Muita jotka olette "sossun" avustuksella joutuneet hautaamaan läheisenne
kokemuksia, ovatko ihmiset olleet ilkeitä kun ei ole ollut varaa ns. normaaliin hautaukseen?
Kommentit (37)
Muistolehtohan on kuitenkin se nykyajan juttu. Ihmisiä on niin paljon, että ei vanhanaikaisia hautausmaita voi koko ajan perustaa uusia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Turussa sosiaalityöntekijät ymmärtäväisiä.
Juu, hyvä. Mutta mites hautaustoimistossa?
Jos hautaustoimistossa tulee maksusitoumuksen vuoksi huonoa kohtelua, niin siitä voi valittaa sosiaalitoimeen. Hautaustoimiston pitää kohdella kaikkia asiakkaita samalla tavalla. Jos valituksia tulee paljon, niin sillä voi olla vaikutusta sosiaalitoimen seuraavalla kilpailutuskierroksella tai jo aiemmin. Luulisi rahan olevan toimiva konsultti tässäkin, ikävä kyllä. Yritystoimintaa ne hautaustoimistotkin harjoittavat. Kaikki asiakkaat ovat yhtä arvokkaita, varallisuustaustasta riippumatta.
Vierailija kirjoitti:
Tuli mieleen että jos kirkko tai kunta suostuisi ottamaan etukäteen hautamaksut, ne voisi saada perinnöstä joidenkin vuosien päähän. Mutta jos se ei käy, silloin joku sukulainen saa haudan kontolleen nopeammin tai muu ratkaisu. Pienituloinen joutuu maksamaan oman asumisen ja vuosien aikana menee siihen rahaa, voisin veikata näin. Osalle ei perintöä jää, joku omaisen hoitolaitos vie ne.
Varmaan siihenkin on kustannustasoltaan erilaisia vaihtoehtoja. Joku tuhkauksen jälkeinen muistolehto on kai edullisempi kuin arkkuhautaukseen tarvittava hautapaikka.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mistä ihmiset tietävät, ovatko hautajaiset vainajan vai sossun maksamat? Vai tarkoitatko nyt hautaustoimiston työntekijöitä?
Pappi mainitsee sen
Eipä taida mainita. Mitä se kenellekään kuuluu?
Olen pappi ja aika usein on näitä maksusitoumuksella hoidettavia hautajaisia. Eipä sitä juuri mistään huomaa, mutta monesti omaiset mainitsevat asian kun hautajaisia suunnitellaan. Samanlaisen yksinkertaisen arkun valitsee moni varakaskin perikunta - ihan kaunishan se on. Kukkalaite on näissä hautajaisissa tosi vaatimaton, mutta voihan omat kukat laittaa arkun päälle sen lisäksi. Muistotilaisuus kuuluu kyllä sosiaalitoimen kustannettaviin, mutta tarjoilu on tosi simppeli. En tiedä onko siinä jotain osallistujamäärän rajoitusta myös. Toivottavasti ei. Minun käsittääkseni hautaustoimiston kanssa voi tehdä eläessään sopimuksen ja maksaa hautauskulut valmiiksi. Sitten voikin käyttää rahat loppuun hyvillä mielin. :)
Vierailija kirjoitti:
Olen pappi ja aika usein on näitä maksusitoumuksella hoidettavia hautajaisia. Eipä sitä juuri mistään huomaa, mutta monesti omaiset mainitsevat asian kun hautajaisia suunnitellaan. Samanlaisen yksinkertaisen arkun valitsee moni varakaskin perikunta - ihan kaunishan se on. Kukkalaite on näissä hautajaisissa tosi vaatimaton, mutta voihan omat kukat laittaa arkun päälle sen lisäksi. Muistotilaisuus kuuluu kyllä sosiaalitoimen kustannettaviin, mutta tarjoilu on tosi simppeli. En tiedä onko siinä jotain osallistujamäärän rajoitusta myös. Toivottavasti ei. Minun käsittääkseni hautaustoimiston kanssa voi tehdä eläessään sopimuksen ja maksaa hautauskulut valmiiksi. Sitten voikin käyttää rahat loppuun hyvillä mielin. :)
Muistotilaisuus ei kuulu sosiaalitoimelle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis jos mä kuolen, olen varaton opiskelija,niin läheiseni hakevat sossulta apua hautamiseen.
Sama tällä.Sanonut heti kun ilmotus tulee olen kuollut,yksin asuvana äitinä.Jos kuolema sairaalassa? Kontakti sairaalan sosiaalihoitajan heti. Pesette kädet kuolinpesän tyhjenys,perunkirjoitus,hautaus. Sossu hoitaa kaiken. Halutessa voitte osoitaa hauta paikan jos suku on? Senkin hoitavat,kuin siunaustilaisuus ja ilmoitavat miloin.Jos läsnä haluatte olla. Muussa tapauksessa jos ei hautapaikaa? Sossu järjestä tuhkaus, tuntematon.Aina kunioitetaan vainajan tahtoa. Minä halun mereen. Jos pesässä ei rahaa.Kaiki kulut menevät halvimman mukaan sossu,eli suomen vatio maksaa.Ketä suomessa varattomana kuolee. Knenkään aikuisten lasten ei ole velvolisuus vanhempia haudata.Kun heidän luona ei asu. Kuolut mikä kuolut. Kukat anetaan eläessä.Eikä kuolena itketä surra ja ollan muka hyviä omaisia,lähesiä.Aihe kuolema varaton ymm. Löyty netti sosiaali laissa, Kuin kaikki muukin.Kun jaksatte selata.
Toisille omaisille on kunnia-asia, että hoitavat läheisensä asiat tämän menehdyttyä ikäänkuin "viimeisenä palveluksena", vaikka sosiaalitoimisto maksaisikin hautajaiset maksusitoumuksella, jos vainaja on varaton. Jotkut omaiset jättävät mieluummin vainajan asiat yhteiskunnan hoidettavaksi, vaikka jaksaisivat ja pystyisivät ne itsekin hoitamaan. Kukin tyylillänsä tietysti.
Vierailija kirjoitti:
Mitäs se hautaaminen auttaa, jos ihmisillä ei ole varaa maksaa vuosittaisia hautamaksuja? Tuleeko haudan päälle heti uusi hauta, rikkaruohoja vai periikö joku väkisin kulut, niin ettei jää ruokarahaa. Vai sukulainenko ottaa hauta-asiat hoitaakseen. Osa on hyvin pienituloisia.
Mitä ihmeen hautamaksuja? Vanhempani on haudattu arkkuhautaan Pohjois-Suomessa, puolisoni uurnalehtoon Vantaalle. Kummakaan ei ole vuosimaksuja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitäs se hautaaminen auttaa, jos ihmisillä ei ole varaa maksaa vuosittaisia hautamaksuja? Tuleeko haudan päälle heti uusi hauta, rikkaruohoja vai periikö joku väkisin kulut, niin ettei jää ruokarahaa. Vai sukulainenko ottaa hauta-asiat hoitaakseen. Osa on hyvin pienituloisia.
Mitä ihmeen hautamaksuja? Vanhempani on haudattu arkkuhautaan Pohjois-Suomessa, puolisoni uurnalehtoon Vantaalle. Kummakaan ei ole vuosimaksuja.
Joo, ei haudasta mitään vuosittaisia maksuja mene, ellei tilaa haudan hoitoa seurakunnalta. Tosin nykyisin hautapaikat ovat määräaikaisia, ja määräajan (olisikohan 20 vuotta) jälkeen joutuu maksamaan paikasta uudelleen, jos haluaa vielä pitää sen.
Olin 24-vuotias, kun äitini kuoli. Häneltä jäi myös 18-vuotias veljeni ja 12-vuotias siskoni.
Ei meillä kenelläkään ollut varoja häntä haudata, eikä häneltä itseltään jäänyt kuin velkaa.
Äitini sukulaiset ja tuttavat tiesivät, missä tilanteessa olimme, eikä kukaan paheksunut, kun jouduimme turvautumaan sossuun hautajaisten myötä -päinvastoin, he auttoivat muistotilaisuuden järjestämisen ja tarjoilujen ym. kanssa minkä pystyivät.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Muistotilaisuus ei kuulu sosiaalitoimelle.
Ei niin. Pelkän kappelin, siunauksen, haudan ja viimeisen makuusijan alusta kuuluu. Arkku tai tuhkauurna siis. Ja ne on määrätty etukäteen mitkä maksusitoumukseen kuuluu.
Kinkerit ovat omakustanteisia. Niin ja pieni kukkalaite ja haudan kaiverrus/laatta kuuluu myös. Vaatetus, kyydit, majoitukset eivät kuulu.
Eikö polttohautaus tule jos sossu maksaa kun on halvin vaihtoehto? 🤔
Vierailija kirjoitti:
Näin taitaa olla. Kaikista kunnista en tiedä. Tuhkaus edullisin.
Vierailija kirjoitti:
Tuhkat voi ripotella vaikka metsään maanomistajan luvalla. Ei tule haudan hoitomaksuja. Tai viralliseen muistolehtoon. On ekologisempaakin. Minut tuhkat ripotellaan mulle rakkaaseen paikkaan, kun aika tulee. Olen sen jo läheisille sanonut. Eikä mitään lehti ilmoituksia tai syöminkejä pidetä. Ihmisillä on muitakin rahan menoja.
Mut ripotellaan mereen 🌊
Vierailija kirjoitti:
Kyllä, polttohautaus ja tuhkien sirottelu yleiseen muistolehtoon. Kela ei kustanna varsinaisia hautajaisia, muistotilaisuutta tai hautapaikkaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis jos mä kuolen, olen varaton opiskelija,niin läheiseni hakevat sossulta apua hautamiseen.
Sama tällä.Sanonut heti kun ilmotus tulee olen kuollut,yksin asuvana äitinä.Jos kuolema sairaalassa? Kontakti sairaalan sosiaalihoitajan heti. Pesette kädet kuolinpesän tyhjenys,perunkirjoitus,hautaus. Sossu hoitaa kaiken. Halutessa voitte osoitaa hauta paikan jos suku on? Senkin hoitavat,kuin siunaustilaisuus ja ilmoitavat miloin.Jos läsnä haluatte olla. Muussa tapauksessa jos ei hautapaikaa? Sossu järjestä tuhkaus, tuntematon.Aina kunioitetaan vainajan tahtoa. Minä halun mereen. Jos pesässä ei rahaa.Kaiki kulut menevät halvimman mukaan sossu,eli suomen vatio maksaa.Ketä suomessa varattomana kuolee. Knenkään aikuisten lasten ei ole velvolisuus vanhempia haudata.Kun heidän luona ei asu. Kuolut mikä kuolut. Kukat anetaan eläessä.Eikä kuolena itketä surra ja ollan muka hyviä omaisia,lähesiä.Aihe kuolema varaton ymm. Löyty netti sosiaali laissa, Kuin kaikki muukin.Kun jaksatte selata.
Maksaja on kunta, ei valtio.
Tuli mieleen että jos kirkko tai kunta suostuisi ottamaan etukäteen hautamaksut, ne voisi saada perinnöstä joidenkin vuosien päähän. Mutta jos se ei käy, silloin joku sukulainen saa haudan kontolleen nopeammin tai muu ratkaisu. Pienituloinen joutuu maksamaan oman asumisen ja vuosien aikana menee siihen rahaa, voisin veikata näin. Osalle ei perintöä jää, joku omaisen hoitolaitos vie ne.