Tuleeko karenssi, jos määräaikaisen loppumisen jälkeen ei halua jatkaa?
Olen päätynyt työpaikkaan missä työilmapiiri on todella inhottava. Olen ollut nyt 6kk ja voin joka päivä henkisesti huonosti, sekä minulla on stressistä johtuvia oireita myöskään työhaastattelussa olevat tunnit ja tehtävät ei kuitenkaan olleet sitten sitä, mistä alunperin luvattiin. Myöskään osalla työntekijöistä ei ole tarvittavaa koulutusta (edes esimiehellä) alalle ja johtaminen on olematonta, eli ei luvassa muutosta työilmapiiriin tai muuhunkaan.
Olen jo nyt niin leipääntynyt ja täynnä koko työpaikkaa. Sopimus loppuu pian ja nyt mietin, saanko karenssin jos en halua jatkaa (tekemällä uuden määräaikaisen) ?
Kommentit (51)
Tulee, jos töitä olisi ollut tarjolla ja työkkäri saa sen tietoonsa.
Vierailija kirjoitti:
Ei ole tarkoitus, että työnantaja saa pitää työntekijää limbossa tällä tavalla.
Toki jos työnantaja haluaa ihan asiakseen ottaa AP:n sabotoimisen, mutta yleensä ois molempien etu hoitaa asia siististi. AP ei ole sitoutunut mihinkään muuhun kuin hoitamaan pätkänsä.
Olen tehnyt kahdesti.
Tulee, jos työnantaja tarjoaa jatkoa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toki jos työnantaja haluaa ihan asiakseen ottaa AP:n sabotoimisen, mutta yleensä ois molempien etu hoitaa asia siististi. AP ei ole sitoutunut mihinkään muuhun kuin hoitamaan pätkänsä.
Olen tehnyt kahdesti.
Työkkäri katsoo tämän työstäkieltäytymiseksi, vaikka kyseessä onkin määräaikainen pesti. Aika monella kun on ensin äitiysvapaasijaisuus, sitten vanhempainvapaan ja hoitovapaan sijaistaminen eli pätkät ovat kiinni siitä, miten sijaistettava ilmoittaa poissaoloistaan. LImbo tämä ei ole vaan perhevapaista johtuva ketju, joka ei ole laiton.
Jos työnantaja on asshole niin se voi soittaa työkkäriin ja kertoa että et halunnut jatkaa muuten ei tule karenssia.
Valitettavasti karenssi saattaa tulla, jos työtä on tarjottu ja tieto menee työkkäriin. Been there done that.
Ei tule vaikka tietämättömät mammat niin väittävätkin.
Työnantaja ilmoittaa sen sijaisuuden työkkäriin ja ap saa työtarjouksen. Jos ei hae, niin karenssihan se napsahtaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen tehnyt kahdesti.
Taitaa olla vika sinussa, jos et mitenkään sovellu työelämään.
Vierailija kirjoitti:
Miksi ei tulisi? Ainakin lakien mukaan (laki julkisesta työllisyys- ja yrityspalvelusta, työttömyysturvalaki) tuo olisi karenssin arvoinen suoritus.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen tehnyt kahdesti.
Työkkäri katsoo tämän työstäkieltäytymiseksi, vaikka kyseessä onkin määräaikainen pesti. Aika monella kun on ensin äitiysvapaasijaisuus, sitten vanhempainvapaan ja hoitovapaan sijaistaminen eli pätkät ovat kiinni siitä, miten sijaistettava ilmoittaa poissaoloistaan. LImbo tämä ei ole vaan perhevapaista johtuva ketju, joka ei ole laiton.
Hetkinen, siis kenen tilanteesta nyt puhut?
Määräaikaisuuksia käytetään paljon muuhunkin tarkoitukseen.
Oletko siis työtävieroksuva? Mikset ole hakenut muualle? Tämmöisestä kyselemisestähän kunnollinen ihminen pääsee sillä, että hakeutuu aktiivisesti johonkin muuhun työpaikkaan.
Olet tiennyt koko pätkän ajan, että työ loppuu tiettynä päivänä. Oletko edes yrittänyt löytää töitä muualta, vai vain odottanut, että pääset taas röhnöttämään työttlmänä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen tehnyt kahdesti.
suomi on täynnä huonontunutta työelämää ja surkeita työpaikkoja huonoilla palkoilla. On ihan ok ottaa pätkätöistä pitkä loma koska palkalliset lomat ei kuulu paskstyösoppareihin. Hyvä etuoikeutettujen on huudella, heille maksetaan ylityölisät jne.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi ei tulisi? Ainakin lakien mukaan (laki julkisesta työllisyys- ja yrityspalvelusta, työttömyysturvalaki) tuo olisi karenssin arvoinen suoritus.
Karenssi tulee jos irtisanoudut ennen määräaikaisuuden loppumista.
Väkisellä jatkoon...kuukauden kuluttua laita veepeet pyörimään.
Jos kyseiseen työpaikkaan tulee haku auki ja työkkäristä laitetaan sinulle siihen osoitus sinne hakea niin
Vierailija kirjoitti:
Valitettavasti karenssi saattaa tulla, jos työtä on tarjottu ja tieto menee työkkäriin. Been there done that.
Valitettavasti nettiin saattaa livahtaa totuuksia kyseisen työpaikan ilmapiiristä. Kannattaa vaan hoitaa asia siististi. AP:han vain tekee palveluksen viemällä epämotivoituneen työntekijän, eli itsensä, ulos firman palkkalistoilta.
Toki jos AP haluaa pelata varman päälle, niin työterveyteen ja lääkäriltä lausuntoa työn sopimattomuudesta hankkimaan. Sitä työkkäri ainakin kunnioittaa. Mutta en itse pelkän huvin vuoksi lähtis tekemään.
Käyt juttelemassa lääkärin kanssa työn ahdistavuudesta. Lääkäri kirjoittaa että et sovellu työhön ja saat sairaslomaa. Sairaslomalappu on valttikorttisi jolla vältät mahdollisen karenssin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen tehnyt kahdesti.
Mitenhän tämä liittyi asiaan? Kaduttaako omat uravalinnat kenties? Et uskalla nostaa kytkintä kun on aihetta?
Ei tule karenssia. Työtodistuksessa kuuluu lukea "päättymisen syy: määräaikaisuus" jos siinä nyt ylipäänsä mitään lukee. Työnantaja toimii väärin jos selittelee siihen mitään muuta. Kyseessä EI ole "oma tahto" -tilanne.
Toimitat työkkäriin sen työtodistuksen tai vaihtoehtoisesti jopa työsopimuksen (jossa ainakin pitäis selvitä sopimuksen päättyminen).