Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Raskauspahoinvointi ja kyvyttömyys tehdä mitään

Vierailija
07.05.2022 |

Ainoa mikä pysyy sisällä ja maistuu on kreikkalainen jogurtti ja jäätelö... Ei pysty liikkumaan, kuin sängyn ja wc:n väliä pitkälle aamuun. Jossain kehotetaan liikkumaan ja syömään usein 😂 joo, ei tule kuuloonkaan kumpikaan.

Kommentit (58)

Vierailija
41/58 |
07.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla kesti kuukausia. En päässyt oikein mihinkään. Jouduin sairaalaankin viikoksi kun ei enää jalat kantaneet. Ihan hirveää olla oksennus"taudissa" kuukausia!!! Sama toistui toisessa raskaudessa. Tsemppiä! Jääkuutiot joita teet itse jostain esim. mehusta voivat auttaa taikka marjat jäisinä voi pysyä sisällä. Muista myös että suolaa pitää saada jos ökäilet paljon.

Voi ei, tuota sairaalaan joutumista myös pelkään... Toki vielä toistaiseksi olen saanut ns. tilanteen hallintaan lopulta, mutta ties kuinka kauan tätä vielä kestää... Olen muutenkin ollut herkästi pahoinvoiva jo ennen raskautta, esim. kaikki krapulat meni oksentaessa, vaikka ei edes ollut juonut "kunnon kännejä", olen ollut aina herkkä pahoille hajuille ym. Ap

Vierailija
42/58 |
07.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se on hirveää, muista että jos jatkuu sietämättömänä niin mene lääkäriin, antavat pahoinvointiin lääkettä ja pääsee tippaan jos on kuivunut. Minulle neuvolan terkka sanoi kaikkeen että "se on normaalia, juo vettä". Kolme kuukautta jaksoin ja sitten en enää. Lääkäri päivystyksessä kysyi :"miksi et tullut aiemmin?" Enpä osannut. jotenkin sitä ajatteli että pitää sietää ja kuuluu asiaan vaikka ei ollut enää "normi" pahoinvointia.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/58 |
07.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen kokenut 7 kuukautta kestäneen raskauspahoinvoinnin. Töistä en saanut lomaa, kun se oli kuulemma normaalia. Raha taskun pohjalle ja bussilla Helsingin asemalle, jossa pääsin maksulliseen vessaan. Monta kertaa jouduin jäämään bussista pois kesken matkan oksentelemaan. Ymmärrän ap:n tilanteen. Yritä päästä sairaslomalle.

Oliko ta:lle siis ihan ok, että vietit aikaa vessassa oksentamassa (tai pahimmassa tapauksessa se yrjö tulee ennen, kuin edes ehtii pöntölle) ja kalmankalpealla naamalla tuskanhiki kimallellen otsalla yritit tehdä töitä ja jopa palvella asiakkaita?

Vierailija
44/58 |
07.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muista, että voit saada sairauslomaa töistä, jos vointi sitä vaatii.

Vierailija
45/58 |
07.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Se on hirveää, muista että jos jatkuu sietämättömänä niin mene lääkäriin, antavat pahoinvointiin lääkettä ja pääsee tippaan jos on kuivunut. Minulle neuvolan terkka sanoi kaikkeen että "se on normaalia, juo vettä". Kolme kuukautta jaksoin ja sitten en enää. Lääkäri päivystyksessä kysyi :"miksi et tullut aiemmin?" Enpä osannut. jotenkin sitä ajatteli että pitää sietää ja kuuluu asiaan vaikka ei ollut enää "normi" pahoinvointia.

Yleensä ne neuvolan terkat herkästi sanookin, että on normaalia ja syö usein vähän kerrallaan ja harrasta liikuntaa 😇 ärsyttävää yltiöpositiivista tsemppaamista eikä ollenkaan osata nähdä, että toinen voi oikeasti todella huonosti ja tarvitsee siihen muuta apua, kuin pikku välipaloja ja lenkkeilyä. Ja harva muutenkaan esim. oksennustaudissa tai kovassa oksennuskrapulassa lähtee lenkkeilemään... Ihan samaa se on, kestää vaan paljon kauemmin.

Vierailija
46/58 |
07.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuttu juttu, hyi hirveä.

Olin viime keväänä raskaana ja ainoa asia mitä pystyin syömään oli kuiva ruisleipä ja rasvaton maito, jota menikin sitten litrakaupalla.

Oksentelin koko ajan jos edes ajattelin jääkaappia.

Helpottui parissa viikossa onneksi, toivottavasti myös sinulla.

Tsemppiä

Vierailija
47/58 |
07.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pahoinvoinnin vähättely on niin hanurista. Jos sä yökit vähän väliä viikosta toiseen niin kyllä se on yhtä hel ttiä. Ei sitä voi tajuta ellei ole kokenut.

Vierailija
48/58 |
07.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pahoinvoinnin vähättely on niin hanurista. Jos sä yökit vähän väliä viikosta toiseen niin kyllä se on yhtä hel ttiä. Ei sitä voi tajuta ellei ole kokenut.

No, sen voi tajuta, jos miettii millaista on viettää vatsatautia tai krapulaa useita viikkoja, jopa kuukausia.

Vierailija
49/58 |
07.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämä. Mä olin etukäteen kuullut kuvauksen "kuin olisit krapulassa joka päivä".

En tiennyt, että se on KUIN ELÄMÄSI PAHIN KRAPULA, joka ikinen päivä, ja sitä EI VOI NUKKUA POIS. Krapulanhan ihminen sietää, koska tarttee vain koomata se yksi painajaismainen päivä ja elämä alkaa voittaa. Tässä pitää koomata kuukausia ja pahimmillaan tosiaan mennä sairaalaan nesteytykseen. Sinä siis lepäät ja lepäät muttet ala tuntea oloasi yhtään enemmän ihmiseksi, vaan yhä vain tuntuu esim. että saatat oksentaa joka kerta kun nouset makuuasennosta jaloillesi. Kuulostaako ihan pikkujutulta?

Toki joillakin se raskauspahoinvointi varmaan oikeasti on sellaista hyvin lievän krapulan pientä vatsassa kiertää -tunnetta. Tai sitä ei tule lainkaan. Mutten etukäteen tullut ajatelleeksi, että se voi olla myös tuo pahin vaihtoehto.

Vierailija
50/58 |
07.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juu itsehän vietin viikkoja sairaalassa hyperemeesin kourissa, että ei ollut mikään pikkujuttu. Tippakaan vettä ei pysynyt sisällä ja lihakset surkastui kun liikkua ei voinut. Palkinto tästä toki oli paras.

Vierailija
51/58 |
07.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onnea raskaudesta ja osanotto pahoinvoinnin takia.

Raskauspahoinvointi on aivan karmea kokemus, sen ymmärtää vasta kun itse kokee. Minulla oli voimakas kuvotus, joka velloi taukoamatta noin kahden kuukauden ajan. Oksensin koko aikana vain muutaman kerran, mutta olin käytännössä vuodepotilas pahoinvoinnin, heikotuksen ja väsymyksen takia.

Minulla syöminen oli ainoa mikä hieman helpotti, vaikka sekin oli vaikeaa. Yritin syödä pienissä erissä vihanneksia, hedelmiä, puuroa, lasten soseita ym. Söin niin usein kun jotain sain alas, ja öisinkin oli pakko nousta syömään, kun muuten olo vain meni huonommaksi. Oli haastavaa löytää jotain mitä saattoi syödä, koska yleensä se, mitä oli syönyt edellisenä päivänä, kuvotti seuraavana päivänä niin paljon että oli pakko keksiä jotain muuta.

Melkeinpä pahinta kaikessa oli se, kun sen hirveän olon keskellä ei tiennyt yhtään miten kauan se tulee kestämään, meneekö viikkoja vai kuukausia ennen kuin helpottaa.

Vierailija
52/58 |
07.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ai että mikä ihana asenne taas naisia ja raskaanaolevia kohtaan :DDDD

Mitään oikeata ongelmaa ei ole ja kaikki on vaan kitinää ja naiset laiskoja. Raskausvaivoja ei ole olemassa. Ihmekkös, että syntyvyys laskee, kun odottavien äitien arvostus on tätä luokkaa.

Vierailija
53/58 |
07.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tsemppiä ap, koin tuon saman itse vuosi sitten. Raskauspahoinvointi oli niin kamalaa, että taisin traumatisoitua siitä loppuiäkseni. Toivottavasti sulla menee pian ohi.

Vierailija
54/58 |
07.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä. Mä olin etukäteen kuullut kuvauksen "kuin olisit krapulassa joka päivä".

En tiennyt, että se on KUIN ELÄMÄSI PAHIN KRAPULA, joka ikinen päivä, ja sitä EI VOI NUKKUA POIS. Krapulanhan ihminen sietää, koska tarttee vain koomata se yksi painajaismainen päivä ja elämä alkaa voittaa. Tässä pitää koomata kuukausia ja pahimmillaan tosiaan mennä sairaalaan nesteytykseen. Sinä siis lepäät ja lepäät muttet ala tuntea oloasi yhtään enemmän ihmiseksi, vaan yhä vain tuntuu esim. että saatat oksentaa joka kerta kun nouset makuuasennosta jaloillesi. Kuulostaako ihan pikkujutulta?

Toki joillakin se raskauspahoinvointi varmaan oikeasti on sellaista hyvin lievän krapulan pientä vatsassa kiertää -tunnetta. Tai sitä ei tule lainkaan. Mutten etukäteen tullut ajatelleeksi, että se voi olla myös tuo pahin vaihtoehto.

Kyllä miehen krapula on vakava asia ja hän antaitsee silloin paijauksia, monsteripizzan ja lepoa.

Naisen raskauspahoinvointi taas on liioittelua ja huomion hakemista. Raskaana oleminenhan on niin helppoa ja kivaa.

Vierailija
55/58 |
07.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tsemppiä, mulla oli kanssa raskaudessa aivan karsea pahoinvointi viikot 5-13. Oli ihan helvettiä, muistan edelleen hyvin sen epäuskon että eihän tää herraisä voi olla tällaista että oksennan yöt, päivät, illat ja aamut. Myös termi aamupahoinvointi vtutti ankarasti. Se oli kyllä ihan 24h pahoinvointia. Hajut oksetti, jääkaappi oksetti, mua edelleen oksettaa ne TV-sarjat joita yritin tuolloin katsoa! Jos katson ensitreffit alttarilla tai game of thronesia niin siis oikeasti meinaa edelleen vuosien jälkeen laatta lentää.

Ei valitettavasti ole oikein antaa mitään hyviä neuvoja, kun eihän tohon mikään auta paitsi aika. Onneksi useimmilla se menee kyllä ohi. Juo paljon, yritä harhauttaa itseäsi joillain TV-sarjoilla. Lepää äläkä suotta mieti nyt mitään muuta kuin selviämistä.

Vierailija
56/58 |
07.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

abortti?

Vierailija
57/58 |
07.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

abortti?

Juu, mä sain ekalla kierroksella keskenmenon 7 viikossa ja siinä oikeasti vähän lohdutti se, että pahoinvointi alkoi saman tien hiipua ja aloin palata omaksi itsekseni. Myöhemmin sitten kärsin samat pahoinvoinnit uudelleen finaaliin asti. Eli kyllä voin todistaa, että abortti auttaisi, mutta harva sitä ehkä nyt kumminkaan valitsee.

Vierailija
58/58 |
07.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tsemppiä, mulla oli kanssa raskaudessa aivan karsea pahoinvointi viikot 5-13. Oli ihan helvettiä, muistan edelleen hyvin sen epäuskon että eihän tää herraisä voi olla tällaista että oksennan yöt, päivät, illat ja aamut. Myös termi aamupahoinvointi vtutti ankarasti. Se oli kyllä ihan 24h pahoinvointia. Hajut oksetti, jääkaappi oksetti, mua edelleen oksettaa ne TV-sarjat joita yritin tuolloin katsoa! Jos katson ensitreffit alttarilla tai game of thronesia niin siis oikeasti meinaa edelleen vuosien jälkeen laatta lentää.

Ei valitettavasti ole oikein antaa mitään hyviä neuvoja, kun eihän tohon mikään auta paitsi aika. Onneksi useimmilla se menee kyllä ohi. Juo paljon, yritä harhauttaa itseäsi joillain TV-sarjoilla. Lepää äläkä suotta mieti nyt mitään muuta kuin selviämistä.

Heh, mua oksettaa edelleen jotkut biisit mitä kuuntelin pahimman pahoinvoinnin aikana ja myöskin Ensitreffit alttarilla-ohjelma, jota katsoin tuolloin 😂😂 Erityisesti Miran puoliso Matti oksetti aina (vaikka oli myös käytökseltään oksettava) mutta jotenkin aina kyseinen henkilö linkittyy mulla pahimpaan raskauspahoinvointiaikaan. Kuulostaa kyllä aivan älyttömältä, mutta on täysin totta.

T. Ketjuun aikaisemmin kommentoinut

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä viisi kahdeksan