En saa ikinä töitä, koska en läpäise ryhmähaastatteluja
Ryhmähaastatteluja on nykyään joka työhön. En pääse koskaan niistä läpi, koska olen ujo ja hiljainen. Kaikki muut kertovat kilpaa, miten erinomaisen hyviä ovat ihmisinä ja työntekijöinä, ja itse jään muiden jalkoihin. En ole läpäissyt ryhmähaastattelua vakipaikkaan edes silloin kun olen ollut samassa paikassa vuosia sijaisena. Taidan olla todella huono ihminen.
Kommentit (19)
Enpä ole koskaan ollut ryhmähaastattelussa ja silti saanut töitä
Asiantuntijatöissä ei pidetä ryhmähaastatteluita. Niissä keskitytään huolella jokaiseen työnhakijaan.
Sitten pitää elää tuilla äärimmäisen säästeliäästi.
Ryhmähaastattelussa "ujomman" ja hiljaisen pitää todistaa, että hän on hyvä kuuntelemaan, ymmärtämään ja tuomaan esiin rakentavia ideoita sen pohjalta.
Ekstrovertimpien suulaiden itsensäkehujien yleinen pääongelma on, että he saattavat puhua paljon pskaa sanomatta mitään järkevää ja sortuvat tosiaan vain kehumaan liikaa itseään osoittamatta, että ovat kuunnelleet ketään.
Pakkohan se suu on saada auki, mutta ei siellä pakko ole suuna ja päänä olla koko ajan. Tai jos on, niin rekrytoija ei osaa hommiaan.
Vierailija kirjoitti:
Enpä ole koskaan ollut ryhmähaastattelussa ja silti saanut töitä
Ihan totta. Haet vääränlaisia töitä, jos joudut ryhmähaastatteluihin. On paljon töitä, joissa se varsinainen ammattitaito on etusijalla eli näytöt ja suositukset.
Jos olet ollut samassa paikassa vuosia sijaisena mutta joudut ryhmähaastatteluun, ovatko muutkin olleet samoissa töissä? Miten haastateltavat ovat valikoituneet?
Millä alalla on aina ryhmähaastattelut?
Rekry ei ole pääsykoe eli eri osioita ei pisteytetä ja parasta valita vaan työnantaja ottaa lopulta parhaan kandidaatin. Jos olet ollut pitkään sijaisena ja sinua ei palkata, on siihenkin syynsä.
Koulutukseni ei riitä asiantuntijatöihin. Olen ihan perusduunari. Onneksi eteen ei ole tullut videon tekoa - siinä tapauksessa en pääsisi edes ryhmähaastatteluun.
En osaa antaa itsestäni hyvää kuvaa, eikä kukaan halua palkata tällaista jonninjoutavaa ihmistä. Masentaa saada hylkyviesti kerta toisensa jälkeen. Olen tullut siihen tulokseen, että en vain ole tarpeeksi hyvä ihminen. Ei tee mieli edes hakea töitä, kun tiedän, etten tule koskaan valituksi.
Vierailija kirjoitti:
Rekry ei ole pääsykoe eli eri osioita ei pisteytetä ja parasta valita vaan työnantaja ottaa lopulta parhaan kandidaatin. Jos olet ollut pitkään sijaisena ja sinua ei palkata, on siihenkin syynsä.
Mutta sijaiseksi kelpaa?
Vierailija kirjoitti:
Niinpä. Toki eri hommiin on hyvinkin erilaiset kriteerit. Esimerkiksi virkaan valittaessa on oikeastaan pakko valita pätevin, ja jos siitä poiketaan, niin pitää olla hyvin selvät perusteet, jotka kestävät päivänvalon vaikka oikeudessa.
Muuten työnantajat voivat painottaa rekrytoinnissa hyvinkin sellaisia epämääräisiä ominaisuuksia, kuten "sopii joukkoon", "on oppimiskykyinen", "omaa hyvät kommunikaatiotaidot", jne. Parhaan määritelmä voi olla todella sumea.
Olen saanut työkavereilta ja jopa pomoilta itseltään hyvää palautetta eli vaikea uskoa, että olisin aivan täysin tollo työntekijä. En vain kelpaa jostain muusta syystä.
Kannattaa hakea johonkin pieniin yrityksiin töihin, siellä harvemmin on mitään ryhmöhaastatteluja. Isot firmat ja orjakauppiaat näitä tykkää järjestellä
En ole ollut koskaan yhdessäkään ryhmähaastattelussa. En kutsuttuna enkä kutsujana. Joskus on ollut monta haastattelijaa. Kyseessä suuret kansainväliset yritykset.
Vierailija kirjoitti:
Olen saanut työkavereilta ja jopa pomoilta itseltään hyvää palautetta eli vaikea uskoa, että olisin aivan täysin tollo työntekijä. En vain kelpaa jostain muusta syystä.
Jos olet sijaisena, ehkä pomo vaan ei halua sinun vaihtavan töitä? Ei reilua mutta sellaista voi sattua. Sitten näkee haastattelussa jonkun kiinnostavan ja ottaa hänet. Ikävä kyllä koska olet mukana, pomo voi ajatella jo saaneensa sinut. Minulla sellaisesta kokemusta yksilöhaastatteluista.
Välttämättä en ole edes paikan työntekijä, mutta koska näkivät minut haastattelussa, ei tarvitse enää palkata. Sitten haluavat johdattaa jotain kokematonta tai nuorta tehtäviin.
Jos sinun on vaikea kertoaitsestäsi, niin kysy muilta kysymyksiä: mitä mieltä olette siitä tai tästä?
En pärjää edes yksilöhaastatteluissa.
Niin se menee.