Tyhjät hyllyt kaupoissa
Isoissa kaupoissa, kuten cittarissa ja Prismassa erityisesti, mutta myös Lidlissä on nuudelit, pastat, riisit, kaurahiutaleet, suurimot, jauhot, öljyt ja tonnikalat myyty loppuun ja hyllyissä valitellaan lapuilla että sori, toimittaja ei toimita, loppu.
Pikkukaupoissa saattaa olla vielä joitain eriä, kun kävijöitä ja
menekkiä on niin vähän.
Pikkuhiljaa on nämä aukot hyllyissä kasvaneet, eikä mitään tule tilalle. Eilen ilahduin kun Prismassa näytti olevan etsimääni jauhoja ja ajattelin että hyvä, nyt on tullut tavaraa, niin kun otin yhden pussin rivistä, takaa oli tyhjää. Ostin kolme pussia jauhoja ja kolmen jauhopussin mentävä reikä jäi, eli jauhot oli vain sijoiteltu hyllyn etuosaan luomaan mielikuvaa, että hyllyt ovat täynnä.
Ostakaa vielä kun ehditte. Enkä ole Pietarin trolli, käykää itse ihmettelemässä paikallisua Suomalaisia marketteja niin huomaatte saman.
Kommentit (68)
No, itse pyrin tässä maailmantilanteessa (ja muutenkin) ostamaan vain kotimaisia elintarvikkeita kotimaisen tuotannon ja sitä kautta huoltovarmuuden ylläpitämiseksi, joten nuudelit ja riisit jäävät joka tapauksessa hyllyyn.
Vierailija kirjoitti:
Alexac kirjoitti:
Kaiken tarvitsemani olen kaupasta saanut. Ja tyhjää ei ole hyllyissä ollut enempää kuin ennenkään.
Ei kai kun käyt vaan valmispizza ja kaljahyllyllä.
Esim eilen ostin rypsiöljyä ja kananmunia jotka palsta russa trollien mukaan on jo viikkoja ollut liki joka kaupasta loppu.
Enpäs ole kyllä tällaista huomannut. Eilen kävin Lidlissä, ja tänään Prismassa, ja molemmissa oli hyllyt täynnä tavaraa. Ihmeellistä pelonlietsontaa taas kerran.
Vierailija kirjoitti:
Kuka näitä pietarijuttuja jankkaa joka ketjussa??
Kyllä minäkin eilen ihmettelin Prismassa kun useampi etsimäni tuote oli poikkeuksellisesti kokonaan loppu. Saattoi olla sattumaakin, mutta ei noin kovin usein käy.
Täläkäisessä Prismassa oli maaliskuussa riisit ja nuudelit loppu, siis ihan oikeasti hyllyt tyhjänä - joku konttilaiva oli taas jumissa jossain tai joutui kiertämään jonkun niemenkärjen, niin oli myöhässä. Ennen vappua sitten tuli tavaraa, ja nyt hyllyt on taas täynnä. Eli tällä hetkellä ongelmia on logistiikassa, ei siinä, etteikö tavaraa vielä olisi. Mutta syksyllä onkin sitten jo tuotteista pulaa, ja luulen, että suomalaisetkin elintarviketeollisuusyritykset keskittyvät suuren volyymin tuotteisiin ja perustuotteisiin. Eli erikoistuotteet loppuu ensin (paitsi tietenkin pitkään säilyvät kalliit tuotteet, jotka seisoo kaupan hyllyllä pitkään muutenkin).
Näissä aloituksissa auttaisi huomattavasti kun ap laittaisi myös kaupungin/taajaman missä näitä vajaita hyllyjä on havainnut. Viimeiset kaksi vuotta on huudettu kuinka milloin mikäkin elintarvike/vimpain on loppunut eikä lisää saada, mutta Vaasa/Mustasaari -alueen kaupoissa en ainakaan itse ole mitään dramaattista muutosta entiseen havainnut.
Jollekin rssän perseennuolijalle saattaa ollakin elämän kauhein asia kun ei juuri sitä tiettyä läskipossunuudelimerkkiä olekaan hyllyssä. Slava Ukraini!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oliskohan nyt jokaisen korkea aika laittaa ainakin se ruokahävikki minimiin? Tuntuu hirveältä ajatus että joku ostaa kolme pussia jauhoja kun pelkää niiden loppuvan uutisoitujen tuotanto-ongelmien takia, mutta sitten huomaakin ettei ehtinytkään käyttää päiväyksen rajoissa kuin yhden pussin ja heittää kaksi päiväysvanhaa roskiin. Eli hamstratkaa jos hamstraatte, mutta vain sen verran mitä oikeasti myös käytätte!
Jauhot säilyvät oikein säilytettynä huomattavastiparasta ennen päiväysmerkintää pidempään.
Enkä oikein ymmärrä ihmisiä jotka eivät käytä jauhoja kuin desin vuodessa johonkin valmistaikinan jauhottamiseen.
Kolme pussia jauhoja, jo on törkeätä hamstrausta!Ai taivas.
Ne kato varautuvat siihen hirveään nälänhätään joka on tulossa. Ompa ainakin vanhentuneita jauhoja syödä.
Minä ainakin olen ostanut inflaation kiihtymisen vuoksi nyt enemmän hyvin säilyviä tuotteita varastoon, kuten jauhoja, riisiä, pastaa, nuudeleita, säilykkeitä, suurimoita, mausteita jne.
En siis minkään venäjäpelon tai maailmanlopun ennustusten vuoksi, vaan yksinkertaisesti koska haluan ostaa mahdollisimman halvalla.
S-marketissa oli joku lappu tiettyjen nuudeleiden puutteista. En lukenut tarkemmin. Koski jotain tiettyä merkkiä. Ajoittain on ollut puutetta kuivatuotteita tai säilykkeistä kuten riisistä, appelsiinimehusta, rypsiöljystä jne. Tuoretuotteista harvemmin.
Ei ainakaan Jyväskylän Prismoissa tai Citymarketeissa ole tyhjiä hyllyjä.
Kotivara on joka tapauksessa järkevä. Itellä gluteenitonta jauhoa 25 kg:n säkki, koska leivon paljon ja näin mikään yhtäkkinen pula ei vaikuta.
No eipä ole ruokapula vielä ainakaan Joensuun seudulle ehtinyt.
kotimaista jauhot oli loppu kun kävin eilen ostamassa. Piti ostaa sit kallimpaa merkkiä.
Siis täh? Kyllä ainakin mun lähiprismassa noita luettelemiasi juttuja on kasapäin.
Kyllä meidän Prismassa on kaikkea. Lipstikka oli loppu. Muuta kyllä oli.
Olen huomannut myös aukkoja hyllyissä erityisesti juuri noissa tuotteissa.
Nythän on kuitenkin asiat vielä suht hyvin, mutta kun paska osuu tuulettimeen syksyllä, on ne jotka eivät ole yhtään etukäteen varautuneet, kusessa.
Vierailija kirjoitti:
Nythän on kuitenkin asiat vielä suht hyvin, mutta kun paska osuu tuulettimeen syksyllä, on ne jotka eivät ole yhtään etukäteen varautuneet, kusessa.
Höpöhöpö. Aina on ollut toimitusvaikeuksia eri tuotteiden kanssa.
Ranskassa oli voi pula 2019
Jos sattuu hellekesä niin on aina ollut toimitusvaikeuksia tiettyjen juomien kanssa.
Ei päde ainakaan omassa lähi-Prismassani. Hyvin on tavaraa hyllyt täynnä ja usein hyllyttäjät hyllyttämässä lisää tavaraa.
Tietenkin joku yskittäinen tuote on joskus loppu. Mutta isossa marketissa on pelkkää jauhoakin sen sataa sorttia kymmeniä hyllymetrejä, joten aina löytyy korvaava tuote.
Nykyinen on paljolti semmosita että sillä ehkä paha mieli unojhtuu hetkeksi mutta lopultakin vain nälkä ja maha kasvavat
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nythän on kuitenkin asiat vielä suht hyvin, mutta kun paska osuu tuulettimeen syksyllä, on ne jotka eivät ole yhtään etukäteen varautuneet, kusessa.Höpöhöpö. Aina on ollut toimitusvaikeuksia eri tuotteiden kanssa.
Ranskassa oli voi pula 2019
Jos sattuu hellekesä niin on aina ollut toimitusvaikeuksia tiettyjen juomien kanssa.
No, mukavaa syksyä sinulle. Toivottavasti ekonomistit ovat väärässä, ja hyllyt notkuvat tuotteita tulevaisuudessakin, kohtuulliseen hintaan.
Höttöä?
"Nuudelit ovat helppoa arkiruokaa! Tarjoile nuudelit keittona, wokissa tai salaatin kera. Nuudeleista valmistuvat niin kasvis- kuin liharuoat."
Itse lisäisin tuohon, että myös kalan kanssa sopivat nuudelit hyvin. Tai vaikka kananmunaruokiin sopivat nuudelit, jopa munakkaaseen.
Mene tuolta vaikka lukemaan vähän yhteishyvän nuudelireseptejä:
https://yhteishyva.fi/ruoka-ja-reseptit/nuudelit-ovat-helppo-arkiruoka-…
Nuudeleita tehdään monista eri ainesosista, mutta jos nyt pidät vaikka vehnää höttönä, niin tiesitkö, että esim. vehnää pidetään sivistyksen perustana. Yleensäkin kulttuuri tulee jo sanana ihan cultivare-sanasta, joka tarkoittaa viljelyä.