Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ideoita, miten saada 2v lopettamaan hiusten repimisen

Vierailija
05.05.2022 |

2-vuotiaalla tytöllä on oma tapa hakea unta pyörittelemällä hiuksia sormen ympärille. Yleensä hiukset takkuuntuu, sormi jää jumiin ja sormi repaistaan tukasta pois, jolloin tuppoja irtoaa.

Vielä hereillä ollessaan tyttö lopettaa hiusten pyörittelyn, jos hänelle asiasta sanoo, mutta syvemmässä unessa käsi hakeutuu uudestaan ja uudestaan tukkaan.

Hiukset ovat harventuneet hyvin merkittävästi ja ollaankin yritetty nyt aktiivisemmin siirtää kättä eroon hiuksista, tarjota jotain muuta hypisteltävää käsiin ja laitettiin yhden viikon ajan puuvillahanskat käteen yöksi. Mikään ei auttanut.

Olisiko kenelläkään hyviä ideoita, mitä kokeilla seuraavaksi? Hiusten ajelua siiliksi en haluaisi tehdä, mutta kohta tuntuu että se olisi ainoa keino.

Kommentit (47)

Vierailija
21/47 |
05.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suurin ongelma on pyrkimys estää toimintaa pakkokeinoin, se lisää stressiä ja toimii paradoksaalisesti.

Älkää "repäiskö sormea pois", se satuttaa lasta. Tai älkää jumittako kieltämisessä, jos se aiheuttaa lapselle  levottomuutta ja impulsiivista riuhtomista. Unilelun halaaminen voisi auttaa.

Myssyä en suosittele, aivot turhaan kuumenee.

Aivot kuumenee?? Turhaan? Koska niitten sitten on suotavaa kuumeta? Ei apua, aivot kuumenee myssyn alla...Tää kuuluu varmaan samaan sarjaan että aivot jäätyy pakkasella jos ei käytä pipoa.

Vierailija
22/47 |
05.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Virkkaa lapselle sellainen turvalonkero-mustekala, se voisi olla vaihtoehto hiusten näpläämiselle.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/47 |
05.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsekin mietin turvalonkeromustekalaa, mutta näin "isolla" voisi toimia myös sängyn päätyyn kiinnitetty turvalonkero, ei menisi hukkaan yön aikana?

Vierailija
24/47 |
05.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tukka lyhyeksi on minunkin ajatus. Toinen on se, että hankit niin pitkähihaisen yövaatteen, että hihansuut saa ommeltua kiinni, siis vähän kuin pakkopaidassa. Pipot ja tumput lentävät laidan yli.

Vierailija
25/47 |
05.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ensisijaista olisi jotenkin selvittää syy tuohon ja vasta sitten yrittää saada se loppumaan. Tietysti noin pienen lapsen kanssa se on hyvin vaikeaa. Tuossa kyse siitä, että jokin muu on pielessä ja tuo on oire siitä.

Vierailija
26/47 |
05.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyse voi olla tic tai nepsy-oireesta tai keino yrittää lievittää ahdistusta ja käsitellä hämmentävää tilannetta.

Tuollainen ei siis välttämättä lopu, vaikka lapsen äiti tekisi mitä. Se voi myös olla tiedostamatonta ja oire jostakin muusta.

Puhun siis omista kokemuksistani. Tuollainen on jatkunut oikeastaan koko elämäni ja ihan aikuinen olen. Virallisia diagnooseja ei ole, mutta on aivan selvää, että kärsin kovasta ahdistuksesta ja autismikirjon häiriöstä monine sen mukanaan tuomine ongelmineen.

Itsellä ADD, todettu nelikymppisenä. Pidin sitä ihan höpsönä diagnoosina. Minulla on ongelmana huulten repiminen. Olen nyt 63v ja tuntuu että mikään ei auta. Kaikkea olen kokeillut,

Paras konsti oli ostaa hyvälaatuinen huulipuna. Ehkä tyttäresi hyötyisi tosiaan jostain ihanasta piposta jota joku täällä ehdottikin. Miten hiusten leikkaaminen poikatukkamalliin tai lyhyt polkka? Laita vaikka vappuväreillä kivoja raitoja. Raidathan eivät ole lapsellekaan myrkyllisiä kun ei väri osu päänahkaan.

Tsemppiä ja jaksamista.

Vierailija
27/47 |
05.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kommentit joissa vedotaan mielenterveys tms. ongelmiin ovat täysin vastuuttomia. Monesti lasten oudoille tavoille ei ole mitään erityistä syytä ja loppuvatkin aikanaan itsestään. Älä siis murehdi ja kuvittele että kyse olisi esim. ahdistuksesta! Mielenterveysongelmaisilla (tai noista asioista kiinnostuneilla) on usein negatiivinen ote asiaan kuin asiaan ja on hirveän haitallista on jos turhat huolet liikaa vaikuttaa lapsen toiminnan ja kehityksen tarkkailuun. Lapsi on varmaan joskus vain ajatuksissaan alkanut tekemään noin ja on jäänyt tavaksi.

Hyviä ehdotuksia minusta on olleet hiusten leikkaaminen lyhyemmäksi: lapsi saa kivan kesätukan joka kasvaa paksumpana takaisin, halutessaan voi silti koristella sitä hiuspannoilla ja -pinneillä yms. Myös (ohut) unilakki ja sormien piilottaminen vaikka ompelemalla joistain yöpaidoista hihat umpeen on hyviä ehdotuksia.

Vierailija
28/47 |
05.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suurin ongelma on pyrkimys estää toimintaa pakkokeinoin, se lisää stressiä ja toimii paradoksaalisesti.

Älkää "repäiskö sormea pois", se satuttaa lasta. Tai älkää jumittako kieltämisessä, jos se aiheuttaa lapselle  levottomuutta ja impulsiivista riuhtomista. Unilelun halaaminen voisi auttaa.

Myssyä en suosittele, aivot turhaan kuumenee.

Aivot kuumenee?? Turhaan? Koska niitten sitten on suotavaa kuumeta? Ei apua, aivot kuumenee myssyn alla...Tää kuuluu varmaan samaan sarjaan että aivot jäätyy pakkasella jos ei käytä pipoa.

Tuo oli muuten hyvä kommentti, mutta toivottavasti aivot kuumenee ei pilannu sitä mitä sitä ennen sanottiin

Vierailija
29/47 |
05.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen pienenä nyplännyt isäni tukkaa. Mitään sairautta tai hermostollista vaivaa ei ole kuuteenkymppiin mennessä ilmennyt. Nyplääminenkin on jäänyt 4-5 vuotiaana pois.

Hyviä neuvoja on jo annettu; yömyssy, letitys, tumput ja lelut. Tuo hihojen kiinniompeleminen on uskoakseni sellainen pakkokeino, mitä emme kehitysvammapuolella saisi käyttää eli sitä ei kannata mainostaa

Vierailija
30/47 |
05.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyi noita hiusten leikkaus kommentteja. Jos lapsi saa turvaa tms hiustensa räpeltämisestä ja sitten ne vietäs häneltä pois, niin tekeekö se lapselle hyväksi? Muutenhan lyhyissä hiuksissa ei mitään vikaa oo.

Vierailija
31/47 |
05.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei sitä oikein millään muulla voi estää kuin fyysisesti. Eli letitys, unihattu tai hiusten leikkaaminen. Jotain näprättävää unilelua yrittäisin myös etsiä.

Vierailija
32/47 |
05.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä olen pienenä nyplännyt isäni tukkaa. Mitään sairautta tai hermostollista vaivaa ei ole kuuteenkymppiin mennessä ilmennyt. Nyplääminenkin on jäänyt 4-5 vuotiaana pois.

Hyviä neuvoja on jo annettu; yömyssy, letitys, tumput ja lelut. Tuo hihojen kiinniompeleminen on uskoakseni sellainen pakkokeino, mitä emme kehitysvammapuolella saisi käyttää eli sitä ei kannata mainostaa

Toisaalta eikö ainakin joissain vauvojen/pienten lasten vaatteissa ole valmiina hihoissa tumput, jotka saa käännettyä käden päälle? Omilla lapsilla oli ainakin pari tuollaista eivätkä muistaakseni ainakaan kovin helpolla saaneet itse kättä sieltä kaivettua esiin. Erilliset tumput taas irtosivat heti. En ajatellut että se olisi väärin vaan ajatuksena oli etteivät unissaan raavi itseään.

Vierailija
33/47 |
05.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kommentit joissa vedotaan mielenterveys tms. ongelmiin ovat täysin vastuuttomia. Monesti lasten oudoille tavoille ei ole mitään erityistä syytä ja loppuvatkin aikanaan itsestään. Älä siis murehdi ja kuvittele että kyse olisi esim. ahdistuksesta! Mielenterveysongelmaisilla (tai noista asioista kiinnostuneilla) on usein negatiivinen ote asiaan kuin asiaan ja on hirveän haitallista on jos turhat huolet liikaa vaikuttaa lapsen toiminnan ja kehityksen tarkkailuun. Lapsi on varmaan joskus vain ajatuksissaan alkanut tekemään noin ja on jäänyt tavaksi.

Hyviä ehdotuksia minusta on olleet hiusten leikkaaminen lyhyemmäksi: lapsi saa kivan kesätukan joka kasvaa paksumpana takaisin, halutessaan voi silti koristella sitä hiuspannoilla ja -pinneillä yms. Myös (ohut) unilakki ja sormien piilottaminen vaikka ompelemalla joistain yöpaidoista hihat umpeen on hyviä ehdotuksia.

Omien hiustensa repiminen ei ole mikään harmiton "outo tapa" vaan itsensä satuttamista. Revipä itse tukottain hiuksiasi. Eikö muka satu häh?! Itsensä satuttamisella ihminen pyrkii lievittämään ahdistusta. Eli kun kehoon sattuu niin mielen kipu jää hetkeksi taka-alalle.

Vierailija
34/47 |
05.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hyi noita hiusten leikkaus kommentteja. Jos lapsi saa turvaa tms hiustensa räpeltämisestä ja sitten ne vietäs häneltä pois, niin tekeekö se lapselle hyväksi? Muutenhan lyhyissä hiuksissa ei mitään vikaa oo.

No onhan tuossa ihan oikeasti vaarana se, että hiukset kiertyvät niin tiukalle sormen ympärille, että sormi turpoaa ja puristava hius tekee haavauman.

https://www.google.com/search?q=hair+tourniquet

Vierailija
35/47 |
05.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kunhan ei syö niitä hiuksia. Tutulta leikattiin suolitukos teininä, kun oli pienenä syönyt hiuksia.

Eikö hiukset sula?

Vierailija
36/47 |
05.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mahtaako hiusten juuret kärsiä tuosta, kun koko ajan revitään irti. Karvatupet.

Itse leikkaisin lyhyiksi. Tapa jäisi heti pois. Ikävää tuollainen taistelu.

Vierailija
37/47 |
05.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

hei ap, olin ihan samanlainen lapsi. Meillä auttoi, kun kummit sattuivat minulle ison nuken, jolla oli tukka päässä: aloin sitten pyörittelemään nuken tukkaa sormeni ympärille. Nukke oli niin iso, että pelkästään sen koko teki minuun niin suuren vaikutuksen, että päätin, että nuken on ehdottomasti päästävä nukkumaan viereeni. Muut lelut saivat nukkua lattialla

Pyöritin tukkaa sormen ympärille, koska se sai käden pysymään paremmassa asennossa nukkuessa. Hereillä ollessa en sitä tehnyt. Onnekseni äitini ei koskaan yrittänyt kitkeä tapaa minusta pois: se olisi luultavasti toiminut negatiivisesti jatkossa. Olen kinesteettinen luonne, joten tunoaisti on minulle tärkeää, uskon, että silläkin oli osansa asiassa.

Vierailija
38/47 |
05.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

HIusten pyörittely ei ole hiusten repimistä. Hiusten repimisessä hiukseen tartutaan siten, että se myös irtoaa päästä.

Vierailija
39/47 |
08.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä keskustelu näköjään otti tuulta alleen. Ja hurja juttu, että tyttömme sai noinkin vahvan mielenterveys/erityislapsisiagnoosin.

Taustaksi, että lapsi on hyvin iloinen, eloisa, vahvatahtoinen ja tunteensa näyttävä. Koen, että tukan haromimen (mitä on tehnyt niin kauan kuin hiuksia on) on vähän sama kuin peukalon tai tutin imememinen - tapa rentouttaa itseä uneen. Hän ei tee tätä siis muuten kuin nukkuessaan.

Kiitos tosi hyvistä vinkeistä. Hiuskia ei voi letittää, sillä ovat niin lyhyet. Polkkatukka ei auta, kun hiukset ei tälläkään hetkellä ole sen pidemmät - paitsi takaa kasvaa yksi pitkä tuppo, mihin hän ei itse yllä.

Vierailija
40/47 |
08.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vlle kirjoitti:

Leikkaa hiukset pois.

Tai sormet

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan viisi kahdeksan