opettajien lakko
Aloituspalkka luokanopettajalle ollut n 2700 eur jo 7 vuotta sitten (en tiedä tämän hetkistä ansiota). Ja se pitää sisällään 24 oppitunnin opetusvelvoitteen /viikko, joka tarkoittaa noin 1150 työtuntia vuodessa ottaen huomioon 6 tuntia valmistelutyötä / viikko. Luokanopettajan tuntipalkka on näin ollen noin 28/tunti työuran alussa.
Olen itse akateeminen keskijohdon esimiesvastuullinen henkilö suuressa vientiteollisuudessa toimivassa yhtiössä, työkokemusta 18 vuotta. Tuntiansioni on n 34 euroa. Työtunteja 600 tuntia enemmän vuodessa kuin em.
Kommentit (24)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulla oli 8v sitten 31 tuntia opetusta. Tein nuo ensimmäiset kuukaudet töitä 55-60h viikossa. Mitään vapaa-aikaa ei ollut.
Nyt tunteja on 27-28. Selviän noin 40-45h viikoilla. Työtä teettävät lukion uudet opintojaksot, joiden sisällöt täytyy tehdä uusiksi alusta alkaen. Arvioinnit väistämättä kasaantuvat ja silloin teen pitkää päivää.
Yläkoulu + lukio ope
eli teet noin 1600-1650 työtuntia vuodessa, jolloin tuntiansiosi on reilu 31 euroa tunnissa (perustuen lukion opettajan keskiansioon >4200 eur.) Onko se asteikolla 4-10 kuinka hyvä tuntiansio?
Koska minulla ei ole ikälisiä, jään kauas keskiansiosta. Nuo keskiansiot ovat muutenkin pielessä, koska tiedot kerätään kuulta, jolloin kunnan maksavat rästiin jääneitä ylitunteja.
Muistithan laskea syys ja hiihtoloman työviikoiksi. Niille lähtee aina valtavasti korjattavaa, koska arkena ei vaan ehdi.Kuten kerrottu, ei lasketa monelta kuukaudelta palkkoja siinä tilastossa. Siinä otetaan huomioon kuukausi, jolta ne lisät ovat kertyneet. Opettajat ei tätä vain ymmärrä.
vuosiansiostahan ne ka ja mediaani ansiot lasketaan. Mutta hyvä kuulla, että ylitöistä kuitenkin maksetaan. Olen opettajien puheista saanut käsityksen, että 50 tunnin työviikkoja teetetään pro bono, sehän olisi jo työsuojeluasia
Palkkavertailujen luvut tulevat lokakuun palkan perusteella. Se on se tilastointikuukausi.
Ylitöistä maksetaan vain oppitunnit. Ei muuta. Teemme hommia vähän kuin urakkapalkalla. Vain oppitunneista maksetaan ja loput tehdään samalla palkalla.
Tätä lakkoa on onneksi enää 2 päivää jäljellä.
Opettajalle maksetaan vain ja ainoastaan pidettyjen oppituntien mukaan opetusvelvollisuudessa eli peruskoulut ja lukiot. Sen lisäksi joistain yksittäisistä hommista muutamalle opettajalle koko koulussa (esim. kirjastonhoito ja aukipitäminen, tietotekniset laitteet). Todelliset työtunnit, mitä tehdään, on muuta kuin ne tunnit, kun seisot siellä luokassa opettamassa. Itselläni on opetusvelvollisuus 18h eli pidän 18h viikosta opetusta. Tästä minulle maksetaan palkkakin (eli saan sillä täyden palkan), mutta ei se työaika tuohon lopu. Ja jos opettajalla on ylitöitä, esim. minulla yli tuon 18h, saan tietenkin siitä oppitunnista korvauksen - tosin se korvaus on vain 0,84 kertainen eli ei edes normipalkan verran. Toisin sanoen, jos saat palkan yhdestä tunnista, mutta teetkin kaksi tuntia, palkkaa maksetaan vain 1,84h.
Palkkaa ei makseta siitä, kun istun oppilaan kanssa jälki-istuntoa suorittamassa tai pidän kasvatuskeskustelun, palkkaa ei makseta siitä, kun raportoin oppilaiden tutkimuksiin liittyviä asioita edelleen niitä pyytäville tahoille, palkkaa ei makseta siitä, kun tapaan vanhempia, palkkaa ei makseta vanhempainilloista, palkkaa ei makseta pedagogisten asiakirjojen laatimista, taustojen selvittelystä ja kyselyistä. Palkkaa ei makseta viikottaiselta koulun kokousajalta. Palkkaa ei makseta, kun olen yhteydessä vanhempiin, sosiaalitoimeen tai nuorta hoitavaan tahoon, palkkaa ei myöskään makseta, kun osallistun näiden tahojen järjestämään kokoukseen lapsen asioista. Palkkaa ei makseta tuntien suunnitteluun käytetystä ajasta, kokeiden koraamisesta eikä muista koulussa jörjestettävissä tapahtumista. Jne.. Viikottainen todellinen tuntimäärä on täysin eri kuin pidetyt oppitunnit.
Omalla luokalla voi olla pari oppilasta pelkästään, joiden asioiden hoitamiseen kuluu tuntitolkulla viikottain (palkatta).