Kuvaile sisäistä kelloasi/kalenteriasi
Miltä vauvalaisten sisäiset aikamittarit näyttävät? Visualisoitko mieleesi kellotaulun? Kulkeeko aika mielessäsi lineaarisesti vai tekeekö kalenteri täyden ympyrän?
Jos et näe mielessäsi "aikaa" niin miten muuten hahmotat ajan?
En ole koskaan kehdannut ottaa puheeksi kenenkään kanssa, mutta nyt aihe tuli itselleni ajankohtaiseksi kun en pystynyt mitenkään töissä hahmottamaan piirrettyä vuosikelloa.
Oma aikani näyttäytyy kellotauluna. Vuosi alkaa alhaalta 6 kohdalta ja etenee vastapäivään. Klo 12 on juhannus. Kelloni varsinaisesti ei liiku (kuukaudet=tasatunnit) vaan pysyy aloillaan, itse liikun pisteenä kellon sisällä. Pystyn zoomaamaan itseni kellon sisään niin että näen esim. kuukauden tai viikon yksityiskohtaisemmin tai sitten katson vuoden ympyrää/kellotaulua paljon kauempaa krllumassa avaruudessa.
Sen lisäksi näen sunnuntain aina punaisena ja torstain vihreänä. Lisäksi nro 7 on mielessäni aina vihreä.
Mitä ajan hahmottamiseen liittyviä skeemoja teiltä löytyy?
Kommentit (27)
Vuosi on kellotaulu, jossa tammikuu on 12 ja 1 välillä.
(Tää aihe on muuten aiemminkin ollut täällä. Joskus varmaan vuosituhannen vaihteessa. )
Menen viikko kerrallaan. Mutta viikko näyttäytyy samanlaisena kuin seinäkalenterissa. Välillä kyllä on pää sekaisin että mikä viikonpäivä. Mutta joo, "näen " ajan kalenterina.
Vierailija kirjoitti:
Vuosi on kellotaulu, jossa tammikuu on 12 ja 1 välillä.
(Tää aihe on muuten aiemminkin ollut täällä. Joskus varmaan vuosituhannen vaihteessa. )
Ai pitääpä yrittää kaivaa. Äärimmäisen mielenkiintoinen aihe! Minusta.
Olen kuullut että joillakin kulttuureilla aika menee lineaarisesti, että on ns alku ja loppu.
Kai se liittyy länsimaiseen kristilliseen kirkkovuoteen että omaksutaan jo lapsena vuoden ympyrämäinen toistuminen aina samanlaisena.
Ois kyllä mielenkiintoista kuulla sellaisen ihmisen näkemyksiä ajasta, joka pystyy näkemään ajan ainutlaatuisena janana eikä vain itseään toistavana kiertona.
En varmaan minkäänlaisena. Vuorokausi on varmaankin kello, mutta ei mulla kai vuodelle ole mitään visualisointia. Varmaan sitten kalenteri. Aloittajan selitys kuulostaa kovin vieraalta enkä saa siitä ollenkaan kiinni - onko ap ottanut kenties lsdtä tai poiminut vieraita sieniä?
Mun muistot on visuaalisesti aikajanalla. Tuoreet muistot ovat edessä ja vanhat takana. Sillä tavalla näen myös, missä järjestyksessä muistot ovat ja pystyn päättelemään vuoden niiden perusteella. Vähän niin kuin puhelimen galleria tai slideshow.
Tästä ajattelumallista johtuen mun muisti ei ole kovin tarkka. En muista viime viikosta mitään, jos mitään merkittävää ei tapahtunut, mikä olisi päätynyt tälle aikajanalle.
Mielenkiintoista nähdä, miten muut hahmottaa aikaa mielessään.
Vuorokauden hahmotan ihan neljässä osassa: aamu, päivä, ilta ja yö, sellaisena neljään osaan jaettuna ympyränä.
Viikko on myötäpäivään kiertävä "donitsi", jossa viikonlopun lohkot ovat hieman isompia kuin arkipäivien. Vuosi taas kiertää ympyränä vastapäivään, uusi vuosi on pohjoisessa kulloisenkin asuinpaikan ympärillä ja juhlapyhät näyttäytyy omissa kohdissaan niihin liittyvinä kohtauskuvina. Kesä on aetelässä, kevät lännessä ja syksy idässä. Silloin, kun asuin vielä lapsuudenkodissa, vuodenaikojen tapahtumat linkittyivät hyvin vahvasti kotipaikan ympärille. Kesäloma oli takapihalla, koulun aloitus marjapuskissa, hiihtoloma autotallin kieppeillä.
Vierailija kirjoitti:
En varmaan minkäänlaisena. Vuorokausi on varmaankin kello, mutta ei mulla kai vuodelle ole mitään visualisointia. Varmaan sitten kalenteri. Aloittajan selitys kuulostaa kovin vieraalta enkä saa siitä ollenkaan kiinni - onko ap ottanut kenties lsdtä tai poiminut vieraita sieniä?
Hahaa, oisinpa.
Mutta ei, olen nähnyt tuon vuoden ihan pienestä saakka tuollaisena piirrettynä piirakkana tai ympyränä tai kiekkona, miten sitä nyt haluaakaan kuvailla. Olen myös aina pystynyt katsomaan elämääni avaaruudesta käsin, niin että näen maapallon (en siis tietenkään kuvittele olevani jossain avaruudessa -vaan visualisoin sitä välimatkaa usein mielessäni näin).
Olen kyllä visuaalinen kaikessa muussakin. Jos en näe jotaikin, en hahmota sitä tai en muista sitä. Esim. sovitit tapaamisajat, ne täytyy nähdä numeroina että hahmotan ollenkaan aikaa, pelkkä kuuleminen ei riitä.
Oudot on ihmisaivot ja monenkirjavat.
Terkuin AP
Vierailija kirjoitti:
Mun muistot on visuaalisesti aikajanalla. Tuoreet muistot ovat edessä ja vanhat takana. Sillä tavalla näen myös, missä järjestyksessä muistot ovat ja pystyn päättelemään vuoden niiden perusteella. Vähän niin kuin puhelimen galleria tai slideshow.
Tästä ajattelumallista johtuen mun muisti ei ole kovin tarkka. En muista viime viikosta mitään, jos mitään merkittävää ei tapahtunut, mikä olisi päätynyt tälle aikajanalle.Mielenkiintoista nähdä, miten muut hahmottaa aikaa mielessään.
Voiko tämä muuten liittyä jotenkin ikään?
Helposti ajattelisi, että nuorempi älypuhelinsukupolvi hahmottaa tapahtumia "tiedostoina"
Mitä mieltä olette?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tästä ajattelumallista johtuen mun muisti ei ole kovin tarkka. En muista viime viikosta mitään, jos mitään merkittävää ei tapahtunut, mikä olisi päätynyt tälle aikajanalle.Mielenkiintoista nähdä, miten muut hahmottaa aikaa mielessään.
Voiko tämä muuten liittyä jotenkin ikään?
Helposti ajattelisi, että nuorempi älypuhelinsukupolvi hahmottaa tapahtumia "tiedostoina"
Mitä mieltä olette?
Oon 21, joten voi hyvinkin olla mahdollista, että teknologialla on ollut vaikutusta mun ajatteluun. En pystyisi mitenkään hahmottamaan mielessäni suurta ympyrää tai vuotta, kuten moni on kuvaillut.
Vierailija kirjoitti:
Viikko on myötäpäivään kiertävä "donitsi", jossa viikonlopun lohkot ovat hieman isompia kuin arkipäivien. Vuosi taas kiertää ympyränä vastapäivään, uusi vuosi on pohjoisessa kulloisenkin asuinpaikan ympärillä ja juhlapyhät näyttäytyy omissa kohdissaan niihin liittyvinä kohtauskuvina. Kesä on aetelässä, kevät lännessä ja syksy idässä. Silloin, kun asuin vielä lapsuudenkodissa, vuodenaikojen tapahtumat linkittyivät hyvin vahvasti kotipaikan ympärille. Kesäloma oli takapihalla, koulun aloitus marjapuskissa, hiihtoloma autotallin kieppeillä.
Mitä 0_0
Onpa jännä! Itsellänikin kellotaulussa tavallaan ilmansuunnat, mutta etelässä on uusivuosi, idässä kevät, pohjoisessa juhannus ja lännessä syksy.
Mutta tuo maaston mukaan hahmottaminen on ihan uusi näkökulma! Vau!
Jos pystyt mielessäsi hahmottamaan visuaalisesti aikaa sinulla on "time-space synesthesia" eli ajan ja paikan synestesia. Se on erittäin harvinainen ominaisuus ihmisessä.
https://www.discovermagazine.com/health/the-rare-humans-who-see-time-an…
https://www.watchonista.com/articles/opinions/can-you-see-time
Vuosi on kellotaulu, jossa tammikuu klo 12-1. Viikot näen janana, pisteestä a (ma) pisteeseen b (su). Nämä pallot ja janat toistuvat samanlaisina, mutta ovat aina uusia.
Hei, hauskaa että jonkun muunkin numeroilla on värejä!
Minulla 8 on keltainen, 5 on punainen. Muuten vaihtelee.
Kirjaimista O on aina valkoinen.
Torstai ja seiska on minulla "samassa lokerossa". Joillain äänillä on myös värisävyt (tästä huolimatta en ole musiikillinen neropatti).
Onko muita joilla synestesiaa? Tai onko täällä joku joka ei voi yhtään hahmottaa synestesiaa?
Vierailija kirjoitti:
Jos pystyt mielessäsi hahmottamaan visuaalisesti aikaa sinulla on "time-space synesthesia" eli ajan ja paikan synestesia. Se on erittäin harvinainen ominaisuus ihmisessä.
https://www.discovermagazine.com/health/the-rare-humans-who-see-time-an…
https://www.watchonista.com/articles/opinions/can-you-see-time
No ilmankos! Olen aina visualisoinut ajan ja usein ihmetellyt että mies ei muista mitään vaika just lomareissuista. Ajattelin jo että hänellä joku dementian alku mutta kai miulla vaan on sitten niin paljon selkeämpi muisti. Lisäksi mie olen meillä se joka kartturoi vieraassa kaupungissa. Ei siksi että osaisin suunnistaa vaan siksi että opin nopeasti kaikki reitit ulkoa karttaa katsomalla.
Harmi ettei tälläisestä erityisosaamusesta ole oikeastaan mitään järkevää hyötyä.
sisäinen kello edistää tai jätättää milloin mitenkin, mutta nälkä jauni tulevat jokseenkin joka vuorokausi samaan aikaan. Kalenterikin on sekaisin, niin että päivän lehdestä potää tarkistaa, onko maanantai vai keskiviikko, vaan hällä väliä kun vanhuuseläkkeelläon niin iän piikkiin sekoilun saa laittaa