Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Aion hankkia koiranpennun kasvattajalta, hölmöjä kysymyksiä

Vierailija
06.05.2022 |

1. mikä paras tapa ottaa yhteyttä kasvattajaan... olen miettinyt onko paras tapa lähestyä pistää säpoa, lähestyä fb:ssä vai soittaa suoraan? onko nykyään kennelit siirtyneet jonnekin fb:hen ja paras tapa lähestyä on siellä vai vastaileeko kasvattajat säpoihin?
mitä kannattaa viestiin laittaa lähestyessään kasvattajaa?
2. milloin pennuista kannattaa kysellä, astutusvaiheessa jo vai milloin?
3. jotain muuta huomioitavaa

Kommentit (36)

Vierailija
1/36 |
06.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä vanha kunnon puhelinsoitto on hyvä.

Vierailija
2/36 |
06.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kysymyksiä sinulle ap:

1. Miten ja mihin aiot haudata koiran kun aika jättää?

2. Kenelle jätät koiran tarvittaessa hoitoon? Jos koira sairastuu tai sinä sairastut

3. Paljonko sinulla on säästössä eläinlääkärikuluihin?

4. Kehen ongelmakoirakouluttajaan otat yhteyttä jos tulee käytösongelmia?

5. Kuinka montakymmentä minuuttia päivässä aiot kouluttaa koiraasi?

6. Kuinka monta rullaa sinulla on kakkapusseja varastossa jo hankittuna?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/36 |
06.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä soita, ota yhteys Facebookissa, whatsappissa tms. Tai sähköpostilla.

Kerro itsestäsi ja perheestäsi, miksi olisitte hyvä koti pennulle, mitä voitte tarjota, ja mistä kasvattaja tietää, että olisitte hyvät ja luotettavat omistajat.

Kerro, miksi rotu ja kyseinen kasvattaja kiinnostaa. Miksi juuri sinä ja tämä rotu sovitte yhteen.

Ja yhteyttä voi ottaa jo ennen pentueen suunnittelua. Suositussa rodussa voi käydä niin, että pentujen syntyessä kaikille on jo koti. Mutta mitään jonoja ei ole. Kasvattaja valitsee parhaan kodin, ei pisimpään odottanutta. Ja ole valmis käymään paikan päällä, hyvä kasvattaja haluaa tavata ennen pennun lupaamista.

Vierailija
4/36 |
06.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kysymyksiä sinulle ap:

2. Kenelle jätät koiran tarvittaessa hoitoon? Jos koira sairastuu tai sinä sairastut

ja kuinka paljon on varaa ruokiin ja muihin tarvikkeisiin

Vierailija
5/36 |
06.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kysymyksiä sinulle ap:

1. Miksi ihmeessä minun pitäisi tätä asiaa miettiä ennen koiran ottamista, ennen kuin se on syntynytkään.  Koirat kuolevat joskus, tiedän. 

2. Paikka löytyy ja voin myös tarvittaessa maksaa koirahoitolalle 

3. Aion ottaa vakuutuksen ja on myös rahaa säästössä

4. Eiköhän Googlella tällaisia löydy, mutta uskoisin että sosiaalistamalla ja hyvin koulutukseen satsaamalla ei tarvitse tällaiseen useinkaan ryhtyä

5. Koiraa ulkoilutetaan koko perheen voimin eli 3 x päivässä en tiedä tarkkaa minuuttimäärää, mutta varmasti saa pitkiä lenkkejä ja vapaanakin juoksua. 

6. Koirankakkapusseja saa kaupasta

Vierailija
6/36 |
06.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kysymyksiä sinulle ap:

ja kuinka paljon on varaa ruokiin ja muihin tarvikkeisiin

Minulla oli aikanaan koira, joten tarvikkeita löytyy jo sitä kautta vaikka minkälaista varastosta. Tiedän myös suunnilleen paljonko koiranruokaan menee rahaa.  Uusi koira tarvitsisi kaulapannan, valjaat ja talutushihnan, pentuaitauksen, uuden pedin, joitain leluja. Ne toki tulevat jonkin verran maksamaan.

Vierailija
7/36 |
06.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paras tapa yhteydenotolle on se minkä kasvattaja nettisivuillaan ilmoittaa. Jos ei nettisivuja ole, laittaisin sähköpostia.

Tähän kysymykseen ei ole yhtä oikeaa vastausta, joku tykkää että soitetaan heti, toinen on sitä mieltä että ensimmäinen yhteydenotto kirjallisesti ja siitä jatketaan jos jatketaan. Itse laitoin sähköpostia, kaikkiin en saanut vastausta, mutta koirani kasvattaja vastasi ja jatkoimme keskustelua sähköpostilla siihen asti kunnes kävimme katsomassa pentuja.

Vierailija
8/36 |
06.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kerro itsestäsi ja perheestäsi, miksi olisitte hyvä koti pennulle, mitä voitte tarjota, ja mistä kasvattaja tietää, että olisitte hyvät ja luotettavat omistajat.

Kerro, miksi rotu ja kyseinen kasvattaja kiinnostaa. Miksi juuri sinä ja tämä rotu sovitte yhteen.

Ja yhteyttä voi ottaa jo ennen pentueen suunnittelua. Suositussa rodussa voi käydä niin, että pentujen syntyessä kaikille on jo koti. Mutta mitään jonoja ei ole. Kasvattaja valitsee parhaan kodin, ei pisimpään odottanutta. Ja ole valmis käymään paikan päällä, hyvä kasvattaja haluaa tavata ennen pennun lupaamista.

Kiitos. Siitä on aikaa kun olen koiranpentua ollut hommaamassa joten tämä auttaa.

Vierailija
9/36 |
06.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Paras tapa yhteydenotolle on se minkä kasvattaja nettisivuillaan ilmoittaa. Jos ei nettisivuja ole, laittaisin sähköpostia.

Tähän kysymykseen ei ole yhtä oikeaa vastausta, joku tykkää että soitetaan heti, toinen on sitä mieltä että ensimmäinen yhteydenotto kirjallisesti ja siitä jatketaan jos jatketaan. Itse laitoin sähköpostia, kaikkiin en saanut vastausta, mutta koirani kasvattaja vastasi ja jatkoimme keskustelua sähköpostilla siihen asti kunnes kävimme katsomassa pentuja.

Selvä kiitos.

Vierailija
10/36 |
06.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse laitoin sähköpostia ja kasvattaja pyysi soittamaan seuraavana päivänä :)

Itse lähestyisin ehdottomasti ekana sähköpostilla.

Vierailija
11/36 |
06.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

1. Itse otan aina yhteyttä fb:n tai sähköpostin välityksellä. Itsellä toki siksi näin koska ostan koirani ulkomailta.

2. Itse otin yhteyttä kasvattajaa jo hyvissäajoin ennen astutusta ja kysyin suunnitelmia. Nyt odotamme, syntyykö oikean värinen ja oikeaa sukupuolta oleva pentu. Synnytykseen vielä yli kuukausi.

3. Hyvähän se on kertoa vähän itsestään mutta tervepäinen kasvattaja ei vaadi selontekoa kaikesta mahdollisesta. Pintapuolisesti voit kertoa itsestäsi ja mihin tarkoitukseen koiraa haet: ihan seura vai harrastuskaveria.

Vierailija
12/36 |
06.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Terrierirodun kasvattaja täällä. 

1) En suosittele sähköpostia. Varsinkin vanhemmat kasvattajat lukee sitä harvakseltaan, ja itselläkin saattaa privasähköpostien luku kiireisinä aikoina jäädä. Jos kasvattaja on fb:ssä, whatsAppissa yms. somessa, siellä voi kysyä. Itse en ole ollenkaan sosiaalisessa mediassa joten paras tapa jutella pennuista on tulla harrastuskehän laidoilla juttelemaan tai vanhanaikaisesti soittaa. Varsinkin jos otat yhteyttä vasta, kun pentue on julkaistu esim. rotuyhdistyksen pentuvälityksessä tai kenneliin kotisivuilla, kannattaa ehdottomasti soittaa  - ne pennut menee hetkessä. Ja tosiaan kasvattaja voi kysellä vapaammin hänelle tärkeät jutut, eikä niin että täytyy lukea joku pitkä sähköposti jossa kerrotaan kaikkea epäolennaista.

2) Jos supersuosittu rotu jonka pentuja jonotetaan (kuten oma) tai haluat tietyltä kasvattajalta, kysele pentuesuunnitelmia sinua kiinnostavilta rotuyhdistyksen jäsenkasvattajalistalta löytyviltä kasvattajilta vaikka heti, ilman tietoa edes astutussuunnitelmista. Jos suosio hilliitympää ja pentu "keneltä vaan" käy niin voit vaikka rotuyhdiistyksen pentuvälityksestä kysyä pentueita tai kasvattajalta vasta kun ilmoittaa niistä.

3) Älä kohtele kasvattajaa kuin hän olisi rikosepäilty. Olen jokusen kerran törmännyt tällaisiin, jotka lähtee kolmannen asteen kuulusteluun, ihan kuin olisin epäilty pentutehtailija tms ja minun pitäisi jotenkin todistaa heille kunnollisuuteni. Minä ainakaan en ryhdy sellaiseen. Todisteeksi saa riittää pitkäaikainen menestys näyttely- ja harrastuskehissä, Kennelliiton kasvattajapalkinto ja se että monet harrastajat jonottaa pentuja juuri minulta. Myyn mieluummin näille kuin jollekin joka epäilee heti ensi kontaktilla että olen eläinrääkkääjä, huijari tms.

Vierailija
13/36 |
06.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Toi on hyvä setti. Lisäisin vielä onko ollut koiria ja minkärotuisia aikaisemmin. Eli onko kokemusta ja taitoa kouluttaa.

Mitä voitte tarjota: omakotitalo, aidattu piha, aiotko harrastaa ja mitä koiran kanssa: agility, metsästys entä näyttelyt?

Missä koira voi juosta vapaana? Kiinnipitoaika 1.3.- 19.8. taajamien ulkopuolella, taajamissa AINA pl. koirapuistot yms. aidatut alueet.

Turkinhoito? Ym. ym.

Ota kaikki asiat huomioon ennen hankintaa ja harkitse tarkkaan oletko valmis sitoutumaan 10-15 vuodeksi.

"Pitovaikeuksien" vuoksi on jo tarpeeksi kodinvaihtajia.

Vierailija
14/36 |
06.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kysymyksiä sinulle ap:

Ei tällaisia nyt juuri tarvi miettiä.

1) Ei tätä tarvitse etukäteen miettiä. Tuhkaukset, hautaukset yms. ehtii sitten kun on ajankohtaista.

2) Tämä on ihan ok miettiä, mutta muistaen että on myös ammattimaisia koirahoitoloita ja ainakin minä kasvattajana voin hätätapauksessa aina ottaa oman kasvattini ilmaiseksi hoitoon ja niin tekee moni muukin. Joten ei tästä panikoida tarvitse, jos ei ole oikein turvaverkkoja.

3) Ei välttämättä mitään säästöjä tarvitse. Vakuutus koiralle ja/tai mielellään luottotiedot kunnossa niin että saa maksettua kulut luottokortilla tai pienlainalla, jos ei heti löydy tililtä.

4) Ei tarvitse miettiä etukäteen. Kasvattajaan kannattaa yleensäkin ottaa ekaksi yhteyttä, hänen apu on ilmaista. Hän osaa myös neuvoa ongelmakoirakouluttajia. ja löytää niitä netistä itsekin.

5) Ei tarvitse olla joka päivä aikaa kouluttaa.

6) Ehtii hankkia kun koira on siinä.

Vierailija
15/36 |
06.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Terrierirodun kasvattaja täällä. 

1) En suosittele sähköpostia. Varsinkin vanhemmat kasvattajat lukee sitä harvakseltaan, ja itselläkin saattaa privasähköpostien luku kiireisinä aikoina jäädä. Jos kasvattaja on fb:ssä, whatsAppissa yms. somessa, siellä voi kysyä. Itse en ole ollenkaan sosiaalisessa mediassa joten paras tapa jutella pennuista on tulla harrastuskehän laidoilla juttelemaan tai vanhanaikaisesti soittaa. Varsinkin jos otat yhteyttä vasta, kun pentue on julkaistu esim. rotuyhdistyksen pentuvälityksessä tai kenneliin kotisivuilla, kannattaa ehdottomasti soittaa  - ne pennut menee hetkessä. Ja tosiaan kasvattaja voi kysellä vapaammin hänelle tärkeät jutut, eikä niin että täytyy lukea joku pitkä sähköposti jossa kerrotaan kaikkea epäolennaista.

2) Jos supersuosittu rotu jonka pentuja jonotetaan (kuten oma) tai haluat tietyltä kasvattajalta, kysele pentuesuunnitelmia sinua kiinnostavilta rotuyhdistyksen jäsenkasvattajalistalta löytyviltä kasvattajilta vaikka heti, ilman tietoa edes astutussuunnitelmista. Jos suosio hilliitympää ja pentu "keneltä vaan" käy niin voit vaikka rotuyhdiistyksen pentuvälityksestä kysyä pentueita tai kasvattajalta vasta kun ilmoittaa niistä.

3) Älä kohtele kasvattajaa kuin hän olisi rikosepäilty. Olen jokusen kerran törmännyt tällaisiin, jotka lähtee kolmannen asteen kuulusteluun, ihan kuin olisin epäilty pentutehtailija tms ja minun pitäisi jotenkin todistaa heille kunnollisuuteni. Minä ainakaan en ryhdy sellaiseen. Todisteeksi saa riittää pitkäaikainen menestys näyttely- ja harrastuskehissä, Kennelliiton kasvattajapalkinto ja se että monet harrastajat jonottaa pentuja juuri minulta. Myyn mieluummin näille kuin jollekin joka epäilee heti ensi kontaktilla että olen eläinrääkkääjä, huijari tms.

Kiitos tosi paljon sinulle. Mielenkiintoista kuulla kasvattajan näkökulma!

Vierailija
16/36 |
06.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kysymyksiä sinulle ap:

1. Miksi ihmeessä minun pitäisi tätä asiaa miettiä ennen koiran ottamista, ennen kuin se on syntynytkään.  Koirat kuolevat joskus, tiedän. 

2. Paikka löytyy ja voin myös tarvittaessa maksaa koirahoitolalle 

3. Aion ottaa vakuutuksen ja on myös rahaa säästössä

4. Eiköhän Googlella tällaisia löydy, mutta uskoisin että sosiaalistamalla ja hyvin koulutukseen satsaamalla ei tarvitse tällaiseen useinkaan ryhtyä

5. Koiraa ulkoilutetaan koko perheen voimin eli 3 x päivässä en tiedä tarkkaa minuuttimäärää, mutta varmasti saa pitkiä lenkkejä ja vapaanakin juoksua. 

6. Koirankakkapusseja saa kaupasta

4. Älä ota koiraa, jos aikomuksesi on antaa se lasten vastuulle. Minkään rotuisen koiran ulkoilutus ei kuulu lapsen tehtäväksi, jollei aikuinen ole mukana.

Vapaana juokseminen vain aidatulla alueella (koirapuisto/oma aidattu piha), ellei kyseessä ole metsästyskoira, joka on metsästysaikana metsästystarkoituksessa irti. Taajama-alueella koiria ei saa pitää vapaana koskaan, ja taajaman ulkopuolellakin vain pesimäajan ulkopuolella. Lisäksi on hyvä ottaa huomioon, että myös haja-asutusalueella asuu ja lenkkeilee muitakin ihmisiä/koirakoita, eivätkä läheskään kaikki ilahdu siitä, että irtokoira ryntää puskasta (oman koiran) kimppuun.

Vierailija
17/36 |
06.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse ottaisin yhteyttä soittamalla. Silloin voi paremmin kyselllä mitä mieleen juolahtaa ja kasvattaja voi selvittää ostajasta oleelliset asiat ja kertoa enemmän rodusta. Jos on tosi suosittu tai super harvinainen rotu kyseessä niin kannatta ottaa yhteyttä kasvattajaan jo etukäteen ja kysellä olisiko uusia pentueita milloin suunnitteilla. Kerrot vähän itsestäsi, elämäntilanteestasi, millaiseen perheeseen koira on tulossa ja millaisen kodin koira sinulta saisi, omista koira kokemuksista, millaisen elämän tarjoaisit koiralle, turvaverkostosta, oletko valmis sitoutumaan koiraan koko sen loppuelämäksi.  

Vierailija
18/36 |
06.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo 3xpäivässä ulkoiluttaminen on kyllä liian vähän. Jos koira saa 3 kunnon lenkkiä päivässä niin hyvä, mutta ota huomioon että se ulkoiluttaminen on liikunnan ja aktivoinnin lisäksi myös koiran vessassa käynti. Käytkö itse vessassa 3 kertaa päivässä vai useammin? Varsinkin pentuvaiheessa kun koira ei ole vielä sisäsiisti eikä pysty vielä pidättämään pitkiä aikoja niitä lyhyitä pissityksiä pihamaalle pitää tehdä aika usein. 

Vierailija
19/36 |
06.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aluksi laitettiin s.postia jossa lyhyesti kerrottiin keitä ollaan. Kasvattaja vastasi ja siitä eteenpäin puhelimella.

Vierailija
20/36 |
06.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olemme aina kyllä soittaneet. Soiton aikana vastuullinen kasvattaja karsii jo pois epäkelvon ostajaehdokkaan.

Jos kasvattaja ei kysy sinulta mitään vaan haluaa vain myydä pennun, niin UNOHDA.

Myös pentujen synnyttyä pitäisi käydä katsomassa niitä ja missä oloissa elävät. Kuinka emo suhtautuu pentuihin jne.

Voi tietää satojen kilometrien ajelua.

Ihan järkineuuvoja sinulle ap. Toivottavasti saat hyvän pennun🐶

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kaksi seitsemän