en ole hakenut siis aikuiskoulutustukea kun olen hakenut tuon opintotuen. Aikuiskoulutustukea tarvitsen sitten kun olen harjoittelujen takia palkattomalla töistä.
Valmistu ap ensin sairaanhoitajaksi, ja haaveile sitten vasta terveytieteen maisterin papereista.
Sairaanhoitaja voi valita työpaikan, sen millaiseen paikkaan haluaa hoitajaksi mennä.
Mutta kokematon terveystieteiden maisteri ei noin vaan nappaa työpaikkaa, yhtään mistään.
Vierailija kirjoitti:
Siitä terveystieteiden maisterin tutkinnosta ei ole työelämässä mitäähyötyä, ellei sinulla ole jo joku terveydenhuollon amk-tutkinto JA LISÄKSI tarpeeksi työkokemusta, että voit edetä urallasi esim. osastonhoitajaksi. Jos vain opiskelee nuo tutkinnot putkeen, ei silti tule valituksi minnekään, sillä sellisia paikkoja ei ole. Kannattaa siis miettiä, milloin opiskelee. Ja etänä sujuu lähes kaikki.
Opiskelen nyt sairaanhoitajaksi ja olen jo hoitoalalla töissä lähihoitajana. Toki haluan tehdä sairaanhoitajan työtä, mutta myös jatko-opinnot kiinnostaa. Ei sitä ehkä edes halua ihan putkeen opiskella vaan vähän tuulettaa päätä ja hankkia työkokemusta.
Jos ap:lla on ylioppilaspohja, hänhän pääsee suoraan lukemaan tervyestieteitä, ei siihen mitään sairaanhoitajan välikoulutusta tarvita.
Siis mikäli ap yleensä onnistuu yliopistoon sisään pääsemään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
https://www.avoin.jyu.fi/fi/opintotarjonta/liikunta-ja-terveystieteet/t…
https://www.uef.fi/fi/avoin-yliopisto-terveystieteiden-ja-farmasian-opi…
https://www.utu.fi/fi/avoin-yliopisto-opetus/opintotarjonta/laaketietee…
Otappa selvää, että mitä kaikkea voit opiskella "etukäteen" avoimessa ja mitä sitten. Laita opintojen ohjaajalle tms mikä nimi lienee, kysely.
Osa on maksuttomia, osa toki maksaa mutta kysele!
Avoimen opintoja olen kyllä miettinyt, mutta nyt ei aika vielä riitä niihin. Yritän tiivistää sh:n opinnot kolmeen vuoteen normaalin 3,5 vuoden sijaan.