Luuleeko alkoholisti, ettei kukaan huomaa että se on kännissä?
Hämmentävää. Menin kuukausi sitten auttamaan äitiäni. Siellä se makasi kotona sammumiskunnossa pöksyt puolitangossa. Käytiin aika kärkäs sananvaihto ja pyysin kunnioittamaan sitä toivetta, ettei me lapset haluta tavata häntä kännissä. Siitä asti "hän on ollut selvinpäin".
Tänään menin sinne taas käymään äitienpäivän kunniaksi. Huomasin heti, ettei ole selvinpäin, muttei ollut kaatumisen asteella. En jaksanut tehdä numeroa ja pilata omaa viikonloppuani, joten kuuntelin ne samat jutut ja join kahvit ja söin kakut.
Kuvitteleeko se nyt, etten tajunnut että oli tissutellut maltillisesti koko päivän? Onko alkoholistit noin ylimielisiä?
Kommentit (54)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oletko varma, että et ole itse maistissa. Tänään ei ole äitienpäivä.
Äidin luona ei voi käydä äitienpäivän kunniaksi muuten kuin silloin kun on äitienpäivä eli sunnuntaina?
Minä ainakin juhlin juhannuksen tulevana viikonloppuna
Vierailija kirjoitti:
Ne väittää kirkkain silmin juoneensa pienen konjakkitilkat vaikka oikeasti ovat juoneet puoli pulloa konjakkia, 2 viinipulloa, muutaman oluen ja vähän rommia päälle.
Sitten voi olla niinkin, että henkilö vaikuttaa selvälle, kun on juonut edellisen illan ja aamulla muutaman. Sitten pari olutta otettuaan huojuu tolkku pois.
Sanoo ottaneensa pari kaljaa, kukapa joskus ei paria kaljaa ottaisi, Sinäkin otat joskus pari kaljaa, enkö minäkin saa ottaa?!
Vierailija kirjoitti:
No, ei mekään päästä anoppilaan äitienpäivänä. Käytiin eilen niillä kahveilla.
Mä ihmettelen sitä miksi niin moni ei-alkoholistikin haluaa/yrittää esittää selvää/selvempää kuin mitä on.
Miksi juoda itsensä känniin jos haluaa kuitenkin esittää selvää? Miksi ei voi vaan olla kännissä kun kerran itsensä on känniin juonut? Tai sitten juomatta.
Mikä tuossa on se idea?
Hassuinta on, että teinit usein sitten esittää kännisempää kuin ovatkaan.
Onhan se nyt päivänselvää, että alkoholistille raittiina olo on pelkkää tuskaa ja silloin ei oikein ajatuskaan luista, joten selvänä ollessaan vaikuttaa vähintään sekopäiseltä ellei suorastaan humalaiselta.
Sen sijaan pienessä sievässä jokainen alkoholisti on parhaimmillaan: selkeä, johdonmukainen, hoksaava ja kaikin puolin normaalin oloinen.
Kun kuppia on "liikaa" otettu on tilanne sitten taas toinen ja voipi näyttää ulkopuolisen silmissä jopa humalaiselta.
Vierailija kirjoitti:
Onhan se nyt päivänselvää, että alkoholistille raittiina olo on pelkkää tuskaa ja silloin ei oikein ajatuskaan luista, joten selvänä ollessaan vaikuttaa vähintään sekopäiseltä ellei suorastaan humalaiselta.
Sen sijaan pienessä sievässä jokainen alkoholisti on parhaimmillaan: selkeä, johdonmukainen, hoksaava ja kaikin puolin normaalin oloinen.
Kun kuppia on "liikaa" otettu on tilanne sitten taas toinen ja voipi näyttää ulkopuolisen silmissä jopa humalaiselta.
Allekirjoitran tuon omalta kohdaltani täysin. Selvänä olen poissaolevan oloinen ja puhun vähän mitä sattuu, pienessä sievässä taas "normaali", eli normaali sosiaalinen kanssakäynti sujuu. Jotain itselääkintää, kai.
Niin sitä kuvittelee. Kävin itse pari vuotta töissä siten että olin 80% ajasta humalassa ennen hoitoon menoa.
Tulin pyörällä töihin, hoidin palaverit ja työt kunnolla ja muut teeskentelivät etteivät huomaa. Kiitos kuuluu kuitenkin pomolle joka erään bileputken jälkeen maanantaina kysyi, haluanko lopettaa työt ja pilata elämäni vai jatkaa elämää. Sanoin tasoittavasta rohkaisua saaneena että jatkaa elämää, joten pomo lähes kädestä pitäen talutti minut katkaisuun. Tuon jälkeen olen ollut kuivilla alkoholista.
Koko tuon ryyppäämisen ajan kuvittelin, etteivät muut huomaa tai haista mitään. Ajattelin ettei kukaan huomaa mitään pientä vapinaa tai piilopulloja, mutta kyllä ne huomataan.
Vierailija kirjoitti:
Ne väittää kirkkain silmin juoneensa pienen konjakkitilkat vaikka oikeasti ovat juoneet puoli pulloa konjakkia, 2 viinipulloa, muutaman oluen ja vähän rommia päälle.
Pienessä humalassa valehdellaan pienesti, isossa humalassa isommin.
Juoppo, monisairas kaveri haluaisi tulla autotalliini laittelemaan autoaan.
En päästä.
Olen ilkeä, kun en halua auttaa sairasta kaveria rakkaassa harrastuksessa.
Jos päästän hänet talliini(kokeiltu on), hän tulee sinne kaljaeväiden kanssa, tulee kahville humalassa joka päivä.
Usein illalla ei jaksa mennä itse kotiin, vaan pitää viedä autolla.
Projekti venyy, koska menee välillä silkaksi juomiseksi. 2 päivää autoremonttia voi tarkoittaa, että tallisi on varattu 2 kuukautta ja kotonasi pyörii jatkuvasti humalainen.
Ei myönnä juopottelevansa autoa laittaessaan.
Todellakin tiedän ja myönnän olevani kännissä kun olen kännissä. Ehkä en ole vielä tarpeeksi alkoholisti :D
Luulee. Itse tiedän tapauksia jossa töihinkin lähdetty jurrissa ja luultu ettei kukaan huomaa, mutta haiseehan se kilsan päähän ja kenkää ovat saaneet.. muutama tosi doku kelle olen sanonut että selvinpäin juttelen, soittelevat ympäri päissään ja väittävät etteivät ole juoneet mitään. Eräs jopa mykistää puhelimen kun ottaa kulauksia ja sönkötys jatkuu.. eli joo luulee, häpeää, mikä nyt oikea sana on
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Allekirjoitran tuon omalta kohdaltani täysin. Selvänä olen poissaolevan oloinen ja puhun vähän mitä sattuu, pienessä sievässä taas "normaali", eli normaali sosiaalinen kanssakäynti sujuu. Jotain itselääkintää, kai.
Uskon, että tämä on totuus monen muunkin kohdalla. Sitä ei vaan haluta aina ulkopuolisten taholta hyväksyä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Äidin luona ei voi käydä äitienpäivän kunniaksi muuten kuin silloin kun on äitienpäivä eli sunnuntaina?
Voihan sitä viettää vaikka joulua heinäkuussa jos haluaa, mutta on eri asia, onko silloin sopiva arvioimaan muiden ihmisten sen hetkistä henkistä tilaa.
😂
Kannattaa myös ottaa huomioon se, että moni pahasti alkoholisoitunut ei itse edes tajua olevansa humalassa, vaan oikeasti kuvittelee olevansa täysin selvin päin "kun eihän nyt parista paukusta (=melkein pullollinen kirkasta viinaa) känniin tule".
Riippuvainen ei tunnista riippuvuuttaan eikä siksi myönnä olevansa mitään, vaikka kaikki muut kyllä huomaavat missä mennään.
Ei luule. Kyse on siitä, ettei se itsekään tajua olevansa kännissä, kun känni on sille niin normaali tila.
Vierailija kirjoitti:
Senhän näkee jo naamasta, kuka on alkoholisti. Vaikka olisivat selvinpäin.
Käsittämättömän ärsyttävä harhaluulo. Lääkäri maireasti hymyillen diagnosoi murtuneen jalkani kihdiksi, kun "sulla on niin punakka naama."
Menin oikealle lääkärille sen jälkeen ja röntgeniin. Kärsin ruusufinnistä, josta opiskelu oli varmaan ensimmäiseltä lääkäriltä jäänyt väliin.
Vierailija kirjoitti:
Mä ihmettelen sitä miksi niin moni ei-alkoholistikin haluaa/yrittää esittää selvää/selvempää kuin mitä on.
Miksi juoda itsensä känniin jos haluaa kuitenkin esittää selvää? Miksi ei voi vaan olla kännissä kun kerran itsensä on känniin juonut? Tai sitten juomatta.
Mikä tuossa on se idea?
Hassuinta on, että teinit usein sitten esittää kännisempää kuin ovatkaan.
Ei se ole aikuiselle sosiaalisesti hyväksyttävää olla aivan prseet ja yleensä häpeävät sitä itsekin.
Läheiseni on älykäs ja sosiaalinen ihminen. Hyvässä ammatissa. En koe hänen alkoholisminsa tekevän hänestä minua alempaa ja tyhmempää ihmistä, joka ei ymmärtäisi humalansa näkyvän meille muillekin.
Alkoholisti on valinnut alkoholin elämänsä tärkeimmäksi asiaksi ja sitä vastaan on vaikea kamppailla.
Pahinta on se kännisen sössöttävä selitys itsekseen. Ne ei keskustele vaan sössöttää jotain randomia itselleen. Känninen on itsekeskeinen kännissään.