Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Nyt äitinä äitienpäivä ahdistaa lapsuusmuistojen takia - miten päästä yli?

Vierailija
07.05.2022 |

Taustatietona. Lapsuuteni äitienpäivät olivat todella kurjia päiviä, sillä ne olivat perheessäni usein riitaisia. Äiti oli todella vaativa varsinkin äitienpäivänä ja jos kaikki ei mennyt mielensä mukaan, niin suuttui herkästi. Tunnelma äitienpäivinä oli ahdistava ja koko ajan piti olla varpaisillaan äidin takia. Joimme aamulla äitienpäiväkahvit koko perheellä, mutta päivällä vanhemmat lähtivät kahdestaan äitienpäivälounaalle. Minä jäin kotiin isoveljeni kanssa. Kärsin per.he.v.äki.val.lasta. veljeni taholta ja äitienpäivisin hän usein pa.hoi.n.pi.tel.i minua vanhempien ollessa keskenään äitienpäivälounaalla. Äitienpäivään liittyvät muistot ahdistavat ja en enää aikuisena halunnut mennä äitienpäivänä lapsuuskotiini.

Minulla on nyt edessä ensimmäinen äitienpäivänä äitinä ja lähestyvä äitienpäivä ahdistaa. Mies on ehdottanut, että lähtisimme jonnekin koko perhe äitienpäivälounaalle, mutta minusta ajatus tuollaisesta ei tunnu hyvältä. Muistan sen, miten lapsena jouduin jäämään kotiin kahdestaan veljen kanssa ja se tuntui todella kurjalta. Ajatus ulkona syömisestä äitienpäivänä herättää vain ikäviä muistoja lapsuudesta. Haluaisin, että äitienpäivään ei liittyisi turhaa stressiä ja viettäisimme koko perheellä aikaa. Eniten toivon, että päivä olisi rauhallinen.

Onko vinkkejä, miten voisin päästä yli ikävistä ajatuksista äitienpäivään liittyen? Olen työstänyt psykologin kanssa tuota lapsuuden per.h.e.väk.ival.ta.kokemusta, mutta äitienpäivään liittyvä ahdistus on tullut vasta lapsen synnyttyä.

Kommentit (13)

Vierailija
1/13 |
07.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sun äitienpäivät voi olla täysin erilaisia kuin äitisi. Menneisyys ei määrittele nykyisyyttä.

Onnea vauvasta!<3

Vierailija
2/13 |
07.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olethan keskustellut miehesi kanssa tunteistasi?

Ei mitään perinteistä ole pakko tehdä äitienpäivänä, jos se ei tunnu hyvältä. Tehkää koko perhe yhdessä jotain mukavaa ja viettäkää vaikka ihan perussunnuntai, jos se tuntuu sinusta hyvältä. Ei ole mikään pakko juhlia isosti tai hankkia kukkia ja kakkua.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/13 |
07.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei mitenkään, paitsi aika voi tuoda uusia näkemyksiä, joskaan ei poista muiden tekoja. Minusta on järkyttävää että mies ehdottaa edes sinulle äitienpäivälounasta tuossa tilanteessa. Eikö hän tajua vai rautalangastako pitää jonkun selittää, ehkä pitäisi? Ei äitienpäivää ole pakko viettää lainkaan! Lapsilta kortit ja leivos kotona jaffan kanssa, tai ei sitäkään. Ei lapsia kiinnostaa erityisesti viettää eri päiviä, vaan normaalisti voi olla rennosti.

Vierailija
4/13 |
07.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä stressaa huomisesta liikaa. Jos et halua ulos syömään, niin ette mene. Tilatkaa kotiin jotain tai laittakaa itse.

Vierailija
5/13 |
07.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla väkivaltalapsuus ja narsistivanhempi kiusasi ja rääkkäsi, molemmat vanhemmat oli ihan hirveitä, siis täysiä hirviövanhempia.

En ole kertaakaan mennyt niinsanotun äitini luo aikuisena äitienpäivänä. Koskaan. Enkä soita. En anna heidän tavata lapsiani. Emme ole tekemisissä.

Sen sijaan mulla on ihana perhe ja ihanat lapset ja rakastan äitienpäivää! En anna äitini ilkeyden riistää sitä minulta!

Jokainen äiti saa vanhana sitä mitä ansaitsee. Jos on ollut kuspäinen lapsenhakkaaja, ei pljoa näy lasta ja lapsenlapsia äitienpäiväpöydässä.

Itse muistutan itseäni joka ikinen päivä siitä että minun arkeni on lasteni lapsuus. Eli siis että en halua siirtää omaa stressiä, huolia yms lapsiini vaan kohtelen aina heitä arvostaen ja rakastaen.

Äitini toivottavasti pääsee kuoleman jälkeen erityiseen paikkaan minne lapsiaan kiusaavat äidit joutuvat.

Vierailija
6/13 |
07.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Valehtelet aloittaja. Mä en ainakaan usko.

Vierailija
7/13 |
07.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taas tämä sama aloitus!

Vierailija
8/13 |
07.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Valehtelet aloittaja. Mä en ainakaan usko.

Suomessa joka viides lapsi kärsii perheväkivallasta. Omassa lapsuudessani puolet. Kivaa että sulla oli pumpulilapsuus etkä tiedä mitään väkivallasta.

Vierailija
9/13 |
07.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Taas tämä sama aloitus!

Aikaisempi ketju poistettiin heti, enkä ehtinyt lukemaan vastauksia.

Ap

Vierailija
10/13 |
07.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Veli pahoinpiteli vain äitienpäivänä.

Vierailija
11/13 |
07.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä se ap siitä. Avainsana on se että et muista etkä muistele äitiäsi / lapsuudenperhettäsi ollenkaan. Et siis muistele mitä siellä tehtiin äitienpäivänä etkä ajattele mitä paskaäitisi nyt tekee tai miettii.

Tämä äitienpäivä on SINUN.

Vierailija
12/13 |
07.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mieti mistä sellaisesta, mitä voitte tehdä yhdessä perheenä, saat iloa. Se voi olla ihan mitä vaan: Ulkoilua ja noutoruokaa, tai uimahallireissu, tai se, että mies hoitaa vauvaa koko päivän ja saat maata sohvalla. Ihan mitä vaan, missä rentoudut ja tulee hyvä olo. Puhu miehesi kanssa siitä, miksi perinteinen äitienpäivän vietto ei tunnu omalta ja miten voitte luoda ihan omat äitienpäiväjutut.

Koita aktiivisesti suunnata ajatukset tähän hetkeen, pois menneisyydestä: mieti, mikä kaikki sinulla ja perheelläsi on nyt hyvin. Saat aloittaa äitienpäivät omassa perheessäsi ihan puhtaalta pöydältä, tehkää siitä yhdessä mukava ja rento päivä.

Vierailija
13/13 |
07.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Menette sinne lounaalle. Voitat pelkosi. Huomaat että siitä tulee teidän perheelle hyvä kokemus, lapset saa osallistua, tilanne on rento, ei käytetä alkoholia.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän viisi kaksi