Miten teillä kuivataan pyykit?
En ole vielä muualla törmännyt mutta itsellä on aina kaikki paidat ja housut henkareissa suihkuverhotangosta roikkumassa ja vieressä sellainen pystymallinen korkeahko teline renkailla josta aukeaa 2 sivua, yleensä vain toinen 3-kerroksinen sivu käytössä pikkupyykille mutta jos pesen useamman koneellisen kerralla, sitten avaan toisenkin ja siihen housuja / lakanoita / pyyhkeitä.
Kommentit (380)
Kuivaan, Kuivausteline Rej Design Retro BT 564 79W vesikiertoisella ns, rättipatterilla. Olen käyttänyt sellaista vuodesta -74 alkaen parissa kodissani,missä olemme asuneet. Aivan loistava kuivaamaan. Puserot ym fiinimmät vaatteet ,jotka ei tykkää kuumasta laitan hengariin. Jos on monta lakanaa kerralla osan heitän ovien päälle. Ap:llä kun pesen, voin illalla laittaa sänkyyn.
Kakkoskodissani on kuivauskaappi myös ja siellä saavat rauhassa kuivaa, kun on hyvä ilmanvaihto, en pistä edes kappianpäälle, ovi hiukan raolleen. Siisti ovat vaatteet piilossa kuivumassa.
Minulla mahtuu koneellinen pyykkiä sellaiseen "Pyykipinko" malliseen seinästä seinään pienessä kylppärissä pingoitettavaan ripustuslaitteeseen. Siitä ei tule lattialle mitään osia, joten se saa olla paikallaan koko ajan. Näin keväisin pyykki kuivuu muutamassa tunnissa, kun taas syksyisin saattaa mennä kolminkertainenkin aika.
Mulla on helppoa kerrostalossa, kun on ilmainen pyykkitupa ja kuivaushuone. Pyykit kuivuvat noin neljässä tunnissa. Säästyy itseltä sähköä ja vettä.
Meillä on ihan kunnolliset pyykkinarut viritetty ison pesuhuoneen seinästä seinään. Mahtuu hyvin kuivumaan niin lakanat kuin vaatepyykkikin. Vastaava oli myös lapsuudenkodissani. Ehkä nykyajan postimerkkikodeissa ei vastaava enää onnistu.
Mulla on sinkkutaloudessa todella toimiva ratkaisu sikäli etten tarvitse minkään sortin telinettä kun saunaan on vedetty pyykkinarut! Kuivavat jälkilämmössä ihan silmissä eikä kuivaus vie muuta tilaa ollenkaan, ja pölyt kertyy siten vain sinne ja on helppo suihkutella pois, suosittelen pikkutalouksille ja miksei isommillekin jos saunakin on sitten isompi.
Vierailija kirjoitti:
Mulla on helppoa kerrostalossa, kun on ilmainen pyykkitupa ja kuivaushuone. Pyykit kuivuvat noin neljässä tunnissa. Säästyy itseltä sähköä ja vettä.
Kyllä se pyykkituvassa kulutettu sähkö ja vesi sinulta peritään. Vastikkeen tai vuokran muodossa. Onneksi ei enää tarvitse käyttää taloyhtiön yhteistä pyykkitupaa, vaan saan pestä ja kuivata pyykkini omassa kodissani ilman etukäteissuunnittelua ja ilman laitteiden jakamista muiden kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä se pyykkituvassa kulutettu sähkö ja vesi sinulta peritään. Vastikkeen tai vuokran muodossa. Onneksi ei enää tarvitse käyttää taloyhtiön yhteistä pyykkitupaa, vaan saan pestä ja kuivata pyykkini omassa kodissani ilman etukäteissuunnittelua ja ilman laitteiden jakamista muiden kanssa.
Samaa mieltä, koin ylimääräiseksi rasitteeksi kerrostaloelämän jossa kaiken muun elämän aikataulutuksen lisäksi vielä saunat ja pyykkäyksetkin lisäävät aikatauluja. Ihan taantumista verrattuna kunnollisiin koteihin omine saunoineen tai vähintään pesukoneliitäntöineen
Suihkutan niihin runsaasti Ritualsin vaatteille ja kodin tekstiileille tarkoitettua tuoksusuihketta ja laitan roikkumaan väljästi kahdelle pyykkitelineelle eri puolille asuntoa.
Samalla saa ihanan tuoksun huoneisiin! :)
<3
Vedetään vaan kuivat puhtaille pyykeille.
Kuivurissa suurin osa, kesällä pyykkitelineessä pihalla. Sukat ja kuminauhavyötäröiset kuivataan telineessä.
Minulla on kylppärin seinässä sellainen laite missä on "oksia", en muista mikä tämän nimi on. Iso kylppäri ja hyvä ilmanvaihto, kuivuvat nopeasti. Parvekkeella on myös matala teline ja myös pikkupyykille ripustin jossa nipsuja. En halua kuivausrumpua.. olen sinnku joten nämä riittävät. Pesutuvassa olen joskus pessyt kapeita mattoja, muuten en siellä käy.
Vierailija kirjoitti:
Suihkutan niihin runsaasti Ritualsin vaatteille ja kodin tekstiileille tarkoitettua tuoksusuihketta ja laitan roikkumaan väljästi kahdelle pyykkitelineelle eri puolille asuntoa.
<3
Käytän kanssa näitä vaatetuoksuja! Joku niitä täällä suositteli ja laitoin heti tilaukseen! 😅
Kuivaan pyykit taloyhtiön kuivurissa, mutta suihkin ensin tuoksut, niin saa lämmössä oikein muhiutua kuituihin 😊
Pitäisi veloittaa seuraavaa kuivausrummun käyttäjää, kun saa tuoksun kaupan päälle! 😅
pyykkiteline kylppärissä, lakanat suihkuoven päälle, hyvin mahtuu ja kuivuu yhden naisihmisen pyykit
Vierailija kirjoitti:
Tässä vaiheessa aina kysyn - Miksi? Siis miksi vielä vuonna 2022 kodeista puuttuu se toiseksi tärkein kodinkone eli rumpukuivain?
Kun sen kerran hankkii, ihmettelee, miten ennen on pärjännyt ilman.
Minulla oli kuivausrumpu jo v 1986. Enpä juuri käyttäytynyt moista sähkösyöppöä. Toisekseen läheskään kaikkea ei voi rumpukuivata. Kolmanneksi huomasin semmoisen asian, että rumpukuivatuissa vaatteissa tulivat mahdolliset tahrat esille. Ihan saunan seinällä olevalla haitarimallisella telineellä kuivaan pyykit. Teline painuu kätevästi vasten seinään, kun ei ole käytössä. Pyykin kuivaamiseen jälkeen mankeloin kaikki liinavaatteet ja pyyhkeet. Ai, että tulee ihania pölyttömiä ja likaa hylkivä ja sileitä liinavaatteita ja pyyhkeitä.
Vierailija kirjoitti:
Telineellä kylppärissä. Jos kaikki ei mahdu niin ovien päälle. Kieltämättä vähän ahdasta.
Ovien päälle ei kannata kosteita vaatteita laittaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
<3
Käytän kanssa näitä vaatetuoksuja! Joku niitä täällä suositteli ja laitoin heti tilaukseen! 😅
Kuivaan pyykit taloyhtiön kuivurissa, mutta suihkin ensin tuoksut, niin saa lämmössä oikein muhiutua kuituihin 😊
Pitäisi veloittaa seuraavaa kuivausrummun käyttäjää, kun saa tuoksun kaupan päälle! 😅
Keuhkosyöpää hankkimassa tuoksujen kanssa. Keuhkosyöpä lisääntyy kovasti nuorten tupakoimattomien naisten keskuudessa, syyksi epäillään kemikaliokuormaa.
Mulla on paljon vaatteita, joita en ikinä laittaisi kuivausrumpuun. Osaa vaatteista en edes linkoa ikinä. Kuivaan (ripustan kuivumaan telineeseen) yleensä ihan olohuoneessa tai makuuhuoneessa, elleivät ole tosi märkiä tai ellei ole tosi vähän pyykkiä: silloin kylppärissä. Ja yleensä aika nopeasti kuivumisen jälkeen (kuivuvat äkkiä) laita pyykit kaappiin. Asumme keskustassa 60 neliöisessä asunnossa 2hlö ja ei täällä ole tiloja maksaa extraneliöistä kodinhoitohuoneelle.
Vierailija kirjoitti:
Tässä vaiheessa aina kysyn - Miksi? Siis miksi vielä vuonna 2022 kodeista puuttuu se toiseksi tärkein kodinkone eli rumpukuivain?
Kun sen kerran hankkii, ihmettelee, miten ennen on pärjännyt ilman.
Pitää täysin paikkansa, mikäli ei ole riittävästi tilaa kuivata pyykkiä vaivatta. Tietysti kuivausrumpu kuluttaa hiukan vaatteita. Hyvä kondensoiva kuivausrumpu ei edes vie paljoa energiaa - kondensointi vapauttaa sen lämmön minkä haikeuttaminen vei. Tyynyjen ym kuivaamiseen ja tuulettamiseen lähes välttämätön.
Moni ei kuitenkaan periaatesyistä halua kuivausrumpua käyttää - se heille suokoon. Mankeliakin jotkut vielä käyttävät.
Pesukone on se joka katkoo vaatteiden kuidut. Kuivausrumpu vain kerää ne, muuten ne olisi huoneilmassa. Siksi käsitys kulumisesta.
Näin. Pyykkihuolto pitäisi olla itsestään selvää että sujuu, ei vaan ole jos ei ole edes kuivaustilaa. Ennen maalla kuivasimme vintillä. Nyt on hajusteyliherkkyys ei voi käyttää yleistä kuivaustilaa. Onneksi on pesulapalvelu.